t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom zarządzającym portami lotniczymi, w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027, pomocy dla transportu lotniczego w postaci pomocy inwestycyjnej na rzecz regionalnych portów lotniczych, zwanej dalej „pomocą”, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego nie- które rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”, a także podmiot udzielający tej pomocy.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy, o której mowa w art. 1 ust. 2 lit. c oraz d, ust. 3 lit. a–d, ust. 4 lit. c oraz ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o przedsiębiorcy, należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014.
Pomoc nie może zostać udzielona ani wypłacona przedsiębiorcy, na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy publicznej wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej taką pomoc za niezgodną z prawem oraz z rynkiem wewnętrznym.
Pomoc nie może zostać udzielona przedsiębiorcy zarządzającemu portem lotniczym, o którym mowa w art. 56a ust. 6, 9 i 10 rozporządzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56a ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
Podmiotem udzielającym pomocy jest Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
1. Pomoc ma na celu wspieranie rozwoju regionalnych portów lotniczych w rozumieniu art. 2 pkt 153 rozporzą- dzenia nr 651/2014 wchodzących w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). 2. Pomoc jest udzielana jako pomoc inwestycyjna, o której mowa w art. 56a ust. 1 rozporządzenia nr 651/2014. 3. Pomoc nie może zostać udzielona na przeniesienie istniejących portów lotniczych ani na stworzenie nowego pasa- żerskiego portu lotniczego, w tym przekształcenie istniejącego lądowiska w pasażerski port lotniczy, zgodnie z art. 56a ust. 4 rozporządzenia nr 651/2014. 4. Infrastruktura portów lotniczych, o których mowa w ust. 1, jest udostępniana zgodnie z art. 56a ust. 3 rozporządze- nia nr 651/2014. 1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948). 2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.
1. Pomoc jest udzielana na: 1) zakup urządzeń i systemów do kontroli osób, bagażu, ładunków i poczty; 2) budowę obiektów oraz zakup sprzętu bezpośrednio służących do poprawy bezpieczeństwa wykonywania operacji lot- niczych w strefie operacyjnej lotniska; 3) dostosowanie i modernizację infrastruktury oraz zakup sprzętu dla zapewnienia ochrony w obszarze obsługi ruchu pa- sażerskiego i towarowego; 4) rozbudowę i modernizację systemów służących zapewnieniu bezpieczeństwa pożarowego; 5) inwestycje związane z ochroną środowiska lub ograniczeniem negatywnego oddziaływania portów lotniczych na śro- dowisko naturalne. 2. Kosztami kwalifikowalnymi są koszty związane z inwestycjami w infrastrukturę portu lotniczego w rozumieniu art. 2 pkt 144 rozporządzenia nr 651/2014, o których mowa w ust. 1, w tym koszty planowania. 3. Pomoc jest udzielana w formie dotacji, o której mowa w art. 5 ust. 2 lit. a rozporządzenia nr 651/2014. 4. Pomoc może zostać udzielona, jeżeli dana inwestycja spełnia warunki, o których mowa w art. 56a ust. 5 rozporzą- dzenia nr 651/2014, z uwzględnieniem art. 56 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
1. Wartość dopuszczalnej pomocy ustala się zgodnie z art. 56a ust. 11 rozporządzenia nr 651/2014. 2. W przypadku portów lotniczych, o którym mowa w art. 56a ust. 13 lit. a rozporządzenia nr 651/2014, kwota po- mocy inwestycyjnej nie może przekraczać 50% kosztów kwalifikowalnych. 3. W przypadku portów lotniczych, o którym mowa w art. 56a ust. 13 lit. b rozporządzenia nr 651/2014, kwota po- mocy inwestycyjnej nie może przekraczać 75% kosztów kwalifikowalnych. 4. Do obliczania wartości pomocy i kosztów kwalifikowalnych stosuje się art. 7 ust. 1 i 3 rozporządzenia nr 651/2014.
Pomoc podlega kumulacji na zasadach określonych w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014. Skumulowana wartość pomocy nie może przekraczać progu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 lit. dd rozporządzenia nr 651/2014.
Pomoc może zostać udzielona, jeżeli przedsiębiorca złożył wniosek o udzielenie pomocy, zwany dalej „wnios- kiem”, zgodnie z art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014.
1. Przedsiębiorca składa wniosek do podmiotu udzielającego pomocy. 2. Wniosek zawiera: 1) informacje wskazane w art. 6 ust. 2 zdanie drugie rozporządzenia nr 651/2014; 2) inne informacje niezbędne do dokonania oceny wniosku, wskazane przez podmiot udzielający pomocy. 3. Do wniosku przedsiębiorca załącza dokumenty, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702). 4. Po przeprowadzeniu oceny wniosku pomoc może zostać udzielona przedsiębiorcy na podstawie umowy, o której mowa w art. 2 pkt 32 lit. a ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków euro- pejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
Pomoc jest udzielana do końca okresu dostosowawczego, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze oraz ust. 5, w związku z art. 59 rozporządzenia nr 651/2014.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej: G. Puda