t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe warunki i tryb postępowania w sprawach udzielania pracodawcy prowadzącemu zakłady pracy chronio- nej lub pracodawcy będącemu przedsiębiorstwem społecznym, zwanymi dalej „pracodawcami”, ze środków Państwo- wego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „Funduszem”: a) dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych i w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawo- dową i społeczną osób niepełnosprawnych, zwanego dalej „dofinansowaniem”, b) zwrotu kosztów: – budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, – transportowych, – administracyjnych – zwanego dalej „refundacją”; 2) terminy składania oraz rozpatrywania wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację; 3) sposób i tryb sporządzania informacji o wykorzystaniu środków.
1. Dofinansowanie może być udzielone pracodawcy, który zawarł umowy kredytowe z bankiem lub ze spółdziel- czą kasą oszczędnościowo-kredytową oraz złoży wniosek o dofinansowanie lub wniosek o refundację, jeżeli: 1) łączna kwota zaciągniętych kredytów nie przekracza kwoty odpowiadającej sumie: a) iloczynu 55 000 zł i liczby pracowników niepełnosprawnych o znacznym stopniu niepełnosprawności w przeli- czeniu na pełny wymiar czasu pracy, na których rehabilitację zawodową lub społeczną zostały lub zostaną prze- znaczone środki pochodzące z zaciągniętych kredytów, 1) Minister Rodziny i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 416). b) iloczynu 35 000 zł i liczby pracowników niepełnosprawnych o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, na których rehabilitację zawodową lub społeczną zostały lub zostaną przeznaczone środki pochodzące z zaciągniętych kredytów, c) iloczynu 25 000 zł i liczby pracowników niepełnosprawnych o lekkim stopniu niepełnosprawności w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, na których rehabilitację zawodową lub społeczną zostały lub zostaną przeznaczone środki pochodzące z zaciągniętych kredytów; 2) średnia stopa oprocentowania kredytów nie przekracza sumy rocznej stopy procentowej trzymiesięcznych pożyczek udzielonych w walucie polskiej na warszawskim międzybankowym rynku finansowym, notowanej przez agencję infor- macyjną (stopa WIBOR trzymiesięczny), i marży o stałej stopie procentowej, wynoszącej nie więcej niż 1,5 punktu procentowego, obowiązującej w dniu poprzedzającym dzień złożenia wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refun- dację. 2. Dofinansowanie dotyczy odsetek od kredytów z terminami płatności przypadającymi w roku, za który złożono wnio- sek o dofinansowanie, lecz nie wcześniej niż w pierwszym dniu miesiąca, w którym złożono ten wniosek – jeżeli obowią- zanym do ich spłaty był pracodawca. 3. Dofinansowania nie udziela się do oprocentowania kredytów: 1) przeznaczonych na: a) zakup nieruchomości, z wyjątkiem nieruchomości przeznaczonych na prowadzenie tego zakładu, b) finansowanie inwestycji pod wynajem, c) zakup samochodów osobowych, d) wydatki lub przedsięwzięcia w części sfinansowanej ze środków publicznych; 2) których zabezpieczeniem jest lokata na rachunku bankowym lub rachunku w kasie oszczędnościowo-kredytowej pra- codawcy; 3) spłaconych wcześniej niż w miesiącu złożenia wniosku o dofinansowanie. 4. Jeżeli kwota kredytu przekracza kwotę ustaloną zgodnie z ust. 1 pkt 1, dofinansowanie może być przyznane praco- dawcy w kwocie nieprzekraczającej 50% kwoty oprocentowania kredytu w wysokości ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 1. 5. W przypadku gdy stopa oprocentowania kredytu jest wyższa od stopy ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 2, dofinansowa- nie ustala się w wysokości do 50% oprocentowania ustalonego na poziomie nieprzekraczającym stopy ustalonej zgodnie z ust. 1 pkt 2.
Dofinansowanie jest udzielane jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w: 1) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.2)) albo 2) rozporządzeniu Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45, z późn. zm.3)).
1. Refundacja może być udzielona wyłącznie w odniesieniu do dodatkowych kosztów pracodawcy bezpośrednio wynikających z zatrudnienia osób niepełnosprawnych, pod warunkiem udokumentowania osiągania wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 50%, obliczonego zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, i złożenia wniosku o refundacje. 2. Refundacją mogą być objęte koszty, o których mowa w ust. 1, poniesione przez pracodawcę w okresie od dnia 1 stycznia roku, którego dotyczy wniosek o refundacje, nie wcześniej jednak niż po dniu złożenia tego wniosku.
1. W przypadku kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, kosztami kwalifikującymi się do objęcia refundacją są udokumentowane koszty zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, w zakresie doty- czącym potrzeb osób niepełnosprawnych. 2) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3. 3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 414 z 09.12.2020, str. 15 oraz Dz. Urz. UE L 326 z 21.12.2022, str. 8. 2. Wartość zakupu materiałów oraz koszty robót budowlanych, o których mowa w ust. 1, pomniejsza się o wartość takich samych materiałów lub robót budowlanych, które zostałyby zakupione, wykonane lub sfinansowane w związku z do- stosowaniem pomieszczeń do potrzeb osób niebędących osobami niepełnosprawnymi oraz budową lub przebudową zwią- zaną z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu.
1. W przypadku kosztów transportowych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret drugie, kosztami kwalifikującymi się do objęcia refundacją są udokumentowane koszty: 1) zakupu, obowiązkowego ubezpieczenia oraz eksploatacji środka transportu przeznaczonego i wykorzystywanego do przewozu pracowników niepełnosprawnych, skonstruowanego lub trwale przystosowanego do przewozu co najmniej dziewięciu osób, łącznie z kierowcą, w szczególności przystosowanego do transportu osób niepełnosprawnych; 2) zakupu usług transportowych w zakresie dowożenia do pracy i z pracy osób niepełnosprawnych. 2. W celu udokumentowania poniesionych kosztów transportowych pracodawca przedstawia: 1) kartę eksploatacji środków transportu oraz ewidencję zużycia paliwa w odniesieniu do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1; 2) imienną listę pracowników korzystających ze środka transportu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub z usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
1. W przypadku kosztów administracyjnych, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret trzecie, kosztami kwalifikują- cymi się do objęcia refundacją są udokumentowane dodatkowe koszty zatrudnienia pracowników obsługujących realizację uprawnień pracowników niepełnosprawnych oraz pracodawców, wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o reha- bilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także wykonanie obowiązków sprawozdaw- czych pracodawcy bezpośrednio związanych z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. 2. Kwota refundacji kosztów administracyjnych nie może przekroczyć kwoty kosztów płacy pracowników, o których mowa w ust. 1, należnej za czas faktycznego wykonywania dodatkowych czynności, które nie zostałyby poniesione w przy- padku, gdyby pracodawca zatrudniał wyłącznie pracowników niebędących osobami niepełnosprawnymi.
Refundacja obejmuje kwotę podatku od towarów i usług, w stosunku do której, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.
Refundacja jest udzielana jako pomoc publiczna na rekompensatę dodatkowych kosztów związanych z zatrudnia- niem pracowników niepełnosprawnych spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.4)).
1. Pracodawca składa do Funduszu wniosek o: 1) dofinansowanie za dany rok kalendarzowy – w terminie od dnia 1 stycznia do dnia 15 listopada tego roku; 2) refundację – w terminie do 15. dnia drugiego miesiąca danego kwartału – za ten kwartał oraz za kwartały pozostałe do końca roku, którego dotyczy wniosek. 2. Pracodawca, który uzyskał status zakładu pracy chronionej lub status przedsiębiorstwa społecznego po dniu 15 listo- pada danego roku kalendarzowego: 1) składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, za okres od dnia 16 listopada do końca tego roku w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego; 2) składa wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, za czwarty kwartał w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego. 3. Wniosek o dofinansowanie lub wniosek o refundację określa okres, za jaki jest składany, oraz zawiera: 1) nazwę pracodawcy; 2) adres siedziby albo miejsca zamieszkania pracodawcy, o ile jest on tożsamy z adresem wykonywanej działalności; 3) adres do korespondencji pracodawcy, jeżeli jest inny niż adres określony w pkt 2; 4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1. 4) imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania pracodawcy w sprawie; 5) numer telefonu pracodawcy; 6) adres poczty elektronicznej pracodawcy; 7) numery NIP i PKD pracodawcy; 8) nazwę banku i numer rachunku bankowego pracodawcy lub nazwę spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej i numer rachunku; 9) dane dotyczące wnioskowanej pomocy: a) wnioskowaną kwotę pomocy ogółem, b) formę zabezpieczenia zwrotu pomocy. 4. Do wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację dołącza się: 1) kopie lub odwzorowanie cyfrowe aktualnej decyzji o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej lub statusu przedsię- biorstwa społecznego; 2) oświadczenie pracodawcy o: a) posiadaniu lub nieposiadaniu w dniu złożenia wniosku: – zaległości w zobowiązaniach wobec Funduszu, – nieuregulowanych w terminie zobowiązań cywilnoprawnych, b) zaleganiu lub niezaleganiu w dniu złożenia wniosku z: – wypłacaniem w terminie wynagrodzeń pracownikom lub – opłacaniem w terminie składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub innych danin publicznych, c) ogłoszeniu lub nieogłoszeniu w stosunku do niego upadłości lub rozpoczęcia jego likwidacji; 3) informację o przeciętnych miesięcznych stanach zatrudnienia: a) ogółem, b) osób niepełnosprawnych ogółem oraz w podziale na stopnie niepełnosprawności ustalonych odrębnie dla każdego z 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz o średnim kwartalnym stanie zatrudnienia osób niepeł- nosprawnych obliczonym na podstawie tych stanów zatrudnienia. 5. Do wniosku o dofinansowanie dołącza się: 1) potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie zawartych umów kredytowych; 2) informację z banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej, z którymi zostały zawarte umowy kredytowe, o wysokości odsetek, jakie pracodawca zapłaci z tytułu zaciągniętych kredytów za okres wskazany we wniosku, za który zostanie naliczone oprocentowanie kredytów do dofinansowania, wraz z informacją o wysokości stopy procentowej przyjętej do wyliczenia odsetek; 3) informację pracodawcy o przeznaczeniu kredytów i o wysokości kredytów, które mogą zostać objęte dofinansowaniem stosownie do § 2, oraz o okresie, za który zostanie naliczone oprocentowanie kredytów do dofinansowania; 4) zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie lub oświadczenie o wy- sokości tej pomocy, otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok podatkowy oraz dwa poprzedzające go lata po- datkowe, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołów- stwie w tym okresie; 5) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, w za- kresie określonym na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczą- cych pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702). 6. Do wniosku o refundację dołącza się informację o wysokości: 1) kosztów ze wskazaniem rodzajów i kwot kosztów, o których mowa w § 5–7; 2) otrzymanej pomocy publicznej, pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy – w zakresie wynikającym z art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia refundacją. 7. Fundusz może żądać od pracodawcy przedstawienia dodatkowych dokumentów potwierdzających informacje za- warte we wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację.
1. Fundusz sprawdza wniosek o dofinansowanie lub wniosek o refundację pod względem rachunkowym i for- malnym. 2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości we wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację Fundusz: 1) informuje pracodawcę o nieprawidłowościach w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku oraz 2) wzywa do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. 3. Fundusz, rozpatrując wniosek o dofinansowanie lub wniosek o refundację, bierze pod uwagę: 1) przewidywane efekty oraz całkowite i jednostkowe koszty realizacji przedsięwzięcia, które ma być sfinansowane w ra- mach pomocy; 2) stopnie niepełnosprawności osób, na których rehabilitację zawodową i społeczną pracodawca zaciągnął kredyt, o którym mowa w § 2 ust. 1 – w przypadku wniosku o dofinansowanie; 3) wysokość środków Funduszu przeznaczonych na ten cel w danym roku.
1. Fundusz pisemnie informuje pracodawcę o sposobie rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie lub wniosku o re- fundację w terminie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku. 2. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację Fundusz informuje pracodawcę o jego rozpatrzeniu, wzywając go do negocjacji warunków umowy. 3. Negocjacje powinny zakończyć się w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. 4. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację Fundusz sporządza uzasadnienie.
1. W terminie 14 dni od dnia zakończenia negocjacji Fundusz zawiera umowę z pracodawcą. 2. Umowa określa: 1) zobowiązanie Funduszu do: a) wypłaty dofinansowania lub refundacji w kwocie ustalonej w wyniku negocjacji, b) co najmniej jednokrotnego zweryfikowania prawidłowości realizacji warunków umowy przez pracodawcę w cza- sie obowiązywania umowy; 2) zobowiązanie pracodawcy odpowiednio do: a) wykorzystania zaciągniętych kredytów zgodnie z przeznaczeniem, b) poniesienia kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w terminach określonych w umowie, c) niezmniejszenia średniego kwartalnego stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, ustalonego stosownie do § 10 ust. 4 pkt 3, więcej niż o 10% w stosunku do średniego kwartalnego stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w tym przepisie, w czasie obowiązywania umowy, d) nieposiadania zaległości, o których mowa w § 10 ust. 4 pkt 2 lit. a tiret pierwsze lub lit. b, w czasie obowiązywa- nia umowy, e) udokumentowania realizacji umowy na wezwanie Funduszu, f) umożliwienia wykonania przez Fundusz czynności, o których mowa w pkt 1 lit. b, g) informowania Funduszu o wszelkich zmianach dotyczących realizacji umowy w terminie 7 dni od dnia wystąpie- nia tych zmian, h) rozliczenia otrzymanej pomocy w sposób i terminie określonym w umowie, i) zwrotu dofinansowania lub refundacji w przypadku: – naruszenia co najmniej jednego z warunków umowy w okresie jej obowiązywania, – utraty statusu zakładu pracy chronionej albo statusu przedsiębiorstwa społecznego lub zbycia środków trwa- łych objętych refundacją w części, która nie została pokryta odpisami amortyzacyjnymi, ustalonymi przy za- stosowaniu stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych na dzień zby- cia tych środków, j) zabezpieczenia zwrotu kwoty refundacji – w formie hipoteki, poręczenia, przelewu wierzytelności na zabezpie- czenie, weksla z poręczeniem wekslowym (awal), gwarancji bankowej, zastawu na prawach lub rzeczach, blokady rachunku bankowego, blokady rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji przez dłużnika; 3) okres jej obowiązywania. 3. Umowa, której przedmiotem jest zwrot kosztów, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b tiret pierwsze, dodatkowo określa: 1) zakres robót budowlanych i termin ich zakończenia; 2) termin i sposób odbioru obiektu lub pomieszczenia. 4. Umowę zawiera się w formie pisemnej. Zmiana umowy wymaga formy pisemnej.
1. Terminy, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2, § 13 ust. 2 pkt 2 lit. g i h oraz § 16 ust. 3, przywraca się, jeżeli pra- codawca uprawdopodobni, że uchybienie tym terminom nastąpiło bez jego winy. 2. W przypadku niedotrzymania przywróconego zgodnie z ust. 1 terminu, o którym mowa w § 10 ust. 1 i 2, albo nie- dotrzymania terminu, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2, Fundusz informuje pracodawcę o pozostawieniu wniosku o dofi- nansowanie lub wniosku o refundację bez rozpatrzenia.
Fundusz: 1) przekazuje dofinansowanie lub refundację na rachunek bankowy lub rachunek w kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany we wniosku o dofinansowanie lub wniosku o refundację, w terminie 21 dni odpowiednio od dnia przedsta- wienia przez pracodawcę: a) dowodów terminowej zapłaty poszczególnych rat kredytu, którego dotyczy dofinansowanie, wraz z należnymi odsetkami, b) dowodu poniesienia kosztów, o których mowa w § 5–7; 2) informuje pracodawcę o numerze referencyjnym programu pomocowego, na podstawie którego refundacja jest udzie- lana.
1. Pracodawca, który otrzymał dofinansowanie, składa Funduszowi pisemną informację o wykorzystaniu środków. 2. Informacja powinna zawierać w szczególności: 1) pełną nazwę i adres pracodawcy, który otrzymał pomoc; 2) numer identyfikacji podatkowej NIP, o ile taki posiada; 3) numer identyfikacyjny REGON, o ile taki posiada; 4) oznaczenie wykonywanej działalności według PKD; 5) sposób wydatkowania otrzymanego dofinansowania, w tym zgodności z założonym przeznaczeniem; 6) oświadczenie o wykorzystaniu kredytu zgodnie z przeznaczeniem; 7) dane, o których mowa w § 10 ust. 5 pkt 3, ustalone odrębnie dla każdego z miesięcy w okresie pomiędzy dniem zawar- cia umowy a dniem rozliczenia pomocy określonej w umowie. 3. Informację o wykorzystaniu środków pracodawca składa Funduszowi nie później niż w terminie 30 dni od dnia prze- kazania ostatniej raty dofinansowania.
Pracodawca korzystający z dofinansowania lub refundacji przechowuje dokumentację pozwalającą na sprawdze- nie zgodności przyznanej pomocy z przepisami rozporządzenia przez okres 10 lat od dnia przyznania pomocy.
1. Wnioski o refundację zwrotu kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomiesz- czeń zakładu lub zwrotu kosztów transportowych i administracyjnych lub wnioski o dofinansowanie w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych i w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, pod warun- kiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, rozpatruje się na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia. 2. Określone w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie pomocy finansowej udzielanej pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1199) terminy związane z rozpatrywaniem wniosków, o któ- rych mowa w ust. 1, które rozpoczęły bieg przed dniem 1 maja 2023 r. ulegają wydłużeniu o liczbę dni przypadających w okresie począwszy od dnia 1 maja 2023 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. 3. Do umów o refundację zwrotu kosztów budowy lub przebudowy związanej z modernizacją obiektów i pomieszczeń zakładu lub zwrotu kosztów transportowych i administracyjnych lub do umów o dofinansowanie w wysokości do 50% opro- centowania zaciągniętych kredytów bankowych i w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Spo- łecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie pomocy finansowej udzielanej pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chro- nionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
1. Dofinansowanie stanowiące pomoc de minimis spełniającą warunki określone w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 pkt 1, jest udzielane do dnia 30 czerwca 2024 r. 2. Dofinansowanie stanowiące pomoc de minimis spełniającą warunki określone w rozporządzeniu, o którym mowa w § 3 pkt 2, jest udzielane do dnia 30 czerwca 2024 r. 3. Refundacja stanowiąca pomoc publiczną jest udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 maja 2023 r.5) Minister Rodziny i Polityki Społecznej: M. Maląg 5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie pomocy finansowej udzielanej pracodawcom prowadzącym zakłady pracy chronionej ze środków Państwowego Funduszu Rehabili- tacji Osób Niepełnosprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1199), które utraciło moc z dniem 30 kwietnia 2023 r. na podstawie art. 81 pkt 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1287 i 1429).