w sprawie nadania Instytutowi Energetyki w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego (DU/2023/2559)

t.j.

status: obowiązujący

    1. Instytutowi Energetyki w Warszawie, utworzonemu na podstawie uchwały nr 815/53 Rady Ministrów z dnia 2 listopada 1953 r. w sprawie powołania Instytutu Energetyki, zarządzenia nr 14/Org/91 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 20 sierpnia 1991 r. w sprawie dostosowania organizacji instytutu naukowo-badawczego pod nazwą Instytut Energetyki do przepisów ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych, zarządzenia nr 236/Org/91 Ministra Prze- mysłu i Handlu z dnia 23 grudnia 1991 r. w sprawie połączenia Instytutu Energetyki i Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Ceramiki Elektrotechnicznej „CERAL” w Boguchwale, rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie połączenia Instytutu Energetyki, Instytutu Techniki Cieplnej oraz Instytutu Techniki Grzewczej i Sanitarnej (Dz. U. poz. 1565) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2016 r. w sprawie reorganizacji Instytutu Ener- getyki (Dz. U. poz. 1464), zwanemu dalej „Instytutem”, nadaje się status państwowego instytutu badawczego.     2. Instytut używa nazwy „Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy”.     3. Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw energii.

    1. Przedmiotem działalności Instytutu jest:         1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych służących bez- pieczeństwu energetycznemu kraju, jak również prowadzenie prac dotyczących monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne związane z działalnością sektora elektroenergetycznego;         2) przystosowywanie i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych do potrzeb praktyki.     2. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą.

    1. Do zadań Instytutu należy:         1) prowadzenie badań naukowych, prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych oraz upowszechnianie ich wyników;         2) prowadzenie doradztwa naukowego i techniczno-ekonomicznego przy realizacji inwestycji i w postępowaniach prze- targowych w sektorze energetyki;         3) opracowywanie ocen i opinii dotyczących stanu i rozwoju poszczególnych dziedzin nauki i techniki oraz sektorów gospodarki, które wykorzystują wyniki badań naukowych i prac rozwojowych, oraz w zakresie wykorzystywania w kraju osiągnięć światowej nauki i techniki;         4) prowadzenie badań naukowych w zakresie jakości i bezpieczeństwa użytkowania wyrobów przemysłu produkującego urządzenia wykorzystywane w energetyce;         5) wykonywanie prac projektowych oraz serwisowych na potrzeby przemysłu i sektora elektroenergetycznego oraz ochrony środowiska;         6) prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikującej i aprobacyjnej oraz prowadzenie oceny zgodności jako jed- nostka notyfikowana;         7) prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu;         8) prowadzenie działalności w zakresie informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej, a także wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw;         9) wytwarzanie, w związku z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi, aparatury, urządzeń, mate- riałów i innych wyrobów oraz prowadzenie walidacji metod badawczych, pomiarowych i kalibracji aparatury;         10) prowadzenie działalności wydawniczej związanej z prowadzonymi badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi oraz sprzedaż wydawnictw;         11) realizacja pozaszkolnych form edukacji obejmujących organizowanie seminariów, szkoleń i kursów doszkalających;         12) organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów oraz innych form spotkań w celu upowszechniania wyników ba- dań naukowych i prac rozwojowych;         13) wykonywanie innych zadań zleconych przez organ nadzorujący.     2. Do zadań Instytutu szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i publicznego oraz ochrony środowiska, wykonywanych w spo- sób ciągły należy:         1) dostarczanie podstaw merytorycznych do prowadzenia procesu decyzyjnego w organach administracji państwowej, w tym zwłaszcza w obszarze prognozowania rozwoju elektroenergetyki w kraju i w ramach współpracy międzynaro- dowej;         2) działanie na rzecz wzrostu bezpieczeństwa energetycznego i publicznego;         3) identyfikacja i zmniejszanie zagrożeń środowiska naturalnego związanych z działalnością elektroenergetyki zawodo- wej i przemysłowej oraz przemysłu pracującego na rzecz sektora elektroenergetyki, a także logistyka związana z dzia- łalnością prowadzoną przez ten sektor z uwzględnieniem problemów eksploatacyjnych urządzeń;         4) monitoring i prognozowanie trwałości oraz niezawodności funkcjonowania urządzeń oraz systemu elektroenergetycz- nego, których awarie mogą stwarzać zagrożenie publiczne;         5) koordynacja strategicznych programów badawczych służących modernizacji infrastruktury energetycznej Polski w ob- szarze wytwarzania i przesyłu energii elektrycznej i cieplnej;         6) realizacja prac rozwojowych, wdrożeniowych i innowacyjnych oraz wykonywanie analiz w zakresie rozwoju elektroenerge- tyki oraz wykorzystania nowych technologii w energetyce;         7) doskonalenie metod badań naukowych i prac rozwojowych.

Źródłem finansowania zadań Instytutu są środki finansowe:         1) uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą;         2) pochodzące z subwencji i dotacji uzyskiwanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005) i w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.1)) lub dotacji celowych uzyskiwanych na zasa- dach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych;         3) z realizacji projektów finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowe Centrum Nauki;         4) pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych;         5) pozyskiwane z innych źródeł.

Dysponentem środków budżetowych przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w § 3 ust. 2, jest minister właściwy do spraw energii.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki         1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1273, 1407, 1429, 1641, 1693 i 1872.