t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa tryb zawierania umów w sprawie odraczania, rozkładania na raty lub umarzania spłaty odszkodowań oraz wzory tych umów.
1. Wniosek, o którym mowa w art. 506 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2023 r. o obronie Ojczyzny, zwanej dalej „ustawą”, żołnierz składa do: 1) właściwego dowódcy jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadającego uprawnienia dysponenta środ- ków budżetowych, będącego organem wojskowym właściwym do zawarcia umowy, jeżeli żołnierz pełni służbę w tej jednostce; 2) właściwego dowódcy jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadającego uprawnienia dysponenta środ- ków budżetowych, będącego organem wojskowym właściwym do zawarcia umowy, za pośrednictwem dowódcy jed- nostki organizacyjnej, w której żołnierz pełni służbę. 2. Żołnierz dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające jego szczególną sytuację materialną lub rodzinną, w szcze- gólności zaświadczenia, umowy, rachunki, faktury, wyciągi. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, dowódca jednostki organizacyjnej, w której żołnierz pełni służbę, opi- niuje wniosek i przesyła go do właściwego dowódcy jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadającego upraw- nienia dysponenta środków budżetowych.
1. Właściwy dowódca jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadający uprawnienia dysponenta środ- ków budżetowych dokonuje, w formie pisemnej, weryfikacji sytuacji materialnej i rodzinnej żołnierza oraz oceny wystąpie- nia uzasadnionego interesu poszkodowanej jednostki organizacyjnej. 2. W przypadku możliwości umorzenia w całości lub w części, odroczenia lub rozłożenia na raty spłaty odszkodowania właściwy dowódca jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadający uprawnienia dysponenta środków budżeto- wych podpisuje z żołnierzem umowę.
1. W przypadku gdy właściwy do odroczenia, rozłożenia na raty lub umorzenia spłaty odszkodowania jest organ określony w art. 506 ust. 4 lub ust. 5 ustawy, właściwy dowódca jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiada- jący uprawnienia dysponenta środków budżetowych przekazuje niezwłocznie wniosek wraz ze swoim stanowiskiem i opi- nią dowódcy jednostki organizacyjnej, w której żołnierz pełni służbę, drogą służbową do właściwego organu. 2. W przypadku gdy sprawcą szkody jest dowódca jednostki organizacyjnej lub jego zastępca, składa on wniosek o umorzenie w całości lub w części, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty odszkodowania do bezpośredniego przełożo- nego dowódcy jednostki organizacyjnej. 3. Bezpośredni przełożony: 1) jeżeli jest dowódcą jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadającym uprawnienia dysponenta środków budżetowych – podejmuje czynności, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, albo, 2) jeżeli nie jest dowódcą jednostki organizacyjnej zaopatrującej w mienie posiadającym uprawnienia dysponenta środków budżetowych uprawnionym do zawarcia umowy – przekazuje wniosek wraz ze swoją opinią do właściwego organu, o którym mowa w art. 506 ust. 3–5 ustawy. 4. Właściwy organ, o którym mowa w art. 506 ust. 3–5 ustawy, w przypadku: 1) uwzględnienia wniosku – przekazuje podpisane przez organ egzemplarze umowy w celu ich podpisania przez żołnierza; 2) nieuwzględnienia wniosku – informuje o tym żołnierza oraz wskazuje, w przypadku takiej możliwości, inną ulgę w spłacie odszkodowania.
1. Wzór umowy o rozłożeniu na raty spłaty odszkodowania jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. 2. Wzór umowy o odroczeniu terminu zapłaty odszkodowania jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia. 3. Wzór umowy o umorzeniu odszkodowania jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
Umowy o rozłożeniu na raty spłaty odszkodowania, o odroczeniu terminu zapłaty odszkodowania oraz o umorzeniu odszkodowania zawarte do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 października 2023 r.1) Minister Obrony Narodowej: z up. W. Skurkiewicz 1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 21 listopada 2001 r. w sprawie odpowiedzialności majątkowej żołnierzy za wyrządzone przez nich szkody (Dz. U. poz. 1557), które w zakresie dotyczącym spraw uregulowanych w niniejszym rozporządzeniu traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 822 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872).
UMOWA NR ........ O ROZŁOŻENIU NA RATY SPŁATY ODSZKODOWANIA zawarta w dniu ........................................................................................ w ................................................................. między: ............................................................................................................................................................. reprezentowanym przez ..................................................................................................................................................................................................., (stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe) zwanym dalej „Wierzycielem”, a ..................................................................................................................................................................................................... (stopień, imię i nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe) ..................................................................................................................................................................................................... (numer lub nazwa jednostki albo komórki organizacyjnej) ...................................................................................................................................................................................................., (adres zamieszkania) zwanym dalej „Dłużnikiem”.
Przedmiotem niniejszej umowy jest rozłożenie na raty należności stanowiącej odszkodowanie w kwocie .................... ....................................................................... zł (słownie: ......................................................................................................... .........................................................................................................), stanowiącej równowartość wyrządzonej przez Dłużnika szkody w mieniu ........................................................................................................................................................................: 1) oznaczonej numerem* ........................................................**; 2) określonej prawomocnym wyrokiem Sądu ................................................................ w sprawie sygn. akt ......................... z dnia .................................... **.
1. Po uwzględnieniu wniosku Dłużnika z dnia ......................................................, biorąc pod uwagę jego szczególną sytuację materialną/rodzinną** i uzasadniony interes poszkodowanej jednostki organizacyjnej, Wierzyciel na podstawie art. 506 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.) wyraża zgodę na rozłoże- nie na raty: 1) całości należności określonej w § 1**; 2) części należności określonej w § 1 w kwocie ...................................... zł (słownie: ......................................................... ........................................................................................), pozostałą część należności Dłużnik zobowiązuje się zapłacić do dnia .......................................................**. 2. Należność wymieniona w ust. 1 zostaje rozłożona na ...................................... miesięcznych rat według następującego rozliczenia: 1) ........................... rat po .......................... zł (słownie: .................................................................................................)**; 2) jedna rata (ostatnia) w kwocie ......................... zł (słownie: .......................................................................................)**. 3. Raty miesięczne płatne będą przez Dłużnika do dnia .................................................................... każdego miesiąca w kasie .............................................................. lub na rachunek bankowy** ........................................................................... ......................................................................., a w przypadku zmian organizacyjnych – organu, który przejmie wierzytelność będącą przedmiotem niniejszej umowy.
Dłużnik oświadcza, że uznaje w pełni roszczenie Wierzyciela, przyjmuje warunki niniejszej umowy i zobowiązuje się do ścisłego i terminowego zrealizowania świadczeń określonych w § 2 niniejszej umowy.
Zaspokojenie przez Dłużnika roszczenia Wierzyciela w sposób określony i w terminie określonym w § 2 niniejszej umowy powoduje wygaśnięcie zobowiązania.
W przypadku niedotrzymania przez Dłużnika warunków umowy, w szczególności zwłoki w zapłacie, ustalenia umowy tracą moc i wierzytelność staje się natychmiast wymagalna oraz: 1) będzie dochodzona na drodze sądowej**; 2) zostanie skierowana do postępowania egzekucyjnego**.
Niniejsza umowa i jej wykonanie stanowi podstawę do dokonania niezbędnych zmian w księgach rachunkowych.
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Wierzyciela i Dłużnika. Wierzyciel: Dłużnik: ................................................... ................................................... (podpis) (podpis) * Wpisać numer identyfikacyjny szkody, określony w wewnętrznych procedurach jednostki. ** Niepotrzebne skreślić.
UMOWA NR ........ O ODROCZENIU TERMINU ZAPŁATY ODSZKODOWANIA zawarta w dniu .................................................................................. w ....................................................................... między: .............................................................................................................................................................. reprezentowanym przez ..................................................................................................................................................................................................., (stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe) zwanym dalej „Wierzycielem”, a ..................................................................................................................................................................................................... (stopień, imię i nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe) ..................................................................................................................................................................................................... (numer lub nazwa jednostki albo komórki organizacyjnej) ...................................................................................................................................................................................................., (adres zamieszkania) zwanym dalej „Dłużnikiem”.
Przedmiotem niniejszej umowy jest odroczenie terminu zapłaty należności stanowiącej odszkodowanie w kwocie ............................................................................................... zł (słownie: ................................................................................. .....................................................................................................................................................), stanowiącej równowartość wyrządzonej przez Dłużnika szkody w mieniu .........................................................................................................................: 1) oznaczonej numerem* ...........................................................................**; 2) określonej prawomocnym wyrokiem Sądu ....................................................................................................................... w sprawie sygn. akt ................................... z dnia ..............................................................**.
Po uwzględnieniu wniosku Dłużnika z dnia ............................................................................, biorąc pod uwagę jego szczególną sytuację materialną/rodzinną** i uzasadniony interes poszkodowanej jednostki organizacyjnej, Wierzyciel na podstawie art. 506 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.) wyraża zgodę na odroczenie terminu zapłaty: 1) całości należności określonej w § 1**; 2) części należności określonej w § 1 w kwocie .............................................. zł (słownie: ................................................. .............................................................................) do dnia .......................................................**.
Dłużnik oświadcza, że uznaje w pełni roszczenie Wierzyciela, przyjmuje warunki niniejszej umowy i zobowiązuje się do ścisłego i terminowego zrealizowania świadczenia określonego w § 2 przez wpłatę kwoty ........................................ zł (słownie: ..............................................................................................................................) w kasie ........................................ ................................................................. lub na rachunek bankowy** ..................................................................................... ..........................................................., a w przypadku zmian organizacyjnych – organu, który przejmie wierzytelność będącą przedmiotem niniejszej umowy, w terminie do dnia .......................................... .
Zaspokojenie przez Dłużnika roszczenia Wierzyciela w sposób określony i w terminie określonym w § 2 i 3 niniejszej umowy powoduje wygaśnięcie zobowiązania.
W przypadku niedotrzymania przez Dłużnika warunków umowy, w szczególności zwłoki w zapłacie, ustalenia umowy tracą moc i wierzytelność staje się natychmiast wymagalna oraz: 1) będzie dochodzona na drodze sądowej**; 2) zostanie skierowana do postępowania egzekucyjnego**.
Niniejsza umowa i jej wykonanie stanowi podstawę do dokonania niezbędnych zmian w księgach rachunkowych.
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Wierzyciela i Dłużnika. Wierzyciel: Dłużnik: ................................................... ................................................... (podpis) (podpis) * Wpisać numer identyfikacyjny szkody, określony w wewnętrznych procedurach jednostki. ** Niepotrzebne skreślić.
UMOWA NR ........ O UMORZENIU ODSZKODOWANIA zawarta w dniu ............................................................................. w ............................................................................ między: .............................................................................................................................................................. reprezentowanym przez ..................................................................................................................................................................................................., (stopień, imię i nazwisko, stanowisko służbowe) zwanym dalej „Wierzycielem”, a ..................................................................................................................................................................................................... (stopień, imię i nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe) ..................................................................................................................................................................................................... (numer lub nazwa jednostki albo komórki organizacyjnej) ...................................................................................................................................................................................................., (adres zamieszkania) zwanym dalej „Dłużnikiem”.
Przedmiotem niniejszej umowy jest umorzenie należności stanowiącej odszkodowanie w kwocie ......................... zł (słownie: ...................................................................................................................................................................................), stanowiącej równowartość wyrządzonej przez Dłużnika szkody w mieniu ............................................................................... ....................................................................................................................................................................................................: 1) oznaczonej numerem* .............................................**; 2) określonej prawomocnym wyrokiem Sądu ....................................................................................................................... w sprawie sygn. akt ....................... z dnia ....................................**.
Po uwzględnieniu wniosku Dłużnika z dnia .........................................................., biorąc pod uwagę jego szczególną sytuację materialną/rodzinną** i uzasadniony interes poszkodowanej jednostki organizacyjnej, Wierzyciel na podstawie art. 506 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305, z późn. zm.) wyraża zgodę na: 1) umorzenie w całości należności określonej w § 1**; 2) umorzenie w części należności określonej w § 1 w kwocie ....................................................................................... zł (słownie: ..........................................................................................................................................................................), pozostałą część należności Dłużnik zobowiązuje się zapłacić do dnia ...................................................................**.
Dłużnik oświadcza, że przyjmuje warunki niniejszej umowy.
Dłużnik przyjmuje do wiadomości, że umorzenie zobowiązania może wywoływać skutki określone w przepisach prawa podatkowego.
Niniejsza umowa stanowi podstawę do dokonania niezbędnych zmian w księgach rachunkowych.
Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla Wierzyciela i Dłużnika. Wierzyciel: Dłużnik: ................................................... ................................................... (podpis) (podpis) * Wpisać numer identyfikacyjny szkody, określony w wewnętrznych procedurach jednostki. ** Niepotrzebne skreślić.