t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) warunki i tryb udzielania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy z dnia 5 sierp- nia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego, o Rzeczniku Finansowym i o Funduszu Edukacji Finansowej, zwanej dalej „ustawą”, w tym: a) tryb przeprowadzania otwartego konkursu ofert, zwanego dalej „konkursem ofert”, oraz naboru wniosków, b) kryteria oceny oferty i wniosku, c) tryb zawierania umów na realizację tych działań; 2) sposób rozliczania dotacji celowej na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, zwanej dalej „dotacją”.
1. Minister właściwy do spraw instytucji finansowych, zwany dalej „dysponentem”, opracowuje projekt programu lub projekt konkursu ofert, który określa w szczególności: 1) działania z zakresu edukacji finansowej finansowane lub dofinansowane w ramach programu lub konkursu ofert, 2) wysokość środków przeznaczonych na realizację programu lub konkursu ofert, 3) termin realizacji działań objętych programem lub konkursem ofert, 4) cele zakładane do zrealizowania w ramach działań, o których mowa w pkt 1, 5) kryteria oceny wniosków lub ofert, o których mowa w § 4 – biorąc pod uwagę wnioski Rady Edukacji Finansowej w zakresie sfinansowania lub dofinansowania realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy. 1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Pre- zesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939). 2. Rada Edukacji Finansowej opiniuje projekt programu oraz konkursu ofert pod względem zgodności z kierunkami oraz sposobami ich realizacji, o których mowa w art. 43j ust. 1 pkt 1 ustawy, w terminie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia przekazania projektu programu lub konkursu ofert. 3. Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.
1. Dysponent ogłasza nabór wniosków o udzielenie dotacji w ramach programu, zwanych dalej „wnioskami w ra- mach programu”. 2. Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu określa w szczególności: 1) program, w ramach którego jest prowadzony nabór wniosków w ramach programu; 2) termin i sposób składania wniosków w ramach programu; 3) kryteria oceny wniosków w ramach programu, o których mowa w § 4; 4) dokumenty, które należy dołączyć do wniosku w ramach programu; 5) termin ogłoszenia wyniku tego naboru. 3. Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach programu zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
1. Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem formalnym obejmują złożenie wniosku w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu i w sposób w nim określony. 2. Kryteria oceny wniosków w ramach programu pod względem merytorycznym obejmują: 1) możliwość realizacji działania objętego programem z uwzględnieniem: a) doświadczenia lub potencjału wnioskodawcy w realizacji działań objętych programem, b) zasobu kadrowego wnioskodawcy zapewniającego właściwą realizację działania objętego programem, c) zasobów rzeczowych i lokalowych wnioskodawcy umożliwiających realizację działania objętego programem; 2) jakość złożonego wniosku w ramach programu, w szczególności opis sposobu realizacji działania objętego programem, spójność i przejrzystość tego wniosku oraz możliwość osiągnięcia celów działania objętego programem na podstawie przedstawionego kosztorysu i harmonogramu realizacji tego działania; 3) koszty realizacji działania objętego programem. 3. W ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu dysponent może określić dodatkowe kryteria będące przed- miotem oceny merytorycznej właściwe dla danego rodzaju programu lub działań objętych programem.
1. Wniosek w ramach programu zawiera: 1) wskazanie programu, w ramach którego jest składany; 2) wskazanie, czy wnioskodawca jest osobą fizyczną, osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej oraz jego formy organizacyjnej; 3) imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy i jego adres zamieszkania albo siedziby oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer identyfikacji w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (numer REGON), jeżeli je posiada; 4) imię i nazwisko oraz stanowisko osoby reprezentującej wnioskodawcę; 5) imię i nazwisko osoby wskazanej przez wnioskodawcę do kontaktu oraz jej adres mailowy i numer telefonu, jeżeli je posiada; 6) opis sposobu realizacji działań objętych programem; 7) termin realizacji działań objętych programem; 8) harmonogram realizacji działań objętych programem; 9) informację o wnioskowanej wysokości dotacji na realizację działań objętych programem; 10) kosztorys realizacji działań objętych programem obejmujący w szczególności: a) przewidywane koszty realizacji poszczególnych działań z uwzględnieniem rodzaju kosztów i ich wysokości, b) kalkulację kosztów, które zostaną poniesione z dotacji udzielonej na realizację działań objętych programem wraz ze szczegółowym uzasadnieniem wskazującym, że będą one bezpośrednio związane z realizacją działań objętych programem, a ich poniesienie jest niezbędne; 11) numer rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy; 12) informacje lub dokumenty potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę kryteriów określonych w ogłoszeniu o na- borze wniosków w ramach programu; 13) informacje o sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz o jego zaległych zobowiązaniach finansowych w stosunku do podmiotów publicznoprawnych oraz innych podmiotów; 14) inne informacje, niestanowiące danych osobowych, wskazane przez dysponenta w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu związane z realizacją działania objętego programem; 15) inne informacje, które w ocenie wnioskodawcy będą miały wpływ na realizację działań objętych programem; 16) informacje o załącznikach dołączonych do wniosku w ramach programu. 2. Braki formalne wniosku w ramach programu polegające na niespełnianiu kryteriów oceny pod względem formalnym określonych w ogłoszeniu o naborze wniosków w ramach programu wnioskodawca uzupełnia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do ich uzupełnienia. 3. Wniosek w ramach programu zawierający braki formalne niepodlegające uzupełnieniu lub wniosek, którego braków formalnych nie uzupełniono w terminie, o którym mowa w ust. 2, podlega odrzuceniu.
1. Oceny wniosków w ramach programu, pod względem formalnym i merytorycznym, dokonuje komórka organi- zacyjna w urzędzie obsługującym dysponenta, wykonująca zadania z zakresu obsługi Funduszu Edukacji Finansowej. 2. Pracownik komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1, zwany dalej „pracownikiem dokonującym oceny”, jest wyłączony z oceny wniosków w ramach programu, jeżeli: 1) pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z wnioskodawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz, albo pozostaje we wspólnym pożyciu z wniosko- dawcą, jego pełnomocnikiem lub członkiem jego władz; 2) w okresie dwóch lat przed dniem ogłoszenia naboru wniosków w ramach programu pozostawał w stosunku pracy lub miał zawartą umowę cywilnoprawną z wnioskodawcą albo był członkiem jego władz. 3. Pracownik dokonujący oceny składa dysponentowi oświadczenie o niewystąpieniu okoliczności, o których mowa w ust. 2. 4. Pracownik dokonujący oceny do czasu zakończenia oceny niezwłocznie powiadamia dysponenta o każdej zmianie okoliczności, o których mowa w ust. 2.
1. Z oceny, o której mowa w § 6 ust. 1, sporządza się protokół zawierający: 1) datę jego sporządzenia; 2) imiona i nazwiska pracowników dokonujących oceny; 3) wskazanie programu, w ramach którego złożono wnioski; 4) liczbę złożonych wniosków w ramach programu; 5) wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach pro- gramu zostały zaopiniowane pozytywnie, wraz ze wskazaniem wnioskowanej oraz rekomendowanej wysokości dotacji wraz z jej uzasadnieniem; 6) wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach pro- gramu zostały zaopiniowane negatywnie; 7) wykaz wnioskodawców, zawierający imiona i nazwiska lub nazwy wnioskodawców, których wnioski w ramach pro- gramu zostały odrzucone; 8) inne informacje zgłoszone przez pracowników dokonujących oceny, niestanowiące danych osobowych. 2. Dysponent przekazuje Radzie Edukacji Finansowej protokół, o którym mowa w ust. 1, wraz z wnioskami w ramach programu zaopiniowanymi pozytywnie oraz negatywnie, w celu przedstawienia opinii w zakresie tych wniosków, w termi- nie wyznaczonym przez dysponenta, nie krótszym niż 21 dni od dnia ich przekazania. 3. Nieprzedstawienie przez Radę Edukacji Finansowej opinii, o której mowa w ust. 2, w terminie wyznaczonym przez dysponenta jest równoznaczne z przedstawieniem opinii pozytywnej.
1. Dysponent może podjąć decyzję o: 1) zwiększeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu; 2) zmniejszeniu wysokości środków przeznaczonych na realizację programu albo jego zamknięciu – w przypadku zmniej- szenia rzeczywistych przychodów Funduszu Edukacji Finansowej w stosunku do planu finansowego tego funduszu. 2. Informacje o decyzjach, o których mowa w ust. 1, zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie pod- miotowej urzędu obsługującego dysponenta.
1. Decyzję o: 1) udzieleniu dotacji, w tym o jej wysokości, 2) nieudzieleniu dotacji – dysponent podejmuje, biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w protokole, o którym mowa w § 7 ust. 1, i opinię Rady Edu- kacji Finansowej. 2. Informacje o wyniku naboru wniosków w ramach programu są niezwłocznie zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta.
W przypadku podjęcia decyzji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, dysponent zawiera z wnioskodawcą umowę o treści ustalonej przez dysponenta, która określa w szczególności: 1) strony umowy; 2) działanie realizowane w ramach programu i termin jego realizacji; 3) wysokość dotacji udzielonej na działanie realizowane w ramach programu; 4) termin wykorzystania udzielonej dotacji; 5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji; 6) obowiązki sprawozdawcze wnioskodawcy, któremu udzielono dotacji; 7) dokumenty, które należy złożyć w celu rozliczenia udzielonej dotacji; 8) sposób podawania przez wnioskodawcę informacji o sfinansowaniu albo dofinansowaniu realizacji działania z dotacji ze środków Funduszu Edukacji Finansowej.
1. Wniosek o udzielenie dotacji na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, które nie są objęte programem ogłoszonym przez dysponenta, składa się do dysponenta z wykorzystaniem funkcjonalności systemu teleinfor- matycznego udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta. 2. We wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca przedstawia informacje dotyczące jego dotychczasowej dzia- łalności z uwzględnieniem realizacji działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy. 3. Przepisy § 5 ust. 1 pkt 2–11, 13, 15 i 16, ust. 2 i 3, § 6, § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
W przypadku ogłoszenia konkursu ofert na realizację działań, o których mowa w art. 43h pkt 1 ustawy, do ogło- szenia o konkursie ofert oraz oferty stosuje się odpowiednio przepisy § 3 ust. 2 i 3 oraz § 4 i § 5.
1. Do oceny ofert złożonych w konkursie ofert dysponent powołuje komisję konkursową, zwaną dalej „komisją”, w składzie co najmniej trzech osób. 2. W skład komisji wchodzą pracownicy: 1) urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub 2) jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finansowych lub przez niego nadzorowanych, lub 3) podmiotów, w stosunku do których minister właściwy do spraw budżetu, finansów publicznych i instytucji finanso- wych wykonuje uprawnienia przysługujące Skarbowi Państwa, przekazane mu na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 973). 3. Do członków komisji przepisy § 6 ust. 2–4 stosuje się odpowiednio. 4. Komisja ulega rozwiązaniu: 1) z chwilą zamieszczenia informacji o wyniku konkursu ofert w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego dysponenta; 2) w przypadku unieważnienia konkursu ofert.
1. Oferta złożona w konkursie ofert jest oceniana przez co najmniej 2 członków komisji. 2. Komisja może wezwać oferenta do udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących złożonej przez niego oferty, określając sposób i termin ich udzielenia, nie krótszy niż 7 dni od dnia wezwania. 3. Komisja może złożyć oferentowi propozycję: 1) zmniejszenia wysokości wnioskowanej dotacji lub 2) zmiany kosztorysu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogłoszeniu o konkursie ofert, o kwoty, które w ocenie komisji nie odpowiadają rzeczywistemu kosztowi realizacji tego działania, lub 3) zmiany zaproponowanego przez oferenta sposobu realizacji działania w ramach konkursu ofert określonego w ogło- szeniu o konkursie ofert, jeżeli nie służy on realizacji tego działania. 4. Oferent może skorygować ofertę w terminie 7 dni od dnia złożenia mu propozycji, o której mowa w ust. 3. 5. W przypadku gdy oferent nie skoryguje oferty zgodnie z propozycją, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lub 2, komisja może zarekomendować dysponentowi przyznanie dotacji w wysokości niższej niż wskazana w ofercie. Rekomendacja wy- maga uzasadnienia. 6. Przepisy § 7, § 9 i § 10 stosuje się odpowiednio.
Dysponent może zmienić wysokość dotacji, w szczególności wysokość zaproponowaną przez komisję, o której mowa w § 14 ust. 3.
1. Dysponent unieważnia konkurs ofert, w przypadku gdy: 1) nie wpłynęła żadna oferta; 2) odrzucono wszystkie oferty. 2. Dysponent może unieważnić konkurs ofert z innych przyczyn niż określone w ust. 1, w szczególności w przypadku gdy: 1) wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie działań objętych konkursem jest niewystarczająca, 2) doszło do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania konkursu – podając te przyczyny. 3. Informację o unieważnieniu konkursu ofert zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmioto- wej urzędu obsługującego dysponenta.
Udzieloną dotację rozlicza się z dysponentem na podstawie poniesionych kosztów.
1. Dokumenty niezbędne do rozliczenia udzielonej dotacji przedstawia się dysponentowi wraz ze sprawozdaniem z realizacji działania w terminie określonym w umowie, o której mowa w § 10. 2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności zestawienie poniesionych kosztów wraz z wyka- zem dokumentów księgowych potwierdzających wydatkowanie dotacji z odrębnego rachunku, o którym mowa w art. 43ha ust. 3 ustawy, oraz wyciągiem z tego rachunku zawierającym wykaz wszystkich transakcji. 3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są weryfikowane przez pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w § 6 ust. 1. 4. Dysponent może żądać uzupełnienia lub skorygowania przedstawionego sprawozdania z realizacji działania do czasu zatwierdzenia rozliczenia udzielonej dotacji. 5. Dysponent w trakcie realizacji działania, na które została udzielona dotacja, oraz w okresie 5 lat od dnia zatwierdze- nia rozliczenia dotacji może żądać przedstawienia pełnej dokumentacji dotyczącej realizowanej umowy.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Finansów: M. Rzeczkowska