t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób oraz tryb przeprowadzania kontroli rodzaju paliwa.
Pobranie próbki paliwa, zwanej dalej „próbką”, w ramach kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku środka przewozowego, zwanej dalej „kontrolą”, odbywa się w obecności: 1) kierującego kontrolowanym środkiem przewozowym albo 2) przywołanego świadka – w przypadku gdy nie jest możliwe jej pobranie w sposób określony w pkt 1.
1. Próbkę pobiera się w ilości niezbędnej do przeprowadzenia kontroli, jednak nie większej niż 0,7 l. 2. Próbka jest przelewana lub przetłaczana do zabezpieczających paliwo przed zmianą jego cech fizykochemicznych: 1) naczynia umożliwiającego dokonanie oceny wizualnej lub 2) trzech jednakowych, szczelnie zamykanych pojemników przeznaczonych do przewozu próbek. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, w każdym z pojemników umieszcza się co najmniej 0,2 l paliwa, a po- jemniki oznacza się w sposób zapewniający jednoznaczną identyfikację kontrolowanego środka przewozowego, datą pobra- nia próbki oraz kolejnym numerem pojemnika. 4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, próbka umieszczona w: 1) pierwszym z pojemników jest przeznaczona do badania, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 2; 2) drugim z pojemników jest przeznaczona do analizy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 3; 3) trzecim z pojemników stanowi próbkę kontrolną. 5. Do pobrania próbki stosuje się urządzenie umożliwiające pobranie odpowiedniej ilości paliwa oraz jego przelanie lub przetłoczenie. 6. Przed każdym pobraniem próbki do kontroli: 1) naczynie, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 – służące do wielokrotnego użytku, 2) urządzenie, o którym mowa w ust. 5 – są przepłukiwane paliwem pobranym ze zbiornika środka przewozowego lub z przewodów paliwowych, z których jest pobierana próbka; paliwo pochodzące z płukania umieszcza się w pojemniku na odpady. 1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 2710). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 556, 588, 641, 658, 760, 996, 1059, 1193, 1195, 1234, 1598, 1723 i 1860.
W przypadku braku możliwości pobrania próbki ze zbiornika środka przewozowego pobiera się ją z przewodów paliwowych kontrolowanego środka przewozowego.
1. Próbka może być poddana: 1) ocenie wizualnej lub 2) badaniu z wykorzystaniem sprzętu mobilnego Krajowej Administracji Skarbowej służącego do przeprowadzania analiz próbek paliwa na obecność wystąpienia substancji stosowanych do znakowania i barwienia wyrobów energetycznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcy- zowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1542, 1598 i 1723), lub 3) analizie wykonywanej przez laboratorium utworzone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, zwanej dalej „ustawą”, lub inne laboratorium, które uzyskało akredytację, na zasadach określonych w ustawie z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854), do wykonywania badań jakości paliwa. 2. Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej poucza kierującego kontrolowanym środkiem przewozowym o obowiązku poddania próbki, na jego żądanie, analizie, o której mowa w ust. 1 pkt 3. 3. Próbka jest poddawana analizie, o której mowa w ust. 1 pkt 3, w przypadku: 1) o którym mowa w § 2 pkt 2, lub 2) gdy kontrolowany wniesie zastrzeżenia do protokołu, o którym mowa w art. 84 ust. 1 pkt 4 ustawy, dotyczące wyni- ków oceny wizualnej lub badania, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lub 3) gdy kierujący kontrolowanym środkiem przewozowym zażąda jej przeprowadzenia.
1. W przypadku niestwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości pozostałość pobranej próbki niewykorzysta- nej do kontroli, za zgodą kierującego, przelewa się lub przetłacza do zbiornika kontrolowanego środka przewozowego. 2. Próbkę niewykorzystaną do kontroli i nieprzelaną lub nieprzetłoczoną do zbiornika kontrolowanego środka przewo- zowego umieszcza się w pojemniku na odpady. 3. Informację o wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, umieszcza się w protokole, o którym mowa w art. 81 ust. 1 pkt 8 ustawy.
Do kontroli rozpoczętych a niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Traci moc rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 lutego 2017 r. w sprawie szczegółowego spo- sobu oraz trybu przeprowadzania przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej kontroli rodzaju paliwa (Dz. U. poz. 397).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Finansów: A. Domański