w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (DU/2023/626)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa system oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie wystę- powania naruszeń dotyczących:         1) czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców;         2) stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O . 2 3 2 3 3 4

    1. System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń doty- czących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców tworzą:         1) wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, określony w załączniku do rozporządzenia, przy czym:             a) w tabeli 1 jest określony wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, popełnionych przez kierowcę,             b) w tabeli 2 jest określony wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, popełnionych przez podmiot wykonujący przewóz drogowy,             c) w tabeli 3 jest określony wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, popełnionych przez zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy;         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).         2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża:         1) dyrektywę 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającą dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49);         2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej doty- czącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającą dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 134, Dz. Urz. UE L 197 z 04.07.2014, str. 87, Dz. Urz. UE L 219 z 22.08.2019, str. 77 oraz Dz. Urz. UE L 342 z 27.09.2021, str. 45).         2) wzór służący obliczeniu stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naru- szeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym sto- sowania tachografów, oraz sposób jego obliczania;         3) wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy zawierający informację o ich stopniu ryzyka i zaklasyfikowaniu do odpowiedniego przedziału ryzyka, o którym mowa w ust. 3.     2. System oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O tworzą: 2 3 2 3 3 4         1) wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy dokonujących naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O , tworzony na podstawie: 2 3 2 3 3 4             a) informacji i danych zgromadzonych w centralnej ewidencji naruszeń stwierdzonych w wyniku przeprowadzonych kontroli, o której mowa w art. 80 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, oraz             b) informacji, o których mowa w art. 54f tej ustawy, otrzymanych przez Głównego Inspektora Transportu Drogo- wego za pośrednictwem systemu wymiany komunikatów (systemu RSI), o którym mowa w art. 3 rozporządze- nia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205 z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad doty- czących procedur zgłaszania pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwier- dzone podczas drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3);         2) wykaz usterek określonych w przepisach regulujących zakres kontroli stanu technicznego pojazdu wraz z przypisa- nymi do nich kategoriami, wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, z późn. zm.3));         3) wzór służący obliczeniu współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O oraz sposób jego obliczania; 2 3 2 3 3 4         4) wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń do- tyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O . 2 3 2 3 3 4     3. W systemie oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń doty- czących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców podmioty te na podstawie obliczonego dla nich stopnia ryzyka klasyfikuje się do następujących przedziałów ryzyka:         1) przedział szary (przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli);         2) przedział zielony (0–100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka);         3) przedział pomarańczowy (101–200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka);         4) przedział czerwony (201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka).

    1. Ustalenie stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń do- tyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tacho- grafów, następuje na podstawie analizy wyników kontroli drogowych oraz kontroli w siedzibie tych podmiotów przepro- wadzanych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.     2. W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, przez:         1) zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogo- wym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, albo         2) kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy – a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz drogowy – przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się odpowiednio naruszenia osób, o których mowa w pkt 1 albo 2.         3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642.     3. W przypadku gdy podczas kontroli stwierdzono popełnienie naruszenia dotyczącego czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, przez:         1) zarządzającego transportem, osobę, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy, oraz         2) kierowcę wykonującego przewóz na rzecz podmiotu wykonującego przewóz drogowy – a nie stwierdzono popełnienia danego naruszenia przez podmiot wykonujący przewóz drogowy – przy ustalaniu stopnia ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, uwzględnia się naruszenia zarządzającego transportem, osoby, o której mowa w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, a także innej osoby wykonującej czynności związane z przewozem drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy.     4. Przy ustalaniu stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń do- tyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tacho- grafów, uwzględnia się naruszenia stwierdzone w ostatnich dwóch latach na podstawie ostatecznej decyzji administracyj- nej lub prawomocnego mandatu karnego bądź orzeczenia o nałożeniu kary.     5. Stopień ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, oblicza się według wzoru: n × v + n × v + n × v + n × v ( Σ iNN NN iBPN BPN iPN PN iNMW NMW ) i N i R = × g r gdzie poszczególne symbole oznaczają: R – ogólny stopień ryzyka przedsiębiorstwa, n – liczbę naruszeń danego rodzaju na pojedynczą kontrolę (wszystkie rodzaje kontroli), i – pojedynczą kontrolę, v – ważony wynik w zależności od rodzaju/wagi naruszenia (NMW/PN/BPN/NN), NN – najpoważniejsze naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, PN – poważne naruszenie, NMW – naruszenie mniejszej wagi, N – liczbę pojazdów skontrolowanych podczas pojedynczej kontroli, r – łączną liczbę kontroli w przedsiębiorstwie, g – współczynnik związany ze stosowaniem przez przedsiębiorcę we wszystkich użytkowanych pojazdach inteligent- nych tachografów, zgodnych z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporzą- dzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji nie- których przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, z późn. zm.4)), współczynniki ważenia (v) w zależności od rodzaju naruszenia wynoszą: NMW = 1, PN = 10, BPN = 30, NN = 90.     6. Wartość punktowa kontroli, w trakcie której nie stwierdzono naruszeń, wynosi 0.         4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1.     7. Jeżeli kontrola w siedzibie podmiotu wykonującego przewóz drogowy wykaże, że cały tabor jest wyposażony w inteligentne tachografy zgodnie z rozdziałem II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozpo- rządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, jego ostateczny wynik stopnia ryzyka mnoży się przez współczynnik 0,9 (g).

    1. Przy ustalaniu współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O uwzględnia się: 2 3 2 3 3 4         1) całkowitą liczbę drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O , 2 3 2 3 3 4 przeprowadzonych w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do podmiotu wykonującego przewóz drogowy;         2) liczbę usterek wraz ze współczynnikiem ich wagi stwierdzonych w danym roku kalendarzowym w odniesieniu do podmiotu wykonującego przewóz drogowy.     2. Współczynnik wagi usterek dla:         1) usterki niebezpiecznej (UN), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi 40;         2) usterki poważnej (UP), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi 10;         3) usterki drobnej (UD), określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, wynosi 1.     3. Współczynnik ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N 2 3 2 3 i przyczep kategorii O i O oblicza się według wzoru: 3 4 (#UN × 40) + (#UP × 10) + (#UD × 1) wr = C gdzie poszczególne symbole oznaczają: wr – współczynnik ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N 2 3 2 3 i przyczep kategorii O i O , 3 4 C – całkowitą liczbę drogowych kontroli technicznych pojazdów kategorii M , M, N i N i przyczep kategorii O i O , 2 3 2 3 3 4 o której mowa w ust. 1 pkt 1, #UN – liczbę usterek niebezpiecznych, #UP – liczbę usterek poważnych, #UD – liczbę usterek drobnych.

    1. Główny Inspektor Transportu Drogowego corocznie do dnia 31 maja określa wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, na podstawie analizy wyników kontroli z dwóch lat kalendarzowych poprzedzających rok przygotowania tego wykazu.     2. Informacja o podmiotach zaklasyfikowanych w wykazie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, do przedziału czer- wonego (przewoźnicy wysokiego ryzyka) jest udostępniana wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komen- dantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz Głównemu Inspektorowi Pracy.     3. Podmioty zaklasyfikowane w wykazie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, do przedziału czerwonego (przewoźnicy wysokiego ryzyka) są typowane do kontroli w pierwszej kolejności.

    1. Na podstawie analizy stwierdzonych podczas drogowych kontroli technicznych naruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O , w danym roku kalendarzowym, Główny 2 3 2 3 3 4 Inspektor Transportu Drogowego określa wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania tych naruszeń, dla danego roku, w terminie do dnia 31 marca roku następnego.     2. Wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 4, ustala się na podstawie wyników drogowych kontroli technicznych podmiotów wykonujących przewóz drogowy, przeprowadzonych w roku kalendarzowym, dla którego została określona wartość współczynnika, o którym mowa w ust. 1.     3. Wykaz, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 4, Główny Inspektor Transportu Drogowego udostępnia wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej i Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.     4. Pojazdy kategorii M , M , N i N i przyczepy kategorii O i O użytkowane przez podmioty, o których mowa w § 2 2 3 2 3 3 4 ust. 1 pkt 3 lub ust. 2 pkt 4, są typowane do drogowych kontroli technicznych w pierwszej kolejności.

    1. Wzór i sposób obliczania stopnia ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy w zakresie występo- wania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, stosuje się po raz pierwszy do określenia stopnia ryzyka w 2024 r. w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2023 r.     2. Wzór i sposób obliczania współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących stanu technicznego pojaz- dów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O stosuje się po raz pierwszy do określenia współczynnika ryzy- 2 3 2 3 3 4 ka występowania naruszeń w 2024 r. w odniesieniu do naruszeń stwierdzonych w 2023 r.

    1. Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców w odniesieniu do kontroli przeprowadzonych w 2022 r. oraz określi wykaz podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania tych naruszeń, na podstawie przepisów dotychczasowych, w terminie do dnia 31 maja 2023 r.     2. Podmioty ujęte w wykazie podmiotów o wysokim współczynniku ryzyka występowania naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, ustalonym na podstawie przepisów dotychczasowych, podlegają kontroli w roku następującym po roku, dla którego został określony wysoki współczynnik ryzyka występowania naruszeń.

Główny Inspektor Transportu Drogowego określi wartość wysokiego współczynnika ryzyka występowania na- ruszeń dotyczących stanu technicznego pojazdów kategorii M , M , N i N i przyczep kategorii O i O w odniesieniu do 2 3 2 3 3 4 naruszeń stwierdzonych w 2022 r. oraz określi wykaz podmiotów wykonujących przewóz drogowy o wysokim współ- czynniku ryzyka występowania tych naruszeń, na podstawie przepisów dotychczasowych, w terminie do dnia 7 kwietnia 2023 r.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.5) Minister Infrastruktury: A. Adamczyk         5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 21 października 2019 r. w sprawie systemu oceny ryzyka podmiotów wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. poz. 2123), które na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 209) utraciło moc z dniem 1 marca 2023 r.

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW1) Tabela 1 WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW, POPEŁNIONYCH PRZEZ KIEROWCĘ Lp. Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym wskazane w załączniku III do stosowania tachografów, popełnionych przez kierowcę dyrektywy 2006/22/WE2) (NMW – naruszenie mniejszej wagi, PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie) 1 Nieokazanie wykresówki, zapisów odręcznych, wydruków, karty I2 – BPN kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę, za bieżący dzień oraz I5 – BPN poprzednie 28 dni – za każdy dokument 2 Nieokazanie danych z karty kierowcy I3 – BPN 3 Prowadzenie pojazdu z naruszeniem przepisów o czasie prowadzenia pojazdu, obowiązujących przerwach i odpoczynku 3.1. Przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu:         1) o czas do 1 godziny B1 – NMW, B5 – NMW         2) za każdą następną rozpoczętą godzinę B2 – PN, B3 – BPN, B6 – PN, B7 – BPN 3.2. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:         1) o czas powyżej 15 minut do 30 minut C1 – NMW         2) za każde następne rozpoczęte 30 minut C2 – PN, C3 – BPN 3.3. Skrócenie dziennego okresu odpoczynku:         1) o czas do 1 godziny D1 – NMW, D4 – NMW, D7 – NMW, D10 – NMW         2) za każdą następną rozpoczętą godzinę D2 – PN, D3 – BPN, D5 – PN, D6 – BPN, D8 – PN, D9 – BPN, D11 – PN, D12 – BPN 3.4. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku:         1) o czas do 1 godziny D13 – NMW         2) za każdą następną rozpoczętą godzinę D13 – NMW, D14 – PN, D15 – BPN, D16 – NMW, D17 – PN, D18 – BPN 3.5. Przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o czas B9 – NMW, B10 – PN, powyżej 30 minut do 2 godzin oraz za każdą następną rozpoczętą B11 – BPN, B12 – NN godzinę 4 Naruszenie przepisów o używaniu tachografów, wykresówek lub kart kierowców 4.1. Nierejestrowanie za pomocą tachografu na wykresówce lub karcie H13 – BPN kierowcy wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi 4.2. Posiadanie przez kierowcę co najmniej dwóch własnych, ważnych H2 – BPN kart kierowcy lub posługiwanie się nimi 4.3. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu H18 – BPN umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień 4.4. Wykonywanie przez kierowcę przewozu drogowego z niedziałającym J1 – BPN lub niewłaściwie działającym tachografem po upływie okresu dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/20143) 4.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym H7 – BPN w tachograf, który został odłączony 4.6. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego H12 – BPN 24-godzinnego okresu – za każdy dzień 4.7. Używanie wykresówki powyżej okresu, na jaki jest przeznaczona, H14 – BPN wraz z utratą danych – za każdą wykresówkę 4.8. Zastosowanie wykresówki nieposiadającej świadectwa homologacji H17 – PN typu lub nieprzeznaczonej dla danego typu tachografu – za każdą wykresówkę 4.9. Okazanie podczas kontroli brudnej lub uszkodzonej wykresówki H15 – BPN lub karty kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za kartę lub każdą wykresówkę 4.10. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych H16 – BPN wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych – za każdą wykresówkę lub za każdy wydruk 4.11. Okazanie podczas kontroli wykresówki, wydruku z tachografu I4 – BPN lub karty kierowcy, które nie zawierają wprowadzonych ręcznie bądź automatycznie wszystkich wymaganych danych dotyczących okresów aktywności kierowcy lub symbolu państwa miejsca rozpoczęcia lub zakończenia dziennego okresu pracy, w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni – za każdy dzień 4.12. Jednoczesne używanie kilku wykresówek H12 – BPN 4.13. Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę J2 – BPN nieposiadającego wymaganych zapisów odręcznych i wydruków z tachografu w przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej niesprawności lub nieposiadania – za każdy brakujący wydruk 4.14. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego H7 – BPN i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi 4.15. Używanie cudzej karty kierowcy H4 – NN 4.16. Używanie cudzej wykresówki H12 – BPN 4.17. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została H5 – NN wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów 4.18. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej H17 – PN z włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w nieodpowiednie czytniki tachografu Tabela 2 WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW, POPEŁNIONYCH PRZEZ PODMIOT WYKONUJĄCY PRZEWÓZ DROGOWY Lp. Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązko- Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, wych przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tacho- wskazane w załączniku III do dyrektywy grafów, popełnionych przez podmiot wykonujący przewóz drogowy 2006/22/WE2) (NMW – naruszenie mniejszej wagi, PN – poważne naruszenie, BPN – bardzo poważne naruszenie, NN – najpoważniejsze naruszenie) 1 Naruszenie ogólnych zasad i warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i przewozów na potrzeby własne 1.1. Niepoddanie się lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli I1 – BPN w całości lub w części 1.2. Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od przebytej odległości lub F1 – BPN ilości przewożonych rzeczy, jeżeli może to zagrażać bezpieczeństwu na drogach lub zachęcać do naruszania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/20064) 2 Naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców 2.1 Okresy prowadzenia pojazdu 2.1.1. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin:         1) o czas powyżej 15 minut do mniej niż 1 godziny B1 – NMW         2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin B2 – PN         3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin B3 – BPN         4) za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w przypadku B4 – NN braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut 2.1.2. Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone:         1) o czas do mniej niż 1 godziny B5 – NMW         2) o czas od 1 godziny do mniej niż 2 godzin B6 – PN         3) za każdą rozpoczętą godzinę od 2 godzin B7 – BPN         4) za każdą rozpoczętą godzinę od 15 godzin, w przypadku braku B8 – NN jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4 godziny i 30 minut 2.1.3. Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:         1) o czas powyżej 30 minut do mniej niż 4 godzin B9 – NMW         2) o czas od 4 godzin do mniej niż 9 godzin B10 – PN         3) o czas od 9 godzin do mniej niż 14 godzin B11 – BPN         4) za każdą rozpoczętą godzinę od 14 godzin B12 – NN 2.1.4. Przekroczenie maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu:         1) o czas do mniej niż 10 godzin B13 – NMW         2) o czas od 10 godzin do mniej niż 15 godzin B14 – PN         3) o czas od 15 godzin do mniej niż 22 godzin i 30 minut B15 – BPN         4) za każdą rozpoczętą godzinę od 22 godzin i 30 minut B16 – NN 2.2 Okresy odpoczynku 2.2.1. Skrócenie wymaganego regularnego okresu odpoczynku dziennego:         1) o czas do 1 godziny D1 – NMW         2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin i 30 minut D2 – PN         3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin i 30 minut D3 – BPN 2.2.2. Niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku:         1) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas do D7 – NMW 1 godziny         2) skrócenie drugiej części odpoczynku dzielonego o czas powyżej D8 – PN 1 godziny do 2 godzin         3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin D9 – BPN 2.2.3. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego – zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej:         1) o czas do 1 godziny D4 – NMW, D10 – NMW         2) o czas powyżej 1 godziny do 2 godzin D5 – PN, D11 – PN         3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 2 godzin D6 – BPN, D12 – BPN 2.2.4. Skrócenie regularnego okresu odpoczynku tygodniowego, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone:         1) o czas do 3 godzin D16 – NMW         2) o czas powyżej 3 godzin do 9 godzin D17 – PN         3) za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 9 godzin D18 – BPN 2.2.5. Skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku tygodniowego:         1) o czas do 2 godzin D13 – NMW         2) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin D14 – PN         3) o czas powyżej 4 godzin D15 – BPN 2.2.6. Przekroczenie 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od uprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku:         1) o czas do mniej niż 3 godzin D19 – NMW         2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin D20 – PN         3) o czas od 12 godzin D21 – BPN 2.3 Przerwy 2.3.1. Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy:         1) o czas do mniej niż 30 minut C1 – NMW         2) o czas od 30 minut do mniej niż 1 godziny i 30 minut C2 – PN         3) za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut C3 – BPN         4) w międzynarodowym okazjonalnym przewozie osób, w godzinach od 22.00 do 6.00, gdy pojazd obsługuje jeden kierowca:             a) o czas do mniej niż 1 godziny i 30 minut E6 – PN             b) o czas od 1 godziny i 30 minut E7 – BPN 2.4 Odstępstwo dotyczące odłożenia okresu odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów 24-godzinnych 2.4.1. Skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku po 12 kolejnych okresach 24-godzinnych:         1) o czas powyżej 2 godzin do 4 godzin E4 – PN         2) za każdą godzinę powyżej 4 godzin E5 – BPN 2.4.2. Przekroczenie 12 kolejnych okresów 24-godzinnych po uprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku:         1) o czas do mniej niż 3 godzin E1 – NMW         2) o czas od 3 godzin do mniej niż 12 godzin E2 – PN         3) za każdą godzinę od 12 godzin E3 – BPN 3 Naruszenie przepisów o stosowaniu tachografów 3.1 Naruszenie zasad i warunków wyposażenia pojazdu w tachograf 3.1.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym G1 – NN w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu 3.1.2. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym G1 – NN w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony 3.1.3. Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub H8 – NN przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu 3.1.4. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym H1 – BPN w tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie 3.1.5. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym H6 – BPN w nieprawidłowo działający tachograf, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 3.1.1–3.1.4 3.2 Wykonywanie przewozu drogowego z ingerencją w działanie tachografu lub dane rejestrowane przez tachograf 3.2.1. Niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego H7 – BPN i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi 3.2.2. Ukrywanie, likwidowanie, niszczenie, podrabianie lub H9 – NN przerabianie danych zarejestrowanych na wykresówkach lub przechowywanych i pobranych z tachografu lub karty kierowcy 3.3 Naruszenie zasad i warunków użytkowania tachografu 3.3.1. Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym H3 – NN w tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy 3.3.2. Posiadanie lub posługiwanie się przez kierowcę więcej niż jedną H2 – BPN własną, ważną kartą kierowcy 3.3.3. Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest H4 – NN jego własną kartą 3.3.4. Jednoczesne używanie kilku wykresówek przez kierowcę H12 – BPN 3.3.5. Niedopuszczalne wyjęcie wykresówek lub karty kierowcy, H13 – BPN mające wpływ na rejestrację danych 3.3.6. Używanie wykresówki lub karty kierowcy przez okres dłuższy H14 – BPN niż ten, na który jest przeznaczona, skutkujące utratą danych zapisanych na wykresówce lub na karcie kierowcy, bądź uniemożliwiające odczyt aktywności zapisanych na wykresówce 3.3.7. Okazanie brudnych lub uszkodzonych wykresówek lub karty H15 – BPN kierowcy, z nieczytelnymi danymi – za każdą kartę lub każdą wykresówkę 3.3.8. Niespełnienie wymogu ręcznego wprowadzenia danych na H16 – BPN wykresówkę lub kartę kierowcy – za każdy wpis 3.3.9. Niezaznaczenie przez kierowcę na wykresówce lub wykresówce J2 – BPN dołączanej do karty kierowcy wszystkich wymaganych informacji dotyczących okresów, które nie są rejestrowane, gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie – za każdy dzień 3.3.10. Wykonywanie przewozu drogowego w załodze kilkuosobowej H17 – PN z włożeniem wykresówki lub karty kierowcy lub wykresówek lub kart kierowcy w nieodpowiednie czytniki tachografu 3.3.11. Niepoprawne operowanie przełącznikiem tachografu H18 – BPN umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy – za każdy dzień 3.3.12. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym J1 – BPN zezwolenie 3.3.13. Niewykonanie naprawy tachografu w warsztacie posiadającym J1 – BPN zezwolenie po upływie dopuszczalnego w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 165/20143) okresu prowadzenia pojazdu 3.3.14. Nieumieszczenie na wykresówce lub wydruku wymaganych H16 – BPN wpisów lub umieszczenie na wykresówce lub wydruku nieczytelnych wpisów ręcznych 3.3.15. Niepoprawne stosowanie wykresówek lub karty kierowcy, H12 – BPN z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lp. 3.3.1–3.3.10 i 3.3.14 Tabela 3 WYKAZ NARUSZEŃ DOTYCZĄCYCH CZASU PROWADZENIA POJAZDU, OBOWIĄZKOWYCH PRZERW I CZASU ODPOCZYNKU KIEROWCÓW, W TYM STOSOWANIA TACHOGRAFÓW, POPEŁNIONYCH PRZEZ ZARZĄDZAJĄCEGO TRANSPORTEM, OSOBĘ, O KTÓREJ MOWA W ART. 7C USTAWY Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O TRANSPORCIE DROGOWYM5), A TAKŻE INNĄ OSOBĘ WYKONUJĄCĄ CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z PRZEWOZEM DROGOWYM, O KTÓREJ MOWA W ART. 92A UST. 2 TEJ USTAWY Lp. Wykaz naruszeń dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowych Nr grupy naruszeń oraz waga naruszeń, przerw i czasu odpoczynku kierowców, w tym stosowania tachografów, wskazane w załączniku III do popełnionych przez zarządzającego transportem lub osobę, o której mowa dyrektywy 2006/22/WE2) w art. 7c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym5), (PN – poważne naruszenie, a także inną osobę wykonującą czynności związane z przewozem BPN – bardzo poważne naruszenie, drogowym, o której mowa w art. 92a ust. 2 tej ustawy NN – najpoważniejsze naruszenie) 1 Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę, który: 1.1. nie posiada ważnej karty kierowcy H3 – NN 1.2. posługuje się kartą kierowcy, która została wydana na podstawie H5 – NN fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów 1.3. nie posiada wieku wymaganego dla wykonywanego przewozu A1 – PN 2 Przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego tygodniowego czasu B12 – NN prowadzenia pojazdu o co najmniej 14 godzin 3 Przekroczenie przez kierowcę dopuszczalnego dwutygodniowego czasu B16 – NN prowadzenia pojazdu o co najmniej 23 godziny 4 Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym G1 – NN w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu 5 Korzystanie przez kierowcę z niedozwolonego urządzenia lub przedmio- H8 – NN tu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabia- nia danych rejestrowanych przez tachograf 6 Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak F2 – BPN poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy – w zakresie umożli- wienia kierowcom przestrzegania przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/20064) Objaśnienia:         1) Przypisując wagę naruszenia, bierze się pod uwagę opis rodzaju naruszenia określony w załączniku III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 49).         2) Dyrektywa 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczą- cych działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG.         3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1).         4) Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych prze- pisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1, Dz. Urz. UE L 51 z 26.02.2008, str. 27, Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 195 z 20.07.2016, str. 83 oraz Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020, str. 1).         5) Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201).