w sprawie kursów uprawniających do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego i wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego oraz kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego (DU/2024/456)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) ramowy program kursu:             a) uprawniającego do pracy na stanowisku: – dyspozytora medycznego, – wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego,             b) doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycz- nego;         2) kwalifikacje kadry dydaktycznej;         3) szczegółowy sposób przeprowadzania egzaminów kończących kursy, o których mowa w pkt 1;         4) wzory zaświadczeń o ukończeniu kursów, o których mowa w pkt 1.

Ramowy program kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego jest określony w załącz- niku nr 1 do rozporządzenia.

Ramowy program kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycz- nego jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

Ramowy program kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

Udział w egzaminach kończących kursy, o których mowa w § 1 pkt 1, jest potwierdzany przez osoby zdające na liście obecności prowadzonej przez Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, zawierającej imię (imiona) i nazwisko osoby zdającej.

    1. Egzamin z części teoretycznej jest przeprowadzany w formie testu składającego się z 30 pytań testowych zawie- rających 4 odpowiedzi, z których jedna jest prawidłowa.     2. Test może być przeprowadzany w postaci papierowej albo elektronicznej za pośrednictwem sieci internetowej z ogra- niczonym dostępem.         1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).     3. Odpowiedzi na pytania testowe udziela się przez zaznaczenie wybranej odpowiedzi literą „X”. W przypadku testu przeprowadzanego w postaci papierowej zmiana udzielonej odpowiedzi następuje przez otoczenie błędnej odpowiedzi i zazna- czenie wybranej odpowiedzi literą „X”.     4. Za każdą poprawną odpowiedź osoba zdająca otrzymuje 1 punkt. W przypadku braku odpowiedzi, zaznaczenia nie- prawidłowej lub zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi punkty nie są przyznawane.     5. Zaliczenie egzaminu z części teoretycznej następuje przez udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 80 % pytań testowych.

    1. Przed przystąpieniem do egzaminu z części teoretycznej koperty zawierające testy są sprawdzane, czy nie zostały uszkodzone w sposób umożliwiający dostęp to testów.     2. Otwarcie kopert, o których mowa w ust. 1, następuje w obecności osób zdających.

    1. W trakcie egzaminu z części teoretycznej osoba zdająca nie może korzystać z pomocy naukowych lub dydaktycznych, urządzeń służących do kopiowania, przekazywania i odbioru informacji, z pomocy innych osób oraz wynosić testu z sali egzaminacyjnej.     2. Naruszenie zakazów, o których mowa w ust. 1, powoduje uzyskanie wyniku negatywnego z egzaminu z części teore- tycznej.

    1. Egzamin z części praktycznej jest przeprowadzany w Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycz- nego i składa się z 6 zadań obejmujących symulowane scenariusze praktyczne sprawdzające umiejętności osoby zdającej.     2. Do egzaminu z części praktycznej może przystąpić osoba, która zaliczyła egzamin z części teoretycznej.     3. Wykonanie zadań, o których mowa w ust. 1, jest oceniane odrębnie przez każdego członka komisji według skali ocen: 5 (bardzo dobry), 4,5 (dobry plus), 4 (dobry), 3,5 (dostateczny plus), 3 (dostateczny), 2 (niedostateczny).     4. Oceną końcową egzaminu z części praktycznej jest ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej ocen wystawionych przez poszczególnych członków komisji zgodnie z następującym przelicznikiem:         1) od 4,76 do 5,0 – 5 (bardzo dobry);         2) od 4,26 do 4,75 – 4,5 (dobry plus);         3) od 3,76 do 4,25 – 4 (dobry);         4) od 3,26 do 3,75 – 3,5 (dostateczny plus);         5) od 2,26 do 3,25 – 3 (dostateczny);         6) od 2,0 do 2,25 – 2 (niedostateczny).     5. Egzamin z części praktycznej jest zaliczony, jeżeli osoba zdająca otrzyma ocenę co najmniej 3 (dostateczną).

    1. Zajęcia na kursach, o których mowa w § 1 pkt 1, z wyjątkiem zajęć, o których mowa w ust. 2–4, prowadzi lekarz systemu w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, pielęgniarka systemu w rozumieniu art. 3 pkt 6 tej ustawy lub ratownik medyczny, o którym mowa w ustawie z dnia 1 grudnia 2022 r. o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2187), posiadający odpowiednio:         1) w przypadku kursów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze oraz lit. b, aktualną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego ramowym programem tych kursów oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku dyspo- zytora medycznego;         2) w przypadku kursu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie, aktualną wiedzę i umiejętności z zakresu objętego ramowym programem tego kursu oraz co najmniej trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego.     2. Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 8 w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części IV w pkt 13 oraz w załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 8 są prowadzone przez osobę posiadającą tytuł zawodowy magistra w zakresie prawa i co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w obszarze związanym z ratow- nictwem medycznym.     3. Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 oraz załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 są prowadzone przez osobę posiadającą tytuł zawodowy magistra w zakresie psychologii oraz co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w zakresie interwencji kryzysowej lub w pracy polegającej na udzielaniu wsparcia osobom wykonującym zawód medyczny lub posiadającą co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy w Policji, wojsku lub w Państwowej Straży Pożarnej na stanowisku psychologa.     4. Zajęcia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części IV w pkt 19, w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części IV w pkt 9 oraz w załączniku nr 3 do rozporządzenia w części IV w pkt 19 są prowadzone przez osobę posiadającą co najmniej dwa lata doświadczenia zawodowego w służbie lub w pracy w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie prowadzenia szkoleń obejmujących zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozu- mieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92).

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego, jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Zdrowia: wz. W. Konieczny

Załączniki

Załącznik nr 1

RAMOWY PROGRAM KURSU UPRAWNIAJĄCEGO DO PRACY NA STANOWISKU DYSPOZYTORA

MEDYCZNEGO I. Założenia organizacyjno-programowe:     1. Cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie umiejętności niezbędnych do realizacji przez dyspozytora medycznego zadań, o któ- rych mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o PRM”.     2. Rodzaj kształcenia: Kursy zamknięte dla ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teore- tyczne oraz zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Me- dycznego.     3. Czas trwania kursu: 34 godziny dydaktyczne. II. Plan nauczania: Liczba godzin Liczba godzin Liczba godzin dydaktycznych dydaktycznych Lp. Temat/zagadnienie dydaktycznych na zajęciach na zajęciach ogółem teoretycznych praktycznych 1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu 3 3 Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej „systemem PRM” 2 Odpowiedzialność karna i cywilna dyspozytora 1 1 medycznego 3 Zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi 1 4 5 zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej „zrm”, w tym lotniczymi zespołu ratownictwa medycznego, zwanymi dalej „lzrm”, oraz zasady współpracy dyspozytora medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 4 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej 1 5 6 niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego; zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm 5 Zasady komunikacji i zbierania wywiadu 1 2 3 medycznego 6 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 2 2 7 System Wspomagania Dowodzenia Państwowego 1 3 4 Ratownictwa Medycznego, zwany dalej „SWD PRM” 8 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą 1 3 4 poszkodowanych 9 Zadania wojewódzkiego koordynatora ratownictwa 1 1 medycznego i zasady współpracy z nim 10 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub 1 1 odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym Razem godziny dydaktyczne 11 19 30 Egzamin z części teoretycznej i z części praktycznej 1 3 4 Ogółem czas trwania kursu 34 III. Wykaz umiejętności wynikowych: W wyniku realizacji planu nauczania dyspozytor medyczny posiada wiadomości dotyczące:         1) podstaw prawnych działania oraz organizacji systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;         2) podstaw prawnych i zasad pracy dyspozytora medycznego oraz ochrony prawnej dyspozytorów medycznych;         3) jednostek systemu PRM;         4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;         5) praw pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), organizacji i zadań podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;         6) podstaw prawnych, zadań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego oraz górskiego);         7) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);         8) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;         9) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Naro- dowej;         10) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;         11) zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych uzyskiwanych w ramach kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy;         12) organizacji systemu PRM oraz współpracy tego systemu z innymi służbami w zakresie powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;         13) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego, zwanego dalej „CPR”;         14) zasad zastępowalności dyspozytorni medycznych;         15) zasad przyjmowania wezwań, ich kwalifikacji i kodowania oraz zasad dysponowania zrm i ustalania priorytetu ich dysponowania;         16) zasad postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych lub katastrof (definicje zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrofy; przykłady zdarzeń i katastrof);         17) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej na wypadek zdarzeń z dużą liczbą po- szkodowanych;         18) zasad segregacji medycznej poszkodowanych (triage);         19) zasad dekontaminacji w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;         20) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych z systemem PRM;         21) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytor- niami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;         22) zasad przekazywania niezbędnych instrukcji dotyczących sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przed przybyciem zrm;         23) zasad współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego oraz jego roli w systemie PRM;         24) Modułu Dyspozytora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją miejsca zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;         25) zbierania wywiadu medycznego zawartych w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw zdrowia wydanym na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy o PRM;         26) zasad ustalania priorytetu zadysponowania zrm na podstawie przeprowadzonego wywiadu i nadanego kodu;         27) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;         28) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz Regulaminu Łączności Radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy dyspozytora medycznego w danym województwie;         29) zasad przyjmowania zgłoszeń alarmowych bezpośrednio kierowanych na numer 999 i przekazywanych z CPR (numer 112) oraz dysponowania zrm z wykorzystaniem Modułu Dyspozytora SWD PRM, w tym zasad obsługi Modułu Mapowego SWD PRM dla potrzeb realizacji przyjęcia zgłoszenia alarmowego i dysponowania zrm oraz lzrm;         30) organizacji i roli CPR w systemie powiadamiania ratunkowego oraz obsługi zgłoszenia przekazanego z CPR;         31) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;         32) organizacji, sposobu funkcjonowania oraz elementów technicznych dyspozytorni medycznej, o których mowa w prze- pisach wydanych na podstawie art. 25b ust. 6 ustawy o PRM;         33) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;         34) zasad przekazywania informacji służbom biorącym udział w akcji ratowniczej;         35) zasad współpracy z mediami, roli rzecznika prasowego;         36) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;         37) podstaw prawnych, zadań i zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;         38) zasad udzielania instruktażu pierwszej pomocy oraz zasad przekazywania niezbędnych informacji świadkom zdarze- nia przed przyjazdem zrm;         39) zasad postępowania w ostrych stanach psychiatrycznych;         40) stanów wymagających natychmiastowej interwencji psychiatrycznej;         41) zasad stosowania przymusu bezpośredniego;         42) sposobów przyjęcia wezwania i prowadzenia wywiadu medycznego z dzieckiem przez zadawanie prostych i zrozu- miałych pytań adekwatnych do wieku dziecka;         43) przyczyn i rodzajów zaburzeń mowy, orientacji i pamięci, przyczyn i trudności w nawiązaniu rozmowy z pacjentami m.in. pod wpływem alkoholu, środków psychoaktywnych, pacjentami w wieku podeszłym, pacjentami z zaburzenia- mi psychicznymi lub niedorozwojem umysłowym wraz z zasadami skutecznego reagowania na wezwania od tych osób oraz zasad prowadzenia z nimi rozmowy;         44) zadań dyspozytorów medycznych, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PRM;         45) zakresu odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);         46) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;         47) przygotowania szpitalnego oddziału ratunkowego do przyjęcia ofiar zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         48) zasad komunikacji w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         49) psychologicznych aspektów zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         50) zasad prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku wystąpienia zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         51) zasad kierowania akcją medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;         52) koordynacji akcji w warunkach zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;         53) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE);         54) wpływu sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania dyspozytora medycznego członków zrm, pacjenta, roli i koniecz- ności udzielenia wsparcia psychicznego pacjentowi;         55) psychologii i etyki działań ratunkowych jednostek systemu PRM oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;         56) rodzajów, źródeł, objawów i skutków stresu oraz zasad radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami;         57) zasad wsparcia psychicznego pacjentów, członków zrm, dyspozytorów medycznych;         58) zasad zastosowania zautomatyzowanej defibrylacji zewnętrznej (AED);         59) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych. IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:         1) organizację systemu:             a) PRM oraz systemów ratownictwa medycznego w innych państwach,             b) powiadamiania ratunkowego;         2) zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zrm przez dyspo- zytora medycznego w systemie PRM;         3) zagadnienia z medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego;         4) zasady zbierania wywiadu medycznego, podstawy i algorytmy zbierania wywiadu medycznego przez dyspozytorów medycznych, system kodowania i kwalifikacji zgłoszeń;         5) podstawy prawne i zasady współdziałania dyspozytora medycznego z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz z innymi jed- nostkami realizującymi zadania z zakresu ratownictwa medycznego, w tym zadania i zasady działania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;         6) zasady prowadzenia korespondencji z wykorzystaniem łączności radiowej;         7) zasady stosowania przymusu bezpośredniego oraz współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;         8) podstawy prawne odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego;         9) zasady komunikacji i postępowania dyspozytora medycznego z:             a) osobami z zaburzeniami psychosomatycznymi,             b) dziećmi oraz osobami starszymi,             c) osobami o utrudnionym kontakcie,             d) osobami przejawiającymi agresję werbalną,             e) osobami będącymi ofiarami przestępstwa, w szczególności w sytuacji, gdy niewłaściwe poprowadzenie rozmowy może skutkować sprowadzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia tych osób,             f) osobami w kryzysie suicydalnym;         10) zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm;         11) zasady współpracy z lzrm, wskazania do ich użycia i sposoby ich dysponowania;         12) organizację i zadania jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz innych jednostek realizujących zadania z zakresu ratownictwa medycznego;         13) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności wykorzystywaną na stanowisku dyspozytora medycznego do obsługi zgłoszeń alarmowych w ramach SWD PRM;         14) zasady korzystania z SWD PRM w zakresie zarządzania zrm, z wykorzystaniem funkcjonalności uwzględniającej algo- rytm podpowiadania zrm najbliższych miejscu zdarzenia;         15) wykorzystanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do których SWD PRM uzyskuje dostęp zgodnie z art. 24d ustawy o PRM;         16) zapoznanie się ze strukturą, modułami i funkcjonalnościami SWD PRM;         17) zasady postępowania na wypadek awarii SWD PRM lub Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM;         18) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);         19) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);         20) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         21) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza obszaru województwa;         22) zadania i zasady współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego;         23) zasady postępowania w sytuacjach wydłużonego oczekiwania zrm na przyjęcie pacjenta w szpitalnym oddziale ratun- kowym lub izbie przyjęć szpitala;         24) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz odmowy przyjęcia zgłoszenia do realizacji przez świadcze- niodawcę udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;         25) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);         26) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez dyspozytora medycznego. V. Wskazówki metodyczne: Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem. 1 godzina dydaktyczna = 45 minut.

Załącznik nr 2

RAMOWY PROGRAM KURSU UPRAWNIAJĄCEGO DO PRACY NA STANOWISKU WOJEWÓDZKIEGO

KOORDYNATORA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO I. Założenia organizacyjno-programowe:     1. Cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie niezbędnych umiejętności do realizacji przez wojewódzkiego koordynatora ratownic- twa medycznego zadań, o których mowa w art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o PRM”.     2. Rodzaj kształcenia: Kursy zamknięte dla lekarzy systemu, ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu, realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teoretyczne i zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratow- nictwa Medycznego.     3. Czas trwania kursu: 17 godzin dydaktycznych. II. Plan nauczania: Liczba godzin Liczba godzin Liczba godzin dydaktycznych dydaktycznych Lp. Temat/zagadnienie dydaktycznych zajęć zajęć ogółem teoretycznych praktycznych 1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu 1 1 Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej „systemem PRM” 2 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej 1 1 2 3 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 1 1 4 Zasady dysponowania lotniczego zespołu 1 1 ratownictwa medycznego, zwanego dalej „lzrm”, oraz zespołu ratownictwa medycznego, zwanego dalej „zrm”, oraz zasady współpracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 5 System Wspomagania Dowodzenia Państwowe 1 1 Ratownictwo Medyczne, zwany dalej „SWD PRM” 6 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą 1 1 2 poszkodowanych 7 Zadania głównego dyspozytora medycznego i jego 1 1 zastępcy 8 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub 1 1 odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym 9 Informacje o prawach pacjenta oraz o ochronie 1 1 danych osobowych 10 Zasady współpracy oraz wymiany informacji 1 1 z centrami zarządzania kryzysowego 11 Zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych 1 1 przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia Razem godziny dydaktyczne 8 5 13 Egzaminy z części teoretycznej i części praktycznej 1 3 4 Ogółem czas trwania kursu 17 III. Wykaz umiejętności wynikowych: W wyniku realizacji planu nauczania wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego posiada wiadomości dotyczące:         1) organizacji systemu PRM oraz podstaw prawnych funkcjonowania systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;         2) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;         3) jednostek systemu PRM;         4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;         5) praw pacjenta, organizacji, zadań oraz kompetencji podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;         6) podstaw prawnych, zadań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wykonywania ratownic- twa wodnego oraz górskiego);         7) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Naro- dowej;         8) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;         9) zasad systemu powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;         10) zadań ratunkowych jednostek systemu PRM i jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;         11) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych;         12) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz dyspozytorni medycznych;         13) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;         14) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);         15) ogólnopolskiej procedury postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą osób poszkodowanych i katastrof;         16) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytor- niami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;         17) znajomości Modułu Koordynatora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;         18) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;         19) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz Regulaminu Łączności Radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego w danym województwie, w tym procedury łączności radiowej i organizacji łączności radiowej w danym województwie;         20) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;         21) ogólnych zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;         22) zadań wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, o których mowa w art. 29 ust. 5 ustawy o PRM;         23) podstaw odpowiedzialności karnej i cywilnej wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);         24) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej w przypadku zdarzeń z dużą liczbą osób poszkodowanych i katastrof;         25) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         26) zasad komunikacji oraz prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         27) koordynacji akcji w warunkach zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;         28) zasad wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;         29) zasad postępowania w przypadku odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz rozstrzygania sporów dotyczących przyjęcia osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przez szpital od zrm, z uwzględnieniem zasad sporządzania i wydawania decyzji administracyjnych;         30) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;         31) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych;         32) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE). IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:         1) podstawy prawne oraz organizację systemu:             a) PRM,             b) powiadamiania ratunkowego;         2) zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;         3) zasady prowadzenia korespondencji w łączności radiowej;         4) zasady dysponowania oraz współpracy z lzrm;         5) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności radiowo-telefonicznej wykorzystywaną na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycz- nego w ramach SWD PRM;         6) zasady wykorzystania danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do jakich uzyskuje dostęp SWD PRM;         7) informacje dotyczące struktury SWD PRM, jego modułów i funkcjonalności;         8) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);         9) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);         10) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         11) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza obszaru województwa bądź rejonu operacyjnego w rozumieniu art. 3 pkt 14 ustawy o PRM;         12) zasady współpracy z głównym dyspozytorem medycznym i jego zastępcą;         13) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz rozstrzyganie sporów dotyczących przyjęcia osoby w sta- nie nagłego zagrożenia zdrowotnego przez szpital od zrm, z uwzględnieniem zasad sporządzania i wydawania decyzji administracyjnych;         14) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozpo- rządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycz- nych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchy- lenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);         15) zasady współpracy oraz wymiany informacji z centrami zarządzania kryzysowego, o których mowa w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122);         16) zasady współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej oraz zasady współpracy z organami administracji publicznej;         17) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego. V. Wskazówki metodyczne: Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczo- nym dostępem. 1 godzina dydaktyczna = 45 minut.

Załącznik nr 3

RAMOWY PROGRAM KURSU DOSKONALĄCEGO DLA DYSPOZYTORA MEDYCZNEGO, ODBYWANEGO

W RAMACH ROZWOJU ZAWODOWEGO DYSPOZYTORA MEDYCZNEGO I. Założenia organizacyjno-programowe:     1. Cel kształcenia: Celem kształcenia jest aktualizacja i doskonalenie posiadanych umiejętności umożliwiających realizację przez dyspozy- tora medycznego zadań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1541, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o PRM”.     2. Rodzaj kształcenia: Kursy zamknięte dla ratowników medycznych lub pielęgniarek systemu realizowane hybrydowo, w tym zajęcia teore- tyczne oraz zajęcia praktyczne mogą być realizowane w siedzibie Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycz- nego.     3. Czas trwania kursu: 34 godziny dydaktyczne. II. Plan nauczania: Liczba godzin Liczba godzin Liczba godzin dydaktycznych dydaktycznych Lp. Temat/zagadnienie dydaktycznych zajęć zajęć ogółem teoretycznych praktycznych 1 System ochrony zdrowia oraz organizacja systemu 3 3 Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanego dalej „systemem PRM” 2 Odpowiedzialność karna i cywilna dyspozytora 1 1 medycznego 3 Zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi 1 4 5 zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej „zrm”, w tym lotniczymi zespołami ratownictwa medycznego, zwanymi dalej „lzrm”, oraz zasady współpracy dyspozytora medycznego z tymi zespołami w systemie PRM 4 Zagadnienia z zakresu medycyny ratunkowej 1 5 6 niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego; zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm 5 Zasady komunikacji i zbierania wywiadu 1 3 4 medycznego 6 Prowadzenie komunikacji radiowo-telefonicznej 2 2 7 System Wspomagania Dowodzenia Państwowego 1 1 2 Ratownictwa Medycznego, zwanego dalej „SWD PRM” 8 Postępowanie w przypadku zdarzenia z dużą liczbą 2 3 5 poszkodowanych 9 Zadania wojewódzkiego koordynatora ratownictwa 1 1 medycznego i zasady współpracy z nim 10 Zasady postępowania w przypadku przyjęcia lub 1 1 odmowy przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym Razem godziny dydaktyczne 12 18 30 Egzamin z części teoretycznej i z części praktycznej 1 3 4 Ogółem czas trwania kursu 34 III. Wykaz umiejętności wynikowych: W wyniku realizacji planu nauczania dyspozytor medyczny posiada wiadomości dotyczące:         1) podstaw prawnych działania oraz organizacji systemu PRM na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;         2) podstaw prawnych i zasad pracy dyspozytora medycznego oraz ochrony prawnej dyspozytorów medycznych;         3) jednostek systemu PRM;         4) definicji zawartych w art. 3 ustawy o PRM;         5) praw pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2023 r. poz. 1545, z późn. zm.), organizacji i zadań podmiotów współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, w zakresie prowadzenia działań ratowniczych;         6) podstaw prawnych, zadań, współdziałań oraz organizacji służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego (Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, podmioty uprawnione do wyko- nywania ratownictwa wodnego oraz górskiego);         7) zasad współpracy ze specjalistycznymi ośrodkami medycznymi (m.in. centrami urazowymi dla dorosłych i dzieci oraz ośrodkami kardiologii interwencyjnej, leczenia udarów, transplantacji, replantacji, oparzeń, ostrych zatruć);         8) zadań ratownika, ratownika medycznego, dyspozytora medycznego, lekarza systemu i pielęgniarki systemu;         9) jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Obrony Narodowej;         10) społecznych organizacji ratowniczych, które w ramach swoich zadań są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego;         11) zakresu wiedzy i umiejętności praktycznych uzyskiwanych w ramach kursu kwalifikowanej pierwszej pomocy;         12) organizacji systemu PRM oraz współpracy tego systemu z innymi służbami w zakresie powiadamiania ratunkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innych państwach;         13) organizacji i zadań Centrum Powiadamiania Ratunkowego, zwanego dalej „CPR”;         14) zasad zastępowalności dyspozytorni medycznych;         15) zasad przyjmowania wezwań, ich kwalifikacji i kodowania oraz dysponowania zrm i ustalania priorytetu ich dyspono- wania;         16) zasad postępowania w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych lub katastrof (definicje zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrofy; przykłady zdarzeń i katastrof);         17) planowania zabezpieczenia medycznego oraz organizacji pomocy medycznej na wypadek zdarzeń z dużą liczbą po- szkodowanych;         18) zasad segregacji medycznej poszkodowanych (triage);         19) zasad dekontaminacji w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;         20) organizacji, zasad działania i współpracy służb ratowniczych z systemem PRM;         21) zasad współpracy z zrm, lzrm, Centrum Operacyjnym Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz innymi dyspozytor- niami medycznymi, jednostkami systemu PRM i jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, podczas obsługi zdarzeń;         22) zasad przekazywania niezbędnych instrukcji dotyczących sposobu udzielania pierwszej pomocy osobie w stanie na- głego zagrożenia zdrowotnego przed przybyciem zrm;         23) zasad współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego oraz jego roli w systemie PRM;         24) Modułu Dyspozytora SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM wraz z lokalizacją miejsca zdarzenia i zrm oraz wykorzystania filtrów i warstw Modułu Mapowego SWD PRM;         25) zbierania wywiadu medycznego zawartych w obwieszczeniu ministra właściwego do praw zdrowia wydanym na pod- stawie art. 27 ust. 6 ustawy o PRM;         26) zasad ustalania priorytetu zadysponowania zrm na podstawie przeprowadzonego wywiadu i nadanego kodu;         27) zasad oraz kryteriów dysponowania zrm, lzrm oraz jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 5 ustawy o PRM;         28) zasad prowadzenia korespondencji radiowej, z uwzględnieniem zapisów z wojewódzkiego planu działania systemu PRM oraz regulaminu łączności radiowej właściwego dla miejsca wykonywania pracy dyspozytora medycznego w danym województwie;         29) zasad przyjmowania zgłoszeń bezpośrednio kierowanych na numer 999 i przekazywanych z CPR (numer 112) oraz dysponowania zrm z wykorzystaniem Modułu Dyspozytora SWD PRM, w tym zasad obsługi Modułu Mapowego SWD PRM dla potrzeb realizacji przyjęcia zgłoszenia alarmowego i dysponowania zrm oraz lzrm;         30) organizacji i roli CPR w systemie powiadamiania ratunkowego oraz obsługi zgłoszenia przekazanego z CPR;         31) zasad postępowania w przypadku wystąpienia awarii SWD PRM oraz Modułu Mapowego SWD PRM lub katastrof naturalnych;         32) organizacji, sposobu funkcjonowania oraz elementów technicznych dyspozytorni medycznej, o których mowa w prze- pisach wydanych na podstawie art. 25b ust. 6 ustawy o PRM;         33) zasad koordynacji działań ratowniczych na miejscu zdarzenia;         34) zasad przekazywania informacji służbom biorącym udział w akcji ratowniczej;         35) zasad współpracy z mediami, roli rzecznika prasowego;         36) podstaw prawnych i zasad pracy wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego;         37) podstaw prawnych, zadań i zasad działania centrum zarządzania kryzysowego;         38) zasad udzielania instruktażu pierwszej pomocy oraz zasad przekazywania niezbędnych informacji świadkom zdarze- nia przed przyjazdem zrm;         39) zasad postępowania w ostrych stanach psychiatrycznych;         40) stanów wymagających natychmiastowej interwencji psychiatrycznej;         41) zasad stosowania przymusu bezpośredniego;         42) sposobu przyjęcia wezwania i prowadzenia wywiadu medycznego z dzieckiem przez zadawanie prostych i zrozumia- łych pytań adekwatnych do wieku dziecka;         43) przyczyn i rodzajów zaburzeń mowy, orientacji i pamięci, przyczyn i trudności w nawiązaniu rozmowy z pacjentami m.in. pod wpływem alkoholu, środków psychoaktywnych, pacjentami w wieku podeszłym, pacjentami z zaburzenia- mi psychicznymi, z niedorozwojem umysłowym wraz z zasadami skutecznego reagowania na wezwania od tych osób oraz zasad prowadzenia z nimi rozmowy;         44) zadań dyspozytorów medycznych, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PRM;         45) zakresu odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17) i ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.);         46) zasad współpracy ze szpitalnym oddziałem ratunkowym w zdarzeniach z dużą liczbą poszkodowanych;         47) przygotowania szpitalnego oddziału ratunkowego do przyjęcia ofiar zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         48) zasad komunikacji w przypadku zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         49) psychologicznych aspektów zdarzeń z dużą liczbą poszkodowanych;         50) zasad prowadzenia dokumentacji medycznej w przypadku wystąpienia zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         51) zasad kierowania akcją medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia;         52) koordynacji akcji w warunkach zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych i katastrof;         53) zasad postępowania w przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze chemicznym, biologicznym, radiologicznym, nuklearnym, wybuchowym (CBRNiE);         54) wpływu sytuacji trudnych na sprawność funkcjonowania dyspozytora medycznego członków zrm, pacjenta, roli i konieczności udzielenia wsparcia psychicznego pacjentowi;         55) psychologii i etyki działań ratunkowych oraz zadań działań ratunkowych jednostek systemu PRM i jednostek współ- pracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM;         56) rodzajów, źródeł, objawów, skutków stresu oraz zasad radzenia sobie ze stresem i trudnymi emocjami;         57) zasad wsparcia psychicznego pacjentów, członków zrm, dyspozytorów medycznych;         58) zasad zastosowania zautomatyzowanej defibrylacji zewnętrznej (AED);         59) zasad prowadzenia akcji medycznych czynności ratunkowych. IV. Szczegółowy program kursu obejmuje:         1) organizację systemu:             a) PRM oraz systemów ratownictwa medycznego w innych państwach,             b) powiadamiania ratunkowego;         2) zasady i procedury przyjmowania oraz obsługi zgłoszeń alarmowych, a także zasady dysponowania zrm przez dyspo- zytora medycznego w systemie PRM;         3) zagadnienia z medycyny ratunkowej niezbędne do realizacji zadań dyspozytora medycznego;         4) zasady zbierania wywiadu medycznego, podstawy i algorytmy zbierania wywiadu medycznego przez dyspozytorów medycznych, system kodowania i kwalifikacji zgłoszeń;         5) podstawy prawne i zasady współdziałania dyspozytora medycznego z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, jednostkami współpracującymi z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz z innymi jednost- kami realizującymi zadania z zakresu ratownictwa medycznego, w tym zadania i zasady działania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;         6) zasady prowadzenia korespondencji z wykorzystaniem łączności radiowej;         7) zasady stosowania przymusu bezpośredniego oraz współpracy ze służbami ustawowo powołanymi do niesienia pomocy i jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej;         8) podstawy prawne odpowiedzialności karnej i cywilnej dyspozytora medycznego;         9) zasady komunikacji i postępowania dyspozytora medycznego z:             a) osobami z zaburzeniami psychosomatycznymi,             b) dziećmi oraz osobami starszymi,             c) osobami o utrudnionym kontakcie,             d) osobami przejawiającymi agresję werbalną,             e) osobami będącymi ofiarami przestępstwa, w szczególności w sytuacji, gdy niewłaściwe poprowadzenie rozmowy może skutkować sprowadzeniem zagrożenia dla zdrowia lub życia tych osób,             f) osobami w kryzysie suicydalnym;         10) zasady udzielania pierwszej pomocy oraz przekazywania niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy do czasu przybycia zrm;         11) zasady współpracy z lzrm, wskazania do ich użycia i sposoby ich dysponowania;         12) organizację i zadania jednostek współpracujących z systemem PRM, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o PRM, oraz innych jednostek realizujących zadania z zakresu ratownictwa medycznego;         13) zasady korzystania ze środków łączności na potrzeby systemu PRM, w szczególności w oparciu o konsolę zintegrowanej łączności wykorzystywaną na stanowisku dyspozytora medycznego do obsługi zgłoszeń alarmowych w ramach SWD PRM;         14) zasady korzystania z SWD PRM w zakresie zarządzania zrm, z wykorzystaniem funkcjonalności uwzględniającej algorytm podpowiadania zrm najbliższych miejscu zdarzenia;         15) wykorzystanie danych przestrzennych i związanych z nimi usług, do których SWD PRM uzyskuje dostęp zgodnie z art. 24d ustawy o PRM;         16) zapoznanie się ze strukturą, modułami i funkcjonalnościami SWD PRM;         17) zasady postępowania na wypadek awarii SWD PRM lub Podsystemu Zintegrowanej Łączności SWD PRM;         18) zasady postępowania w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrof naturalnych lub awarii technicznych, o których mowa w ustawie z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1897);         19) zasady postępowania w przypadku prowadzenia działań antyterrorystycznych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92);         20) zasady postępowania w przypadku zdarzenia z dużą liczbą poszkodowanych;         21) zasady koordynacji działań ratowniczych na terenie województwa oraz w przypadku potrzeby użycia zrm spoza ob- szaru województwa;         22) zadania i zasady współpracy z wojewódzkim koordynatorem ratownictwa medycznego;         23) zasady postępowania w sytuacjach wydłużonego oczekiwania zrm na przyjęcie pacjenta w szpitalnym oddziale ratun- kowym lub izbie przyjęć szpitala;         24) zasady postępowania w przypadku przyjęcia pacjenta w podmiocie leczniczym oraz odmowy przyjęcia w podmiocie leczniczym pacjenta przetransportowanego przez zrm oraz odmowy przyjęcia zgłoszenia do realizacji przez świadcze- niodawcę udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej;         25) informacje o prawach pacjenta, o których mowa w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, oraz zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, o których mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.);         26) zasady wykorzystywania aplikacji udostępnianych przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw zdrowia na potrzeby realizacji zadań przez dyspozytora medycznego. V. Wskazówki metodyczne: Zajęcia teoretyczne mogą być realizowane w formie e-learningu lub formie elektronicznej za pośrednictwem sieci inter- netowej z ograniczonym dostępem: 1 godzina dydaktyczna = 45 minut. – 30 –

Załącznik nr 4

WZÓR Załącznik nr 4

WZÓR KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO Nr .............. / .............. r. (numer zaświadczenia) ......................................... (miejscowość, data) ZAŚWIADCZENIE o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego Zaświadcza się, że: Pan(i) ............................................................... (imię i nazwisko, numer PESEL) odbył(a) w dniach: od ................................... do ............................................. (dzień/miesiąc/rok) (dzień/miesiąc/rok) kurs uprawniający do pracy na stanowisku dyspozytora medycznego w Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego i zdał(a) egzamin przed Komisją Egzaminacyjną z wynikiem pozytywnym. …………………………………………………………………………………..………… (elektroniczne podpisy członków Komisji Egzaminacyjnej) – 31 –

Załącznik nr 5

WZÓR

WZÓR KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO Nr .............. / .............. r. (numer zaświadczenia) ......................................... (miejscowość, data) ZAŚWIADCZENIE o ukończeniu kursu uprawniającego do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego Zaświadcza się, że: Pan(i) ............................................................... (imię i nazwisko, numer PESEL) odbył(a) w dniach: od ............................. do .......................................... (dzień/miesiąc/rok) (dzień/miesiąc/rok) kurs uprawniający do pracy na stanowisku wojewódzkiego koordynatora ratownictwa medycznego w Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego i zdał(a) egzamin przed Komisją Egzaminacyjną z wynikiem pozytywnym. ………………………………………………………………………………………… (elektroniczne podpisy członków Komisji Egzaminacyjnej) – 32 –

Załącznik nr 6

WZÓR

WZÓR KRAJOWE CENTRUM MONITOROWANIA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO Nr .............. / .............. r. (numer zaświadczenia) ......................................... (miejscowość, data) ZAŚWIADCZENIE o ukończeniu kursu doskonalącego dla dyspozytora medycznego, odbywanego w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego Zaświadcza się, że: Pan(i) ............................................................... (imię i nazwisko, numer PESEL) odbył(a) w dniach: od ................................ do .............................................. (dzień/miesiąc/rok) (dzień/miesiąc/rok) kurs doskonalący dla dyspozytora medycznego, odbywany w ramach rozwoju zawodowego dyspozytora medycznego, w Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego i zdał(a) egzamin przed Komisją Egzaminacyjną z wynikiem pozytywnym. …………………………………………………………………………………… (elektroniczne podpisy członków Komisji Egzaminacyjnej)