t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe kryteria dokonywania oceny pracy nauczycieli; 2) szczegółowy tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli; 3) szczegółowy tryb postępowania odwoławczego.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) ustawie – Karta Nauczyciela – rozumie się przez to ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela; 2) nauczycielu – rozumie się przez to nauczyciela, wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego zatrudnionego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich; 3) nieletnim – rozumie się przez to ucznia i wychowanka; 4) dyrektorze szkoły – rozumie się przez to dyrektora okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich; 5) radzie pedagogicznej – rozumie się przez to radę pedagogiczną oraz radę okręgowego ośrodka wychowawczego, zakładu poprawczego i schroniska dla nieletnich; 6) szkole – rozumie się przez to okręgowy ośrodek wychowawczy, zakład poprawczy i schronisko dla nieletnich.
1. Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na: 1) obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela; 2) dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela. 2. Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują: 1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych; 2) dbałość o bezpieczeństwo nieletnich, w szczególności respektowanie i przestrzeganie zadań związanych z bezpieczeń- stwem szkoły; 3) znajomość i realizację praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgro- madzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677); 4) wspieranie każdego nieletniego, w tym nieletniego niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa nieletniego w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego; 5) kształtowanie u nieletniego szacunku do drugiego człowieka oraz postaw obywatelskich, patriotycznych i prospołecz- nych, w tym przez własny przykład nauczyciela; 6) współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę zadań; 7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole; 8) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia za- wodowego; 9) współpracę z rodzicami lub opiekunami prawnymi nieletniego w zakresie realizacji procesu resocjalizacji. 3. Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują: 1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycz- nych, z wykorzystaniem metod aktywizujących oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki zajęć; 2) diagnozowanie potrzeb i możliwości nieletniego oraz indywidualizowanie pracy z nim, w szczególności wspieranie nieletniego w realizacji indywidualnego planu resocjalizacji; 3) analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków do doskonalenia procesu dydaktycznego, wychowawczego, opiekuńczego, w tym terapeutycznego, oraz osiąganie pozytywnych efektów swojej pracy; 4) wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; 5) udział w innych zajęciach i czynnościach wynikających z zadań szkoły określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz. U. poz. 1700 oraz z 2023 r. poz. 289 i 1860); 6) realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji, o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy – Karta Nauczyciela; 7) podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych; 8) realizowanie działań w zakresie przygotowania nieletniego do samodzielnego życia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb rozwojowych; 9) prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli; 10) umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród nieletnich; 11) realizowanie powierzonych funkcji lub dodatkowych zadań zleconych przez dyrektora szkoły; 12) aktywną współpracę z podmiotami zewnętrznymi działającymi na rzecz nieletniego; 13) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb nielet- niego; 14) umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie umiejętności komunikacyjnych; 15) przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą lub resocjaliza- cją realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły; 16) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, z placówkami doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne; 17) inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej, w tym terapeutycznej. 4. Dyrektor szkoły przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryte- riów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką pracy tego nauczyciela. 5. Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy spośród kryteriów dodatkowych, o których mowa w ust. 3, związane ze specyfiką swojej pracy.
1. Dyrektor szkoły ustala poziom spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy nauczyciela, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez siebie zgodnie z § 3 ust. 4 i jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez nauczyciela zgodnie z § 3 ust. 5, a następnie ustala ocenę pracy nauczyciela. 2. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela jest oceniany w punktach: 1) od 0 do 30 – w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 i 2; 2) od 0 do 5 – w przypadku obowiązkowych kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3–9, oraz kryteriów dodatkowych, o których mowa w § 3 ust. 3. 3. W przypadku gdy dyrektor ustali, że suma punktów: 1) jest nie mniejsza niż 90 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) jest nie mniejsza niż 75 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) jest nie mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) jest mniejsza niż 55 % maksymalnej liczby punktów – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.
1. W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek Ministra Sprawiedliwości dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia nauczyciela, w formie pisemnej, o wszczęciu procedury doko- nywania oceny jego pracy. 2. W powiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor szkoły wskazuje jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4. 3. W terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, nauczyciel wskazuje pisemnie jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5. 4. W przypadku dokonywania oceny pracy nauczyciela na wniosek nauczyciela: 1) nauczyciel wskazuje we wniosku o dokonanie oceny jego pracy jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 5; 2) dyrektor szkoły wskazuje, w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku nauczyciela o dokonanie oceny jego pracy, jedno kryterium oceny pracy zgodnie z § 3 ust. 4. 5. Opinie, o których mowa w art. 6a ust. 5 pkt 4 i 5 ustawy – Karta Nauczyciela, są wyrażane w formie pisemnej w ter- minie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Opinia zawiera uzasadnienie.
1. Dyrektor szkoły przygotowuje projekt oceny pracy, o którym mowa w art. 6a ust. 8 ustawy – Karta Nauczyciela. 2. Nauczyciel może zgłosić uwagi i zastrzeżenia do projektu oceny jego pracy w formie pisemnej nie później niż w ciągu 5 dni roboczych od dnia zapoznania go z projektem oceny. 3. Przy zapoznawaniu nauczyciela z projektem oceny jego pracy i wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń może być obecny, na wniosek nauczyciela, przedstawiciel zakładowej organizacji związkowej wskazanej przez nauczyciela.
Dyrektor szkoły doręcza nauczycielowi oryginał karty oceny pracy, o której mowa w art. 6a ust. 8a ustawy – Karta Nauczyciela. Kopię karty oceny pracy włącza się do akt osobowych nauczyciela.
1. Odwołanie od oceny pracy nauczyciela wraz z dokumentacją będącą podstawą ustalenia oceny pracy dyrektor szkoły przekazuje niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania odwołania, Ministrowi Sprawiedliwości. Dyrektor dołącza pisemne odniesienie się do zarzutów podniesionych w odwołaniu. 2. Zespół oceniający, o którym mowa w art. 6a ust. 9a ustawy – Karta Nauczyciela, rozpatruje odwołanie od oceny pracy nauczyciela po wysłuchaniu nauczyciela, który wniósł odwołanie. 3. Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu ocenia- jącego, podczas którego nauczyciel ma być wysłuchany, zawiadamia nauczyciela o posiedzeniu. Niestawienie się nauczy- ciela mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia. 4. Rozstrzygnięcia zespołu oceniającego są podejmowane zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obec- ności co najmniej dwóch trzecich członków zespołu oceniającego. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos prze- wodniczącego zespołu oceniającego. 5. Zespół sporządza pisemne uzasadnienie rozstrzygnięcia. 6. Rozstrzygnięcie zespołu oceniającego oraz jego uzasadnienie podpisuje przewodniczący zespołu oceniającego. 7. W przypadku rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 6a ust. 10a pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela, po ustaleniu nowej oceny pracy przez zespół oceniający nauczyciel otrzymuje kartę oceny pracy uwzględniającą to rozstrzygnięcie. Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
Przepisy § 3–8 stosuje się odpowiednio do dokonywania oceny pracy nauczycieli religii, z tym że organ upoważ- niony do dokonania oceny pracy uwzględnia ocenę merytoryczną nauczyciela religii, ustaloną przez właściwą władzę kościelną.
1. Obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły obejmują: 1) organizację pracy szkoły zgodnie z przepisami prawa; 2) planowanie i organizowanie pracy rady pedagogicznej szkoły, realizowanie zadań zgodnie z uchwałami stanowiącymi rady pedagogicznej, a także z rozstrzygnięciami Ministra Sprawiedliwości jako organu sprawującego nadzór pedago- giczny i nadzór zwierzchni oraz jako organu prowadzącego szkołę; 3) współdziałanie z organami szkoły oraz zapewnianie efektywnego przepływu informacji pomiędzy tymi organami; 4) prawidłowość prowadzenia i przechowywania dokumentacji pobytu nieletniego w szkole, przebiegu nauczania, doku- mentacji działalności wychowawczej i terapeutycznej oraz innej wymaganej dokumentacji prowadzonej w szkole; 5) tworzenie warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych oraz pro- zdrowotnych; 6) zapewnianie bezpiecznych warunków pobytu nieletniego oraz pracowników w szkole i poza nią; 7) sprawowanie nadzoru pedagogicznego; 8) wdrażanie działań podnoszących jakość pracy szkoły; 9) zapewnianie nieletniemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i terapeutycznej oraz realizację zaleceń wynikają- cych z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; 10) podejmowanie działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, w szkole; 11) przestrzeganie praw nieletnich i upowszechnianie wiedzy o tych prawach; 12) wspomaganie nauczycieli w realizacji zadań oraz zapewnianie im pomocy w doskonaleniu zawodowym; 13) doskonalenie własnych kompetencji kierowniczych; 14) współpracę ze środowiskiem lokalnym i partnerami społecznymi oraz budowanie pozytywnego wizerunku szkoły; 15) prawidłowość dysponowania przyznanymi szkole środkami budżetowymi oraz pozyskanymi przez szkołę środkami pochodzącymi z innych źródeł; 16) prawidłowość wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników szkoły, w tym dokonywania oceny ich pracy. 2. W przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym terapeutycznych: 1) obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2; 2) dyrektor szkoły wskazuje przed dokonaniem oceny jego pracy jedno dodatkowe kryterium oceny pracy spośród kryte- riów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 3. 3. W przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych, obowiązkowe kryteria oceny pracy dyrektora szkoły oprócz kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 1, obejmują także kryteria oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5. 4. Oceny pracy dyrektora szkoły dokonuje Minister Sprawiedliwości po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i za- kładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Minister Sprawiedliwości bierze pod uwagę także wyniki kontroli sędziego rodzinnego poczynione w toku wykonywania nadzoru nad wykonywaniem orzeczeń w sprawach nieletnich. 5. Opinie, o których mowa w ust. 4, są wyrażane w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiado- mienia o dokonywanej ocenie pracy dyrektora szkoły. Opinia zawiera uzasadnienie.
1. Ocenę pracy dyrektora szkoły ustala się: 1) w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym tera- peutycznych – po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2, oraz jednego kryterium oceny pracy wskazanego przez dyrektora szkoły zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 2; 2) w przypadku nierealizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycznych – po ustaleniu poziomu spełniania łącznie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, oraz kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5. 2. Poziom spełniania kryteriów oceny pracy dyrektora szkoły jest oceniany w punktach: 1) w przypadku dyrektora, który realizuje zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, w tym terapeutyczne: a) od 0 do 10 – w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, b) od 0 do 30 – w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, c) od 0 do 5 – w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2–9 i ust. 3; 2) w przypadku dyrektora, który nie realizuje zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych, w tym terapeutycz- nych: a) od 0 do 10 – w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 10 ust. 1, b) od 0 do 5 – w odniesieniu do kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 3 i 5. 3. Do ustalania oceny pracy dyrektora szkoły przepisy § 4 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
1. Wniosek dyrektora szkoły o ponowne ustalenie oceny jego pracy rozpatruje po wysłuchaniu dyrektora szkoły powołany przez Ministra Sprawiedliwości zespół oceniający, o którym mowa w art. 6a ust. 9e i 9f ustawy – Karta Nauczy- ciela. 2. Przewodniczący zespołu oceniającego nie później niż na 5 dni roboczych przed terminem posiedzenia zespołu ocenia- jącego, podczas którego dyrektor szkoły ma być wysłuchany, zawiadamia dyrektora szkoły o posiedzeniu. Niestawienie się dyrektora szkoły mimo prawidłowego zawiadomienia o posiedzeniu nie wstrzymuje rozpatrywania odwołania przez zespół oceniający i wydania rozstrzygnięcia. 3. Przepisy § 8 ust. 4–7 stosuje się odpowiednio.
Do nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczyciela pełnią- cego w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy przepisy § 10–12 stosuje się odpowiednio.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1) Minister Sprawiedliwości: A. Bodnar 1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 stycznia 2020 r. w sprawie trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowego zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz. U. poz. 66), które utraciło moc z dniem 1 września 2022 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1730 oraz z 2023 r. poz. 1672).