t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe warunki, tryb oraz sposób przyznawania i rozliczania dotacji celowej z budżetu państwa przeznaczonej na finansowanie świadczeń socjalnych oraz jednorazowych odpraw pieniężnych, zwanych dalej „świadczeniami”, dla pracowników sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego, o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o osłonach socjalnych dla pracowników sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego, zwanej dalej „ustawą”; 2) szczegółowy zakres danych i informacji ujętych we wniosku o dotację celową z budżetu państwa, o której mowa w pkt 1, zwaną dalej „dotacją”.
1. Dotację przyznaje się na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 3 ustawy. 2. W przypadku świadczeń wypłacanych przez oznaczoną część przedsiębiorstwa energetycznego dotację przyznaje się na wniosek przedsiębiorstwa energetycznego, w którego skład wchodzi ta część. 3. W przypadku świadczeń wypłacanych przez oznaczoną część przedsiębiorstwa górniczego węgla brunatnego dota- cję przyznaje się na wniosek przedsiębiorstwa górniczego węgla brunatnego, w którego skład wchodzi ta część. 4. Wniosek o dotację zawiera: 1) oznaczenie podmiotu składającego wniosek, a w przypadkach, o których mowa w ust. 2 i 3, dodatkowo wskazanie oznaczonej części przedsiębiorstwa, której wniosek dotyczy; 2) liczbę osób uprawnionych do otrzymania świadczeń oraz tytuł świadczenia; 3) wysokość środków koniecznych do sfinansowania świadczeń oraz tytuł świadczenia; 4) sposób ustalenia wysokości środków, o których mowa w pkt 3, z wyszczególnieniem osób uprawnionych.
1. Dotacja przyznana przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych jest przekazywana zaliczkowo w miesięcznych transzach, na rachunek bankowy specjalnie wyodrębniony w tym celu przez podmiot, z którym została za- warta umowa dotacji. 1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej – aktywa państwowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwo- wych (Dz. U. poz. 2724). 2. Podstawę do przekazania transzy dotacji stanowi złożenie przez podmiot, o którym mowa w ust. 1: 1) wniosku o wypłatę transzy dotacji, który w szczególności zawiera następujące informacje: a) liczbę osób uprawnionych do otrzymania świadczenia, b) numer PESEL, a jeżeli taki numer nie został nadany – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsa- mość, oraz stanowiska osób uprawnionych do otrzymania świadczenia, c) tytuł świadczenia, d) wysokość środków koniecznych do sfinansowania świadczenia; 2) rozliczenia, o którym mowa w § 4 ust. 2, zwanego dalej „rozliczeniem miesięcznym”. 3. Obowiązek złożenia rozliczenia miesięcznego nie dotyczy transzy dotacji wnioskowanej po raz pierwszy i drugi. 4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, oraz rozliczenie miesięczne weryfikuje i potwierdza Zarządca Rozliczeń S.A. w terminie 9 dni od dnia otrzymania tego wniosku lub rozliczenia miesięcznego, a następnie informuje podmiot skła- dający ten wniosek lub to rozliczenie o wyniku weryfikacji.
1. Podmiot, który otrzymał dotację, składa ministrowi właściwemu do spraw aktywów państwowych, w terminach określonych w § 5, rozliczenie miesięczne i rozliczenie roczne z wykorzystania dotacji. 2. Rozliczenie miesięczne zawiera: 1) rozliczenie kwot wypłaconych na finansowanie świadczenia oraz tytuł świadczenia – za dany miesiąc i narastająco; 2) listę osób, którym wypłacono świadczenia, zawierającą numer PESEL, a jeżeli taki numer nie został nadany – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, oraz tytuł świadczenia; 3) saldo na wyodrębnionym rachunku dotacji na początek raportowanego miesiąca; 4) saldo na wyodrębnionym rachunku dotacji na koniec raportowanego miesiąca; 5) kwotę dotacji otrzymanej w raportowanym miesiącu; 6) kwotę dotacji wypłaconej w raportowanym miesiącu. 3. Rozliczenie roczne zawiera informacje, o których mowa w ust. 2, za okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku. 4. Rozliczenie roczne weryfikuje i potwierdza Zarządca Rozliczeń S.A. w terminie 9 dni od dnia otrzymania tego roz- liczenia, a następnie informuje podmiot składający rozliczenie o wyniku weryfikacji.
1. Rozliczenie miesięczne i rozliczenie roczne z wykorzystania dotacji są składane w terminach: 1) do 15. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni – rozliczenie miesięczne za miesiące od stycznia do listopada rozliczanego roku; 2) do dnia 15 stycznia roku następującego po rozliczanym roku – rozliczenie miesięczne za grudzień; 3) do dnia 31 stycznia roku następującego po rozliczanym roku – rozliczenie roczne. 2. Jeżeli termin złożenia rozliczenia przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa pierwszego dnia roboczego po terminie, o którym mowa w ust. 1.
Dotacja w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlega zwrotowi w terminie 5 dni po zakończe- niu roku.
1. Wniosek o dotację, wniosek o wypłatę transzy dotacji oraz rozliczenie z wykorzystania dotacji sporządza się w postaci elektronicznej i przekazuje Zarządcy Rozliczeń S.A. przy użyciu formularzy udostępnionych na stronie interne- towej administrowanej przez Zarządcę Rozliczeń S.A. 2. Podmiot, o którym mowa w § 2, składa, w postaci papierowej i elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw aktywów państwowych zweryfikowane i potwierdzone przez Zarządcę Rozliczeń S.A. wniosek o dotację, wniosek o wy- płatę transzy dotacji oraz rozliczenie z wykorzystania dotacji.
1. Podmioty, o których mowa w § 2, mogą składać wnioski o dotację nie wcześniej niż od dnia wydania decyzji Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 28 ustawy. 2. Wnioski o dotację złożone przed dniem określonym w ust. 1 pozostawia się bez rozpoznania.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Aktywów Państwowych: B. Budka