t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) rodzaje, terminy, tryb i zakres przeprowadzania inspekcji jachtów morskich, w zależności od rodzaju i długości jachtu oraz używania jachtu zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa, w tym rodzaje jachtów, na których nie przeprowadza się inspekcji; 2) elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego, oraz wytyczne dotyczące jej opracowania oraz stosowania; 3) sposób weryfikowania przez organ inspekcyjny prawidłowości opracowania i sprawdzenia wpływu stosowania in- strukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego na poziom ryzyka wystąpienia zagrożeń zidentyfikowanych w związku z prowadzoną działalnością lub uprawianą żeglugą; 4) wzór karty bezpieczeństwa jachtu morskiego.
1. Inspekcji nie przeprowadza się na: 1) jachtach regatowych rozumianych jako jachty morskie przeznaczone wyłącznie do regat i zawodów sportowych, po- siadających klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy, oraz wiosłowych łodziach re- gatowych, pod warunkiem że wymienione jednostki są używane wyłącznie podczas treningów lub regat na akwenach znajdujących się pod stałą obserwacją i osłoną ratowniczą; 2) rowerach wodnych, kajakach, deskach z żaglem, pontonach pneumatycznych bez napędu, bez względu na wielkość, oraz na innych podobnych jednostkach pływających o długości do 5 m, pod warunkiem że uprawiają żeglugę na pol- skich obszarach morskich w odległości do 2 mil morskich od linii brzegu morskiego tylko w porze dziennej rozumia- nej jako okres od wschodu do zachodu słońca; 3) jachtach rekreacyjnych o długości do 15 m; 4) skuterach wodnych; 5) jachtach morskich okresowo wyłączonych z eksploatacji, pod warunkiem złożenia oświadczenia o okresowym wyłą- czeniu jachtu z eksploatacji. 1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725). 2. Skutery wodne przeznaczone lub używane do uprawiania sportu lub rekreacji w ramach prowadzenia działalności, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”, podlega- ją przeglądom dokonywanym przez uznaną organizację sprawującą nadzór techniczny nad statkiem zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy albo podmiot upoważniony do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy. 3. Oświadczenie o okresowym wyłączeniu jachtu morskiego z eksploatacji zawiera: 1) dane jachtu: numer rejestracyjny, nazwę oraz port macierzysty jachtu; 2) dane armatora: imię i nazwisko albo nazwę i adres do korespondencji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; 3) okres wyłączenia jachtu z eksploatacji; 4) informację o miejscu i warunkach postoju jachtu uzgodnionych z właścicielem lub podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację nabrzeża lub miejsca postojowego albo informację o wyslipowaniu; 5) podpis armatora. 4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, armator składa do organu inspekcyjnego wraz z pisemną zgodą właści- ciela jachtu, jeżeli armator nie jest właścicielem tego jachtu. 5. Jachty rekreacyjne o długości do 15 m mogą zostać poddane inspekcji na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego.
1. Jacht rekreacyjny niezależnie od długości oraz jacht komercyjny o długości do 15 m podlegają inspekcji: 1) wstępnej; 2) pośredniej; 3) odnowieniowej; 4) doraźnej. 2. Jacht komercyjny o długości przekraczającej 15 m podlega inspekcji: 1) wstępnej; 2) rocznej; 3) pośredniej; 4) odnowieniowej; 5) doraźnej.
Inspekcję wstępną przeprowadza się: 1) przed rozpoczęciem żeglugi – na jachcie nowo wybudowanym, przebudowanym lub odbudowanym, a także na jach- cie, który nie miał wydanej karty bezpieczeństwa; 2) po utracie ważności karty bezpieczeństwa, w trakcie okresowego wyłączenia statku z eksploatacji, jeżeli to wyłącze- nie trwało co najmniej 1 rok.
1. Inspekcję roczną przeprowadza się corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem każdej daty roczni- cowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty. 2. Inspekcji rocznej nie przeprowadza się w roku, w którym została przeprowadzona inspekcja pośrednia.
Inspekcję pośrednią przeprowadza się w okresie: 1) od trzech miesięcy przed upływem drugiej albo trzeciej daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty – w przypadku jachtów podlegających inspekcji rocznej; 2) między drugą a trzecią datą rocznicową karty bezpieczeństwa – w przypadku jachtów niepodlegających inspekcji rocznej.
1. Inspekcję odnowieniową przeprowadza się przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa albo nie później niż w ciągu 1 roku od tej daty. 2. W przypadku gdy inspekcja odnowieniowa została zakończona: 1) nie wcześniej niż trzy miesiące przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa albo 2) w ciągu 1 roku po upływie daty ważności karty bezpieczeństwa – przeprowadzenie jej nie powoduje zmiany daty rocznicowej nowej karty bezpieczeństwa. 3. W przypadku gdy inspekcja odnowieniowa została zakończona w okresie powyżej trzech miesięcy przed datą upływu ważności karty bezpieczeństwa, data rocznicowa nowej karty bezpieczeństwa będzie taka sama jak dzień i miesiąc zakoń- czenia inspekcji.
W przypadkach określonych w art. 20 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy między innymi rodzajami inspekcji przeprowadza się inspekcję doraźną.
1. Inspekcje wstępna, roczna, pośrednia i odnowieniowa obejmują sprawdzenie, czy: 1) na jachcie morskim znajdują się oryginały dokumentów potwierdzających dokonanie przeglądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy, oraz sprawdzenie ich ważności; 2) stan techniczny jachtu morskiego odpowiada stanowi opisanemu w dokumentach potwierdzających dokonanie prze- glądów, o których mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy; 3) jacht morski spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy; 4) wszystkie urządzenia na jachcie morskim są sprawne i gotowe do natychmiastowego użycia. 2. Inspekcje roczna, pośrednia i odnowieniowa oprócz czynności, o których mowa w ust. 1, obejmują dodatkowo spraw- dzenie, czy: 1) na jachcie morskim znajduje się oryginał karty bezpieczeństwa; 2) zostały wykonane polecenia wydane na podstawie wyników poprzedniej inspekcji.
Inspekcja doraźna obejmuje czynności podejmowane w zależności od okoliczności, które zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 ustawy spowodowały konieczność przeprowadzenia tej inspekcji.
1. Jacht rekreacyjny o długości do 24 m i jacht komercyjny o długości do 15 m nie podlegają inspekcji pośredniej, jeżeli na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego są używane z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego, zwanej dalej „instrukcją bezpieczeństwa”. 2. Armator jachtu, o którym mowa w ust. 1, corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty, przesyła do organu inspekcyjnego informację o stanie tech- nicznym jachtu morskiego i jego wyposażeniu, wskazując elementy, które zostały sprawdzone, naprawione lub wymienio- ne, oraz czynności kontrolne i konserwacyjne podjęte przez armatora podczas weryfikacji stanu technicznego jachtu w celu zapewnienia jego należytego utrzymania eksploatacyjnego, oraz dokumenty potwierdzające dokonanie przeglądów, o któ- rych mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy. 3. W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 2, wymaga poprawienia lub uzupełnienia, organ inspekcyjny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupełnienia, wskazując ele- menty do poprawienia lub uzupełnienia oraz nowy termin przesłania informacji. 4. W przypadku negatywnego wyniku inspekcji odnowieniowej lub doraźnej lub nieprzesłania do organu inspekcyjnego informacji, o której mowa w ust. 2, jacht, o którym mowa w ust. 1, w kolejnym cyklu inspekcyjnym rozumianym jako okres między dwiema kolejnymi inspekcjami odnowieniowymi podlega dodatkowo inspekcji pośredniej przeprowadzanej w okre- sie nie dłuższym niż trzy lata odpowiednio po przeprowadzeniu inspekcji odnowieniowej lub doraźnej albo po dniu, w któ- rym upłynął termin przekazania informacji oraz dokumentów, o których mowa w ust. 2.
1. Jacht komercyjny o długości przekraczającej 15 m i nieprzekraczającej 24 m nie podlega inspekcji rocznej, je- żeli na wniosek armatora złożony do organu inspekcyjnego jest używany z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpieczeństwa. 2. W kolejnym cyklu inspekcyjnym jacht, o którym mowa w ust. 1, podlega inspekcji pośredniej, a następnie podlega tylko inspekcji odnowieniowej. 3. Armator jachtu, o którym mowa w ust. 1, corocznie, w okresie od trzech miesięcy przed upływem daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty, przesyła do organu inspekcyjnego informację o stanie tech- nicznym jachtu morskiego i jego wyposażeniu, wskazując elementy, które zostały sprawdzone, naprawione lub wymienio- ne, oraz czynności kontrolne i konserwacyjne podjęte przez armatora podczas weryfikacji stanu technicznego jachtu w celu zapewnienia jego należytego utrzymania eksploatacyjnego, oraz dokumenty potwierdzające dokonanie przeglądów, o któ- rych mowa w art. 25 ust. 1 albo art. 26 ust. 1 ustawy. 4. W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 3, wymaga poprawienia lub uzupełnienia, organ inspekcyjny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupełnienia, wskazując ele- menty do poprawienia lub uzupełnienia oraz nowy termin przesłania informacji. 5. W przypadku negatywnego wyniku inspekcji wstępnej, pośredniej, odnowieniowej lub doraźnej lub nieprzesłania do organu inspekcyjnego informacji, o której mowa w ust. 3, jacht, o którym mowa w ust. 1, podlega inspekcji rocznej w dwóch kolejnych latach ‒ odpowiednio po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej, pośredniej, odnowieniowej lub doraźnej albo po dniu, w którym upłynął termin przekazania informacji oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3.
1. W przypadku jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem opracowanej przez armatora instrukcji bezpie- czeństwa inspekcja wstępna obejmuje czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, a także sprawdzenie, czy: 1) instrukcja bezpieczeństwa zawiera elementy określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia; 2) zidentyfikowano zagrożenia i sposób, w jaki osoby znajdujące się na jachcie morskim mogą zostać poszkodowane, oraz czy przeprowadzono ocenę ryzyka i określono działania lub środki zapobiegawcze, dzięki którym używanie jach- tu morskiego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa zapobiega lub zmniejsza do akceptowalnego poziomu ry- zyko wystąpienia zagrożeń w związku z rodzajem prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi. 2. Inspekcje pośrednia, odnowieniowa i doraźna jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeń- stwa obejmują dokonanie czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, a także sprawdzenie, czy: 1) od dnia ostatniej inspekcji do instrukcji bezpieczeństwa wprowadzono zmiany oraz czy ta instrukcja: a) jest aktualna, b) zawiera wszystkie elementy określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, c) zawiera opis rodzaju prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi zgodny ze stanem faktycznym, d) zawiera informacje, które mają wpływ na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, w szczególności właściwie identyfikuje zagrożenia związane z rodzajem prowadzonej działalności albo uprawianej żeglugi oraz zmniejsze- nie związanego z nimi ryzyka w odniesieniu do środków minimalizujących ryzyko wystąpienia tych zagrożeń; 2) informacja o stanie technicznym jachtu morskiego i jego wyposażenia została przesłana przez armatora organowi inspekcyjnemu w okresie od trzech miesięcy przed upływem każdej daty rocznicowej karty bezpieczeństwa do trzech miesięcy po upływie tej daty i zawiera informacje o elementach, o których mowa w § 11 ust. 2 albo § 12 ust. 3; 3) stan techniczny jachtu i jego wyposażenia odpowiada stanowi technicznemu określonemu w informacji, o której mo- wa w pkt 2. 3. Inspekcja roczna albo pośrednia w przypadkach, o których mowa w § 11 ust. 3 albo § 12 ust. 4, obejmują czynności, o których mowa w ust. 2 oraz w § 9 ust. 1.
W przypadku jachtu komercyjnego używanego do holowania sprzętu pływającego inspekcje wstępna, roczna, pośrednia, odnowieniowa i doraźna oprócz czynności, o których mowa w § 9 ust. 1, obejmują także sprawdzenie posiadania i stosowania instrukcji producenta dotyczącej warunków holowania i przewozu osób.
Elementy, które zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego, oraz wytyczne dotyczące jej opracowania oraz stosowania są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
1. Jacht morski zgłoszony do inspekcji armator przygotowuje do sprawnego i bezpiecznego jej przeprowadzenia. 2. W przypadku jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa armator przekazuje tę in- strukcję organowi inspekcyjnemu jednocześnie ze zgłoszeniem jachtu morskiego do inspekcji. 3. Przed przystąpieniem do inspekcji jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa organ inspekcyjny zapoznaje się z instrukcją bezpieczeństwa jachtu. 4. W przypadku gdy instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego zgłoszonego do inspekcji nie zawiera elementów okreś- lonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, organ inspekcyjny wzywa na piśmie armatora do jej poprawienia lub uzupeł- nienia. 5. Organ inspekcyjny wyznacza termin inspekcji wstępnej jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instrukcji bezpieczeństwa po otrzymaniu od armatora instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego poprawionej lub uzupełnionej zgodnie z jego wytycznymi zawartymi w wezwaniu, o którym mowa w ust. 4.
1. Z przeprowadzonej inspekcji jachtu morskiego, w tym jachtu morskiego używanego z wykorzystaniem instruk- cji bezpieczeństwa, organ inspekcyjny sporządza protokół, który podpisują inspektor inspekcji państwa bandery i armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel. 2. Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel, a drugi dołącza się do akt sprawy. 3. Do protokołu wpisuje się polecenia dla kapitana oraz armatora jachtu morskiego wydane na podstawie wyników przeprowadzonej inspekcji oraz określa sposób i wyznacza termin ich wykonania. 4. Armator jachtu morskiego albo jego przedstawiciel przed podpisaniem protokołu może zgłosić organowi inspekcyj- nemu pisemne zastrzeżenia do ustaleń protokołu. 5. W terminie 7 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń protokołu organ inspekcyjny: 1) uwzględnia zastrzeżenia i dokonuje zmian w protokole albo 2) odmawia uwzględnienia zmian w protokole. 6. Armator jachtu morskiego zgłasza na piśmie wykonanie poleceń wydanych na podstawie wyników przeprowadzonej inspekcji organowi inspekcyjnemu, który je wydał, w sposób przez ten organ określony i w terminie przez niego wyznaczo- nym.
Wzór karty bezpieczeństwa jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
Karty bezpieczeństwa wydane na podstawie dotychczasowych przepisów zachowują ważność w terminach w nich określonych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2) Minister Infrastruktury: D. Klimczak 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 sierp- nia 2016 r. w sprawie inspekcji jachtów morskich, instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego i wzoru karty bezpieczeństwa jachtu morskiego (Dz. U. poz. 1407), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 261).
ORAZ WYTYCZNE DOTYCZĄCE JEJ OPRACOWYWANIA ORAZ STOSOWANIA I. Elementy, jakie zawiera instrukcja bezpieczeństwa jachtu morskiego 1. Dane armatora: nazwa albo imię i nazwisko i dane kontaktowe: adres do korespondencji na terytorium Rzeczy- pospolitej Polskiej, a także, jeżeli to możliwe, adres poczty elektronicznej i numer telefonu. 2. Opis procedury przekazywania na ląd informacji dotyczącej liczby osób na jachcie morskim, przechowywania tej informacji na lądzie oraz przekazywania jej w razie potrzeby służbom zaangażowanym w prowadzenie akcji ra- tunkowej. 3. Minimalny skład i kwalifikacje załogi. 4. Opis jachtu morskiego, którego dotyczy instrukcja bezpieczeństwa, wraz z jego specyfikacją techniczną, wypo- sażeniem oraz sposobem eksploatacji i konserwacji, w tym: 1) kategoria projektowa jachtu, jeżeli została nadana, i ograniczenia dotyczące maksymalnej siły wiatru i wyso- kości fali oraz maksymalnej dozwolonej liczby osób na jachcie, a także ewentualne inne ograniczenia w jego eksploatacji (np. dotyczące pory dziennej, pór roku, zlodzenia); 2) wymiary główne, w tym maksymalna wysokość jachtu z masztem nad wodnicą i maksymalne zanurzenie w stanie całkowicie załadowanym; 3) informacje dotyczące napędu głównego oraz pomocniczego i ich eksploatacji, w tym instrukcja bezpiecznej obsługi silnika (m.in. szczególne środki ostrożności przy pobieraniu paliwa, wietrzeniu przedziału silnika, za- pewnieniu przepływu wody chłodzącej, warunki składowania pojemników zawierających paliwo), informacje dotyczące omasztowania, olinowania, ożaglowania, stawiania i zrzucania oraz obsługiwania żagli; 4) informacje dotyczące instalacji jachtowych i stałych zbiorników, np. zbiornika paliwa, wody słodkiej, reten- cyjnego; 5) informacje dotyczące stateczności jachtu (dane związane z ryzykiem zalewania, holowania, przemieszczania się załogi w gwałtowny sposób po pokładzie, instalacji zęzowej itp.); 6) instrukcje dotyczące przeglądów i konserwacji środków ratunkowych oraz ochrony przeciwpożarowej, a także instalacji, w tym zęzowej, paliwowej, elektrycznej, gaśniczej, grzewczej, kuchennej, kadłuba, omasztowania, z uwzględnieniem środków ostrożności, które należy zachować przy wykonywaniu tych czynności, aby zapo- biec wystąpieniu związanych z nimi zagrożeń; 7) zasady cumowania, stawania na kotwicy i holowania, ze szczególnym zwróceniem uwagi na punkty mocowa- nia lin podczas cumowania, kotwiczenia, holowania i bycia holowanym; 8) opis słabych punktów danego jachtu oraz wskazanie związanych z nimi zagrożeń i sposobu przeciwdziałania ich powstaniu. 5. Opis procedury postępowania w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, pożaru, wywrotki, zderzenia i po- dobnych wypadków, obejmującej przekazywanie informacji na ląd. 6. Określenie efektywnych sposobów wzywania pomocy. 7. Określenie możliwych sposobów samodzielnego przywrócenia danego jachtu po awarii do stanu umożliwiające- go bezpieczne dopłynięcie do najbliższego miejsca schronienia (np. sposób mocowania rumpla awaryjnego po zerwaniu sterociągów i miejsca jego przechowywania). 8. Opis procedury postępowania po zajściu incydentu lub wypadku, w tym gromadzenia wszelkich materiałów mo- gących stanowić pomoc w wykryciu przyczyn i zapobieganiu podobnym wydarzeniom w przyszłości, a także informowania o tym incydencie lub wypadku organu inspekcyjnego i Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich. 9. Identyfikacja zagrożeń w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i określenie środków minimalizujących ryzyko ich wystąpienia, mających na celu zwiększenie poziomu ochrony uczestników rejsu (zidentyfikowanie niebezpie- czeństwa i określenie środków zapobiegawczych). II. Wytyczne dotyczące opracowania i stosowania instrukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego 1. Armator jachtu morskiego opracowuje instrukcję bezpieczeństwa jachtu morskiego, mając na względzie, że po- winna ona obejmować system monitorowania stanu technicznego jachtu morskiego i jego wyposażenia, kwalifi- kacji załogi i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia oraz wdrożenie i utrzymywanie tego systemu. 2. Używanie jachtu morskiego zgodnie z instrukcją bezpieczeństwa ma na celu ustanowienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa żeglugi oraz podniesienie poziomu świadomości i zakresu odpowiedzialności armatora. 3. Przykładowy format zapisu zidentyfikowanych zagrożeń i towarzyszących im środków minimalizujących ryzyko ich wystąpienia: Lp. Zagrożenie Środki minimalizujące ryzyko wystąpienia zagrożenia 1 Wypadnięcie 1. Doposażenie jachtu morskiego w: człowieka za burtę 1) pasy pneumatyczne spełniające również funkcję pasów bezpieczeństwa; 2) rozpięte na stałe liny stalowe (lajfliny) umożliwiające wygodne prze- mieszczanie się po pokładzie przypiętych członków załogi. 2. Wprowadzenie obowiązku stałego noszenia pasów pneumatycznych na po- kładzie i używania asekuracji w porze nocnej oraz stale przy wietrze przekra- czającym 4 B lub fali o wysokości przekraczającej 0,5 m. 3. Opracowanie procedury postępowania w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, uwzględniającej specyfikę jachtu morskiego i będące na jego wypo- sażeniu środki łączności i ratunkowe, zabezpieczenie ich przed wodą i udo- stępnienie do użytku przez kapitana i załogę (np. jak oznaczyć miejsce wy- padnięcia na ploterze GPS, jak używać pławki świetlnej lub tyczki z flagą, lub koła z liną, jak informować inne jednostki pływające w pobliżu, jak podejmo- wać nieprzytomnego na pokład) 2 Wychłodzenie Doposażenie jachtu morskiego w kombinezony ratunkowe i opracowanie instruk- wskutek złych cji dotyczącej ich użytkowania warunków pogodowych 3 Kolizja w związku Doposażenie jachtu morskiego w urządzenie AIS i opracowanie instrukcji jego z częstą żeglugą na obsługi dla członków załóg uczęszczanych akwenach 4. Instrukcja bezpieczeństwa jest na bieżąco aktualizowana przez armatora, jeżeli wymagają tego względy bezpie- czeństwa. 5. W instrukcji bezpieczeństwa nie powtarza się informacji zawartej w instrukcji dla właściciela jachtu morskiego opracowanej zgodnie z normą przenoszącą europejską normę zharmonizowaną EN ISO 10240 „Małe statki ‒ In- strukcja dla właściciela”, która może stanowić część instrukcji bezpieczeństwa. 6. Zapisy związane z eksploatacją jachtu morskiego potwierdzające stosowanie opracowanej przez armatora in- strukcji bezpieczeństwa jachtu morskiego są prowadzone na bieżąco, jako element tej instrukcji albo w dzienniku jachtowym. 7. Przed rozpoczęciem żeglugi w instrukcji bezpieczeństwa albo w dzienniku jachtowym dokonuje się wpisu infor- mującego o zapoznaniu się z instrukcją bezpieczeństwa przez każdą z osób znajdujących się na jachcie.
KARTA BEZPIECZEŃSTWA ……………………………..* JACHTU MORSKIEGO nr: wydana na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. …) W IMIENIU RZĄDU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ przez ………………………………………. Nazwa jachtu: Sygnał rozpoznawczy: MMSI: Armator: Port macierzysty: Nr rejestracyjny: Klasa: Typ jachtu: Materiał kadłuba: Kategoria projektowa: Rok budowy: Stocznia/budowniczy: Pojemność brutto: Pojemność netto: Długość kadłuba: Długość pomiarowa**: Szerokość: Wolna burta: Zanurzenie maks.: Liczba grodzi wodoszczelnych: Napęd: (liczba, typ, moc [kW], nr fabryczny, powierzchnia i rodzaj ożaglowania): Urządzenia radiokomunikacyjne i radionawigacyjne: Dyplomy lub certyfikaty / liczba osób Środki ratunkowe: (liczba sztuk/osób) STANOWISKO żegluga żegluga − łodzie ratownicze dla osób Kapitan: − tratwy pneumatyczne dla osób − koła ratunkowe dla osób Oficerowie pokładowi: − pasy ratunkowe dla osób − pasy bezpieczeństwa dla osób Kierownik maszyn: łącznie dla osób − wyrzutnia linki ratunkowej Załoga z kwalifikacjami: Dopuszczalna liczba pasażerów: − w żegludze na akwenach treningowych osób Załoga z kwalifikacjami: − w żegludze osłoniętej osób − w żegludze przybrzeżnej osób Radiooperator: − w żegludze pełnomorskiej osób − w żegludze oceanicznej osób Inni: Łączna liczba pasażerów i załogi: − w żegludze na akwenach treningowych osób Minimum/maksimum − w żegludze osłoniętej osób − w żegludze przybrzeżnej osób − w żegludze pełnomorskiej osób / / − w żegludze oceanicznej osób Inne wymagania i warunki: .................................................................................................................................................................................................................................... ... .................................................................................................................................................................................................................................. ... .................................................................................................................................................................................................................................. . NINIEJSZYM STWIERDZA SIĘ, że wyżej wymieniony jacht morski został poddany inspekcji i dopuszczony do uprawiania żeglugi jako: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… w żegludze przy sile wiatru ………°B i stanie morza……… (wysokość fali ……… m) w żegludze przy sile wiatru……… °B i stanie morza……… (wysokość fali ……… m) Wystawiono / nie wystawiono *** wykaz(u) zwolnień jachtu morskiego nr: ……………………………… Niniejsza karta jest ważna do dnia****:……………………………… Niniejsza karta traci ważność, jeżeli statek zostanie uszkodzony lub nastąpią zmiany konstrukcyjne zagrażające jego bezpieczeństwu lub w przypadku braku rocznego potwierdzenia w okresie od 3 miesięcy przed upływem daty rocznicowej karty do 3 miesięcy po upływie tej daty. Wydano w: pieczęć***** miejscowość, data podpis***** * Uzupełnić odpowiednio „rekreacyjnego” albo „komercyjnego”, zgodnie z przeznaczeniem. ** Zgodnie z Międzynarodową konwencją o liniach ładunkowych, 1966. *** Niepotrzebne skreślić. **** Karta bezpieczeństwa jest wydawana na okres nie dłuższy niż 5 lat, z uwzględnieniem terminu ważności dokumentu potwierdzającego przeprowadzenie przeglądu technicznego. ***** Jeżeli karta bezpieczeństwa jest wydawana w postaci elektronicznej, zamiast pieczęci i podpisu zawiera kod QR i adres strony internetowej umożliwiające weryfikację ważności i autentyczności dokumentu w elektronicznej bazie danych. ………………….* YACHT SAFETY CERTIFICATE No.: Issued under the provisions of Article 23.1 of Act of 18 August 2011 on Maritime Safety (Journal of Laws of …) UNDER THE AUTHORITY OF GOVERNMENT OF THE REPUBLIC OF POLAND by …………………………………. Name of yacht: Distinctive No. or letters: MMSI: Yacht’s operator: Port of registry: Registration No.: No Class: Type of Yacht: NMoa.t:e rial of hull: Design category: Year of build: Shipbuilder/Builder: Gross tonnage: Net tonnage: Length of hull: Length acc. to LL**: Breadth: Freeboard: Draught max.: Number of watertight: Propulsion: (number and type, power, serial nDuempbtheursg,h stu: rface of sails, type of rbigu)l:k heads:.: Radiocommunication and radionavigation facilities: Certificates / number of persons Life saving appliances: (pcs./persons) Capacity navigation navigation − rescue boats for pers. − inflatable liferafts for pers. Master: − lifebuoys for pers. − lifejackets for pers. Deck officers: − safety harness for pers. total for pers. Chief engineers: − line throwing appliances Number of passenger allowed: Certified crew: − in training areas pers. − in sheltered navigation pers. Certified crew: − in inshore navigation pers. − in domestic navigation Radio operator: − in international navigation pers. Total number of crew and passengers: Others: − in training areas pers. − in sheltered navigation pers. Minimum/maximum − in inshore navigation pers. − in domestic navigation / / − in international navigation pers. Other requirements: (cid:3) (cid:3) THIS IS TO CERTIFY that, above mentioned yacht has been duly surveyed and can be operated as: in ……………………………………. navigation, wind °B and state of sea … (height of wave …. m) in ……………………………………. navigation, wind °B and state of sea … (height of wave …. m) Record of Yacht’s Exemptions No / has not*** been issued. This Certificate is valid until****: This Certificate loses its validity after any damage sustained by the ship or after unauthorised reconstruction affecting its safety or if annual survey has not been carried out within 3 months before and after each anniversary date of the Certificate. Issued at: place, date seal signature***** * Enter „recreational” or „commercial” depending on the purpose of the yacht. ** In accordance with the International Convention on Load Lines, 1966. *** Delete as appropriate. **** The Safety Certificate is issued for a period not longer than 5 years, taking into account the period of validity of the Class Certificate or other document certifying seaworthiness of a seagoing yacht in technical terms. ***** If the Safety Certificate is issued in electronic form, instead of a seal and signature, a QR code and a website address to verify the validity and authenticity of the document are inserted. Karta nr: Certificate No: ADNOTACJE DOTYCZĄCE INSPEKCJI ROCZNYCH I POŚREDNIEJ ENDORSMENT FOR ANNUAL AND INTERMEDIATE SURVEYS ZAŚWIADCZA SIĘ na podstawie przeprowadzonej inspekcji, że ten statek spełnia stosowne wymagania. THIS IS TO CERTIFY that, at a survey, this ship was found to comply with the relevant requirements. Inspekcja roczna: Annual survey: miejscowość, data / place, date pieczęć / seal podpis / signature Inspekcja roczna/pośrednia*: Annual/ intermediate* survey: miejscowość, data / place, date pieczęć / seal podpis / signature Inspekcja roczna/pośrednia*: Annual/ intermediate* survey: miejscowość, data / place, date pieczęć / seal podpis / signature Inspekcja roczna: Annual survey: miejscowość, data / place, date pieczęć / seal podpis / signature * Niepotrzebne skreślić. / Delete as appropriate.