w sprawie pobierania podatku od spadków i darowizn przez płatników (DU/2023/2532)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) sposób pobierania podatku od spadków i darowizn, zwanego dalej „podatkiem”, przez płatników, w tym czynności związane z poborem podatku, zakres pouczeń udzielanych podatnikom oraz treść rejestru podatku;         2) zakres danych zawartych w deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku.

Płatnicy określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia bądź podstawę prawną niepobrania podatku oraz w przypadku:         1) darowizny – określają przedmiot darowizny, jej wartość, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego obdarowanego z darczyńcą;         2) nieodpłatnego zniesienia współwłasności – określają przedmiot czynności, wartość rzeczy lub prawa majątkowego w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności przysługującego nabywcy przed jej zniesieniem, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą;         3) nieodpłatnego ustanowienia służebności oraz użytkowania – określają przedmiot czynności, wartość rzeczy obciążonej służebnością lub użytkowaniem oraz wartość służebności lub użytkowania, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą.

Płatnicy pouczają podatników o:         1) skutkach przewidzianych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2023 r. poz. 654 i 818) w razie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, przez co podatek narażony jest na uszczuplenie;         2) przysługującym organowi podatkowemu prawie do określenia, podwyższenia lub obniżenia wartości przedmiotu czyn- ności prawnej;         3) ciążącym na podatniku obowiązku zapłaty podatku w przypadku określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności prawnej przez organ podatkowy.

    1. Rejestr podatku zawiera następujące rubryki:         1) liczbę porządkową;         2) datę sporządzenia aktu notarialnego;         1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).         3) numer repertorium A;         4) datę wpisania aktu notarialnego do rejestru podatku;         5) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podatnika;         6) identyfikator podatkowy podatnika: numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL), jeżeli podatnik go posiada;         7) zwięzłe określenie treści czynności prawnej;         8) wartość przedmiotu czynności prawnej;         9) miejsce położenia nieruchomości stanowiącej przedmiot tej czynności prawnej (miejscowość, gmina, powiat, woje- wództwo);         10) grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego nabywcę ze zbywcą;         11) kwotę pobranego podatku albo podstawę prawną jego niepobrania;         12) uwagi.     2. Płatnicy w rejestrze podatku:         1) dokonują podsumowania kwot podatku pobranego w każdym miesiącu, za który jest dokonywane rozliczenie podatku z organem podatkowym;         2) odnotowują w rubryce „uwagi” kwoty podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy.     3. Informacje z rejestru podatku określone w ust. 1, zamiast w tym rejestrze, mogą być ujęte w księdze notarialnej repertorium A prowadzonej na podstawie przepisów o prowadzeniu ksiąg notarialnych oraz przekazywaniu na przechowa- nie dokumentów sądom rejonowym. Przepisy dotyczące rejestru podatku stosuje się odpowiednio do repertorium.

Deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku zawiera następujące dane:         1) okres, za który jest składana deklaracja;         2) miejsce i cel złożenia deklaracji (nazwa i adres siedziby organu podatkowego, złożenie deklaracji / korekta deklaracji);         3) dane płatnika;         4) identyfikator podatkowy płatnika;         5) adres siedziby kancelarii notarialnej;         6) dane dotyczące należności:             a) łączną kwotę podatku pobranego w danym miesiącu w zł (po zaokrągleniu do pełnych zł),             b) kwotę potrąconego wynagrodzenia z tytułu poboru podatku w zł (po zaokrągleniu do pełnych zł),             c) kwotę podatku wpłaconego na rachunek bankowy właściwego organu podatkowego w zł;         7) informację o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom, sporządzoną z uwzględnieniem zasad przekazywa- nia wpływów z tego podatku określonych w art. 15 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samo- rządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267 oraz z 2023 r. poz. 1586 i 2005), zawierającą:             a) dane identyfikujące gminę (nazwę gminy, jej identyfikator krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju „TERYT”, nazwę województwa i powiatu, w których gmina jest położona),             b) łączną kwotę podatku należnego poszczególnym gminom,             c) numery repertorium A, pod którymi wpisane są czynności prawne, z tytułu których podatek jest należny poszcze- gólnym gminom;         8) oświadczenie płatnika o zgodności podanej kwoty pobranego podatku z kwotami wykazanymi w prowadzonym reje- strze podatku lub w repertorium A – w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3;         9) podpis płatnika.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.2) Minister Finansów: wz. A. Soboń         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn (Dz. U. poz. 2004), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporzą- dzenia zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2180 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 1059).