w sprawie wsparcia udzielanego przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego (DU/2023/718)

t.j.

status: obowiązujący

Rozdział 1

Przepis ogólny

Rozporządzenie określa kryteria, szczegółowe warunki i tryb udzielania wsparcia przedsięwzięć na rzecz wspie- rania rozwoju języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, zwany dalej „Instytutem”, zakres informacji, jakie powinna zawierać oferta w otwartym konkursie ofert i wnioski, o których mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o Instytucie Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, zwanej dalej „ustawą”, skład, zadania oraz tryb pracy komisji, o których mowa w art. 24 ust. 3–5 ustawy.

Rozdział 2

Wsparcie przedsięwzięć na rzecz wspierania rozwoju języka polskiego za granicą w trybie otwartego konkursu ofert

Instytut w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej zamieszcza ogłoszenie o otwartym konkursie ofert, o którym mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy, zwanym dalej „konkursem”, które zawiera:         1) datę ogłoszenia konkursu;         2) cel przedsięwzięcia na rzecz wspierania rozwoju języka polskiego za granicą, zwanego dalej „przedsięwzięciem”;         3) zakres przedmiotowy i podmiotowy przedsięwzięcia;         4) określenie obszaru terytorialnego przedsięwzięcia;         5) termin realizacji przedsięwzięcia;         6) wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia w ramach konkursu;         7) regulamin konkursu;         8) informację o wkładzie własnym – o ile jest wymagany;         9) formę, miejsce i termin składania ofert;         10) informację, czy w ramach konkursu dopuszcza się złożenie przez oferenta więcej niż jednej oferty;         11) przewidywany termin ogłoszenia rozstrzygnięcia konkursu.         1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporzą- dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

    1. Oferta składana w ramach konkursu zawiera:         1) dane oferenta:             a) nazwę albo imię (imiona) i nazwisko,             b) adres siedziby albo adres zamieszkania,             c) adres do korespondencji,             d) adres poczty elektronicznej i numer telefonu,             e) numer identyfikacji podatkowej (NIP), numer identyfikacyjny REGON albo numer wpisu do Krajowego Reje- stru Sądowego (KRS);         2) dane osoby uprawnionej do reprezentacji i składania oświadczeń woli w imieniu i na rzecz oferenta:             a) imię (imiona) i nazwisko,             b) numer PESEL,             c) adres do korespondencji;         3) nazwę zadania;         4) planowany termin realizacji przedsięwzięcia;         5) opis realizacji przedsięwzięcia;         6) zasoby kadrowe, rzeczowe lub finansowe oferenta, które będą wykorzystywane do realizacji przedsięwzięcia;         7) informację o wcześniejszej działalności oferenta, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju języka polskiego za granicą;         8) informacje dotyczące wkładu własnego – o ile jest wymagany.     2. Do oferty dołącza się:         1) zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia oferty;         2) oświadczenie o braku zachodzenia przesłanek określonych w art. 24 ust. 2 ustawy;         3) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przesyłanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), w szczególności na adres poczty elektronicznej oferenta;         4) kosztorys przedsięwzięcia;         5) pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika.

    1. Oceny formalnej ofert dokonują przedstawiciele Instytutu.     2. Ocena formalna oferty obejmuje zgodność oferty z wymogami określonymi w § 3 oraz weryfikację poprawności złożonych podpisów. Ocena formalna oferty nie obejmuje weryfikacji poprawności informacji zawartych w ofercie, o których mowa w § 3 ust. 1.     3. Jeżeli oferta zawiera braki formalne, Instytut wzywa oferenta do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia dorę- czenia wezwania wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków formalnych spowoduje pozostawienie oferty bez rozpo- znania.     4. Do oceny merytorycznej są kierowane wyłącznie oferty spełniające wymagania formalne.

Instytut udziela wsparcia w ramach konkursu, uwzględniając następujące kryteria:         1) posiadanie przez oferenta zasobów kadrowych, rzeczowych lub finansowych oraz doświadczenia, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju języka polskiego za granicą, umożliwiających zrealizowanie przedsięwzięcia;         2) adekwatność opisu realizacji przedsięwzięcia do założonego celu przedsięwzięcia;         3) zgodność oferty z zakresem przedmiotowym i podmiotowym przedsięwzięcia;         4) adekwatność kosztorysu przedsięwzięcia do celu i zakresu przedmiotowego i podmiotowego przedsięwzięcia.

W konkursie może zostać wybrana więcej niż jedna oferta.

    1. W skład komisji konkursowej, o której mowa w art. 24 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „komisją konkursową”, wchodzi co najmniej pięciu członków, w tym przedstawiciele Instytutu, Prezesa Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz eksperci zewnętrzni.     2. Dyrektor Instytutu, powołując komisję konkursową, wskazuje jej przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.     3. Przewodniczący kieruje pracami komisji konkursowej.     4. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego.     5. Do zadań sekretarza należy przygotowanie dokumentacji prac komisji konkursowej i projektu protokołu posiedze- nia tej komisji.     6. Komisja konkursowa działa na posiedzeniach.     7. Posiedzenia komisji konkursowej mogą odbywać się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewnia- jących w szczególności:         1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym,         2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym umożliwiającą uczestnikom posiedzenia komisji wypowiadanie się w jego toku – z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.     8. Posiedzenia komisji konkursowej odbywają się w obecności co najmniej połowy liczby jej członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.     9. Uchwały komisji konkursowej są podejmowane w drodze uzgodnienia.     10. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt uchwały może być poddany głosowaniu, na podstawie decyzji przewodniczącego. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków komisji konkursowej. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.     11. Członek komisji konkursowej, który nie zgadza się z treścią uchwały, może zgłosić do protokołu zdanie odrębne.     12. Uchwałę komisji konkursowej podpisuje przewodniczący i przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi Instytutu.     13. W przypadku gdy jest to uzasadnione liczbą złożonych ofert, liczbą członków komisji konkursowej lub koniecz- nością zapewnienia sprawnego przebiegu konkursu, Dyrektor Instytutu może zarządzić ocenę ofert przez zespoły składa- jące się co najmniej z dwóch członków komisji konkursowej. Przepisy ust. 8–12 stosuje się odpowiednio. Oceny zespo- łów stanowią załącznik do uchwały komisji konkursowej.

    1. Do zadań komisji konkursowej należy:         1) ocena merytoryczna ofert z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 5;         2) sporządzenie listy wszystkich ofert złożonych w ramach konkursu;         3) przedstawienie do każdej oferty opinii zawierającej rekomendację odrzucenia albo wybrania oferty wraz z uzasad- nieniem.     2. Opinia zawierająca rekomendację wybrania oferty zawiera również proponowaną wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację przedsięwzięcia wraz z uzasadnieniem.

Dyrektor Instytutu, po zapoznaniu się z opiniami komisji konkursowej, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 3, roz- strzyga konkurs, określając jednocześnie wysokość przyznanych środków finansowych w stosunku do każdej wybranej oferty.

Instytut zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej informację o:         1) wynikach konkursu, która zawiera:             a) nazwę podmiotu, którego oferta została wybrana,             b) nazwę przedsięwzięcia,             c) wysokość przyznanych środków finansowych;         2) unieważnieniu konkursu – w przypadku, o którym mowa w art. 23 ust. 5 ustawy.

Dyrektor Instytutu po ogłoszeniu wyników konkursu zawiera z oferentem, którego oferta została wybrana, umowę dotacyjną, o której mowa w art. 23 ust. 3 ustawy, na realizację przedsięwzięcia, którego dotyczył konkurs.

Rozdział 3

Wsparcie przedsięwzięć na rzecz wspierania rozwoju języka polskiego za granicą w trybie naboru wniosków

Instytut w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej zamieszcza ogłoszenie o naborze wniosków w trybie ciągłym, o którym mowa w art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy, zwanym dalej „naborem”, które zawiera:         1) datę ogłoszenia naboru;         2) wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację przedsięwzięć w ramach naboru;         3) regulamin naboru;         4) informację o wkładzie własnym – o ile jest wymagany;         5) formę, miejsce i termin składania wniosków w ramach naboru;         6) informację, czy w ramach naboru dopuszcza się złożenie przez wnioskodawcę więcej niż jednego wniosku;         7) przewidywany termin ogłoszenia rozstrzygnięcia naboru.

    1. Wniosek składany w ramach naboru, zwany dalej „wnioskiem”, zawiera:         1) dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2;         2) nazwę proponowanego przedsięwzięcia;         3) cel proponowanego przedsięwzięcia i zakładane rezultaty wynikające ze zrealizowania proponowanego przedsię- wzięcia;         4) zakres przedmiotowy i podmiotowy proponowanego przedsięwzięcia;         5) określenie obszaru terytorialnego proponowanego przedsięwzięcia;         6) planowany termin realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         7) opis realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         8) zasoby kadrowe, rzeczowe lub finansowe wnioskodawcy, które będą wykorzystywane do realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         9) informacje o wcześniejszej działalności wnioskodawcy, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju języka pol- skiego za granicą;         10) informacje dotyczące wkładu własnego – o ile jest wymagany.     2. Do wniosku dołącza się:         1) dokumenty i oświadczenia, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1–3 i 5;         2) kosztorys proponowanego przedsięwzięcia.

Instytut udziela wsparcia w ramach naboru, uwzględniając następujące kryteria:         1) posiadanie przez wnioskodawcę zasobów kadrowych, rzeczowych lub finansowych oraz doświadczenia, w szczegól- ności w zakresie wspierania rozwoju języka polskiego za granicą, umożliwiających zrealizowanie proponowanego przedsięwzięcia;         2) spójność proponowanego przedsięwzięcia z celami i zadaniami Instytutu;         3) adekwatność opisu realizacji proponowanego przedsięwzięcia do założonego celu i rezultatów wynikających ze zrealizowania proponowanego przedsięwzięcia;         4) adekwatność kosztorysu proponowanego przedsięwzięcia do celu i zakresu przedmiotowego i podmiotowego propo- nowanego przedsięwzięcia;         5) zakładane rezultaty wynikające ze zrealizowania proponowanego przedsięwzięcia.

W ramach naboru może zostać wybrany więcej niż jeden wniosek.

    1. W skład komisji ekspertów, o której mowa w art. 24 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „komisją ekspertów”, wchodzi co najmniej pięciu członków, w tym przedstawiciele Instytutu, Prezesa Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz eksperci zewnętrzni.     2. Do komisji ekspertów przepisy § 7 ust. 2–13 stosuje się odpowiednio.

    1. Do zadań komisji ekspertów należy:         1) ocena formalna wniosków;         2) ocena merytoryczna wniosków z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 14;         3) sporządzenie listy wszystkich wniosków złożonych w ramach naboru;         4) przedstawienie oceny każdego wniosku zawierającej rekomendację odrzucenia albo wybrania wniosku wraz z uza- sadnieniem.     2. Ocena zawierająca rekomendację wybrania wniosku zawiera również proponowaną wysokość środków finanso- wych przeznaczonych na realizację proponowanego przedsięwzięcia wraz z uzasadnieniem.     3. Ocena formalna wniosku obejmuje zgodność wniosku z wymogami określonymi w § 13 oraz weryfikację popraw- ności złożonych podpisów. Ocena formalna wniosku nie obejmuje weryfikacji poprawności informacji zawartych we wniosku, o których mowa w § 13.     4. Jeżeli wniosek zawiera braki formalne, komisja ekspertów wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków formalnych spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.     5. Do oceny merytorycznej są kierowane wyłącznie wnioski spełniające wymagania formalne.

Dyrektor Instytutu, po zapoznaniu się z ocenami komisji ekspertów, o których mowa w § 17 ust. 1 pkt 4, roz- strzyga nabór, określając jednocześnie wysokość przyznanych środków finansowych w stosunku do każdego wybranego wniosku.

Instytut zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej informację o wynikach naboru, która zawiera:         1) nazwę podmiotu, którego wniosek został wybrany;         2) nazwę przedsięwzięcia;         3) wysokość przyznanych środków finansowych.

Dyrektor Instytutu, po ogłoszeniu wyników naboru, zawiera z wnioskodawcą, którego wniosek został wybrany, umowę dotacyjną, o której mowa w art. 23 ust. 3 ustawy, na realizację danego przedsięwzięcia.

Rozdział 4

Wsparcie przedsięwzięć na rzecz wspierania rozwoju języka polskiego za granicą na wniosek uprawnionego

    1. Wniosek składany z inicjatywy własnej podmiotu w celu uzyskania wsparcia, o którym mowa w art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy, zwany dalej „wnioskiem o użyczenie nieruchomości”, zawiera:         1) dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2;         2) nazwę proponowanego przedsięwzięcia;         3) adres nieruchomości, której dotyczy wniosek o użyczenie nieruchomości, wraz z określeniem planowanego terminu użyczenia nieruchomości;         4) cel proponowanego przedsięwzięcia i zakładane rezultaty realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         5) zakres przedmiotowy i podmiotowy proponowanego przedsięwzięcia;         6) planowany termin realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         7) opis realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         8) zasoby kadrowe, rzeczowe lub finansowe wnioskodawcy, które będą wykorzystywane do realizacji proponowanego przedsięwzięcia;         9) informacje o dotychczasowej działalności wnioskodawcy, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju języka polskiego za granicą.     2. Do wniosku dołącza się:         1) dokumenty i oświadczenia, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1–3 i 5;         2) kosztorys proponowanego przedsięwzięcia.

Instytut udziela wsparcia, o którym mowa w art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy, uwzględniając następujące kryteria:         1) posiadanie przez wnioskodawcę zasobów kadrowych, rzeczowych lub finansowych oraz doświadczenia, w szczegól- ności w zakresie wspierania rozwoju języka polskiego za granicą, umożliwiających zrealizowanie proponowanego przedsięwzięcia;         2) znaczenie realizacji proponowanego przedsięwzięcia na użyczanej nieruchomości dla rozwoju języka polskiego za granicą;         3) spójność proponowanego przedsięwzięcia z celami i zadaniami Instytutu;         4) adekwatność opisu realizacji proponowanego przedsięwzięcia do założonego celu i rezultatów wynikających ze zrealizowania proponowanego przedsięwzięcia;         5) adekwatność kosztorysu proponowanego przedsięwzięcia do celu i zakresu przedmiotowego i podmiotowego propo- nowanego przedsięwzięcia;         6) zakładane rezultaty realizacji proponowanego przedsięwzięcia.

    1. W przypadku powołania doraźnej komisji ekspertów, o której mowa w art. 24 ust. 5 ustawy, zwanej dalej „komisją doraźną”, w skład tej komisji wchodzi co najmniej pięciu członków, w tym przedstawiciele Instytutu, Prezesa Rady Ministrów i ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz eksperci zewnętrzni.     2. Dyrektor Instytutu, powołując komisję doraźną, wskazuje jej przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.     3. Przewodniczący kieruje pracami komisji doraźnej i przygotowuje dokumentację jej prac, w tym protokół posie- dzenia tej komisji.     4. Do komisji doraźnej przepisy § 7 ust. 4 i 6–12 stosuje się odpowiednio.

    1. Wniosek o użyczenie nieruchomości podlega ocenie formalnej i merytorycznej.     2. Ocena formalna wniosku obejmuje zgodność wniosku o użyczenie nieruchomości z wymogami określonymi w § 21 i weryfikację poprawności złożonych podpisów. Ocena formalna wniosku nie obejmuje weryfikacji poprawności informa- cji zawartych we wniosku o użyczenie nieruchomości, o których mowa w § 21 ust. 1.     3. Jeżeli wniosek o użyczenie nieruchomości zawiera braki formalne, wzywa się wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków formalnych spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.     4. Do oceny merytorycznej są kierowane wyłącznie wnioski o użyczenie nieruchomości spełniające wymagania for- malne.     5. Ocena merytoryczna jest dokonywana z uwzględnieniem kryteriów, o których mowa w § 22.

    1. W przypadku powołania komisji doraźnej oceny formalnej i merytorycznej wniosku o użyczenie nierucho- mości dokonuje ta komisja.     2. Komisja doraźna przedstawia ocenę wniosku o użyczenie nieruchomości wraz z uzasadnieniem.

Instytut zamieszcza informację o nieodpłatnym użyczeniu nieruchomości Instytutu w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej wraz ze wskazaniem podmiotu, któremu użyczono tę nieruchomość, oraz terminu tego użyczenia.

Rozdział 5

Przepis końcowy

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek