w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (DU/2023/2189)

t.j.

status: obowiązujący

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej na rozwój tech- nologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach inwestycji B2.1.1. Inwestycje w technologie wodo- rowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na projekty inwestycyjne dotyczące:         1) wytwarzania, wykorzystania, magazynowania i transportowania wodoru,         2) rozwoju i budowy rurociągów przeznaczonych do transportu wodoru,         3) rozwoju, budowy, wdrożenia oraz komercjalizacji i produkcji innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem,         4) budowy, instalacji, modernizacji lub rozbudowy publicznie dostępnej infrastruktury tankowania – zwanej dalej „pomocą”, a także podmioty jej udzielające.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. c i d, ust. 3 lit. a–d, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 i 6 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) badaniach przemysłowych – oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;         2) eksperymentalnych pracach rozwojowych – oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;         1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).         2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.         3) infrastrukturze dedykowanej – oznacza to infrastrukturę dedykowaną w rozumieniu art. 2 pkt 33 rozporządzenia nr 651/2014;         4) infrastrukturze tankowania – oznacza to infrastrukturę tankowania w rozumieniu art. 2 pkt 102b rozporządzenia nr 651/2014;         5) intensywności pomocy – oznacza to intensywność pomocy w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia nr 651/2014;         6) inwestycji początkowej – oznacza to inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014;         7) inwestycji początkowej, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą – oznacza to inwestycję początkową, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia nr 651/2014;         8) jednostce transportowej – oznacza to jednostkę, która wykonuje transport, o którym mowa w art. 2 pkt 56 rozporzą- dzenia nr 651/2014;         9) jednostkowym projekcie inwestycyjnym – oznacza to każdą inwestycję początkową związaną z taką samą lub podobną działalnością rozpoczętą przez tego samego ostatecznego odbiorcę wsparcia na poziomie grupy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014 nad inną inwestycją objętą pomocą w tym samym regionie na poziomie 3 wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS);         10) ochronie środowiska – oznacza to ochronę środowiska w rozumieniu art. 2 pkt 101 rozporządzenia nr 651/2014;         11) pojeździe – oznacza to pojazd w rozumieniu art. 2 pkt 102h rozporządzenia nr 615/2014;         12) porcie – oznacza to port w rozumieniu art. 2 pkt 154 rozporządzenia nr 651/2014;         13) porcie morskim – oznacza to port morski w rozumieniu art. 2 pkt 155 rozporządzenia nr 651/2014;         14) porcie śródlądowym – oznacza to port śródlądowy w rozumieniu art. 2 pkt 156 rozporządzenia nr 651/2014;         15) projekcie inwestycyjnym – oznacza to przedsięwzięcie w rozumieniu art. 14la pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zwanej dalej „ustawą”;         16) przedsiębiorcy – oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;         17) regionalnej pomocy inwestycyjnej – oznacza to regionalną pomoc inwestycyjną w rozumieniu art. 2 pkt 41 rozporzą- dzenia nr 651/2014;         18) studium wykonalności – oznacza to studium wykonalności w rozumieniu art. 2 pkt 87 rozporządzenia nr 651/2014;         19) suprastrukturze portowej – oznacza to suprastrukturę portową w rozumieniu art. 2 pkt 158 rozporządzenia nr 651/2014;         20) takiej samej lub podobnej działalności – oznacza to taką samą lub podobną działalność w rozumieniu art. 2 pkt 50 roz- porządzenia nr 651/2014;         21) wodorze odnawialnym – oznacza to wodór odnawialny w rozumieniu art. 2 pkt 102c rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc jest udzielana na zasadach określonych w rozporządzeniu nr 651/2014 w kategoriach:         1) pomoc na badania, rozwój oraz innowacje,         2) pomoc na ochronę środowiska,         3) pomoc na rzecz portów,         4) pomoc regionalna – w zakresie określonym w niniejszym rozporządzeniu.

Pomoc jest udzielana w formie dotacji, o których mowa w art. 5 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc jest udzielana, w zależności od kategorii, o których mowa w § 4, w kwocie nieprzekraczającej:         1) dla pomocy na badania, rozwój oraz innowacje:             a) 35 mln euro dla przedsiębiorcy na projekt inwestycyjny, jeżeli więcej niż połowa kosztów kwalifikowalnych pro- jektu jest ponoszona na działania wchodzące w zakres kategorii badań przemysłowych,             b) 25 mln euro dla przedsiębiorcy na projekt inwestycyjny, jeżeli więcej niż połowa kosztów kwalifikowalnych pro- jektu jest ponoszona na działania wchodzące w zakres kategorii eksperymentalnych prac rozwojowych,             c) 8,25 mln euro na studium wykonalności, w przypadku studiów wykonalności poprzedzających działania badawcze;         2) dla pomocy na ochronę środowiska:             a) 30 mln euro na przedsiębiorstwo na projekt inwestycyjny,             b) 25 mln euro na projekt inwestycyjny – w przypadku pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę dedykowaną,             c) 70 mln euro dla przedsiębiorcy na projekt inwestycyjny – w przypadku pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 4;         3) dla pomocy na rzecz portów:             a) 143 mln euro kosztów kwalifikowalnych na projekt inwestycyjny w porcie morskim oraz 44 mln euro kosztów kwalifikowalnych na projekt inwestycyjny w porcie śródlądowym albo             b) 165 mln euro kosztów kwalifikowalnych na projekt inwestycyjny w porcie morskim oraz 55 mln euro kosztów kwalifikowalnych na projekt inwestycyjny w porcie śródlądowym, jeżeli projekt jest uwzględniony w planie prac dotyczącym korytarza sieci bazowej, o którym mowa w art. 47 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropej- skiej sieci transportowej i uchylającego decyzję nr 661/2010/UE (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.3));         4) dla pomocy regionalnej – dla inwestycji, której koszty kwalifikowalne wynoszą 110 mln euro lub więcej, kwoty okreś- lonej zgodnie z mechanizmem określonym w art. 4 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc przekraczająca kwoty określone w § 6 pkt 1, 2 i 4 oraz pomoc na projekty inwestycyjne w portach mor- skich lub portach śródlądowych o kosztach kwalifikowalnych przekraczających kwoty określone w § 6 pkt 3 stanowi pomoc indywidualną wymagającą notyfikacji Komisji Europejskiej i może zostać udzielona po jej zatwierdzeniu przez Komisję Europejską.

    1. Pomoc może zostać przeznaczona na pokrycie całości lub części kosztów kwalifikowalnych inwestycji.     2. Kwalifikowalność kosztów obejmuje okres od dnia następnego po dniu złożenia wniosku o objęcie projektu inwe- stycyjnego wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „wnioskiem”, do dnia 31 sierpnia 2026 r.

Pomoc podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

Podmiotami udzielającymi pomocy są:         1) instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji albo         2) jednostka wspierająca plan rozwojowy.

    1. Pomoc może zostać udzielona przedsiębiorcy.     2. Warunkiem udzielenia pomocy jest posiadanie w momencie wypłaty pomocy zakładu lub oddziału w Rzeczypospo- litej Polskiej.

Pomoc jest udzielana na projekt inwestycyjny wybrany zgodnie z warunkami określonymi w art. 14lz ustawy.

    1. W celu spełnienia efektu zachęty, o którym mowa w art. 6 rozporządzenia nr 651/2014, wniosek należy złożyć przed rozpoczęciem projektu inwestycyjnego.     2. Przez rozpoczęcie projektu inwestycyjnego należy rozumieć rozpoczęcie prac w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporzą- dzenia nr 651/2014.

Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej udzieloną pomoc przez to samo państwo członkowskie za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na złote według średniego kursu euro, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.

Do obliczania intensywności pomocy oraz wartości pomocy i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze, drugie i trzecie oraz ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.         3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 136 z 09.05.2014, str. 10, Dz. Urz. UE L 126 z 14.05.2016, str. 3, Dz. Urz. UE LI 128 z 19.05.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 43 z 14.02.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2023, str. 1.

    1. Pomoc jest udzielana na wniosek.     2. Wniosek jest składany do właściwego podmiotu udzielającego pomocy.     3. Wniosek zawiera:         1) informacje, o których mowa w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014;         2) imię i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy;         3) siedzibę i adres wnioskodawcy;         4) numer Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) wnioskodawcy, a w przypadku rejestru innego niż KRS – pełną nazwę odpowiedniego rejestru oraz numer wpisu wnioskodawcy;         5) numer identyfikacji podatkowej (NIP) wnioskodawcy;         6) inne informacje niezbędne do udzielenia wsparcia niebędące danymi osobowymi.     4. W przypadkach, o których mowa w § 25 ust. 2 lub 3, do wniosku dołącza się odpowiednio:         1) oświadczenie, że w całym cyklu życia inwestycji może być wykorzystywany, transportowany lub – w stosownych przypadkach – produkowany wyłącznie wodór spełniający warunki określone w § 25 ust. 1 pkt 1 lit. a–c,         2) oświadczenie, że najpóźniej do dnia 31 grudnia 2035 r. infrastruktura tankowania będzie dostarczać wyłącznie wodór odnawialny – w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.     5. Wraz z wnioskiem przekazuje się informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).

Po przeprowadzeniu oceny wniosku uwzględniającej, w szczególności:         1) kategorie pomocy, o których mowa w § 4,         2) koszty kwalifikowalne oraz intensywność pomocy, określone dla danej kategorii pomocy,         3) maksymalne kwoty pomocy oraz maksymalne wartości kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 6 – pomoc jest udzielana na podstawie umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem z planu rozwojowego, o której mowa w art. 14lzh ust. 1 ustawy.

Rozdział 2

Pomoc na badania, rozwój oraz innowacje

Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 1, jest udzielana jako pomoc na projekty badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 25 ust. 2 lit. b–d rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Pomoc na projekty badawczo-rozwojowe jest udzielana na przedsięwzięcia w zakresie:         1) rozwoju rozwiązań technologicznych pozwalających na wykorzystanie wodoru jako paliwa w jednostkach transporto- wych;         2) modernizacji napędów istniejących jednostek transportowych do wykorzystywania rozwiązań technologicznych po- zwalających na stosowanie wodoru jako paliwa;         3) jednostek transportowych wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe lub inne rozwiązania technologiczne pozwa- lające na stosowanie wodoru jako paliwa.     2. W ramach każdego projektu badawczo-rozwojowego są realizowane eksperymentalne prace rozwojowe.

    1. Pomoc, o której mowa w § 20 ust. 1, jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych badań przemysło- wych, eksperymentalnych prac rozwojowych i studiów wykonalności.     2. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty wymienione w art. 25 ust. 3 i 4 rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe w zakresie badań przemysłowych nie przekracza po- ziomu kosztów kwalifikowalnych określonego w art. 25 ust. 5 lit. b rozporządzenia nr 651/2014.     2. Intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe w zakresie eksperymentalnych prac rozwojowych nie prze- kracza poziomu kosztów kwalifikowalnych określonego w art. 25 ust. 5 lit. c rozporządzenia nr 651/2014.     3. Intensywność pomocy na projekty badawczo-rozwojowe w zakresie studium wykonalności nie przekracza poziomu kosztów kwalifikowalnych określonego w art. 25 ust. 5 lit. d rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Intensywność pomocy, o której mowa w § 22 ust. 1 i 2, ulega zwiększeniu zgodnie z art. 25 ust. 6 rozporzą- dzenia nr 651/2014.     2. Intensywność pomocy, o której mowa w § 22 ust. 3, ulega zwiększeniu zgodnie z art. 25 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 3

Pomoc na ochronę środowiska

Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, jest udzielana jako:         1) pomoc inwestycyjna na ochronę środowiska, w tym obniżenie emisyjności, zgodnie z art. 36 rozporządzenia nr 651/2014;         2) pomoc inwestycyjna na infrastrukturę tankowania zgodnie z art. 36a rozporządzenia nr 651/2014;         3) pomoc inwestycyjna na propagowanie wodoru odnawialnego zgodnie z art. 41 rozporządzenia nr 651/2014;         4) pomoc inwestycyjna na infrastrukturę energetyczną, o której mowa w art. 2 pkt 130 lit. b i c rozporządzenia nr 651/2014, zgodnie z art. 48 rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 2, jest udzielana w przypadku:         1) pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 1, w zakresie ograniczenia lub likwidacji emisji gazów cieplarnia- nych, na inwestycje:             a) w sprzęt, maszyny i infrastrukturę, wykorzystujące lub transportujące wodór w zakresie, w jakim wykorzystywany lub transportowany wodór kwalifikuje się jako wodór odnawialny,             b) w sprzęt i maszyny, wykorzystujące paliwa pochodzące z wodoru, których wartość energetyczna pochodzi ze źró- deł odnawialnych innych niż biomasa i które zostały wyprodukowane zgodnie z metodami określonymi dla odna- wialnych ciekłych i gazowych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego w dyrektywie Parlamentu Eu- ropejskiego i Rady (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (przekształcenie) (Dz. Urz. UE L 328 z 21.12.2018, str. 82, z późn. zm.4)) oraz w aktach wykonaw- czych lub delegowanych do niej,             c) w instalacje, sprzęt i maszyny, produkujące lub wykorzystujące wodór, oraz w infrastrukturę dedykowaną, trans- portującą wodór wyprodukowany przy użyciu energii elektrycznej, który nie kwalifikuje się jako wodór odna- wialny, w zakresie, w jakim można wykazać, że produkowany, wykorzystywany lub transportowany wodór uzys- kany w procesie elektrolizy pozwala na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia w wysokości co najmniej 70% w porównaniu z odpowiednikiem kopalnym wynoszącym 94 g CO eq/MJ, przy czym wielkość emi- 2 sji gazów cieplarnianych związanych z wytwarzaniem energii elektrycznej wykorzystanej do produkcji wodoru określa się zgodnie z art. 36 ust. 1b akapit 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014,             d) w wychwytywanie i transport dwutlenku węgla;         2) pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 2, w zakresie budowy, instalacji, modernizacji lub rozbudowy pub- licznie dostępnej infrastruktury tankowania przy zachowaniu warunków określonych w art. 36a ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014;         3) pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 3, w zakresie budowy:             a) instalacji do magazynowania wodoru odnawialnego (za licznikiem) wraz z bezpośrednio podłączoną do niej insta- lacją do produkcji energii ze źródeł odnawialnych, jeżeli obie instalacje są częściami składowymi jednej inwestycji lub jeżeli magazynowanie wodoru odnawialnego jest połączone z istniejącą instalacją do produkcji energii ze źró- deł odnawialnych, przy czym w skali roku instalacja do magazynowania wodoru będzie magazynowała co naj- mniej 75% energii z podłączonej do niej bezpośrednio instalacji wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych,         4) Zmiany wymienionej dyrektywy zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 311 z 25.09.2020, str. 11, Dz. Urz. UE L 41 z 22.02.2022, str. 37 oraz Dz. Urz. UE L 139 z 18.05.2022, str. 1.             b) instalacji do produkcji wodoru odnawialnego, przy czym w przypadku instalacji do produkcji wodoru odnawial- nego obejmującej elektrolizer i co najmniej jedną jednostkę wytwórczą energii ze źródeł odnawialnych za poje- dynczym punktem przyłączenia do sieci zdolność produkcyjna elektrolizera nie przekracza łącznej zdolności pro- dukcyjnych jednostek wytwórczych energii ze źródeł odnawialnych,             c) infrastruktury dedykowanej przeznaczonej na potrzeby przesyłu lub dystrybucji wodoru odnawialnego oraz obiek- tów do magazynowania wodoru odnawialnego;         4) pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 4, w zakresie budowy lub modernizacji:             a) infrastruktury energetycznej, o której mowa w art. 2 pkt 130 lit. b rozporządzenia nr 651/2014, jeżeli infrastruk- tura ta jest przeznaczona do użycia wodoru lub gazów odnawialnych lub jest wykorzystywana w ponad 50% do transportu wodoru lub gazów odnawialnych,             b) infrastruktury energetycznej, o której mowa w art. 2 pkt 130 lit. c rozporządzenia nr 651/2014.     2. W przypadkach pomocy inwestycyjnej, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a–c, w całym cyklu życia inwestycji może być wykorzystywany, transportowany lub – w stosownych przypadkach – produkowany wyłącznie wodór spełniający wa- runki określone w tych przepisach.     3. W przypadku pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 2, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2035 r. infrastruk- tura tankowania będzie dostarczać wyłącznie wodór odnawialny.     4. W przypadku pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 3, pomoc inwestycyjną przyznaje się na moce nowo zainstalowane lub odnowione. Kwota pomocy jest niezależna od wydajności.

Pomoc inwestycyjna, o której mowa w § 24 pkt 1, na inwestycje wskazane w § 25 ust. 1 pkt 1 jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 36 ust. 2–3 rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc inwestycyjna, o której mowa w § 24 pkt 1, jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych określo- nych zgodnie z art. 36 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Intensywność pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 1, wynosi:         1) 40% kosztów kwalifikowalnych;         2) 50% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku gdy inwestycja, z wyjątkiem inwestycji opartych na wykorzystaniu biomasy, prowadzi do 100% redukcji bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych;         3) 30% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku pomocy inwestycyjnej udzielanej na inwestycje, o których mowa w § 25 ust. 1 pkt 1 lit. d.     2. Intensywność pomocy inwestycyjnej ulega zwiększeniu o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy inwe- stycyjnej na rzecz małych przedsiębiorców i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz śred- nich przedsiębiorców.     3. Intensywność pomocy inwestycyjnej ulega także zwiększeniu o:         1) 15 punktów procentowych – w przypadku gdy projekt inwestycyjny będzie realizowany na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazo- wieckiego regionalnego;         2) 5 punktów procentowych – w przypadku gdy projekt inwestycyjny będzie realizowany na obszarze województwa dol- nośląskiego lub wielkopolskiego lub na obszarze następujących gmin regionu warszawskiego stołecznego: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tar- czyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola.     4. Intensywność pomocy inwestycyjnej wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych, w przypadku gdy pomoc inwesty- cyjna jest przyznawana w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 36 ust. 9 rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Pomoc inwestycyjna, o której mowa w § 24 pkt 2, jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki określone w art. 36a ust. 7, 9, 12 i 13 rozporządzenia nr 651/2014.     2. Udział pojazdów napędzanych przynajmniej częściowo wodorem zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej w całkowitej liczbie pojazdów tej samej kategorii zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem art. 36a ust. 11 zdanie drugie, jest ustalany przez ministra właściwego do spraw klimatu na wniosek właściwego podmiotu udziela- jącego pomocy.     3. W razie przekroczenia udziału pojazdów napędzanych przynajmniej częściowo wodorem zarejestrowanych w Rzeczy- pospolitej Polskiej w całkowitej liczbie pojazdów tej samej kategorii zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej, o któ- rym mowa w art. 36a ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014, minister właściwy do spraw klimatu weryfikuje konieczność udzielenia pomocy inwestycyjnej w drodze otwartych konsultacji publicznych lub niezależnego badania rynku, o których mowa w art. 36a ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014, i przekazuje uzyskane w ten sposób informacje właściwemu podmio- towi udzielającemu pomocy.     4. Pomocy inwestycyjnej nie udziela się, jeżeli:         1) nie zostały przeprowadzone otwarte konsultacje publiczne lub niezależne badanie rynku, o których mowa w art. 36a ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014;         2) w przeprowadzonych otwartych konsultacjach publicznych lub niezależnym badaniu rynku, o których mowa w art. 36a ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014, nie ustalono konieczności udzielenia pomocy.

Pomoc inwestycyjna, o której mowa w § 24 pkt 2, jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o któ- rych mowa w art. 36a ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Intensywność pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 2, wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych.     2. Pomoc inwestycyjna jest przyznawana w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji przy za- chowaniu warunków, o których mowa w art. 36a ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

W przypadku pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 3, za koszty kwalifikowalne uznaje się całkowity koszt inwestycji.

    1. Intensywność pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 3, wynosi:         1) 45% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji w produkcję wodoru odnawialnego;         2) 30% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku innej inwestycji niż wskazana w pkt 1 objętej zakresem § 24 pkt 3.     2. Intensywność pomocy inwestycyjnej ulega zwiększeniu o 20 punktów procentowych w przypadku pomocy inwe- stycyjnej na rzecz małych przedsiębiorców i o 10 punktów procentowych w przypadku pomocy inwestycyjnej na rzecz śred- nich przedsiębiorców.     3. Intensywność pomocy inwestycyjnej wynosi 100% kosztów kwalifikowalnych, w przypadku gdy pomoc inwesty- cyjna jest przyznawana w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 41 ust. 10 rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc inwestycyjna, o której mowa w § 24 pkt 4, w całości albo w części podlegająca wyłączeniu z obowiązku przestrzegania zasad dostępu osób trzecich lub regulacji taryf zgodnie z przepisami dotyczącymi wewnętrznego rynku ener- gii stanowi pomoc indywidualną wymagającą notyfikacji Komisji Europejskiej.

W przypadku pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 4, za koszty kwalifikowalne uznaje się całkowity koszt inwestycji.

    1. Intensywność pomocy inwestycyjnej, o której mowa w § 24 pkt 4, wynosi 100% luki w finansowaniu w rozu- mieniu art. 2 pkt 118 rozporządzenia nr 651/2014, przy czym pomoc inwestycyjna ograniczona jest do minimum niezbęd- nego do przeprowadzenia projektu inwestycyjnego.     2. Szczegółowa ocena dodatkowych kosztów netto, o których mowa w art. 2 pkt 118 rozporządzenia nr 651/2014, nie jest wymagana, jeżeli kwoty pomocy inwestycyjnej zostaną określone w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji.

Rozdział 4

Pomoc na rzecz portów

Pomoc na rzecz portów morskich i portów śródlądowych jest udzielana zgodnie z art. 56b i art. 56c rozporządze- nia nr 651/2014.

    1. Pomoc na rzecz portów morskich i portów śródlądowych jest udzielana na budowę, instalację, modernizację lub rozbudowę infrastruktury tankowania.     2. Pomoc obejmuje powiązane z infrastrukturą tankowania wyposażenie techniczne, w tym stałe, ruchome lub pływa- jące urządzenia, instalację lub modernizację komponentów innego rodzaju, niezbędnych do przyłączenia infrastruktury tan- kowania do lokalnej jednostki produkcji lub magazynowania wodoru, a także roboty inżynieryjne, adaptację gruntów lub dróg, koszty instalacji i koszty uzyskania związanych z tym pozwoleń.     3. Pomoc jest udzielana również na koszty inwestycji w lokalną produkcję wodoru odnawialnego oraz koszty inwesty- cji w jednostki magazynowania wodoru. Nominalna zdolność produkcyjna zakładowej instalacji do produkcji wodoru od- nawialnego nie może przekraczać maksymalnej mocy znamionowej lub zdolności tankowania infrastruktury tankowania, do której jest ona podłączona.

Pomoc na rzecz portów morskich jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 56b ust. 7–8a rozporządzenia nr 651/2014.

Pomoc na rzecz portów śródlądowych jest udzielana, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 56c ust. 6–7a rozporządzenia nr 651/2014.

    1. Pomoc na rzecz portów morskich jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 56b ust. 2 lit. a i ust. 2a rozporządzenia nr 651/2014.     2. Pomoc na rzecz portów śródlądowych jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 56c ust. 2 lit. a i ust. 2a rozporządzenia nr 651/2014.     3. Koszty dotyczące działań niezwiązanych z transportem, w tym koszty zakładów produkcji przemysłowej działają- cych w porcie, biur lub sklepów, a także koszty związane z suprastrukturą portową nie są kosztami kwalifikowalnymi.

    1. Intensywność pomocy na rzecz portów morskich nie przekracza wartości określonych w art. 56b ust. 5 rozpo- rządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56b ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.     2. Intensywność pomocy ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych zgodnie z art. 56b ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014, w przypadku gdy projekt inwestycyjny będzie realizowany na obszarze województw: pomorskiego, warmiń- sko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego.

W przypadku pomocy na rzecz portów morskich nieprzekraczającej 5,5 mln euro maksymalną kwotę pomocy można ustalić na poziomie 80% kosztów kwalifikowalnych zgodnie z art. 56b ust. 9 rozporządzenia nr 651/2014.

Intensywność pomocy na rzecz portów śródlądowych nie przekracza wartości określonej w art. 56c ust. 5 rozpo- rządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56c ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

W przypadku pomocy na rzecz portów śródlądowych nieprzekraczającej 2,2 mln euro maksymalną kwotę po- mocy można ustalić na poziomie 80% kosztów kwalifikowalnych zgodnie z art. 56c ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 5

Pomoc regionalna

    1. Pomoc, o której mowa w § 4 pkt 4, jest udzielana jako regionalna pomoc inwestycyjna zgodnie z art. 14 ust. 2 i 3 rozporządzenia nr 651/2014.     2. Regionalna pomoc inwestycyjna nie jest udzielana w sektorach wymienionych w art. 13 lit. a i b rozporządzenia nr 651/2014 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

    1. Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na projekty inwestycyjne dotyczące:         1) produkcji innowacyjnej jednostki transportowej napędzanej wodorem, polegającej na:             a) założeniu nowego zakładu,             b) zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu,             c) dywersyfikacji produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów dotąd niewytwarzanych przez ten zakład lub zasadniczą zmianę całościowego procesu produkcyjnego produktu, którego dotyczy inwestycja w ten zakład, lub całości świadczenia usługi, której dotyczy inwestycja w zakład,             d) dywersyfikacji działalności zakładu, pod warunkiem że nowa działalność nie jest taką samą lub podobną działal- nością, jak działalność poprzednio prowadzona w danym zakładzie;         2) wykorzystania wodoru jako surowca lub źródła energii, lub paliwa.     2. W przypadku małych i średnich przedsiębiorców pomoc na projekty inwestycyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może zostać udzielona na dowolną formę inwestycji początkowej.     3. W przypadku dużych przedsiębiorców pomoc na projekty inwestycyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, może zostać udzielona na inwestycję początkową realizowaną na obszarach województw: kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubu- skiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego lub zachodniopomorskiego lub regionu mazowieckiego regionalnego lub na inwestycję począt- kową, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą realizowaną na obszarze województw dolnośląskiego lub wiel- kopolskiego lub na obszarze następujących gmin regionu warszawskiego stołecznego: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola.

Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na obszarach oraz w gminach wskazanych w przepisach wyda- nych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy pub- licznej.

Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana, jeżeli:         1) są spełnione warunki, o których mowa w art. 14 ust. 5–7 i 16 rozporządzenia nr 651/2014, oraz         2) ostateczny odbiorca wsparcia wniesie wkład finansowy określony w art. 14 ust. 14 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.

Łączna kwota regionalnej pomocy inwestycyjnej na jednostkowy projekt inwestycyjny jest ustalana zgodnie z art. 14 ust. 13 rozporządzenia nr 651/2014.

Regionalna pomoc inwestycyjna jest udzielana na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 14 ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014.

Koszty kwalifikowalne regionalnej pomocy inwestycyjnej ustala się zgodnie z art. 14 ust. 6–9 rozporządzenia nr 651/2014.

Intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej jest ustalana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, z uwzględnie- niem art. 14 ust. 12 i 15 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział 6

Przepis przejściowy i przepis końcowy

Pomoc jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze w związku z art. 59 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Klimatu i Środowiska: wz. P. Dziadzio