w sprawie programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową (DU/2023/1163)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) standard prowadzenia programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową;         2) wymagania kwalifikacyjne wobec osób prowadzących programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową.

Standard prowadzenia programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową obejmuje:         1) zmianę przekonań odbiorców programów korekcyjno-edukacyjnych dotyczących stosowania przemocy domowej;         2) powstrzymanie osoby stosującej przemoc domową przed dalszym stosowaniem przemocy;         3) rozwijanie umiejętności samokontroli i współżycia, w tym bardziej efektywne radzenie sobie z emocjami, w tym złością lub poczuciem krzywdy w sytuacjach trudnych;         4) zmniejszenie przez uczestników programu skali zachowań opartych na sile i przemocy;         5) wzrost świadomości na temat zjawiska przemocy domowej i konsekwencji jej stosowania;         6) poszerzenie katalogu zachowań osób stosujących przemoc domową o zachowania alternatywne do krzywdzących w celu budowania relacji interpersonalnych opartych na poszanowaniu domowników i postawie partnerskiej;         7) kształtowanie umiejętności w zakresie wychowania dzieci bez użycia przemocy domowej;         8) uznanie przez osobę stosującą przemoc domową swojej odpowiedzialności za stosowanie przemocy;         9) uzyskanie informacji o możliwościach podejmowania działań terapeutycznych.

W programach korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową mogą uczestniczyć osoby uza- leżnione od alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych po zakończonym programie psychoterapii uzależnień.

    1. Programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową prowadzi się w formie spotkań indy- widualnych lub grupowych.     2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc do- mową mogą być prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.         1) Minister Rodziny i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 416).

W przypadku realizacji programów korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc domową w tym sa- mym miejscu, w którym udziela się pomocy i wsparcia osobom doznającym przemocy domowej, należy zadbać o bezpie- czeństwo osób doznających przemocy domowej.

Programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową są prowadzone przez osoby:         1) posiadające wykształcenie wyższe na kierunku praca socjalna, pedagogika, pedagogika specjalna, nauki o rodzinie, politologia, politologia i nauki społeczne w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacji lub pracy socjalnej lub         2) posiadające tytuł zawodowy magistra na kierunku:             a) psychologia, praca socjalna, pedagogika, pedagogika specjalna, nauki o rodzinie, politologia, politologia i nauki społeczne w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, resocjalizacji lub pracy socjalnej lub             b) innym, uzupełnionym studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki lub resocjalizacji, lub         3) będące terapeutami lub psychoterapeutami;         4) posiadające udokumentowany co najmniej 3-letni staż pracy w instytucjach lub innych podmiotach realizujących za- dania na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej;         5) posiadające zaświadczenie o ukończeniu szkoleń w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej w wymiarze co naj- mniej 100 godzin, w tym w wymiarze 50 godzin w zakresie pracy z osobami stosującymi przemoc domową.

Osoby prowadzące oddziaływania korekcyjno-edukacyjne wobec osób stosujących przemoc w rodzinie, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie spełniają wymogów dotyczących kwalifikacji, o których mowa w § 6, mogą prowadzić programy korekcyjno-edukacyjne dla osób stosujących przemoc domową do czasu uzupełnienia tych kwalifika- cji, jednak nie dłużej niż przez okres 2 lat od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 czerwca 2023 r.2) Minister Rodziny i Polityki Społecznej: M. Maląg         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosu- jących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno-edukacyjne (Dz. U. poz. 259), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 535).