t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) sposób i tryb nadawania stopni Straży Marszałkowskiej funkcjonariuszom Straży Marszałkowskiej, zwanym dalej „funkcjonariuszami”; 2) wzory wniosków o nadanie stopnia Straży Marszałkowskiej oraz wzory aktów nadania stopnia Straży Marszałkowskiej; 3) tryb sporządzania dokumentów, o których mowa w pkt 2.
1. Funkcjonariuszowi może być nadany wyższy stopień Straży Marszałkowskiej z okazji święta Straży Marszał- kowskiej, świąt narodowych i państwowych lub obchodów rocznic ważnych wydarzeń historycznych. 2. Nadanie funkcjonariuszowi stopnia podkomisarza Straży Marszałkowskiej i nadinspektora Straży Marszałkowskiej następuje z dniem wydania postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 3. Osobie przyjmowanej do służby w Straży Marszałkowskiej, o której mowa w art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej, zwanej dalej „ustawą”, nadaje się odpowiedni stopień Straży Marszałkowskiej z dniem przyjęcia do służby w Straży Marszałkowskiej. 4. Nadanie funkcjonariuszowi stopnia Straży Marszałkowskiej w przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 4 ustawy, następuje z ostatnim dniem służby.
1. Nadanie funkcjonariuszowi stopnia Straży Marszałkowskiej, z wyjątkiem stopnia aplikanta oraz stopni nadawa- nych w trybie art. 42 ust. 1 ustawy, następuje na wniosek o nadanie stopnia Straży Marszałkowskiej, zwany dalej „wnioskiem o nadanie stopnia”. 2. Wniosek o nadanie stopnia: 1) podkomisarza Straży Marszałkowskiej i nadinspektora Straży Marszałkowskiej Marszałek Sejmu składa Prezydento- wi Rzeczypospolitej Polskiej; 2) w korpusie oficerów innego niż wskazany w pkt 1 oraz w przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 4 pkt 2 ustawy, Szef Kancelarii Sejmu składa Marszałkowi Sejmu; 3) w korpusie podoficerów oraz korpusie chorążych Komendant Straży Marszałkowskiej składa Szefowi Kancelarii Sejmu; 4) starszego aplikanta kierujący komórką wewnętrzną Straży Marszałkowskiej składa Komendantowi Straży Marszał- kowskiej. 3. Wniosek o nadanie stopnia, z zastrzeżeniem ust. 4, zawiera: 1) podstawę prawną nadania stopnia; 2) nazwisko, imię (imiona) funkcjonariusza oraz jego datę urodzenia; 3) datę wstąpienia do służby; 4) zajmowane stanowisko służbowe; 5) posiadany stopień Straży Marszałkowskiej, datę nadania stopnia oraz najwyższy stopień Straży Marszałkowskiej na zajmowanym stanowisku służbowym; 6) informację o posiadanym wykształceniu; 7) informację o kwalifikacjach zawodowych; 8) informacje dotyczące opinii służbowej; 9) wskazanie stopnia, który ma być nadany; 10) uzasadnienie; 11) miejscowość i datę sporządzenia wniosku; 12) pieczęć imienną i podpis wnioskodawcy. 4. Wniosek o nadanie stopnia podkomisarza Straży Marszałkowskiej funkcjonariuszom, którzy zdali egzamin na pierwszy stopień oficerski, sporządza się jako wniosek zbiorczy, który zawiera: 1) podstawę prawną nadania stopnia; 2) wskazanie daty promocji na stopień podkomisarza Straży Marszałkowskiej; 3) tabelaryczne zestawienie danych dotyczących funkcjonariuszy, którzy zdali egzamin na pierwszy stopień oficerski: a) posiadany stopień Straży Marszałkowskiej, b) nazwisko i imię (imiona) oraz datę urodzenia, c) informację o posiadanym wykształceniu, d) ocenę z egzaminu; 4) miejscowość i datę sporządzenia wniosku; 5) pieczęć imienną i podpis wnioskodawcy. 5. Wniosek o nadanie stopnia sporządza się co najmniej na 30 dni przed planowanym terminem nadania stopnia. 6. Wzór wniosku o nadanie stopnia Straży Marszałkowskiej jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. 7. Wzór wniosku zbiorczego o nadanie stopnia podkomisarza Straży Marszałkowskiej jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1. W przypadku ujawnienia faktu podważającego zasadność nadania funkcjonariuszowi stopnia Straży Marszał- kowskiej osoba, która wystąpiła z wnioskiem o nadanie stopnia, niezwłocznie zawiadamia pisemnie o tym fakcie podmiot uprawniony do nadania stopnia Straży Marszałkowskiej objęty wnioskiem. 2. Dokonanie zawiadomienia jest równoznaczne z wycofaniem wniosku o nadanie stopnia. O wycofaniu wniosku o na- danie stopnia Komendant Straży Marszałkowskiej informuje zainteresowanego funkcjonariusza.
1. W przypadku gdy funkcjonariusz, który zdał egzamin na pierwszy stopień podoficerski, chorążego albo oficerski, uzyskał niedostateczną ocenę ogólną w opinii służbowej albo w przypadku gdy wszczęto przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne, nadanie stopnia odpowiednio młodszego strażnika Straży Marszałkowskiej, młodszego aspiranta Straży Marszałkowskiej albo podkomisarza Straży Marszałkowskiej może nastąpić: 1) w kolejnych terminach przewidzianych do nadania pierwszego stopnia w korpusie podoficerskim, w korpusie chorą- żych lub korpusie oficerskim, po uzyskaniu przez niego co najmniej dostatecznej oceny ogólnej w opinii służbowej, po umorzeniu postępowania dyscyplinarnego albo po zatarciu wymierzonej kary dyscyplinarnej; 2) po uniewinnieniu na podstawie prawomocnego wyroku wydanego w postępowaniu karnym lub orzeczenia o uniewin- nieniu wydanego w postępowaniu dyscyplinarnym. 2. O zmianie terminu nadania stopnia Straży Marszałkowskiej i o przyczynach tej zmiany Komendant Straży Marszał- kowskiej informuje zainteresowanego funkcjonariusza.
1. Funkcjonariuszowi, któremu nadano stopień Straży Marszałkowskiej, sporządza się akt nadania stopnia na pod- stawie: 1) postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o nadaniu stopnia podkomisarza Straży Marszałkowskiej i nad- inspektora Straży Marszałkowskiej; 2) rozkazu personalnego Marszałka Sejmu o nadaniu pozostałych stopni w korpusie oficerów Straży Marszałkowskiej oraz o nadaniu stopnia w przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 4 pkt 2 ustawy; 3) rozkazu personalnego Szefa Kancelarii Sejmu o nadaniu stopni Straży Marszałkowskiej w korpusie podoficerów oraz korpusie chorążych; 4) rozkazu personalnego Komendanta Straży Marszałkowskiej o nadaniu stopnia starszego aplikanta Straży Marszał- kowskiej. 2. Akt nadania stopnia zawiera: 1) wskazanie podmiotu dokonującego nadania stopnia; 2) podstawę prawną nadania stopnia; 3) stopień, imię i nazwisko funkcjonariusza; 4) wskazanie stopnia, który jest nadawany funkcjonariuszowi; 5) wskazanie miejscowości i daty nadania stopnia; 6) datę sporządzenia aktu; 7) podpis uprawnionej osoby, o której mowa w ust. 3. 3. Akt nadania stopnia podpisuje: 1) Szef Kancelarii Sejmu – dla stopni w korpusie oficerów; 2) Komendant Straży Marszałkowskiej – dla stopni w pozostałych korpusach. 4. Aktu nadania stopnia nie sporządza się dla stopnia aplikanta Straży Marszałkowskiej oraz stopni nadawanych w trybie art. 42 ust. 1 ustawy. 5. Wzór aktu nadania stopnia: 1) podkomisarza Straży Marszałkowskiej oraz nadinspektora Straży Marszałkowskiej jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia; 2) w korpusie oficerów innego niż wskazany w pkt 1 jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia; 3) w korpusie podoficerskim oraz w korpusie chorążych jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia; 4) starszego aplikanta jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
1. Wręczenia aktu nadania stopnia dokonuje się w sposób uroczysty. 2. Funkcjonariusza, który nie mógł przybyć na uroczystość wręczenia aktu nadania stopnia, zawiadamia się o innym wyznaczonym terminie wręczenia tego aktu. 3. W przypadku gdy funkcjonariusz, któremu nadano stopień Straży Marszałkowskiej, zmarł przed otrzymaniem aktu nadania stopnia albo gdy nadanie stopnia następuje w przypadku, o którym mowa w art. 38 ust. 4 ustawy, akt nadania stop- nia wręcza się członkowi rodziny funkcjonariusza, o którym mowa w art. 84 ust. 2 ustawy.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1) Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki 1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2020 r. w sprawie miano- wania na stopnie funkcjonariuszy Straży Marszałkowskiej (Dz. U. poz. 633), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 641). Załączniki Dziennik Ustaw – 4 – do rozporządzenia Poz. 2407 Prezesa Rady Ministrów Załązc zdninkii ado rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 października 2023 r. (Dz. U. poz. 2407) (Dz. U. poz. ...) Załącznik nr 1 Załącznik nr 1 WZÓR WZÓR WNIOSEK O NADANIE STOPNIA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Na podstawie ……………………1) ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej wnoszę o nadanie: 1. Nazwisko ………………………………………. imię/imiona ……………………………. ……………………………………. , data urodzenia ………………..……………….……. 2. Data wstąpienia do służby ………………………………………………………………….. 3. Zajmowane stanowisko służbowe ………………………………………………………….. 4. Posiadany stopień Straży Marszałkowskiej ………………………………………………… , data nadania stopnia ………………………… ; najwyższy stopień Straży Marszałkowskiej na zajmowanym stanowisku służbowym ……………………………...…………………… 5. Wykształcenie2) …………………………………………………………………………..… ………………………………………………………………………………………………. 6. Kwalifikacje zawodowe …………………..………………………………………………... ………………………………………………………………………………………………. 7. Informacje dotyczące opinii służbowej3) …………………………………………..……….. ………………………………………………………………………………………………. stopnia ….…………………………………………………………………………………….. UZASADNIENIE ………………………………………………………………………………………………...… ………………………………………………………………………………………………...… ………………………………………………………………………………………………...… ………………………………………………………………………………………………...… …………………………………… ……………………………... (miejscowość, data) (pieczęć imienna i podpis wnioskodawcy) 1) Należy wskazać podstawę prawną nadania stopnia. 2) Należy podać nazwę szkoły, rok ukończenia, posiadany tytuł zawodowy, stopień lub tytuł naukowy. 3) Należy podać datę ostatniej opinii służbowej oraz ogólną ocenę z opiniowania służbowego. Załącznik Znarłą 2cz nik nr 2 WZÓR WZÓR WNIOSEK ZBIORCZY O NADANIE stopnia podkomisarza Straży Marszałkowskiej Na podstawie ……..………..1) ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej wnoszę o nadanie niżej wymienionym funkcjonariuszom Straży Marszałkowskiej z dniem ………………………..2) stopnia PODKOMISARZA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Posiadany Ocena Nazwisko i imię Data Lp. stopień Straży Wykształcenie3) z egzaminu (imiona) urodzenia Marszałkowskiej oficerskiego 1 2 ……………………….. …………………………………. (miejscowość, data) (pieczęć imienna i podpis wnioskodawcy) 1) Należy wskazać podstawę prawną nadania stopnia. 2) Należy wskazać datę promocji. 3) Należy wskazać nazwę szkoły oraz rok jej ukończenia, posiadany tytuł zawodowy, stopień lub tytuł naukowy. Załącznik nr 3 Załącznik nr 3 RZECZPOSPOLITA POLSKA AKT NADANIA STOPNIA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Na podstawie ............................................................................ ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ postanowieniem nr ................................... z dnia ............................................................. nadał .............................................................................................................................................................. (stopień, imię i nazwisko) stopień ......................................................................................................................... z dniem ...................................................................................................................... SZEF KANCELARII SEJMU Warszawa, dnia ................................................. ........................................................................ Załącznik nr 4 Załącznik nr 4 RZECZPOSPOLITA POLSKA AKT NADANIA STOPNIA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Na podstawie ........................................................................... ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej MARSZAŁEK SEJMU rozkazem personalnym ............................................... z dnia ...................................................................... nadał ........................................................................................................................................................................ (stopień, imię i nazwisko) stopień ......................................................................................................................... z dniem ...................................................................................................................... SZEF KANCELARII SEJMU Warszawa, dnia ................................................ ............................................................................ ZaZłąacłązcnzinki kn rn r5 5 RZECZPOSPOLITA POLSKA AKT NADANIA STOPNIA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Na podstawie .................................................................................. ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej SZEF KANCELARII SEJMU rozkazem personalnym nr ................................... z dnia .............................................................................. nadał .......................................................................................................................................................................... (stopień, imię i nazwisko) stopień ......................................................................................................................... z dniem ...................................................................................................................... KOMENDANT STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Warszawa, dnia ............................................... ............................................................................. Załącznik nr 6 Załącznik nr 6 RZECZPOSPOLITA POLSKA AKT NADANIA STOPNIA STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Na podstawie .................................................................................. ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o Straży Marszałkowskiej KOMENDANT STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ rozkazem personalnym nr ................................... z dnia .............................................................................. nadał .......................................................................................................................................................................... (stopień, imię i nazwisko) stopień STARSZEGO APLIKANTA .................................................................................................................. z dniem ...................................................................................................................... KOMENDANT STRAŻY MARSZAŁKOWSKIEJ Warszawa, dnia ............................................... .............................................................................