t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) sposób pobierania podatku od spadków i darowizn, zwanego dalej „podatkiem”, przez płatników, w tym czynności związane z poborem podatku, zakres pouczeń udzielanych podatnikom oraz treść rejestru podatku; 2) zakres danych zawartych w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku.
Płatnicy określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia bądź podstawę prawną niepobrania podatku oraz w przypadku: 1) darowizny – określają przedmiot darowizny, jej wartość, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego obdarowanego z darczyńcą; 2) nieodpłatnego zniesienia współwłasności – określają przedmiot czynności, wartość rzeczy lub prawa majątkowego w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności przysługującego nabywcy przed jej zniesieniem, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą; 3) nieodpłatnego ustanowienia służebności oraz użytkowania – określają przedmiot czynności, wartość rzeczy obciążonej służebnością lub użytkowaniem oraz wartość służebności lub użytkowania, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą.
Płatnicy pouczają podatników o: 1) skutkach przewidzianych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2023 r. poz. 654 i 818) w razie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, przez co podatek narażony jest na uszczuplenie; 2) przysługującym organowi podatkowemu prawie do określenia, podwyższenia lub obniżenia wartości przedmiotu czyn- ności prawnej; 3) ciążącym na podatniku obowiązku zapłaty podatku w przypadku określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności prawnej przez organ podatkowy.
1. Rejestr podatku zawiera następujące rubryki: 1) liczbę porządkową; 2) datę sporządzenia aktu notarialnego; 1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939). 3) numer repertorium A; 4) datę wpisania aktu notarialnego do rejestru podatku; 5) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podatnika; 6) identyfikator podatkowy podatnika: numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli podatnik go posiada; 7) zwięzłe określenie treści czynności prawnej; 8) wartość przedmiotu czynności prawnej; 9) miejsce położenia nieruchomości stanowiącej przedmiot tej czynności prawnej (miejscowość, gmina, powiat, woje- wództwo); 10) grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą; 11) kwotę pobranego podatku albo podstawę prawną jego niepobrania; 12) uwagi. 2. Płatnicy w rejestrze podatku: 1) dokonują podsumowania kwot podatku pobranego w każdym miesiącu, za który jest dokonywane rozliczenie podatku z organem podatkowym; 2) odnotowują w rubryce „uwagi” kwoty podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy. 3. Informacje z rejestru podatku określone w ust. 1, zamiast w tym rejestrze, mogą być ujęte w księdze notarialnej repertorium A prowadzonej na podstawie przepisów o prowadzeniu ksiąg notarialnych oraz przekazywaniu na przechowa- nie dokumentów sądom rejonowym. Przepisy dotyczące rejestru podatku stosuje się odpowiednio do repertorium.
Deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku zawiera następujące dane: 1) okres, za który jest składana deklaracja; 2) miejsce i cel złożenia deklaracji (nazwa i adres siedziby organu podatkowego, złożenie deklaracji / korekta deklaracji); 3) dane płatnika; 4) identyfikator podatkowy płatnika; 5) adres siedziby kancelarii notarialnej; 6) dane dotyczące należności: a) łączną kwotę podatku pobranego w danym miesiącu w zł (po zaokrągleniu do pełnych zł), b) kwotę potrąconego wynagrodzenia z tytułu poboru podatku w zł (po zaokrągleniu do pełnych zł), c) kwotę podatku wpłaconego na rachunek bankowy właściwego organu podatkowego w zł; 7) informację o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom, sporządzoną z uwzględnieniem zasad przekazywa- nia wpływów z tego podatku określonych w art. 15 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samo- rządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005), zawierającą: a) dane identyfikujące gminę (nazwę gminy, jej identyfikator krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju „TERYT”, nazwę województwa i powiatu, w których gmina jest położona), b) łączną kwotę podatku należnego poszczególnym gminom, c) numery repertorium A, pod którymi wpisane są czynności prawne, z tytułu których podatek jest należny poszcze- gólnym gminom; 8) oświadczenie płatnika o zgodności podanej kwoty pobranego podatku z kwotami wykazanymi w prowadzonym reje- strze podatku lub w repertorium A – w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3; 9) podpis płatnika.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.2) Minister Finansów: wz. A. Soboń 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. poz. 2004), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporzą- dzenia zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 1059).