w sprawie wykazu stanowisk w Urzędzie Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wymaganych kwalifikacji oraz zasad wynagradzania pracowników tego Urzędu (DU/2024/599)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) wykaz stanowisk w Urzędzie Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, zwanym dalej „Urzędem Komisji”;         2) wymagane kwalifikacje oraz zasady wynagradzania pracowników Urzędu Komisji, w tym stawki uposażenia zasadni- czego dla poszczególnych stanowisk.

Ustala się następujący wykaz stanowisk obowiązujący w Urzędzie Komisji:         1) dyrektor generalny;         2) dyrektor;         3) główny księgowy;         4) zastępca dyrektora;         5) naczelnik;         6) kierownik;         7) koordynator;         8) radca prawny;         9) audytor wewnętrzny;         10) inspektor ochrony danych osobowych;         11) inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy, zwany dalej „inspektorem bhp”;         12) informatyk;         13) główny specjalista;         14) starszy specjalista;         15) specjalista;         16) starszy archiwista;         17) archiwista;         18) kierowca;         19) starszy referendarz;         20) referendarz;         21) pracownik gospodarczy.

Ustala się tabelę wymaganych kwalifikacji i stawek uposażenia zasadniczego pracowników, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Pracownikowi przysługuje uposażenie zasadnicze ustalane na podstawie wykazu, o którym mowa w § 2, i tabeli wymaganych kwalifikacji i stawek uposażenia zasadniczego pracowników, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Godzinową stawkę uposażenia zasadniczego wynikającą z zaszeregowania pracownika określonego stawką mie- sięczną ustala się, dzieląc miesięczną stawkę uposażenia zasadniczego przez liczbę godzin pracy przypadających do prze- pracowania w danym miesiącu.

Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy uposażenie zasadnicze i inne składniki uposa- żenia przysługują w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.

    1. Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku kierowniczym przysługuje, odpowiednio do zajmowanego stanowi- ska, dodatek funkcyjny ustalany zgodnie z tabelą stawek dodatku funkcyjnego, określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.     2. Wysokość dodatku funkcyjnego przysługującą pracownikowi określa Przewodniczący Komisji do spraw przeciw- działania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, zwany dalej „Przewodniczącym Komisji”.

Pracownikowi wykonującemu pracę w porze nocnej przysługuje dodatek do uposażenia za każdą godzinę pracy w porze nocnej w wysokości 20 % stawki godzinowej uposażenia zasadniczego nie niższy jednak od dodatku ustalonego na podstawie art. 1518 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).

Przewodniczący Komisji, w ramach posiadanych środków na uposażenia, może przyznać pracownikowi dodatek specjalny w wysokości do 50 % uposażenia zasadniczego. Przyznanie i wysokość dodatku specjalnego są uzależnione od charakteru, złożoności i efektów pracy.

    1. Pracownikowi przysługuje dodatek za wieloletnią pracę na podstawie i w wysokości określonych w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1917).     2. Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się udokumentowane przez pracownika, wszystkie poprzednie, zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.     3. Pracownikowi, który jednocześnie pozostaje w stosunku pracy z innym pracodawcą, do okresu pracy uprawniają- cego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się również okres zatrudnienia u innego pracodawcy – do dnia poprzedzającego nawiązanie stosunku pracy z Urzędem Komisji.     4. Pracownikowi, który wykonuje pracę w Urzędzie Komisji w ramach urlopu bezpłatnego udzielonego przez innego pracodawcę w celu wykonywania tej pracy, do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się również okres zatrudnienia u pracodawcy, który udzielił urlopu bezpłatnego – do dnia rozpoczęcia tego urlopu.     5. Dodatek za wieloletnią pracę przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje uposażenie, oraz za dni nieobec- ności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje z tego tytułu uposażenie lub zasiłek z ubezpiecze- nia społecznego.     6. Dodatek za wieloletnią pracę jest wypłacany w terminie wypłaty uposażenia. Jeżeli nabycie prawa do dodatku za wieloletnią pracę lub prawa do tego dodatku w wyższej wysokości nastąpiło:         1) pierwszego dnia miesiąca – dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty uposażenia za dany miesiąc;         2) w ciągu miesiąca – dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty uposażenia, począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku.

    1. Tworzy się dodatkowy fundusz nagród dla pracowników, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiąg- nięcia w pracy zawodowej, w wysokości 3 % planowanych uposażeń osobowych, pozostający w dyspozycji Przewodniczą- cego Komisji.     2. Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższany przez Przewodniczącego Komisji, w ramach po- siadanych środków na uposażenia.

Stawki uposażenia zasadniczego pracowników określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia mają zastosowa- nie do ustalania uposażenia zasadniczego pracowników należnego od dnia 1 stycznia 2024 r.

Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie wykazu stanowisk w Urzędzie Państwowej Komisji do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczaj- ności wobec małoletniego poniżej lat 15, wymaganych kwalifikacji oraz zasad wynagradzania pracowników tego Urzędu (Dz. U. poz. 1536).

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Prezes Rady Ministrów: D. Tusk

Załączniki

Załącznik nr 1

TABELA WYMAGANYCH KWALIFIKACJI I STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO PRACOWNIKÓW

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje Uposażenie zasadnicze (kwota w złotych) wykształcenie staż pracy i dodatkowe kwalifikacje (w latach) 1 dyrektor generalny wyższe magisterskie 8 11 000–19 000 2 dyrektor wyższe magisterskie 5 9000–17 000 3 główny księgowy według przepisów odrębnych – 9000–17 000 4 zastępca dyrektora wyższe magisterskie 3 8000–15 000 5 naczelnik wyższe 2 7000–12 000 6 kierownik wyższe 2 6000–11 000 7 koordynator wyższe 1 6000–11 000 8 radca prawny według przepisów odrębnych – 8000–15 000 9 audytor wewnętrzny według przepisów odrębnych – 7000–11 000 10 inspektor ochrony danych osobowych według przepisów odrębnych – 5000–10 000 11 inspektor bhp według przepisów odrębnych – 5000–9000 12 informatyk wyższe 1 7000–14 000 13 główny specjalista wyższe 2 6000–11 000 14 starszy specjalista wyższe 1 4500–10 000 15 specjalista wyższe – 4500–9000 16 starszy archiwista wyższe 1 4500–8000 17 archiwista średnie albo średnie branżowe – 4300–7000 18 kierowca według przepisów odrębnych 3 4500–9000 19 starszy referendarz średnie albo średnie branżowe 1 4300–7500 20 referendarz średnie albo średnie branżowe – 4300–6500 21 pracownik gospodarczy średnie albo średnie branżowe – 4300–6500

Załącznik nr 2

TABELA STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO

Lp. Stanowisko Stawka dodatku funkcyjnego (kwota w złotych) 1 dyrektor generalny 2000–6000 2 dyrektor 1000–4000 3 główny księgowy 500–1500 4 zastępca dyrektora 300–1500 5 naczelnik 250–1000 6 kierownik 200–1000 7 koordynator 150–500