w sprawie wzorów zarządzenia zabezpieczenia (DU/2024/504)

t.j.

status: obowiązujący

Określa się wzór:         1) zarządzenia zabezpieczenia stosowanego w zabezpieczeniu należności pieniężnych, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;         2) kolejnego zarządzenia zabezpieczenia stosowanego w zabezpieczeniu należności pieniężnych, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia;         3) zarządzenia zabezpieczenia stosowanego w zabezpieczeniu wykonania obowiązku o charakterze niepieniężnym, sta- nowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Wzory stanowiące załączniki do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie wzorów za- rządzenia zabezpieczenia (Dz. U. poz. 1315) mogą być stosowane, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, przy czym nie wypełnia się części – Informacja o nadaniu przez organ egzekucyjny klauzuli o przyjęciu zarządzenia zabezpieczenia do wykonania oraz części – Oznaczenie i klauzula organu egzekucyjnego.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2) Minister Finansów: A. Domański         1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie wzorów zarządze- nia zabezpieczenia (Dz. U. poz. 1315), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 556 i 1059).

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

Załączniki do rozporządzenia Ministra FinansówZ ałącznik nr 1 z dnia 28 marca 2024 r. (Dz. U. poz. …) WZÓR Załącznik nr 1 WZÓR Numer systemowy sprawy organu egzekucyjnego ZZ-1 ZARZĄDZENIE ZABEZPIECZENIA (2) STOSOWANE W ZABEZPIECZENIU NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNYCH Numer referencyjny dokumentu1), 2) Podstawa prawna: art. 155a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w związku z3) art. 154 ustawy art. 155 ustawy     1. Numer zarządzenia zabezpieczenia 2. Data wydania zarządzenia zabezpieczenia 3. Rodzaj dokumentu3)     1. zarządzenie zabezpieczenia     2. zmienione zarządzenie zabezpieczenia     4. Numer porządkowy dalszego zarządzenia 5. Data wydania dalszego zarządzenia 6. Cel wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia1), 3) zabezpieczenia1) zabezpieczenia1) 1. zabezpieczenie hipoteką przymusową, w tym hipoteką przymusową morską     2. ponowne wszczęcie zabezpieczenia administracyjnego     7. Adnotacja dotycząca ponownie wydanego zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego 8. Numer referencyjny i nazwa pierwszego dokumentu1) zarządzenia zabezpieczenia1) A. DANE ZOBOWIĄZANEGO/ZOBOWIĄZANYCH – MAŁŻONKÓW ODPOWIEDZIALNYCH SOLIDARNIE A1. 1. Rodzaj zobowiązanego3) 3. jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną     1. osoba fizyczna 4. podmiot w organizacji4)     2. osoba prawna 5. przedsiębiorstwo w spadku     2. Imię5) 3. Nazwisko/Nazwa     4. Kraj 5. Województwo 6. Powiat     7. Gmina 8. Ulica 9. Numer domu 10. Numer lokalu     11. Miejscowość 12. Kod pocztowy     13. Imię ojca5) 14. Imię matki5) 15. Data urodzenia5)     16. NIP 17. Numer PESEL5) 18. Numer REGON     19. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym 20. Inny numer identyfikacyjny i jego rodzaj B. DANE WSPÓLNIKÓW SPÓŁKI NIEPOSIADAJĄCEJ OSOBOWOŚCI PRAWNEJ1) B1. 1. Imię5) 2. Nazwisko/Nazwa     3. Kraj 4. Województwo 5. Powiat     6. Gmina 7. Ulica 8. Numer domu 9. Numer lokalu     10. Miejscowość 11. Kod pocztowy     12. NIP 13. Numer PESEL5)     14. Numer REGON 15. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym C. DAN E DOTYCZĄCE NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNEJ I ZABEZPIECZENIA     1. Akt normatywny     2. Rodzaj należności pieniężnej     3. Podstawa prawna obowiązku3) 4. Identyfikacja podstawy prawnej obowiązku 5. Data wydania orzeczenia     1. z mocy prawa     2. dokument, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy     3. orzeczenie     6. Informacje dotyczące należności pieniężnej3)     1. odpowiedzialność za należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie obejmuje również majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka     2. obowiązek jest ściśle związany ze zobowiązanym     7. Rodzaj odsetek3) 8. Stawka odsetek     1. za zwłokę 5. ustawowe za opóźnienie w transakcjach 2 3. . z ua s tz aw wł oo wk eę od należności celnych 6 . h na an lid cl zo aw ney c wh g stawek stosowanych przez EBC6) 8.1. Podwyższona stawka odsetek za zwłokę     4. ustawowe za opóźnienie 7. nie pobiera się     9. Okoliczności świadczące o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji3)     1. brak płynności finansowej zobowiązanego     2. unikanie wykonania przez zobowiązanego obowiązku przez nieujawnienie zobowiązań powstających z mocy prawa lub nierzetelne prowadzenie ksiąg podatkowych     3. dokonywanie przez zobowiązanego wyprzedaży majątku     4. niezłożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 39 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), mimo wezwania do jego złożenia albo niewykazanie w złożonym oświadczeniu wszystkich rzeczy lub praw podlegających ujawnieniu     5. inne okoliczności     10. Opis okoliczności wskazanych w poz. 91)     11. Składniki majątkowe lub źródła dochodu zobowiązanego1) C1.     1. Wysokość należności pieniężnej 2. Data, od której nalicza się odsetki 3. Wysokość odsetek Data powstania należności pieniężnej/ okres, którego dotyczy należność pieniężna     4. data/ od dnia: 5. do dnia: D. OZNACZENIE I WNIOSEK WIERZYCIELA     1. Nazwa wierzyciela 2. Kod wierzyciela1)     3. NIP wierzyciela 4. Numer REGON wierzyciela     5. Adres siedziby wierzyciela     6. Nazwa urzędu obsługującego wierzyciela albo nazwa nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego upoważnionej przez wierzyciela będącego organem jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela1)     7. NIP1) 8. Numer REGON1)     9. Adres siedziby1)     10. Adres do doręczeń elektronicznych 11. Inne dane kontaktowe     12. Imię, nazwisko, stanowisko służbowe7), podpis osoby upoważnionej do działania Na podstawie art. 155a ustawy wnoszę o dokonanie w da i tm a i pe on diu p iw saie nr iz ay ac li bel oa d a alb tao op pie ac tz rę zć e, n o ia k ptó ier ce zj ę m cio ąw a w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, zabezpieczenia należności pieniężnych W przypadku sporządzenia tego dokumentu w postaci elektronicznej jego wydruk stanowi dowód tego, co zostało w nim stwierdzone. E. POTWIERDZENIE ODBIORU ODPISU/WYDRUKU ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA     1. Data doręczenia odpisu/wydruku 2. Czytelny podpis otrzymującego odpis/wydruk zarządzenia 3. Podpis doręczającego odpis/wydruk zarządzenia zarządzenia zabezpieczenia zabezpieczenia zabezpieczenia POUCZENIE Zabezpieczenie należności pieniężnych może być dokonane przez: zajęcie pieniędzy, wynagrodzenia za pracę, wierzytelności z rachunków bankowych, innych wierzytelności i praw majątkowych lub ruchomości; obciążenie nieruchomości zobowiązanego hipoteką przymusową, w tym przez złożenie dokumentów do zbioru dokumentów w przypadku nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej; obciążenie statku morskiego lub statku morskiego w budowie zastawem wpisanym do rejestru okrętowego (hipoteka morska przymusowa); ustanowienie zakazu zbywania i obciążania nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej albo której księga wieczysta zginęła lub uległa zniszczeniu; ustanowienie zakazu zbywania spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Zobowiązanemu przysługuje prawo wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie zabezpieczenia. Zarzut w sprawie zabezpieczenia winien określać istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie (art. 33 § 1 i 4 w związku z art. 166b ustawy). Wniesienie przez zobowiązanego zarzutu w sprawie zabezpieczenia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia, zawiesza postępowanie zabezpieczające w całości albo w części z dniem doręczenia tego zarzutu organowi egzekucyjnemu do czasu zawiadomienia tego organu o wydaniu ostatecznego postanowienia w sprawie tego zarzutu (art. 35 § 1 w związku z art. 166b ustawy). Zarzut w sprawie zabezpieczenia wnosi się nie później niż:         1) do dnia zapłaty w całości należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych;         2) w terminie 7 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu postanowienia o umorzeniu postępowania zabezpieczającego w całości albo w części lub innego dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania zabezpieczającego. Wniesienie zarzutu w sprawie zabezpieczenia po terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia nie zawiesza postępowania zabezpieczającego. Wierzyciel po otrzymaniu zarzutu w sprawie zabezpieczenia może w uzasadnionych przypadkach wystąpić z wnioskiem o podjęcie zawieszonego postępowania zabezpieczającego w całości albo w części (art. 35 § 1a w związku z art. 166b ustawy). W przypadku zmienionego zarządzenia zabezpieczenia nie przysługuje prawo wniesienia zarzutów w sprawie zabezpieczenia. Zobowiązany ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić organ egzekucyjny o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby. W razie niewykonania tego obowiązku doręczenie pisma organu egzekucyjnego pod dotychczasowym adresem jest skuteczne (art. 36 § 3 pkt 2 i § 4 w związku z art. 166b ustawy). Na zobowiązanego, który nie zawiadomił organu egzekucyjnego o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby, może być nałożona kara pieniężna (art. 168d § 3 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy). Zabezpieczenie należności pieniężnej może być dokonane, na wniosek zobowiązanego, przez złożenie kaucji w gotówce albo w innej postaci zgodnie z art. 166 ustawy. Jeżeli w części A wpisano jako zobowiązanych dane małżonków, zarządzenie zabezpieczenia stanowi podstawę do dokonania zabezpieczenia na ich majątku wspólnym i ich majątkach osobistych. Zarządzenie zabezpieczenia stanowi podstawę do zabezpieczenia na majątku osobistym zobowiązanego i majątku wspólnym zobowiązanego i jego małżonka, jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiedzialność zobowiązanego za należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie obejmuje majątek osobisty zobowiązanego i majątek wspólny zobowiązanego i jego małżonka (art. 27e § 1 pkt 1 w związku z art. 166b ustawy). Małżonkowi zobowiązanego przysługuje prawo wniesienia wniosku do organu egzekucyjnego o udzielenie informacji o aktualnej wysokości zabezpieczanej należności pieniężnej i odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie (art. 27e § 4 ustawy w związku z art. 166b ustawy), a także wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym. W sprzeciwie określa się istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie. Sprzeciw może być wniesiony jeden raz w postępowaniu zabezpieczającym (art. 27f ustawy w związku z art. 166b ustawy). OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA (ZZ-1) Wierzyciel wypełnia tylko pozycje niezaciemnione. Zgodnie z art. 156 § 1 i 1a oraz art. 27d, w związku z art. 166b ustawy, obowiązkowe jest wypełnienie pozycji dotyczącej: − oznaczenia wierzyciela, – danych zobowiązanego będącego: • osobą fizyczną: imienia i nazwiska oraz adresu jego miejsca zamieszkania, imienia ojca i imienia matki oraz daty urodzenia zobowiązanego, o ile są znane wierzycielowi, numeru PESEL, NIP lub numeru REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo innego numeru identyfikacyjnego ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, • przedsiębiorcą, który zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego: imienia i nazwiska zobowiązanego oraz firmy zobowiązanego z dodaniem oznaczenia „w spadku”; wskazanie firmy zobowiązanego z dodaniem oznaczenia „w spadku” następuje tylko wtedy, gdy prawa i obowiązki zobowiązanego wykonuje zarządca przedsiębiorstwa w spadku (przed albo po ustanowieniu zarządu sukcesyjnego), • osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną: nazwy i adresu jego siedziby, NIP, numeru REGON lub numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo innego numeru identyfikacyjnego ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, − adresu zobowiązanego, przez który rozumie się ostatni znany wierzycielowi adres miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego, − treści podlegającego zabezpieczeniu obowiązku, podstawy prawnej tego obowiązku, określenia wysokości i rodzaju należności pieniężnej, − wskazania podstawy prawnej zabezpieczenia obowiązku, − wskazania okoliczności świadczących o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji, − daty wydania i numeru zarządzenia zabezpieczenia, − imienia i nazwiska osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela, a także jej stanowiska służbowego, jeżeli sposób opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska, − podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela albo pieczęci, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, − daty podpisania zarządzenia zabezpieczenia przez osobę upoważnioną do działania w imieniu wierzyciela, a jeżeli zarządzenie zabezpieczenia zostało opatrzone pieczęcią, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy – daty opatrzenia tą pieczęcią, − imion i nazwisk oraz adresów wspólników, jeżeli zarządzenie zabezpieczenia dotyczy należności spółki nieposiadającej osobowości prawnej. W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu. Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione. Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.         1) W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).         2) Numer referencyjny uzupełniany automatycznie przez system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 26aa § 1 ustawy, zwany dalej „systemem”.         3) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak „x”.         4) Zaznacza się w przypadku jednostki organizacyjnej uzyskującej osobowość prawną z chwilą jej wpisu do właściwego rejestru, np. spółki kapitałowej w organizacji. W przypadku zaznaczenia kwadratu 4 nie zaznacza się kwadratu 3.         5) Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną lub w przypadku, gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego.         6) Zaznacza się, jeżeli zgodnie z art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2528 z dnia 17 października 2022 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 i uchylającego rozporządzenia delegowane (UE) nr 611/2014, (UE) 2015/1366 i (UE) 2016/1149 mające zastosowanie do programów wsparcia w niektórych sektorach rolnych (Dz. Urz. UE L 328 z 22.12.2022, str. 70) przepis art. 67 ust. 1 akapit drugi lit. b rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz. Urz. UE L 138 z 25.05.2017, str. 4, z późn. zm.) stosuje się do naliczenia odsetek według stawek stosowanych przez Europejski Bank Centralny przy głównych operacjach refinansowania publikowanych w serii „C” Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i obowiązujących w dniu, w którym dokonano nienależnej płatności, powiększonych o trzy punkty procentowe.         7) Wskazuje się stanowisko służbowe, jeżeli sposób opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska. Część ogólna W przypadku sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia w: − poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 2 – wpisuje się datę sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 3 – zaznacza się kwadrat 2. W przypadku wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia/sporządzenia dalszego zmienionego zarządzenia zabezpieczenia: − w poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − w poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia/sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia, − wypełnia się poz. 4 i 5, − w poz. 6 – zaznacza się kwadrat 2 w przypadku nieposiadania przez organ egzekucyjny właściwy do ponownego wszczęcia zabezpieczenia administracyjnego dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia. W przypadku ponownego wydania zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego zarządzenia zabezpieczenia w: − poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 7 – umieszcza się adnotację: „Zarządzenie zabezpieczenia/zmienione zarządzenie zabezpieczenia zostało ponownie wydane w związku z postanowieniem … (należy wskazać wierzyciela) nr … z dnia … o utracie zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego zarządzenia zabezpieczenia nr … z dnia …”. W przypadku przekazania kolejnych dokumentów w sprawie, jeżeli pierwszy dokument został przekazany za pośrednictwem systemu, w poz. 8 wskazuje się nazwę pierwszego dokumentu w sprawie (np. zarządzenie zabezpieczenia, dalsze zarządzenie zabezpieczenia) i jego numer referencyjny nadany przez system. Część A W przypadku gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego i prawa i obowiązki zobowiązanego wykonuje zarządca przedsiębiorstwa w spadku, w bloku A1. w poz. 1 zaznacza się kwadrat 5 oraz w poz. 3 wpisuje się imię i nazwisko zobowiązanego oraz firmę zobowiązanego z dodaniem oznaczenia „w spadku”. Jeżeli zarządzenie zabezpieczenia obejmuje należność pieniężną, za którą odpowiedzialni są małżonkowie solidarnie, po bloku A1. wierzyciel dodaje i wypełnia blok A2. W bloku A2. poz. 4–12 nie wypełnia się, jeżeli dane te są takie same jak w poz. 4–12 bloku A1. W przypadku gdy małżonkowie odpowiedzialni solidarnie podlegają różnej właściwości miejscowej organów egzekucyjnych, wierzyciel wystawia 2 zarządzenia zabezpieczenia w następujący sposób: − w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego to zarządzenie zostanie przekazane. W bloku A2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie, − w drugim zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A1. wpisuje się zobowiązanego podlegającego właściwości miejscowej organu egzekucyjnego, do którego to zarządzenie zabezpieczenia zostanie przekazane (wpisanego w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A2.). W bloku A2. wpisuje się drugiego małżonka odpowiedzialnego solidarnie (wpisanego w pierwszym zarządzeniu zabezpieczenia w bloku A1.). W przypadku wystawienia zarządzeń zabezpieczenia w postaci papierowej wierzyciel wystawia odpisy zarządzeń zabezpieczenia przeznaczone do doręczenia zobowiązanemu i małżonkowi odpowiedzialnemu solidarnie podlegającym różnej właściwości miejscowej organów egzekucyjnych. W przypadku wydania zarządzeń zabezpieczenia na zobowiązanych odpowiedzialnych solidarnie, innych niż małżonkowie, wierzyciel wystawia odrębne zarządzenia zabezpieczenia wraz z odpisem zarządzenia zabezpieczenia przeznaczonym do doręczenia zobowiązanemu, wypełniając wyłącznie blok A1. w odniesieniu do jednego zobowiązanego odpowiedzialnego solidarnie. Część B Wypełnia się wyłącznie, w przypadku gdy zobowiązany wymieniony w bloku A1. jest spółką nieposiadającą osobowości prawnej. Po bloku B1. dodaje się bloki B2., B3. itd. w liczbie odpowiadającej liczbie wspólników spółki nieposiadającej osobowości prawnej. Część C Informacje zawarte w poz. 1–11, poprzedzające blok C1. dotyczą wszystkich należności pieniężnych wskazanych w części C. W przypadku wystawienia zarządzenia zabezpieczenia w odniesieniu do więcej niż jednej należności pieniężnej po bloku C1. dodaje się bloki C2., C3. itd., nie więcej jednak niż do C99. W każdym bloku wpisuje się odrębną należność pieniężną. Poz. 1 – wpisuje się oznaczenie przepisu prawa wraz z jednostką redakcyjną, z którego wynika należność pieniężna wskazana w bloku C1. i następnych blokach, jeżeli je dodano. Poz. 2 – wpisuje się rodzaj należności pieniężnej wskazanej w bloku C1. i następnych blokach, jeżeli je dodano. Poz. 4 – wpisuje się identyfikację podstawy prawnej obowiązku wskazanej w poz. 3. W przypadku zakreślenia w poz. 3 kwadratu: 2 – wpisuje się rodzaj dokumentu, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy, 3 – wpisuje się rodzaj i numer orzeczenia. Nie wypełnia się w przypadku zaznaczenia w poz. 3 kwadratu 1. Poz. 5 – wypełnia się w przypadku zaznaczenia w poz. 3 kwadratu 3. Poz. 8 – wpisuje się stawkę odsetek w formacie liczbowym z dwoma miejscami po przecinku i znakiem %. Poz. 8.1 – wpisuje się podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w formacie liczbowym z dwoma miejscami po przecinku i znakiem %. Poz. 10 – nie wypełnia się, w przypadku gdy podstawą prawną wystawienia zarządzenia zabezpieczenia jest decyzja o zabezpieczeniu. Poz. 11 – wypełnia się, gdy wierzycielowi znane są składniki majątkowe zobowiązanego lub źródła dochodu, na których jest możliwe dokonanie zabezpieczenia. Blok C1. i następne bloki Poz. 2 – w przypadku odsetek określonych w art. 114 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.) wpisuje się datę przypadającą na dzień następujący po dniu, w którym upłynął termin określony w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. – Prawo celne (Dz. U. z 2023 r. poz. 1590, z późn. zm.). Poz. 3 – wpisuje się wysokość odsetek z tytułu niezapłacenia należności pieniężnej w terminie określoną w decyzji o zabezpieczeniu lub innym orzeczeniu stanowiącym podstawę prawną obowiązku, a w przypadku braku określenia w tym orzeczeniu wysokości odsetek – wysokość odsetek obliczoną na dzień wystawienia zarządzenia zabezpieczenia. Poz. 4 – wpisuje się datę powstania należności pieniężnej lub datę początkową okresu, w którym powstała należność pieniężna. Poz. 5 – wpisuje się datę końcową okresu, w którym powstała należność pieniężna. Część D Poz. 2 – wpisuje się kod wierzyciela, który go identyfikuje w systemie – w przypadku przekazywania dokumentu za pośrednictwem tego systemu. Poz. 3 – wpisuje się NIP wierzyciela. Jeżeli wierzyciel nie posiada NIP, wpisuje się NIP urzędu obsługującego wierzyciela. Jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego, wpisuje się NIP tej jednostki samorządu terytorialnego. Poz. 4 – wpisuje się numer REGON wierzyciela. Jeżeli wierzyciel nie posiada numeru REGON, wpisuje się numer REGON urzędu obsługującego wierzyciela. Jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego, wpisuje się numer REGON tej jednostki samorządu terytorialnego. Poz. 7 – wpisuje się NIP urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się NIP tej jednostki organizacyjnej. Poz. 8 – wpisuje się numer REGON urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się numer REGON tej jednostki organizacyjnej. Poz. 9 – wpisuje się adres siedziby podmiotu wskazanego w poz. 6, tj. adres siedziby urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się adres siedziby tej jednostki organizacyjnej. Poz. 10 – wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych wierzyciela. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych tego urzędu. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych tej jednostki organizacyjnej. Poz. 11 – wpisuje się inne dane kontaktowe (np. adres e-mail, numer telefonu) wierzyciela. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się inne dane kontaktowe tego urzędu. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się inne dane kontaktowe tej jednostki organizacyjnej. Poz. 12 – wypełnia się w każdym przypadku sporządzania dokumentu na podstawie tego wzoru.

Załącznik nr 2

WZÓR Załącznik nr 2

WZÓR Numer systemowy sprawy organu egzekucyjnego ZZ-2 KOLEJNE ZARZĄDZENIE ZABEZPIECZENIA (2) STOSOWANE W ZABEZPIECZENIU NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNYCH Numer referencyjny dokumentu1), 2) Podstawa prawna: art. 156a ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w związku z3) art. 154 ustawy art. 155 ustawy     1. Numer zarządzenia zabezpieczenia 2. Data wydania zarządzenia zabezpieczenia     3. Numer porządkowy kolejnego zarządzenia zabezpieczenia 4. Data wydania kolejnego zarządzenia 5. Rodzaj dokumentu3) zabezpieczenia 1. kolejne zarządzenie zabezpieczenia     2. zmienione kolejne zarządzenie zabezpieczenia     6. Cel wydania kolejnego zarządzenia zabezpieczenia3)     1. obciążenie nieruchomości hipoteką przymusową, w tym przez złożenie dokumentów do zbioru dokumentów w przypadku nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej, wchodzącej w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka     2. obciążenie statku morskiego lub statku morskiego w budowie zastawem wpisanym do rejestru okrętowego (hipoteka morska przymusowa) wchodzącego w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka     3. ustanowienie zakazu zbywania i obciążania nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej albo której księga wieczysta zginęła lub uległa zniszczeniu, wchodzącej w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka     4. ustanowienie zakazu zbywania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wchodzącego w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka     7. Adnotacja dotycząca ponownie wydanego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego kolejnego 8. Numer referencyjny i nazwa pierwszego dokumentu1) zarządzenia zabezpieczenia1) A. DANE ZOBOWIĄZANEGO     1. Rodzaj zobowiązanego3) osoba fizyczna podmiot niebędący osobą fizyczną     2. Imię4) 3. Nazwisko/Nazwa     4. Kraj 5. Województwo 6. Powiat     7. Gmina 8. Ulica 9. Numer domu 10. Numer lokalu     11. Miejscowość 12. Kod pocztowy     13. Imię ojca4) 14. Imię matki4) 15. Data urodzenia4)     16. NIP 17. Numer PESEL4) 18. Numer REGON     19. Inny numer identyfikacyjny i jego rodzaj AA. DANE MAŁŻONKA ZOBOWIĄZANEGO ODPOWIEDZIALNEGO MAJĄTKIEM WSPÓLNYM     1. Imię 2. Nazwisko     3. Kraj 4. Województwo 5. Powiat     6. Gmina 7. Ulica 8. Numer domu 9. Numer lokalu     10. Miejscowość 11. Kod pocztowy     12. NIP 13. Numer PESEL 14. Inny numer identyfikacyjny i jego rodzaj B. DAN E DOTYCZĄCE NALEŻNOŚCI PIENIĘŻNEJ I ZABEZPIECZENIA     1. Akt normatywny     2. Rodzaj należności pieniężnej     3. Podstawa prawna obowiązku3) 4. Identyfikacja podstawy prawnej obowiązku 5. Data wydania orzeczenia     1. z mocy prawa     2. dokument, o którym mowa w art. 3a § 1 ustawy     3. orzeczenie     6. Rodzaj odsetek3) 7. Stawka odsetek     1. za zwłokę 5. ustawowe za opóźnienie w transakcjach     2. za zwłokę od należności celnych handlowych     3. ustawowe 6. naliczane wg stawek stosowanych przez EBC5) 7.1. Podwyższona stawka odsetek za zwłokę     4. ustawowe za opóźnienie 7. nie pobiera się     8. Okoliczności świadczące o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji3)     1. brak płynności finansowej zobowiązanego     2. unikanie wykonania przez zobowiązanego obowiązku przez nieujawnienie zobowiązań powstających z mocy prawa lub nierzetelne prowadzenie ksiąg podatkowych     3. dokonywanie przez zobowiązanego wyprzedaży majątku     4. niezłożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 39 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, z późn. zm.), mimo wezwania do jego złożenia albo niewykazanie w złożonym oświadczeniu wszystkich rzeczy lub praw podlegających ujawnieniu     5. inne okoliczności     9. Opis okoliczności wskazanych w poz. 81)     10. Składniki majątkowe zobowiązanego wchodzące w skład majątku wspólnego zobowiązanego i jego małżonka1) B1.     1. Wysokość należności pieniężnej 2. Data, od której nalicza się odsetki 3. Wysokość odsetek Data powstania należności pieniężnej/ okres, którego dotyczy należność pieniężna     4. data/ od dnia: 5. do dnia: C. OZNACZENIE I WNIOSEK WIERZYCIELA     1. Nazwa wierzyciela 2. Kod wierzyciela1)     3. NIP wierzyciela 4. Numer REGON wierzyciela     5. Adres siedziby wierzyciela     6. Nazwa urzędu obsługującego wierzyciela albo nazwa nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego upoważnionej przez wierzyciela będącego organem jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela1)     7. NIP1) 8. Numer REGON1)     9. Adres siedziby1)     10. Adres do doręczeń elektronicznych 11. Inne dane kontaktowe     12. Imię, nazwisko, stanowisko służbowe6), podpis osoby upoważnionej do działania Na podstawie art. 155a ustawy wnoszę o dokonanie w imieniu wierzyciela albo pieczęć, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, data podpisania albo data opatrzenia pieczęcią zabezpieczenia należności pieniężnych W przypadku sporządzenia tego dokumentu w postaci elektronicznej jego wydruk stanowi dowód tego, co zostało w nim stwierdzone. POUCZENIE Kolejne zarządzenie zabezpieczenia stanowi podstawę do zabezpieczenia na nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego – w przypadku gdy odpowiedzialność zobowiązanego za należność pieniężną i odsetki z tytułu niezapłacenia jej w terminie obejmuje majątek osobisty zobowiązanego i majątek wspólny (art. 156a § 1 ustawy). Zobowiązanemu przysługuje prawo wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie zabezpieczenia. Zarzut w sprawie zabezpieczenia winien określać istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie (art. 33 § 1 i 4 w związku z art. 166b ustawy). Wniesienie przez zobowiązanego zarzutu w sprawie zabezpieczenia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia, zawiesza postępowanie zabezpieczające w całości albo w części z dniem doręczenia tego zarzutu organowi egzekucyjnemu do czasu zawiadomienia tego organu o wydaniu ostatecznego postanowienia w sprawie tego zarzutu (art. 35 § 1 w związku z art. 166b ustawy). Wierzyciel po otrzymaniu zarzutu w sprawie zabezpieczenia może w uzasadnionych przypadkach wystąpić z wnioskiem o podjęcie zawieszonego postępowania zabezpieczającego w całości albo w części (art. 35 § 1a w związku z art. 166b ustawy). Zarzut w sprawie zabezpieczenia wnosi się nie później niż:         1) do dnia zapłaty w całości należności pieniężnej, odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie, kosztów upomnienia i kosztów egzekucyjnych;         2) w terminie 7 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu postanowienia o umorzeniu postępowania zabezpieczającego w całości albo w części lub innego dokumentu potwierdzającego zakończenie postępowania zabezpieczającego. Wniesienie zarzutu w sprawie zabezpieczenia po terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia nie zawiesza postępowania zabezpieczającego. Zobowiązany ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić organ egzekucyjny o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby. W razie niewykonania tego obowiązku doręczenie pisma organu egzekucyjnego pod dotychczasowym adresem jest skuteczne (art. 36 § 3 pkt 2 i § 4 w związku z art. 166b ustawy). Na zobowiązanego, który nie zawiadomił organu egzekucyjnego o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby, może być nałożona kara pieniężna (art. 168d § 3 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy). Małżonkowi zobowiązanego przysługuje prawo wniesienia wniosku do organu egzekucyjnego o udzielenie informacji o aktualnej wysokości zabezpieczanej należności pieniężnej i odsetek z tytułu niezapłacenia jej w terminie (art. 27e § 4 ustawy w związku z art. 166b ustawy), a także wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, sprzeciwu w sprawie odpowiedzialności majątkiem wspólnym. W sprzeciwie określa się istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie. Sprzeciw może być wniesiony jeden raz w postępowaniu zabezpieczającym (art. 27f ustawy w związku z art. 166b ustawy). Zobowiązanemu oraz małżonkowi zobowiązanego nie doręcza się odpisu/wydruku kolejnego zarządzenia zabezpieczenia. OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA KOLEJNEGO ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA (ZZ-2) Wierzyciel wypełnia tylko pozycje niezaciemnione. Kolejne zarządzenie zabezpieczenia zawiera dane zawarte w zarządzeniu zabezpieczenia, obejmujące dane, o których mowa w art. 156 § 1 pkt 1–6 i 8–8b oraz § 1a ustawy, aktualne na dzień jego wystawienia, oraz: − datę wystawienia i numer porządkowy kolejnego zarządzenia zabezpieczenia, − oznaczenie celu, dla którego zostało wydane kolejne zarządzenie zabezpieczenia, − dane małżonka zobowiązanego, − imię i nazwisko osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela, a także jej stanowisko służbowe, jeżeli sposób opatrzenia kolejnego zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska, − podpis osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela albo pieczęć, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, − datę podpisania kolejnego zarządzenia zabezpieczenia przez osobę upoważnioną do działania w imieniu wierzyciela, a jeżeli kolejne zarządzenie zabezpieczenia zostało opatrzone pieczęcią, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy – datę opatrzenia tą pieczęcią. Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione. Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.         1) W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).         2) Numer referencyjny uzupełniany automatycznie przez system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 26aa § 1 ustawy, zwany dalej „systemem”.         3) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak „x”.         4) Pozycji nie wypełnia się, w przypadku gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego.         5) Zaznacza się, jeżeli zgodnie z art. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2528 z dnia 17 października 2022 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 i uchylającego rozporządzenia delegowane (UE) nr 611/2014, (UE) 2015/1366 i (UE) 2016/1149 mające zastosowanie do programów wsparcia w niektórych sektorach rolnych (Dz. Urz. UE L 328 z 22.12.2022, str. 70) przepis art. 67 ust. 1 akapit drugi lit. b rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniającego rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz. Urz. UE L 138 z 25.05.2017, str. 4, z późn. zm.) stosuje się do naliczenia odsetek według stawek stosowanych przez Europejski Bank Centralny przy głównych operacjach refinansowania publikowanych w serii „C” Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i obowiązujących w dniu, w którym dokonano nienależnej płatności, powiększonych o trzy punkty procentowe.         6) Wskazuje się stanowisko służbowe, jeżeli sposób opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska. Część ogólna W przypadku sporządzania zmienionego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia: − wypełnia się poz. 1–3, − w poz. 4 – wpisuje się datę sporządzenia zmienionego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia, − w poz. 5 – zaznacza się kwadrat 2. W przypadku ponownego wydania kolejnego zarządzenia zabezpieczenia/sporządzenia zmienionego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia w: − poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia/sporządzenia zmienionego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 3 – wpisuje się numer porządkowy ponownie wydanego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 4 – wpisuje się datę wydania kolejnego zarządzenia zabezpieczenia/sporządzenia zmienionego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 7 – umieszcza się adnotację: „Kolejne zarządzenie zabezpieczenia/zmienione kolejne zarządzenie zabezpieczenia zostało ponownie wydane w związku z postanowieniem … (należy wskazać wierzyciela) nr … z dnia … o utracie kolejnego zarządzenia zabezpieczenia/zmienionego kolejnego zarządzenia zabezpieczenia nr … z dnia …”. W przypadku przekazania kolejnych dokumentów w sprawie, jeżeli pierwszy dokument został przekazany za pośrednictwem systemu, w: – poz. 8 – wskazuje się nazwę pierwszego dokumentu w sprawie (np. zarządzenie zabezpieczenia, dalsze zarządzenie zabezpieczenia) i jego numer referencyjny nadany przez system. Część AA W części AA. poz. 3–11 nie wypełnia się, jeżeli dane są takie same jak w poz. 4–12 części A.

Załącznik nr 3

WZÓR Załącznik nr 3

WZÓR Numer systemowy sprawy organu egzekucyjnego ZZ-3 ZARZĄDZENIE ZABEZPIECZENIA STOSOWANE W ZABEZPIECZENIU WYKONANIA OBOWIĄZKU (2) O CHARAKTERZE NIEPIENIĘŻNYM Podstawa prawna: art. 155a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w związku z1) art. 154 ustawy art. 155 ustawy     1. Numer zarządzenia zabezpieczenia 2. Data wydania zarządzenia zabezpieczenia     3. Numer porządkowy dalszego zarządzenia 4. Data wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia2) 5. Cel wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia2) zabezpieczenia2)     6. Adnotacja dotycząca ponownie wydanego zarządzenia zabezpieczenia2) A. DANE ZOBOWIĄZANEGO     1. Rodzaj zobowiązanego1) 3. jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną     1. osoba fizyczna 4. podmiot w organizacji3)     2. osoba prawna 5. przedsiębiorstwo w spadku     2. Imię4) 3. Nazwisko/Nazwa     4. Kraj 5. Województwo 6. Powiat     7. Gmina 8. Ulica 9. Numer domu 10. Numer lokalu     11. Miejscowość 12. Kod pocztowy     13. Imię ojca4) 14. Imię matki4) 15. Data urodzenia4)     16. NIP 17. Numer PESEL4) 18. Numer REGON     19. Numer w Krajowym Rejestrze Sądowym 20. Inny numer identyfikacyjny i jego rodzaj B. DANE DOTYCZĄCE OBOWIĄZKU O CHARAKTERZE NIEPIENIĘŻNYM     1. Akt normatywny     2. Orzeczenie 3. Data wydania orzeczenia     4. Numer orzeczenia     5. Treść obowiązku     6. Okoliczności świadczące o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji     7. Sposób i zakres zabezpieczenia wykonania obowiązku o charakterze niepieniężnym C. OZ NACZENIE I WNIOSEK WIERZYCIELA     1. Nazwa wierzyciela 2. NIP wierzyciela     3. Numer REGON wierzyciela 4. Adres siedziby wierzyciela     5. Nazwa urzędu obsługującego wierzyciela albo nazwa nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej samorządu terytorialnego upoważnionej przez wierzyciela będącego organem jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela2)     6. NIP2) 7. Numer REGON2)     8. Adres siedziby2)     9. Adres do doręczeń elektronicznych 10. Inne dane kontaktowe     11. Imię, nazwisko, stanowisko służbowe5), podpis osoby upoważnionej do działania Na podstawie art. 155a ustawy wnoszę o dokonanie w imieniu wierzyciela albo pieczęć, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, zabezpieczenia wykonania obowiązku o charakterze data podpisania albo data opatrzenia pieczęcią niepieniężnym W przypadku sporządzenia tego dokumentu w postaci elektronicznej jego wydruk stanowi dowód tego, co zostało w nim stwierdzone. D. OKREŚLENIE ŚRODKA ZABEZPIECZENIA LUB INNEJ CZYNNOŚCI PRZEZ ORGAN EGZEKUCYJNY     1. Środek zabezpieczenia lub inna czynność E. POTWIERDZENIE ODBIORU ODPISU/WYDRUKU ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA     1. Data doręczenia odpisu/wydruku 2. Czytelny podpis otrzymującego odpis/wydruk zarządzenia 3. Podpis doręczającego odpis/wydruk zarządzenia zarządzenia zabezpieczenia zabezpieczenia zabezpieczenia POUCZENIE W razie potrzeby zabezpieczenia wykonania obowiązku o charakterze niepieniężnym organ egzekucyjny może zastosować środki zabezpieczenia stosownie do okoliczności, a także w razie potrzeby środki zabezpieczenia przewidziane w art. 164 § 1 ustawy, tj. zajęcie pieniędzy, wynagrodzenia za pracę, wierzytelności z rachunków bankowych, innych wierzytelności i praw majątkowych lub ruchomości; obciążenie nieruchomości zobowiązanego hipoteką przymusową, w tym przez złożenie dokumentów do zbioru dokumentów w przypadku nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej; obciążenie statku morskiego lub statku morskiego w budowie zastawem wpisanym do rejestru okrętowego (hipoteka morska przymusowa); ustanowienie zakazu zbywania i obciążania nieruchomości, która nie ma urządzonej księgi wieczystej albo której księga wieczysta zginęła lub uległa zniszczeniu; ustanowienie zakazu zbywania spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. W szczególności może być dokonane zajęcie pieniędzy, wynagrodzenia za pracę, wierzytelności z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych oraz innych wierzytelności, jeżeli w ten sposób zabezpieczy się pokrycie przez zobowiązanego kosztów wykonania zastępczego. Zobowiązanemu przysługuje prawo wniesienia do wierzyciela, za pośrednictwem organu egzekucyjnego, zarzutu w sprawie zabezpieczenia. Zarzut w sprawie zabezpieczenia winien określać istotę i zakres żądania oraz dowody uzasadniające to żądanie (art. 33 § 1 i 4 w związku z art. 166b ustawy). Wniesienie przez zobowiązanego zarzutu w sprawie zabezpieczenia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia, zawiesza postępowanie zabezpieczające w całości albo w części z dniem doręczenia tego zarzutu organowi egzekucyjnemu do czasu zawiadomienia tego organu o wydaniu ostatecznego postanowienia w sprawie tego zarzutu (art. 35 § 1 w związku z art. 166b ustawy). Zarzut w sprawie zabezpieczenia wnosi się nie później niż:         1) do dnia wykonania w całości obowiązku o charakterze niepieniężnym;         2) w terminie 7 dni od dnia doręczenia zobowiązanemu postanowienia o umorzeniu postępowania zabezpieczającego w całości albo w części. Wierzyciel po otrzymaniu zarzutu w sprawie zabezpieczenia może w uzasadnionych przypadkach wystąpić z wnioskiem o podjęcie zawieszonego postępowania zabezpieczającego w całości albo w części (art. 35 § 1a w związku z art. 166b ustawy). Wniesienie zarzutu w sprawie zabezpieczenia po terminie 7 dni od dnia doręczenia odpisu/wydruku zarządzenia zabezpieczenia nie zawiesza postępowania zabezpieczającego. Zobowiązany ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić organ egzekucyjny o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby. W razie niewykonania tego obowiązku doręczenie pisma organu egzekucyjnego pod dotychczasowym adresem jest skuteczne (art. 36 § 3 pkt 2 i § 4 w związku z art. 166b ustawy). Na zobowiązanego, który nie zawiadomił organu egzekucyjnego o zmianie adresu miejsca zamieszkania lub siedziby, może być nałożona kara pieniężna (art. 168d § 3 pkt 1 lit. a tiret pierwsze ustawy). OBJAŚNIENIA DOTYCZĄCE SPORZĄDZANIA ZARZĄDZENIA ZABEZPIECZENIA (ZZ-3) Wierzyciel wypełnia tylko pozycje niezaciemnione. Zgodnie z art. 156 § 1 i 1a oraz art. 27d, w związku z art. 166b ustawy, obowiązkowe jest wypełnienie pozycji dotyczącej: − oznaczenia wierzyciela, – danych zobowiązanego będącego: • osobą fizyczną: imienia i nazwiska oraz adresu jego miejsca zamieszkania, imienia ojca i imienia matki oraz daty urodzenia zobowiązanego, o ile są znane wierzycielowi, numeru PESEL, NIP lub numeru REGON, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo innego numeru identyfikacyjnego ze wskazaniem jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, • przedsiębiorcą, który zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego: imienia i nazwiska zobowiązanego oraz firmy zobowiązanego z dodaniem oznaczenia „w spadku”; wskazanie firmy zobowiązanego z dodatkowym oznaczeniem „w spadku” następuje tylko wtedy, gdy prawa i obowiązki zobowiązanego wykonuje zarządca przedsiębiorstwa w spadku (przed albo po ustanowieniu zarządu sukcesyjnego), • osobą prawną lub jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną: nazwy i adresu jego siedziby, NIP, numeru REGON lub numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym, jeżeli zobowiązany taki numer posiada, albo innego numeru identyfikacyjnego i jego rodzaju, o ile jest znany wierzycielowi, − adresu zobowiązanego, przez który rozumie się ostatni znany wierzycielowi adres miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego, − treści podlegającego zabezpieczeniu obowiązku oraz podstawy prawnej tego obowiązku, − wskazania podstawy prawnej zabezpieczenia obowiązku, − wskazania okoliczności świadczących o wystąpieniu możliwości utrudnienia bądź udaremnienia egzekucji, − daty wydania i numeru zarządzenia zabezpieczenia, − imienia i nazwiska osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela, a także jej stanowiska służbowego, jeżeli sposób opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska, − podpisu osoby upoważnionej do działania w imieniu wierzyciela albo pieczęci, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 albo 5 ustawy, − daty podpisania zarządzenia zabezpieczenia przez osobę upoważnioną do działania w imieniu wierzyciela, a jeżeli zarządzenie zabezpieczenia zostało opatrzone pieczęcią, o której mowa w art. 26e § 1 pkt 4 lub 5 ustawy – daty opatrzenia tą pieczęcią, − sposobu i zakresu zabezpieczenia obowiązku o charakterze niepieniężnym. W pozostałym zakresie wierzyciel podaje dane będące w jego posiadaniu. Organ egzekucyjny wypełnia pozycje zaciemnione. Datę podaje się w formacie dd-mm-rrrr.         1) Zaznacza się właściwy kwadrat, wstawiając znak „x”.         2) W przypadku niewypełniania pozycja (część) może zostać pominięta (niewydrukowana).         3) Zaznacza się w przypadku jednostki organizacyjnej uzyskującej osobowość prawną z chwilą jej wpisu do właściwego rejestru, np. spółki kapitałowej w organizacji. W przypadku zaznaczenia kwadratu 4 nie zaznacza się kwadratu 3.         4) Pozycji nie wypełnia się w przypadku zobowiązanego niebędącego osobą fizyczną lub w przypadku, gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego.         5) Wskazuje się stanowisko służbowe, jeżeli sposób opatrzenia zarządzenia zabezpieczenia podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 26e § 1 ustawy, umożliwia podanie tego stanowiska. Część ogólna W przypadku wydania dalszego zarządzenia zabezpieczenia: − w poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − w poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − wypełnia się poz. 3–5. W przypadku ponownego wydania zarządzenia zabezpieczenia w: − poz. 1 – wpisuje się numer dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 2 – wpisuje się datę wydania dotychczasowego zarządzenia zabezpieczenia, − poz. 6 – umieszcza się adnotację: „Zarządzenie zabezpieczenia zostało ponownie wydane w związku z postanowieniem … (należy wskazać wierzyciela) nr … z dnia … o utracie zarządzenia zabezpieczenia nr … z dnia …”. Część A W przypadku gdy zobowiązany będący przedsiębiorcą zmarł przed wszczęciem postępowania zabezpieczającego i prawa i obowiązki zobowiązanego wykonuje zarządca przedsiębiorstwa w spadku, w poz. 1 zaznacza się kwadrat 5 oraz w poz. 3 wpisuje się imię i nazwisko zobowiązanego oraz firmę zobowiązanego z dodaniem oznaczenia „w spadku”. Część B Poz. 1 – podaje się oznaczenie przepisu prawa wraz z jednostką redakcyjną stanowiącego podstawę do wydania aktu administracyjnego ustalającego obowiązek. Część C Poz. 2 – wpisuje się NIP wierzyciela. Jeżeli wierzyciel nie posiada NIP, wpisuje się NIP urzędu obsługującego wierzyciela. Jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego, wpisuje się NIP tej jednostki samorządu terytorialnego. Poz. 3 – wpisuje się numer REGON wierzyciela. Jeżeli wierzyciel nie posiada numeru REGON, wpisuje się numer REGON urzędu obsługującego wierzyciela. Jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego, wpisuje się numer REGON tej jednostki samorządu terytorialnego. Poz. 6 – wpisuje się NIP urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się NIP tej jednostki organizacyjnej. Poz. 7 – wpisuje się numer REGON urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzycielem jest organ jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się numer REGON tej jednostki organizacyjnej. Poz. 8 – wpisuje się adres siedziby podmiotu wskazanego w poz. 5, tj. adres siedziby urzędu obsługującego wierzyciela, jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się adres siedziby tej jednostki organizacyjnej. Poz. 9 – wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych wierzyciela. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych tego urzędu. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się adres do doręczeń elektronicznych tej jednostki organizacyjnej. Poz. 10 – wpisuje się inne dane kontaktowe (np. adres e-mail, numer telefonu) wierzyciela. Jeżeli wierzyciel posiada obsługujący go urząd, wpisuje się inne dane kontaktowe tego urzędu. Jeżeli wierzyciel będący organem jednostki samorządu terytorialnego upoważnił kierownika nieposiadającej osobowości prawnej jednostki organizacyjnej tej jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania w jego imieniu praw i obowiązków wierzyciela, wpisuje się inne dane kontaktowe tej jednostki organizacyjnej. Poz. 11 – wypełnia się w każdym przypadku sporządzania dokumentu na podstawie tego wzoru.