t.j.
status: obowiązujący
Wymagania jakościowe dla paliw ciekłych: 1) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 3,7 % (m/m), oznaczonych kodami CN 2710 12 45 i 2710 12 49, stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia; 2) benzyn silnikowych z maksymalną zawartością tlenu do 2,7 % (m/m), oznaczonych kodami CN 2710 12 45 i 2710 12 49, stosowanych w szczególności w pojazdach oraz rekreacyjnych jednostkach pływających, wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia; 3) oleju napędowego, oznaczonego kodami CN 2710 19 43 i 2710 20 11, stosowanego w szczególności w pojazdach, w tym ciągnikach rolniczych, maszynach nieporuszających się po drogach, a także rekreacyjnych jednostkach pływa- jących, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4) Minister Klimatu i Środowiska: P. Hennig-Kloska 1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej – energia i klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporzą- dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726). 2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 98/70/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 paź- dziernika 1998 r. odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 93/12/EWG (Dz. Urz. WE L 350 z 28.12.1998, str. 58 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 23, str. 182, Dz. Urz. WE L 287 z 14.11.2000, str. 46 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 26, str. 65, Dz. Urz. UE L 76 z 22.03.2003, str. 10 – Dz. Urz. UE Pol- skie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 31, str. 160, Dz. Urz. UE L 284 z 31.10.2003, str. 1 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 1, t. 4, str. 447, Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 147 z 02.06.2011, str. 15, Dz. Urz. UE L 170 z 11.06.2014, str. 62, Dz. Urz. UE L 116 z 07.05.2015, str. 25, Dz. Urz. UE L 239 z 15.09.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 261 z 14.10.2019, str. 100, Dz. Urz. UE L 2023/2413 z 31.10.2023 oraz Dz. Urz. UE L 2024/90085 z 07.02.2024). 3) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 19 marca 2024 r. pod numerem 2024/0157/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europej- skiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1). 4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 r. w sprawie wyma- gań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1314), które zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 266 i 1592) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Załączniki do rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024 r. (Dz. U. poz. ….) Z a ł ą c z n i k i d o r o z p o r z ą d z e n i a M iZniastłrąa cKzlinmiaktu n i rŚ r1o dowiska z dnia 26 czerwca 2024 r. (Dz. U. poz. 1018) WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ Załącznik nr 1 ZAWARTOŚCIĄ TLENU DO 3,7 % (M/M), OZNACZONYCH KODAMI CN 2710 12 45 I WYMAG2A7N1I0A 1 J2A K49O,Ś SCTIOOWSEO DWLAAN BYENCZHY NW S SILZNCIKZOEWGYÓCLHN ZO MŚCAIK WSY MPOALJANĄZ DZAAWCAHR OTORŚACZIĄ TLENU DO 3,7 % (M/M), OZNACZONYCH KODAMI CN 2710 12 45 I 2710 12 49, STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI W POJAZDACH ORAZ REKREACYJNYCH JEDNOSTKACH PŁYWAJĄCYCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZZA ZPAŁPOŁONNEEMM IISSKKRROOWWYYMM1) 1) Zakresy2) Lp. Parametr Jednostka minimum maksimum 1 Liczba oktanowa badawcza (RON):3) − benzyna bezołowiowa 95 95,0 – − benzyna bezołowiowa 98 98,0 – 2 Liczba oktanowa motorowa (MON):3) − benzyna bezołowiowa 95 85,0 – − benzyna bezołowiowa 98 88,0 – 3 Zawartość ołowiu mg/l – 5,0 4 Gęstość (w temperaturze kg/m3 720,0 775,0 15 ºC) 5 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 6 Zawartość manganu mg/l – 2,0 7 Stabilność oksydacyjna min 360 – 8 Zawartość żywic obecnych (po przemyciu mg/100 ml – 5 rozpuszczalnikiem) 9 Badanie działania korodującego klasa klasa 1 na płytce miedzianej (3 h w temperaturze 50 ºC) 10 Wygląd jasny i przezroczysty 1 11 Zawartość węglowodorów typu: − olefiny % (V/V) – 18,0 − aromaty % (V/V) – 35,0 12 Zawartość benzenu % (V/V) – 1,00 13 Zawartość tlenu % (m/m) – 3,7 14 Zawartość związków tlenowych: − metanol, stabilizator % (V/V) – 3,0 powinien być dodany − etanol, stabilizator może % (V/V) – 10,0 być potrzebny − alkohol izopropylowy % (V/V) – 12,0 − alkohol tertbutylowy % (V/V) – 15,0 − alkohol izobutylowy % (V/V) – 15,0 − etery (z 5 lub więcej % (V/V) – 22,0 atomami węgla) − inne związki tlenowe4) % (V/V) – 15,0 15 Prężność par, VP (metoda kPa 45,05) 45,06) 60,07) 60,05) 90,06) 90,07) DVPE) 16 Destylacja: − do temperatury 70 °C % (V/V) 22,05) 22,06) 24,07) 50,05) 52,06) 52,07) odparowuje, E70 − do temperatury 100 °C % (V/V) 46,0 72,0 odparowuje, E100 − do temperatury 150 °C % (V/V) 75,0 – odparowuje, E150 17 Temperatura końca destylacji ºC – 210 18 Pozostałość po destylacji % (V/V) – 2 19 Indeks lotności, VLI – 11646) (VLI = 10 DVPE + 7 E70) 2 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 228+A1:2017-06 Paliwa do pojazdów samochodowych – Benzyna bezołowiowa – Wymagania i metody badań. 2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259-1, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259-2. 3) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się przez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i RON odpowiednią metodą. 4) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210 ºC. 5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września. 6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października. 7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego. 3 Załącznik nr 2 WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA BENZYN SILNIKOWYCH Z MAKSYMALNĄ Załącznik nr 2 ZAWARTOŚCIĄ TLENU DO 2,7 % (M/M), OZNACZONYCH KODAMI CN 2710 12 45 I WYMA2G7A1N0I A12 J A4K9,O SŚTCOIOSWOEW DALAN YBECNHZ YWN SSZILCNZIKEOGWÓYLCNHO ZŚ MCAI KWS YPMOAJALNZĄD ZAACWHA ORTROAŚZC IĄ TLENU DO 2,7 % (M/M), OZNACZONYCH KODAMI CN 2710 12 45 I 2710 12 49, STOSOWANYCH W SZCZEGÓLNOŚCI WR PEOKJARZEDAACCYH JONRYACZ HRE JKERDENACOYSJTNKYACHC HJE DPNŁOYSWTKAAJĄCHC YPŁCYHW, AWJĄYCPYOCSHA, WŻYOPNOYSACŻHO WNY SCIHL WNI SKILI NIKI Z ZAPŁONEM ISKROWYM1) Z ZAPŁONEM ISKROWYM1) Zakresy2) Lp. Parametr Jednostka minimum maksimum 1 Liczba oktanowa badawcza (RON):3) − benzyna bezołowiowa 95 95,0 – − benzyna bezołowiowa 98 98,0 – 2 Liczba oktanowa motorowa (MON):3) − benzyna bezołowiowa 95 85,0 – − benzyna bezołowiowa 98 88,0 – 3 Zawartość ołowiu mg/l – 5,0 4 Gęstość (w temperaturze kg/m3 720,0 775,0 15 ºC) 5 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 6 Zawartość manganu mg/l – 2,0 7 Stabilność oksydacyjna min 360 – 8 Zawartość żywic obecnych (po przemyciu mg/100 ml – 5 rozpuszczalnikiem) 9 Badanie działania korodującego klasa klasa 1 na płytce miedzianej (3 h w temperaturze 50 ºC) 10 Wygląd jasny i przezroczysty – 5 – 11 Zawartość węglowodorów typu: − olefiny % (V/V) – 18,0 − aromaty % (V/V) – 35,0 12 Zawartość benzenu % (V/V) – 1,00 13 Zawartość tlenu % (m/m) – 2,7 14 Zawartość związków tlenowych: − metanol, stabilizator % (V/V) – 3,0 powinien być dodany − etanol, stabilizator może % (V/V) – 5,0 być potrzebny − alkohol izopropylowy % (V/V) Zawartość − alkohol tertbutylowy % (V/V) objętościowa w produkcie − alkohol izobutylowy % (V/V) komponowania − etery (z 5 lub więcej % (V/V) ograniczona atomami węgla) maksymalną − inne związki tlenowe4) % (V/V) zawartością tlenu 2,7 % (m/m) 15 Prężność par, VP (metoda kPa 45,05) 45,06) 60,07) 60,05) 90,06) 90,07) DVPE) 16 Destylacja: − do temperatury 70 °C % (V/V) 20,05) 20,06) 22,07) 48,05) 50,06) 50,07) odparowuje, E70 − do temperatury 100 °C % (V/V) 46,0 71,0 odparowuje, E100 − do temperatury 150 °C % (V/V) 75,0 – odparowuje, E150 17 Temperatura końca ºC – 210 destylacji 18 Pozostałość po destylacji % (V/V) – 2 19 Indeks lotności, VLI – 11506) (VLI = 10 DVPE + 7 E70) 5 – 6 – 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 228+A1:2017-06 Paliwa do pojazdów samochodowych – Benzyna bezołowiowa – Wymagania i metody badań. 2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259-1, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259-2. 3) Wartość ostateczną RON i MON oblicza się przez odjęcie współczynnika korekcyjnego k = 0,2 od wyniku oznaczenia MON i RON odpowiednią metodą. 4) Inne alkohole z jedną grupą hydroksylową oraz etery o temperaturze końca wrzenia nie wyższej niż 210 ºC. 5) Dla okresu letniego trwającego od dnia 1 maja do dnia 30 września. 6) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 30 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 31 października. 7) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 1 listopada do końca lutego. 6 – 7 – Załącznik nr 3 WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO, OZNACZONEGO Załącznik nr 3 KODAMI CN 2710 19 43 I 2710 20 11 STOSOWANEGO W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH, W TYM CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, MASZYNACH WYMAGANIA JAKOŚCIOWE DLA OLEJU NAPĘDOWEGO, OZNACZONEGO KODAMI CN 2710 19 43 I 2710 20 11, NIEPORUSZAJĄCYCH SIĘ PO DROGACH, A TAKŻE REKREACYJNYCH STOSOWANEGO W SZCZEGÓLNOŚCI W POJAZDACH, W TYM CIĄGNIKACH ROLNICZYCH, MASZYNACH NIEPOJREUDSNZOAJSĄTCKYACHC HSI ĘP ŁPOY DWRAOJGĄACCYHC, AH T, AWKYŻEP ORESKARŻEOANCYYJCNHYC WH JSEIDLNNOISKTIK ZA CZHA PPŁŁYOWNAEJMĄC YCH, WYPOSAŻONYCH W SILNIKI Z ZAPŁONEM SAMOCZYNNYM1) SAMOCZYNNYM1) Olej napędowy Olej napędowy „o polepszonych „standardowy” właściwościach Lp. Parametr Jednostka niskotemperaturowych” zakresy2) zakresy2) minimum maksimum minimum maksimum 1 Liczba cetanowa 51,0 – 51,0 – 2 Indeks cetanowy 46,0 – 46,0 – 3 Gęstość w temperaturze 820,03) kg/m3 845,0 800,0 840,0 15 °C 815,04), 5) 4 Zawartość wielopierścieniowych % (m/m) – 8,0 – 8,0 węglowodorów aromatycznych 5 Zawartość siarki mg/kg – 10,0 – 10,0 6 Zawartość manganu mg/l – 2,0 – 2,0 7 Temperatura zapłonu powyżej powyżej °C – – 55,0 55,0 8 Pozostałość po koksowaniu6) % (m/m) – 0,30 – 0,30 (z 10 % pozostałości destylacyjnej) 9 Pozostałość po % (m/m) – 0,010 – 0,010 spopieleniu 10 Zawartość wody % (m/m) – 0,020 – 0,020 11 Zawartość mg/kg – 24 – 24 zanieczyszczeń 7 – 8 – 12 Badanie działania korodującego na miedź klasa klasa 1 klasa 1 (3 h w temperaturze 50 ºC) 13 Zawartość estrów metylowych kwasów % (V/V) – 7,0 – 7,0 tłuszczowych (FAME) 14 Stabilność g/m3 – 25 – 25 oksydacyjna7) 15 Stabilność oksydacyjna 20,0 – 20,0 – h dla oleju napędowego lub lub zawierającego powyżej min 60,0 – 60,0 – 2,0 % (V/V) FAME7) 16 Smarność, średnica śladu zużycia (WSD) µm – 460 – 460 w temperaturze 60 ºC 17 Lepkość mm2/s 2,000 4,500 1,500 4,000 w temperaturze 40 ºC 18 Skład frakcyjny:8) – do temperatury % (V/V) – < 65 – – 250 ºC destyluje – do temperatury % (V/V) 85 – – – 350 ºC destyluje – 95 % (V/V) destyluje °C – 360,0 – – do temperatury – do temperatury % (V/V) – – – 10,0 180 ºC destyluje – do temperatury % (V/V) – – 95,0 – 340 ºC destyluje 19 Temperatura zablokowania zimnego °C – 03) 104) 205) – 32 filtru (CFPP) − − − 20 Temperatura mętnienia °C – – – 22 − 8 – 9 – 1) Opracowane na podstawie normy PN-EN 590:2022-08 Paliwa do pojazdów samochodowych – Oleje napędowe – Wymagania i metody badań. 2) Wartości podane w specyfikacji są „wartościami rzeczywistymi”. Dla ustalenia ich wartości dopuszczalnych zastosowano warunki normy PN-EN ISO 4259-1, przy czym przy określaniu wartości minimalnej wzięto pod uwagę minimalną dodatnią różnicę 2R (gdzie R oznacza odtwarzalność). Wyniki poszczególnych pomiarów należy interpretować zgodnie z kryteriami podanymi w normie PN-EN ISO 4259-2. 3) Dla okresu letniego trwającego od dnia 16 kwietnia do dnia 30 września. 4) Dla okresu przejściowego trwającego od dnia 1 marca do dnia 15 kwietnia oraz od dnia 1 października do dnia 15 listopada. 5) Dla okresu zimowego trwającego od dnia 16 listopada do końca lutego. 6) Graniczna wartość pozostałości po koksowaniu jest określona dla produktu przed dodaniem do niego dodatku podwyższającego liczbę cetanową, jeżeli jest on używany. Jeżeli w finalnym handlowym paliwie graniczna wartość jest przekroczona, należy sprawdzić obecność dodatków zawierających azotany zgodnie z normą PN-EN ISO 13759. Jeżeli obecność dodatku podwyższającego liczbę cetanową zostanie stwierdzona, graniczna wartość pozostałości po koksowaniu nie jest wiążąca. Zastosowanie dodatków nie zwalnia producenta paliwa od konieczności dotrzymania wymaganej wartości maksimum 0,30 % (m/m) pozostałości po koksowaniu przed dodaniem dodatków. 7) Wymaganie dotyczące stabilności oksydacyjnej zgodnie z normą PN-EN ISO 12205 ma zastosowanie dla oleju napędowego niezależnie od zawartości FAME. Dla oleju napędowego zawierającego powyżej 2,0 % (V/V) FAME jest dodatkowe wymaganie badania stabilności oksydacyjnej określone w normie PN-EN 15751 lub PN-EN 16091. W przypadkach spornych należy stosować normę PN-EN 15751. 8) Wymagania dotyczące objętości destylatu do 250 ºC i do 350 ºC dla olejów napędowych są zgodne ze Wspólną Taryfą Celną UE. 9