w sprawie przekazywania tytułu wykonawczego i innych dokumentów do organu egzekucyjnego (DU/2024/432)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) sposób nadania wierzycielowi dostępu do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 26aa § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, zwanej dalej „ustawą”;         2) sposób sporządzenia, w tym format danych:             a) wniosku egzekucyjnego,             b) tytułu wykonawczego,             c) informacji, o której mowa w art. 26 § 1e ustawy, zwanej dalej „informacją”;         3) szczegółowy sposób przekazywania do organu egzekucyjnego wniosku egzekucyjnego, tytułu wykonawczego oraz informacji;         4) zakres danych zobowiązanego zawartych w tytule wykonawczym przekazanym przy wykorzystaniu systemu teleinfor- matycznego, o którym mowa w art. 26aa § 1 ustawy, zwanego dalej „systemem”, weryfikowanych z danymi zawar- tymi w rejestrach, o których mowa w art. 26 § 1g pkt 1 ustawy;         5) sposób posługiwania się tytułem wykonawczym przekazanym drogą elektroniczną;         6) sposób przekształcenia tytułu wykonawczego z postaci elektronicznej w postać papierową.

Wierzycielowi nadaje się dostęp do systemu po uwierzytelnieniu. Uwierzytelnianie wierzyciela w systemie wymaga użycia środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 21a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usłu- gach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 422).

Wniosek egzekucyjny, tytuł wykonawczy oraz informacja są sporządzane w formacie:         1) XML w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych – w przypadku egzekucji należności pie- niężnych;         2) PDF w postaci elektronicznej – w przypadku egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym.         1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710).

Wniosek egzekucyjny, tytuł wykonawczy oraz informacja sporządzone w postaci elektronicznej są przekazywane do organu egzekucyjnego:         1) niebędącego naczelnikiem urzędu skarbowego, z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elek- tronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699), zwanej dalej „ustawą o doręczeniach elektronicznych”;         2) będącego naczelnikiem urzędu skarbowego:             a) za pośrednictwem systemu,             b) z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o doręczeniach elektronicznych, jeżeli z przyczyn technicznych nie jest możliwe przekazanie tych dokumentów w sposób, o którym mowa w lit. a.

Danymi zobowiązanego zawartymi w tytule wykonawczym przekazanym przy wykorzystaniu systemu, weryfiko- wanymi z danymi zawartymi w rejestrze, o którym mowa w art. 26 § 1g pkt 1:         1) lit. a ustawy, są imię i nazwisko oraz numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) zobowiązanego;         2) lit. b ustawy, są imię i nazwisko lub nazwa zobowiązanego oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), oraz numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON).

Posługiwanie się tytułem wykonawczym przekazanym drogą elektroniczną wymaga użycia urządzenia podłączo- nego do Internetu, mającego zainstalowane oprogramowanie umożliwiające wyświetlenie tego tytułu sporządzonego w for- macie XML albo PDF, o których mowa w § 3, na ekranie tego urządzenia oraz weryfikację podpisu albo pieczęci elektro- nicznej, którą został opatrzony ten tytuł.

Organ egzekucyjny udostępnia tytuł wykonawczy przekazany drogą elektroniczną w postaci:         1) elektronicznej − jeżeli podmiot, któremu jest udostępniany ten tytuł, spełnia warunki określone w § 6, albo         2) papierowej – przez sporządzenie wydruku.

Organ egzekucyjny przekształca tytuł wykonawczy z postaci elektronicznej w postać papierową przez sporządze- nie jego wydruku zgodnie z art. 26e § 2 ustawy.

Przepisy § 3, § 4 i § 6–8 stosuje się odpowiednio do zmienionego tytułu wykonawczego, dalszego tytułu wyko- nawczego oraz kolejnego tytułu wykonawczego.

Do przekazywania wniosku egzekucyjnego, tytułu wykonawczego oraz informacji pomiędzy wierzycielem i orga- nem egzekucyjnym dokonywanego przed dniem, w którym ostatni z podmiotów, pomiędzy którymi dokonywane jest prze- kazanie, stał się obowiązany do stosowania przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych w zakresie doręczania kore- spondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, stosuje się przepisy dotych- czasowe.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 marca 2024 r.2) Minister Finansów: A. Domański         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2020 r. w sprawie przekazywania tytułu wykonawczego i innych dokumentów do organu egzekucyjnego (Dz. U. poz. 1310), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 556 i 1059).