w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (DU/2024/773)

t.j.

status: obowiązujący

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Rozporządzenie określa:         1) Krajowe Ramy Interoperacyjności;         2) minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej;         3) minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych, w tym:             a) specyfikację formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, które mają być stosowane w oprogramowaniu interfejsowym,             b) sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przy wymianie informacji,             c) standardy techniczne zapewniające wymianę informacji z udziałem podmiotów publicznych z uwzględnieniem wymiany transgranicznej.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:         1) architektura systemu teleinformatycznego – opis składników systemu teleinformatycznego, powiązań i relacji pomiędzy tymi składnikami;         2) autentyczność – właściwość polegającą na tym, że pochodzenie lub zawartość danych opisujących obiekt są takie, jak deklarowane;         3) dane referencyjne – dane opisujące cechę informacyjną obiektu pierwotnie wprowadzone do rejestru publicznego w wyniku określonego zdarzenia, z domniemania opatrzone atrybutem autentyczności;         4) dostępność – właściwość określającą, że zasób systemu teleinformatycznego jest możliwy do wykorzystania na żąda- nie, w założonym czasie, przez podmiot uprawniony do pracy w systemie teleinformatycznym;         5) integralność – właściwość polegającą na tym, że zasób systemu teleinformatycznego nie został zmodyfikowany w sposób nieuprawniony;         6) interesariusz – osobę lub podmiot posiadający interes prawny albo faktyczny w sprawach interoperacyjności;         7) model architektury – formalny opis architektury systemu teleinformatycznego;         8) model usługowy – model architektury, w którym dla użytkowników zdefiniowano stanowiące odrębną całość funkcje systemu teleinformatycznego (usługi sieciowe) oraz opisano sposób korzystania z tych funkcji, inaczej system zorien- towany na usługi (Service Oriented Architecture – SOA);         9) niezaprzeczalność – brak możliwości zanegowania swego uczestnictwa w całości lub w części wymiany danych przez jeden z podmiotów uczestniczących w tej wymianie;         10) obiekt – przedmiot opisu w rejestrze publicznym;         11) obiekt przestrzenny – w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzen- nej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214);         12) podatność systemu teleinformatycznego – właściwość systemu teleinformatycznego, która może być wykorzystana przez co najmniej jedno zagrożenie;         13) podmiot – osobę prawną, jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub organ administracji pub- licznej;         14) poufność – właściwość zapewniającą, że informacja nie jest udostępniana lub wyjawiana nieupoważnionym osobom fizycznym;         15) polityka bezpieczeństwa informacji – zestaw efektywnych, udokumentowanych zasad i procedur bezpieczeństwa wraz z ich planem wdrożenia i egzekwowania;         16) rekomendacja interoperacyjności – uzgodnienie przyjęte bez stanowiska sprzeciwu pomiędzy interesariuszami regulu- jące na poziomie organizacyjnym, semantycznym lub technologicznym dowolny aspekt interoperacyjności;         17) repozytorium interoperacyjności – część zasobów ePUAP przeznaczoną do udostępniania informacji służących osią- ganiu interoperacyjności;         18) rozliczalność – właściwość systemu pozwalającą przypisać określone działanie w systemie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;         19) usługa sieciowa – właściwość systemu teleinformatycznego polegającą na powtarzalnym wykonywaniu przez ten system z góry określonych funkcji po otrzymaniu, za pomocą sieci teleinformatycznej, danych uporządkowanych w określonej strukturze;         20) ustawa – ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;         21) wzór dokumentu elektronicznego – wzór, o którym mowa w art. 19b ustawy;         22) zagrożenie systemu teleinformatycznego – potencjalną przyczynę niepożądanego zdarzenia, która może wywołać szkodę w systemie teleinformatycznym.

Rozdział 2

Krajowe Ramy Interoperacyjności

    1. Krajowe Ramy Interoperacyjności określają:         1) sposoby postępowania podmiotu realizującego zadania publiczne w zakresie doboru środków, metod i standardów wykorzystywanych do ustanowienia, wdrożenia, eksploatacji, monitorowania, przeglądu, utrzymania i udoskonalania systemu teleinformatycznego wykorzystywanego do realizacji zadań tego podmiotu oraz procedur organizacyjnych, mające na celu:             a) zapewnienie obywatelom oraz przedsiębiorcom dostępności usług świadczonych przez podmioty realizujące za- dania publiczne w postaci elektronicznej,             b) zwiększenie efektywności usług świadczonych przez administrację publiczną,             c) zapewnienie obywatelom i przedsiębiorcom zmniejszenia obciążeń związanych z realizacją uprawnień i obo- wiązków przewidzianych w przepisach odrębnych,             d) zapewnienie podmiotom publicznym redukcji kosztów funkcjonowania,             e) zapewnienie racjonalnego gospodarowania funduszami publicznymi,             f) zapewnienie swobody gospodarczej i równego dostępu do rynku informatycznego w zakresie usług i dostaw podczas udzielania zamówień publicznych dla wszystkich jego uczestników,             g) efektywną realizację drogą elektroniczną ponadgranicznych usług administracji publicznej;         2) sposoby postępowania podmiotu realizującego zadania publiczne w zakresie przejrzystego wyboru norm, standardów i rekomendacji w zakresie interoperacyjności semantycznej, organizacyjnej oraz technologicznej, z zapewnieniem za- sady neutralności technologicznej.     2. Na Krajowe Ramy Interoperacyjności składają się:         1) sposoby osiągania interoperacyjności;         2) architektura systemów teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne;         3) repozytorium interoperacyjności na ePUAP.

    1. Interoperacyjność osiąga się przez:         1) ujednolicenie, rozumiane jako zastosowanie kompatybilnych norm, standardów i procedur przez różne podmioty reali- zujące zadania publiczne, lub         2) wymienność, rozumianą jako możliwość zastąpienia produktu, procesu lub usługi bez jednoczesnego zakłócenia wy- miany informacji pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne lub pomiędzy tymi podmiotami a ich klien- tami, przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymagań funkcjonalnych i pozafunkcjonalnych współpracujących systemów, lub         3) zgodność, rozumianą jako przydatność produktów, procesów lub usług przeznaczonych do wspólnego użytkowania, pod specyficznymi warunkami zapewniającymi spełnienie istotnych wymagań i przy braku niepożądanych oddziały- wań.     2. Zastosowanie reguł określonych w ust. 1 zależne jest od okoliczności wynikających z szacowania ryzyka oraz z właś- ciwości projektowanego systemu teleinformatycznego, jego zasięgu oraz dostępnych rozwiązań na rynku dostaw i usług w zakresie informatyki.     3. Zastosowany przez podmiot realizujący zadania publiczne sposób osiągnięcia interoperacyjności nie może naruszać zasady neutralności technologicznej.

    1. Podmioty realizujące zadania publiczne stosują rozwiązania z zakresu interoperacyjności na poziomie organiza- cyjnym, semantycznym i technologicznym.     2. Interoperacyjność na poziomie organizacyjnym osiągana jest przez:         1) informowanie przez podmioty realizujące zadania publiczne, w sposób umożliwiający skuteczne zapoznanie się, o sposobie dostępu oraz zakresie użytkowym serwisów dla usług realizowanych przez te podmioty;         2) wskazanie przez ministra właściwego do spraw informatyzacji miejsca przeznaczonego do publikacji informacji, o których mowa w pkt 1;         3) standaryzację i ujednolicenie procedur z uwzględnieniem konieczności zapewnienia poprawnej współpracy podmio- tów realizujących zadania publiczne;         4) publikowanie i uaktualnianie w Biuletynie Informacji Publicznej przez podmiot realizujący zadania publiczne opisów procedur obowiązujących przy załatwianiu spraw z zakresu jego właściwości drogą elektroniczną.     3. Interoperacyjność na poziomie semantycznym osiągana jest przez:         1) stosowanie struktur danych i znaczenia danych zawartych w tych strukturach, określonych w niniejszym rozporządzeniu;         2) stosowanie struktur danych i znaczenia danych zawartych w tych strukturach publikowanych w repozytorium inter- operacyjności na podstawie przepisów § 8 ust. 3 oraz § 10 ust. 5, 6, 11 i 12;         3) stosowanie w rejestrach prowadzonych przez podmioty publiczne odwołań do rejestrów zawierających dane referen- cyjne w zakresie niezbędnym do realizacji zadań.     4. Interoperacyjność na poziomie technologicznym osiągana jest przez:         1) stosowanie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, określonych w rozdziale 4;         2) stosowanie regulacji zawartych w przepisach odrębnych, a w przypadku ich braku uwzględnienia postanowień odpo- wiednich Polskich Norm, norm międzynarodowych lub standardów uznanych w drodze dobrej praktyki przez organi- zacje międzynarodowe.

W repozytorium interoperacyjności, oprócz struktur danych, o których mowa w § 8 ust. 3 oraz w § 10 ust. 5, 6, 11 i 12, publikuje się także rekomendacje interoperacyjności stanowiące dobre praktyki ułatwiające osiągnięcie interoperacyjności na każdym z poziomów, o których mowa w § 5.

    1. Informacje publikowane w repozytorium interoperacyjności oznaczone są w szczególności:         1) nazwą;         2) opisem;         3) wersją;         4) datą i czasem publikacji;         5) statusem obowiązywania;         6) identyfikatorem pozwalającym na identyfikację osoby publikującej.     2. Opublikowana informacja nie może być modyfikowana lub usunięta z repozytorium.

    1. Dla systemów teleinformatycznych służących do realizacji zadań publicznych stosuje się rozwiązania oparte na modelu usługowym.     2. Do opisu protokołów i struktur wymiany danych usługi sieciowej wykorzystuje się Web Services Description Language (WSDL).     3. Organ podmiotu udostępniającego usługę sieciową, w celu zapewnienia poprawnej współpracy systemów teleinfor- matycznych, przekazuje opis, o którym mowa w ust. 2, do repozytorium interoperacyjności.     4. W przypadkach uzasadnionych specyfiką podmiotu publicznego lub świadczonych przez niego usług dopuszcza się inny model architektury.

Minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia:         1) realizację publicznej dyskusji nad rekomendacjami interoperacyjności z zachowaniem zasady neutralności techno- logicznej oraz zgodności z normami zatwierdzonymi przez krajową jednostkę normalizacyjną lub normami albo stan- dardami rekomendowanymi lub ustalanymi jako obowiązujące przez organy Unii Europejskiej, prowadzonej w spo- sób, który zapewni każdemu interesariuszowi możliwość realnego wpływu na opracowanie rekomendacji;         2) prowadzenie repozytorium interoperacyjności.

Rozdział 3

Minimalne wymagania dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej

    1. W rejestrach publicznych wyróżnia się w szczególności następujące typy obiektów:         1) osobę fizyczną;         2) podmiot;         3) obiekt przestrzenny.     2. Dla każdego obiektu, o którym mowa w ust. 1, w obrębie danego typu, nadaje się unikatowy identyfikator.     3. Strukturę identyfikatorów typów obiektów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, a także pkt 3 w zakresie dotyczącym punktu adresowego i działki ewidencyjnej, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.     4. Przepis, o którym mowa w ust. 2 w związku z ust. 1 pkt 3, nie wyłącza stosowania przepisów wydanych:         1) w wykonaniu dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infra- strukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) (Dz. Urz. UE L 108 z 25.04.2007, str. 1, z późn. zm.1)) w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych;         2) na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 6–10 i ust. 1a, art. 24b ust. 4, art. 26 ust. 2 oraz art. 47b ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1752, 1615, 1688 i 1762).     5. Minister właściwy do spraw informatyzacji publikuje w repozytorium interoperacyjności na ePUAP schemat XML struktury danych cech informacyjnych obiektów, o których mowa w ust. 1.     6. Podmioty realizujące zadania publiczne z wykorzystaniem wymiany informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą pism w formie dokumentów elektronicznych sporządzonych według wzorów elektronicznych, w których mają zastosowanie obiekty, o których mowa w ust. 1, stosują strukturę danych cech informacyjnych tych obiek- tów zgodną ze strukturą publikowaną przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w postaci schematów XML w re- pozytorium interoperacyjności na podstawie wniosków organu prowadzącego rejestr referencyjny właściwy dla danego typu obiektu.     7. W strukturze, o której mowa w ust. 6, należy zawrzeć w szczególności nazwy i zakresy danych cech informacyjnych obiektów.     8. Jeżeli z przepisów prawa wynika, że stosuje się podzbiór cech informacyjnych obiektu, o którym mowa w ust. 1, to zachowuje się typy i zakresy danych określone w schemacie, o którym mowa w ust. 6.     9. Jeśli podmiot publiczny prowadzi rejestr publiczny obejmujący typ obiektu, jakim są osoby fizyczne nieposiadające numeru PESEL, identyfikacja takiej osoby odbywa się według cechy informacyjnej właściwej dla danego rejestru.     10. Jeśli podmiot publiczny prowadzi rejestr publiczny obejmujący typ obiektu, jakim są podmioty nieposiadające na- danego numeru identyfikacyjnego REGON, identyfikacja takiego podmiotu odbywa się według cechy informacyjnej właś- ciwej dla danego rejestru.     11. Struktury danych dodatkowych cech informacyjnych, o których mowa w ust. 9 i 10, podlegają zgłoszeniu do repo- zytorium interoperacyjności.     12. Organ władzy publicznej, prowadzący rejestr publiczny zawierający obiekty inne niż wymienione w ust. 1, wnios- kuje do ministra właściwego do spraw informatyzacji o opublikowanie w repozytorium interoperacyjności, prowadzonym w ramach ePUAP, schematu XML struktur danych cech informacyjnych tych obiektów.

    1. Podmiot publiczny prowadzący rejestr publiczny, wydając informacje z tego rejestru w drodze wymiany, jest obowiązany zapewnić rozliczalność takiej operacji.     2. Podmiot otrzymujący informacje z rejestru publicznego w drodze wymiany jest obowiązany do jej ochrony na pozio- mie nie mniejszym niż ten, który ma zastosowanie w tym rejestrze.

Określając funkcjonalność rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych, uwzględnia się potrzebę zapewnienia podmiotom uprawnionym realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów.

    1. Wymiana danych dokonywana pomiędzy rejestrami publicznymi obejmuje jedynie informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania tych rejestrów.     2. Wymiana danych odbywa się przez bezpośrednie odwołanie się do danych referencyjnych przez rejestr inicjujący wymianę.     3. Jeśli wymiana danych w trybie, o którym mowa w ust. 2, jest niemożliwa lub znacznie utrudniona, dopuszcza się wymianę danych w innym trybie, w tym przez kopiowanie danych przez rejestr inicjujący wymianę.

W trakcie tworzenia lub modernizacji rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych uwzględnia się potrzebę zapewnienia bezpłatnego dostępu oraz publikacji w repozytorium interoperacyjności opisów usług, schematów XML oraz innych wzorów.         1) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 73 z 15.03.2008, str. 36 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115.

Rozdział 4

Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych

    1. Systemy teleinformatyczne używane przez podmioty realizujące zadania publiczne projektuje się, wdraża oraz eksploatuje z uwzględnieniem ich funkcjonalności, niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgno- walności, przy zastosowaniu norm oraz uznanych w obrocie profesjonalnym standardów i metodyk.     2. Zarządzanie usługami realizowanymi przez systemy teleinformatyczne ma na celu dostarczanie tych usług na dekla- rowanym poziomie dostępności i odbywa się w oparciu o udokumentowane procedury.     3. Wymagania określone w ust. 1 i 2 uznaje się za spełnione, jeśli projektowanie, wdrażanie, eksploatowanie, monitoro- wanie, przeglądanie, utrzymanie i udoskonalanie zarządzania usługą podmiotu realizującego zadanie publiczne odbywają się z uwzględnieniem Polskich Norm: PN-ISO/IEC 20000-1 i PN-ISO/IEC 20000-2.

    1. Systemy teleinformatyczne używane przez podmioty realizujące zadania publiczne wyposaża się w składniki sprzętowe lub oprogramowanie umożliwiające wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pomocą pro- tokołów komunikacyjnych i szyfrujących określonych w obowiązujących przepisach, normach, standardach lub rekomen- dacjach ustanowionych przez krajową jednostkę normalizacyjną lub jednostkę normalizacyjną Unii Europejskiej.     2. W przypadku gdy w danej sprawie brak jest przepisów, norm lub standardów, o których mowa w ust. 1, stosuje się standardy uznane na poziomie międzynarodowym, w szczególności opracowane przez:         1) Internet Engineering Task Force (IETF) i publikowane w postaci Request For Comments (RFC),         2) World Wide Web Consortium (W3C) i publikowane w postaci W3C Recommendation (REC) – adekwatnie do potrzeb wynikających z realizowanych zadań oraz bieżącego stanu technologii informatycznych.     3. Informację o dostępności opisów standardów, o których mowa w ust. 2, minister właściwy do spraw informatyzacji publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.

    1. Kodowanie znaków w dokumentach wysyłanych z systemów teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne lub odbieranych przez takie systemy, także w odniesieniu do informacji wymienianej przez te systemy z innymi systemami na drodze teletransmisji, o ile wymiana ta ma charakter wymiany znaków, odbywa się według standar- du Unicode UTF-8 określonego przez normę ISO/IEC 10646 wraz ze zmianami lub normę ją zastępującą.     2. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się kodowanie znaków według standardu Unicode UTF-16 określonego przez normę, o której mowa w ust. 1.     3. Zastosowanie kodowania, o którym mowa w ust. 2, nie może negatywnie wpływać na współpracę z systemami tele- informatycznymi używającymi kodowania określonego w ust. 1.

    1. Systemy teleinformatyczne podmiotów realizujących zadania publiczne udostępniają zasoby informacyjne co najmniej w jednym z formatów danych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.     2. Jeżeli z przepisów szczegółowych albo opublikowanych w repozytorium interoperacyjności schematów XML lub innych wzorów nie wynika inaczej, podmioty realizujące zadania publiczne umożliwiają przyjmowanie dokumentów elek- tronicznych służących do załatwiania spraw należących do zakresu ich działania w formatach danych określonych w załącz- nikach nr 2 i 3 do rozporządzenia.

    1. Podmiot realizujący zadania publiczne opracowuje i ustanawia, wdraża i eksploatuje, monitoruje i przegląda oraz utrzymuje i doskonali system zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewniający poufność, dostępność i integral- ność informacji z uwzględnieniem takich atrybutów, jak autentyczność, rozliczalność, niezaprzeczalność i niezawodność.     2. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji realizowane jest w szczególności przez zapewnienie przez kierownictwo podmiotu publicznego warunków umożliwiających realizację i egzekwowanie następujących działań:         1) zapewnienia aktualizacji regulacji wewnętrznych w zakresie dotyczącym zmieniającego się otoczenia;         2) utrzymywania aktualności inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania służącego do przetwarzania informacji obejmują- cej ich rodzaj i konfigurację;         3) przeprowadzania okresowych analiz ryzyka utraty integralności, dostępności lub poufności informacji oraz podejmo- wania działań minimalizujących to ryzyko, stosownie do wyników przeprowadzonej analizy;         4) podejmowania działań zapewniających, że osoby zaangażowane w proces przetwarzania informacji posiadają stosow- ne uprawnienia i uczestniczą w tym procesie w stopniu adekwatnym do realizowanych przez nie zadań oraz obowiąz- ków mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa informacji;         5) bezzwłocznej zmiany uprawnień, w przypadku zmiany zadań osób, o których mowa w pkt 4;         6) zapewnienia szkolenia osób zaangażowanych w proces przetwarzania informacji ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień, jak:             a) zagrożenia bezpieczeństwa informacji,             b) skutki naruszenia zasad bezpieczeństwa informacji, w tym odpowiedzialność prawna,             c) stosowanie środków zapewniających bezpieczeństwo informacji, w tym urządzenia i oprogramowanie minimali- zujące ryzyko błędów ludzkich;         7) zapewnienia ochrony przetwarzanych informacji przed ich kradzieżą, nieuprawnionym dostępem, uszkodzeniami lub zakłóceniami, przez:             a) monitorowanie dostępu do informacji,             b) czynności zmierzające do wykrycia nieautoryzowanych działań związanych z przetwarzaniem informacji,             c) zapewnienie środków uniemożliwiających nieautoryzowany dostęp na poziomie systemów operacyjnych, usług sieciowych i aplikacji;         8) ustanowienia podstawowych zasad gwarantujących bezpieczną pracę przy przetwarzaniu mobilnym i pracy na odleg- łość;         9) zabezpieczenia informacji w sposób uniemożliwiający nieuprawnionemu jej ujawnienie, modyfikacje, usunięcie lub zniszczenie;         10) zawierania w umowach serwisowych podpisanych ze stronami trzecimi zapisów gwarantujących odpowiedni poziom bezpieczeństwa informacji;         11) ustalenia zasad postępowania z informacjami, zapewniających minimalizację wystąpienia ryzyka kradzieży informa- cji i środków przetwarzania informacji, w tym urządzeń mobilnych;         12) zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w systemach teleinformatycznych, polegającego w szczegól- ności na:             a) dbałości o aktualizację oprogramowania,             b) minimalizowaniu ryzyka utraty informacji w wyniku awarii,             c) ochronie przed błędami, utratą, nieuprawnioną modyfikacją,             d) stosowaniu mechanizmów kryptograficznych w sposób adekwatny do zagrożeń lub wymogów przepisu prawa,             e) zapewnieniu bezpieczeństwa plików systemowych,             f) redukcji ryzyk wynikających z wykorzystania opublikowanych podatności technicznych systemów teleinforma- tycznych,             g) niezwłocznym podejmowaniu działań po dostrzeżeniu nieujawnionych podatności systemów teleinformatycz- nych na możliwość naruszenia bezpieczeństwa,             h) kontroli zgodności systemów teleinformatycznych z odpowiednimi normami i politykami bezpieczeństwa;         13) bezzwłocznego zgłaszania incydentów naruszenia bezpieczeństwa informacji w określony i z góry ustalony sposób, umożliwiający szybkie podjęcie działań korygujących;         14) zapewnienia okresowego audytu wewnętrznego w zakresie bezpieczeństwa informacji, nie rzadziej niż raz na rok.     3. Wymagania określone w ust. 1 i 2 uznaje się za spełnione, jeżeli system zarządzania bezpieczeństwem informacji został opracowany na podstawie Polskiej Normy PN-ISO/IEC 27001, a ustanawianie zabezpieczeń, zarządzanie ryzykiem oraz audytowanie odbywa się na podstawie Polskich Norm związanych z tą normą, w tym:         1) PN-ISO/IEC 27002 – w odniesieniu do ustanawiania zabezpieczeń;         2) PN-ISO/IEC 27005 – w odniesieniu do zarządzania ryzykiem.     4. Niezależnie od zapewnienia działań, o których mowa w ust. 2, w przypadkach uzasadnionych analizą ryzyka w syste- mach teleinformatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne należy ustanowić dodatkowe zabezpieczenia.

    1. Rozliczalność w systemach teleinformatycznych podlega wiarygodnemu dokumentowaniu w postaci elektro- nicznych zapisów w dziennikach systemów (logach).     2. W dziennikach systemów odnotowuje się obligatoryjnie działania użytkowników lub obiektów systemowych polega- jące na dostępie do:         1) systemu z uprawnieniami administracyjnymi;         2) konfiguracji systemu, w tym konfiguracji zabezpieczeń;         3) przetwarzanych w systemach danych podlegających prawnej ochronie w zakresie wymaganym przepisami prawa.     3. Poza informacjami wymienionymi w ust. 2 mogą być odnotowywane działania użytkowników lub obiektów systemo- wych, a także inne zdarzenia związane z eksploatacją systemu w postaci:         1) działań użytkowników nieposiadających uprawnień administracyjnych,         2) zdarzeń systemowych nieposiadających krytycznego znaczenia dla funkcjonowania systemu,         3) zdarzeń i parametrów środowiska, w którym eksploatowany jest system teleinformatyczny – w zakresie wynikającym z analizy ryzyka.     4. Informacje w dziennikach systemów przechowywane są od dnia ich zapisu, przez okres wskazany w przepisach od- rębnych, a w przypadku braku przepisów odrębnych przez dwa lata.     5. Zapisy dzienników systemów mogą być składowane na zewnętrznych informatycznych nośnikach danych w warun- kach zapewniających bezpieczeństwo informacji. W uzasadnionych przypadkach dzienniki systemów mogą być prowadzo- ne na nośniku papierowym.

Rozdział 5

Przepis końcowy

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2) Prezes Rady Ministrów: D. Tusk         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimal- nych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2247), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 26 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobil- nych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1440). – 51 – ikinzcąłaZ wórtsiniM ydaR ainezdązropzor od ikinzcąłaZ ainezdązropzor od aind z wórtsiniMydaR .r 2102 ainteiwk 21aindz 1 rn kinzcąłaZ )71 rnkinzcąłaZ HCYNZCILBUP WÓRTSEJER EZRUTKETIHCRA W HCYCĄJUPĘTSYW WÓTKEIBO YROTAKIFYTNEDI HCYNZCILBUPWÓRTSEJER EZRUTKETIHCRAWHCYCĄJUPĘTSYWWÓTKEIBO YROTAKIFYTNEDI ycąiwonats ynwarp tkA utkeibo arotakifytnedi ajcinifeD urtsejer awzan anłeP ąnwarp ęwatsdop eineżaryW ogecąjareiwaz ogenzcilbup ,urtsejer ainawonojcknuf ćśogułD utkeibo rotakifytnedI utkeibo awzaN .pL enraluger ecąjusipo enjycnerefer enad jenad serkaz i pyT einmulok w awom myrótko alop tkeibo 6 8 7 6 5 4 3 2 1 ainśezrw 42 aind z awatsU anzcyzif abosO ynzcinortkelE ynhcezswoP ikanz ,ewokanz eloP }11{d\ icśondul ijcnediwe o .r 0102 11 LESEP remuN ynadan acąjadaisop 1 icśonduL ijcnediwE metsyS }9..0{ userkaz z )637 .zop .r 4202 z .U .zD( LESEP remun ywicśałw ynzcilbup rtsejeR .utoimdop ujazdor ald wótoimdop ukdapyzrp W ujazdor ald awicśałw awatsU hcynawortsejeraz ikanz ,ewokanz eloP ynjycakifytnedi remuN }41{d\|}9{d\ 41 toimdoP 2 utoimdop ezrtsejeR mywojarK w }9..0{ userkaz z NOGER mertsejer mywodąS ywojarK tsej mywicśałw ywodąS rtsejeR 3 ynnezrtsezrp tkeibO tknuP ywoserda ogewoserda utknup rotakifytnedI wórtsiniM ydaR ainezdązropzor od ikinzcąłaZ )377 .zop .U .zD( .r 4202 ajam 12 aind z 1 rn kinzcąłaZ HCYNZCILBUP WÓRTSEJER EZRUTKETIHCRA W HCYCĄJUPĘTSYW WÓTKEIBO YROTAKIFYTNEDI -aZ-A[.\LP ikanz ,ewokanz eloP }6,1{d\.\}6,1{]z wzan ńezrtsezrP -0z-aZ-A[.\ ,z .. a ,Z .. A{ userkaz z 62 od )* )ecapseman( ajam 71 aind z awatsU },., ,9 .. 0 }8,1{]9 enjyzedoeg owarP – .r 9891 cilU ,icśowocsjeiM ajcnediwE -}8{]9-0z-aZ-A[ enzcifargotrak i wóserdA i -}4{]9-0z-aZ-A[ ikanz ,ewokanz eloP rotakifytnedI ,2571 .zop .r 3202 z .U .zD( -}4{]9-0z-aZ-A[ ,z .. a ,Z .. A{ userkaz z 83 od ynlakol ).mz .nźóp z -}4{]9-0z-aZ-A[ }–,.,_ ,9 .. 0 )dIlacol( }21{]9-0z-aZ-A[ .2 ukinśondowawommyrótko,ainezdązropzor3tkp 1§ zezrp ąnozdaworpw ąnaimz eZ )7 – 61 – ycąiwonats ynwarp tkA utkeibo arotakifytnedi ajcinifeD urtsejer awzan anłeP ąnwarp ęwatsdop eineżaryW ogecąjareiwaz ogenzcilbup ,urtsejer ainawonojcknuf ćśogułD utkeibo rotakifytnedI utkeibo awzaN .pL enraluger ecąjusipo enjycnerefer enad jenad serkaz i pyT einmulok w awom myrótko alop tkeibo 6 8 7 6 5 4 3 2 1 -d\d\-}4{d\ d\d\:d\d\Td\d\ ikanz ,ewokanz eloP ijsrew rotakifytnedI 52 od -\+[d\d\: }: ,- ,+ ,9 .. 0 ,T{ userkaz z )dInoisrev( d\d\:d\d\] akłaizD anjycnediwe jenjycnediwe ikłaizd rotakifytnedI -aZ-A[.\LP ikanz ,ewokanz eloP }6,1{d\.\}6,1{]z wzan ńezrtsezrP -0z-aZ-A[.\ ,z .. a ,Z .. A{ userkaz z 62 od )* )ecapseman( },., ,9 .. 0 }8,1{]9 -}8{]9-0z-aZ-A[ wótnurG ajcnediwE -}4{]9-0z-aZ-A[ wóknyduB i ikanz ,ewokanz eloP rotakifytnedI -}4{]9-0z-aZ-A[ ,z .. a ,Z .. A{ userkaz z 83 od ynlakol -}4{]9-0z-aZ-A[ }–,.,_ ,9 .. 0 )dIlacol( }21{]9-0z-aZ-A[ -d\d\-}4{d\ d\d\:d\d\Td\d\ ikanz ,ewokanz eloP ijsrew rotakifytnedI 52 od -\+[d\d\: }: ,- ,+ ,9 .. 0 ,T{ userkaz z )dInoisrev( d\d\:d\d\] :ąkpork hcynoleizddo icśęzc hcówd z ęis adałks wzan ńezrtsezrP )* .r 0102 acram 4 aind z ywatsu 5 .tsu 31 .tra eiwatsdop an imynadyw imasipezrp z eindogz ynadan hcynnezrtsezrp hcynad uroibz rotakifytnedi – azswreip ćśęzc )a ,)412 .zop .r 1202 z .U .zD( jennezrtsezrp ijcamrofni ezrutkurtsarfni o utknup ald – AiUME ,jenjycnediwe ikłaizd ald – BiGE :.pn ,ytkeibo ążelan jerótk od ,jennezrtsezrp ijcamrofni ubosaz einezcanzo eworetil – agurd ćśęzc )b .ogewoserda – 71 – 2 rn kinzcąłaZ 2 rn kinzcą)8ł 2aZ rnkinzcąłaZ WÓME ĄTCSOYMS ĄOCP OAMZ OHPC AYZN AHICNYPNĘATSINOPDĘUT SIJOCDAUM IRJCOAFNMIR WOÓFNBOI WSAÓZB OODSA PZĘ TOSDO PDĘ ETCSOĄDJA EINCWĄJEAPIANZW YEDPARZA DYNDARTASD ZNAARTOS ZHACRYON AHDC YYNTAADM YROTAFMROF HCYNZCYTAMROFNIELETWÓMETSYSĄCOMOPAZHCYNAINPĘTSODUIJCAMROFNIWÓBOSAZODPĘTSODECĄJAINWEPAZYDRADNATSZAROHCYNADYTAMROF HCYNZHCCIYLNBUZCP IŃLABUDPA ZŃ AIJDCAAZZ IILJCAAERZI OLADE HRC OYDN AHWCYYNŻAUW HYCŻYUN ZHCCYYTNAZMCYROTAFNMIREOLEFTN IWELÓEMTETSYS HCYNZCILBUPŃADAZ IJCAZILAERODHCYNAWYŻU ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 :ęis ejusots enzcilbup ainadaz ecąjuzilaer ytoimdop zezrp hcynjycamrofni wóbosaz ynaimyw ulec W A :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc ęis ejusots enlaidemitlum bul enzcifarg-owotsket ,ewotsket ytnemukod hcycąjareiwaz hcynad oD .1 ogetsyzc icatsop w ytnemukoD 64601 CEI/OSI CEI/OSI hcynasipaz wókanz uroibz )ogenawotamrofsein( txt. 1.1 txt. upyt ikilp okaj 8-FTU edocinU eizdradnats w tfosorciM dradnats ynzrtęnweW okaj utsket ogenawotamrofs icatsop w ytnemukoD tamroF txeT hciR .proC tfosorciM ftr. 2.1 .proC ftr. upyt ikilp noitacificepS 1-00023 OSI CEI/OSI fdp. upyt ikilp okaj enzcifarg-owotsket ytnemukoD tamroF tnemucoD elbatroP fdp. 3.1 amcE ,.proC tfosorciM 883-AMCE spx. upyt ikilp okaj enzcifarg-owotsket ytnemukoD noitacificepS repaP LMX spx. 4.1 lanoitanretnI okaj utsket ogenawotamrofs icatsop w ytnemukoD rof tamroF tnemucoD nepO 00362 CEI/OSI CEI/OSI tdo. 5.1 tdo. upyt ikilp noitacilppA eciffO .2ukinśondowawommyrótk o,ainezdązropzor4tkp1§ zezrpimynozdaworpwimanaimz eZ )8 – 81 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 azsukra ogenawotamrofs icatsop w ytnemukoD rof tamroF tnemucoD nepO 00362 CEI/OSI CEI/OSI sdo. 6.1 sdo. upyt ikilp okaj ogenjycaluklak noitacilppA eciffO hcynlaidemitlum ijcatnezerp icatsop w ytnemukoD rof tamroF tnemucoD nepO 00362 CEI/OSI CEI/OSI pdo. 7.1 pdo. upyt ikilp okaj noitacilppA eciffO tfosorciM dradnats ynzrtęnweW okaj utsket ogenawotamrofs icatsop w ytnemukoD .proC tfosorciM droW eciffO tfosorciM cod. 8.1 .proC cod. upyt ikilp tfosorciM dradnats ynzrtęnweW azsukra ogenawotamrofs icatsop w ytnemukoD .proC tfosorciM lecxE eciffO tfosorciM slx. 9.1 .proC ogenjycaluklak tfosorciM dradnats ynzrtęnweW hcynlaidemitlum ijcatnezerp icatsop w ytnemukoD .proC tfosorciM tnioPrewoP eciffO tfosorciM tpp. 01.1 .proC tpp. upyt ikilp okaj xcod. 00592 CEI/OSI ijcakilpa anzcinhcet ajcakifyceps atrawtO eliF LMX nepO eciffO CEI/OSI xslx. 11.1 hcyworuib stamroF xtpp. 0814 CFR FTEI meiknicezrp enoleizdzor icśotraW seulaV detarapeS ammoC vsc. 21.1 – 91 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc ęis ejusots ąnzcifarg ęjcamrofni hcycąjareiwaz hcynad oD .2 1-81901 CEI/OSI dna noisserpmoc latigiD 2-81901 CEI/OSI CEI/OSI )puorG strepxE cihpargotohP tnioJ( gpj. upyt kilP enot-suounitnoc fo gnidoc )gepj.( gpj. 1.2 3-81901 CEI/OSI segami llits 4-81901 CEI/OSI 93621 OSI ,2-43221 OSI OSI fit. upyt kilP tamroF eliF egamI deggaT )ffit.( fit. 2.2 noisluporP teJ ASAN egamI deggaT cihpargoeG 0.1 noisiveR FFIToeG ffitoeg. upyt kilP ffitoeg. 3.2 yrotarobaL tamroF eliF 84951 CEI/OSI CEI/OSI gnp. upyt kilP scihparG krowteN elbatroP gnp. 4.2 scihparG rotceV elbalacS - C3W jeworotkew ikifarg kilP gvs. 5.2 noitacificepS 1.1 )GVS( :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc oindeiwopdo ęis ejusots ąwomlif bul ąwokęiwźd ęjcamrofni hcycąjareiwaz hcynad oD .3 - - oidua kilP tamrof oidua mrof evaw vaw. 1.3 3-27111 CEI/OSI CEI/OSI oidua kilP tamroF eliF 3PM 3pm. 2.3 3-81831 CEI/IOSI tfosorciM/ noitaroproC MBI oediw/oidua kilp ynawoserpmokeiN evaelretnI oediV oiduA iva. 3.3 noitaroproC – 02 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 gpm. 81831 CEI/OSI CEI/OSI zeb bul meikęiwźd z ynlauziw kilP gnidocnE oediV 2-GEPM 4.3 gepm. 4pm. 69441 CEI/OSI CEI/OSI zeb bul meikęiwźd z ynlauziw kilP gnidoC lausiV 4-GEPM a4m. 5.3 4gepm - noitadnuoF grO.hpiX oidua kilP tamroF oiduA sibroV ggO ggo. 6.3 - noitadnuoF grO.hpiX zeb bul meikęiwźd z ynlauziwoidua kilP tamroF oediV aroehT vgo. 7.3 :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc ęis ejusots hcynzcinortkele wótnemukod )icśotęjbo ainezsjeinmz( ijserpmok oD .4 noitacificepS tamroF eliF PIZ. .cnIERAWKP wókilp ijserpmok tamroF tamrof elif PIZ piz. 1.4 2.3.6 :noisreV zarw elkywz enawyżu( wókilp ijcaziwihcra tamroF - FSF revihcrA epaT rat. 2.4 )zg. z 2591 CFR FTEI wókilp ijserpmok tamroF tamrof elif PIZG )pizg.( zg. 3.4 - volvaP rogI wókilp ijserpmok tamroF tamrof elif piZ-7 Z7. 4.4 – 12 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc ęis ejusots WWW norts ainezrowt oD .5 ynorts hcycąjutamrof wókinzcanz akyzęj dradnatS )154451 CEI/OSI CEI/OSI egaugnaL pukraM txetrepyH lmth. 1.5 10.4 LMTH WWW ynorts hcycąjutamrof wókinzcanz akyzęj dradnatS txetrepyH elbisnetxE - C3W lmthx. 2.5 WWW egaugnaL pukraM ynorts hcycąjutamrof wókinzcanz akyzęj dradnatS ijcatnezerp eiserkaz w ynawytsyzrokyw WWW dnoceS – 1.1 cisaB LMTHX - C3W lmth. 3.5 )ADP( hcywoknozseik hcaretupmok w ijcamrofni noitidE cisab LMTHX - C3W ulytS zsukrA ywodaksaK steehS elytS gnidacsaC ssc. 4.5 .C3W udradnats einawosots ęis azczsupoD )1 – 22 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 :hcynad ytamrof ecąjupętsan ęis ejusots ogenzcinortkele utnemukod ijcazilauziw i yrutkurts ainelśerko oD .B :hcynad ytamrof ecąjupętsan ęis ejusots imin yzdęim ńaząiwop zaro hcynjycamrofni wótnemele uinelśerko an ogecąjagelop ijcamrofni udałku ainawoinifed oD .1 ogewotsket utamrof ogenlasrewinu dradnatS pukraM elbisnetxE - C3W icatsop w hcynad usipaz od ogecążułs lmx. 1.1 egaugnaL jenzcinortkele wótnemukod yrutkurts ijcinifed usipo dradnatS - C3W egaugnaL pukraM elbisnetxE dsx. 2.1 LMX eicamrof w hcynasipaz pukraM yhpargoeG - CGO hcynzcifargoeG wókinzcanZ kyzęJ lmg. 3.1 egaugnaL LMX rof egaugnAL ralugER 2-75791 CEI/OSI CEI/OSI LMX akyzęj od wótamehcs kyzęJ gnr. 4.1 noitareneG txeN :hcynad wótamrof hcycąjupętsan z nedej jeinmjan oc ęis ejusots LMX eicamrof w hcynasipaz wótnemukod ainazrawtezrp oD .2 teehselytS elbisnetxE - C3W wólytS yzsukrA kyzęJ ynlazrezszoR lsx. 1.2 egaugnaL yzsukrA akyzęJ ogenlazrezszoR ainecłatzskezrP teehselytS elbisnetxE - C3W tlsx. 2.2 wólytS noitamrofsnarT egaugnaL – 32 – ,hcynad tamroF ymron awzan bul einezcanzO einezrezszor ogecąjareiwaz utnemukod obla acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO udradnats sipO bul ukilp ywzan .pL ąnzcinhcet ęjcakifyceps dradnats bul ęmron ,tamrof udradnats awzan anocórks utamrof ogenazaksw udradnats 6 5 4 3 2 1 :ęis ejusots hcynzcinortkele wótnemukod ainaworfyzs i ąnzcinortkele ąicęzceip ainawyrtapo ,usipdop ijcakifyrew ,ainawysipdop ogenzcinortkele oD .3 hcynawotyderka bul hcynaworozdan atsil anafuaZ ecivreS detsurT 216 911 ST ISTE enjycakifytrec igułsu hcycązcdaiwś wótoimdop tsiL sutatS ISTE )2LST 1.3 C3W eicamrof w wótnemukod ynzcinortkele sipdoP dna xatnyS erutangiS-LMX 2.3 gisLMX - LMX gnissecorP LMX eicamrof w wótnemukod ynzcinortkele sipdoP cinortcelE decnavdA LMX )3SEdAX 171 301 ST ISTE ISTE serutangiS 3.3 271 301 ST ISTE FDP eicamrof w wótnemukod ynzcinortkele sipdoP )3SEdAP ISTE cinortcelE decnavdA FDP 4.3 serutangiS SMC eicamrof w wótnemukod ynzcinortkele sipdoP cinortcelE decnavdA SMC 371 301 ST ISTE ISTE )3SEdAC serutangiS 5.3 ycąjutsyzrokyw wótnemukod ynzcinortkele sipdoP erutangiS detaicossA ISTE )3CISA 471 301 ST ISTE PIZ renetnok sreniatnoC 6.3 hcynzcinortkele wótnemukod einaworfyzS noitpyrcnE LMX - C3W cneLMX 7.3 LMX eicamrof w gnissecorP dna xatnyS ązcwanokyw ąjzyced z eindogz LST tsil metsys iksjeporue zaro 216 911 ST ISTE udradnats ęjsrew ązswonjan o uicrapo w ejupętsan jenzcilbup ijcartsinimda hcametsys w LST tsil einatsyzrokyW )2 ogeiksjeporuE utnemalraP ainezdązropzor 5 .tsu 22 .tra z eindogz tsil hcynafuaz ecązcytod ytamrof i enzcinhcet ejcakifyceps ącąjaiwanatsu .r 5102 ainśezrw 8 aind z 5051/5102 )EU( ijsimoK zaro 62 .rts ,5102.90.90 z 532 L EU .zrU .zD( mynzrtęnwew uknyr an hcynzcinortkele ijckasnart od uineiseindo w ainafuaz gułsu i jenzcinortkele ijcakifytnedi eiwarps w 4102/019 rn )EU( ydaR i .)14 .rts ,7102.30.70 z 95 L EU .zrU .zD zaro hcynzcinortkele wósipdop hcynawosnawaaz wótamrof ecązcytod ejcakifyceps ącąjaiwanatsu .r 5102 ainśezrw 8 aind z 6051/5102 )EU( ijsimoK ązcwanokyw ąjzyced z eindogz enawosotS )3 ydaR i ogeiksjeporuE utnemalraP ainezdązropzor 5 .tsu 73 .tra i 5 .tsu 72 .tra z eindogz ,ogenzcilbup arotkes ytoimdop zezrp enanzu ćyb ąjam erótk ,hcynzcinortkele icęzceip hcynawosnawaaz .)73 .rts ,5102.90.90 z 532 L EU .zrU .zD( mynzrtęnwew uknyr an hcynzcinortkele ijckasnart od uineiseindo w ainafuaz gułsu i jenzcinortkele ijcakifytnedi eiwarps w 4102/019 rn )EU( – 42 – :5 .lok z ijcazinagro wzan wótórks aineinśajbO noitadnuoF erawtfoS eerF – FSF ecroF ksaT gnireenignE tenretnI – FTEI noitazinagrO noitazidradnatS lanoitanretnI – OSI sdradnatS noitamrofnI derutcurtS fo tnemecnavdA eht rof noitazinagrO – SISAO .cnI muitrosnoC laitapsoeG nepO – CGO ecnaillA eliboM nepO – AMO muitrosnoC beW ediW dlroW – C3W etutitsnI sdradnatS snoitacinummoceleT naeporuE – ISTE – 52 – 3 rn kinzcąłaZ 3 rn kinzcąłaZ 3 rnkinzcąłaZ UTYZCDO EIBYRT W ENZCILBUP EINADAZ YCĄJUZILAER TOIMDOP ZEZRP ENAWIGUŁSBO HCYNAD YTAMROF UTYZCDO EIBYRT W ENZCILBUP EINADAZ YCĄJUZILAER TOIMDOP ZEZRP ENAWIGUŁSBO HCYNAD YTAMROF UTYZCDOEIBYRT WENZCILBUPEINADAZYCĄJUZILAERTOIMDOPZEZRPENAWIGUŁSBOHCYNADYTAMROF bul udradnats ,ymron awzaN acąjalśerko ajcazinagrO awzan anłep anlanigyrO einezrezszoR ogenjycazilamron utnemukod utamrof sipO .pL dradnats bul ęmron utamrof ukilp ywzan ogenjycazyradnats obla 6 5 4 3 2 1 ąkifarg z DACotuA umargorp ynranib kilP ksedotuA tamrof ynzrtęnweW ksedotuA - gwd. .1 ąworotkew ksedotuA tamrof ynzrtęnweW ksedotuA DACotuA umargorp kilp ynawoserpmokS - fwd. .2 ksedotuA tamrof ynzrtęnweW ksedotuA IICSA imakanz ynawodok DACotuA umargorp kilP - fxd. .3 yeltneB tamrof ynzrtęnweW smetsyS yeltneB ąworotkew ąkifarg z noitatSorciM umargorp ikilP - ngd. .4 smetsyS strepxE cihpargotohP tnioJ 1-44451 CEI/OSI CEI/OSI 0002GEPJ ynzcifarg tamroF 2pj. .5 0002 puorG