t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) wzór wniosku o przyznanie rekompensat oraz jego format umożliwiający przetwarzanie danych oraz format załączni- ków do tego wniosku; 2) szczegółowy zakres danych dotyczących instalacji, o których mowa w art. 10 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych, zwanej dalej „ustawą”, oraz sposób obliczania tych danych; 3) zakres dokumentacji stanowiącej podstawę do obliczania danych dotyczących instalacji, o których mowa w art. 10 ust. 3 pkt 3 ustawy, oraz sposób gromadzenia tych danych; 4) szczegółowy zakres opinii sporządzanej przez weryfikatora; 5) szczegółowy zakres dokumentacji, o której mowa w art. 10 ust. 6a pkt 4 ustawy.
1. Wzór wniosku o przyznanie rekompensat określa załącznik do rozporządzenia. 2. Wniosek o przyznanie rekompensat składa się w postaci papierowej oraz w postaci elektronicznej w formacie pliku xls, xlsx, xlsm lub xml. 3. Załączniki do wniosku o przyznanie rekompensat składa się w postaci papierowej oraz w postaci elektronicznej w formacie pliku pdf, xls, xlsx lub xlsm.
1. Dla instalacji objętej wnioskiem o przyznanie rekompensat wskazuje się co najmniej jeden wytwarzany w niej produkt zaliczany do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy. 1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej – gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838). 2. Dla każdego z produktów wskazanych w ramach instalacji wskazuje się: 1) wielkość produkcji produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażoną w megagramach (Mg); 2) zużycie energii elektrycznej na produkcję produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych okreś- lonych w załączniku nr 1 do ustawy w instalacji w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wy- rażone w megawatogodzinach (MWh); 3) wskaźnik efektywności zużycia energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub podsektorów energo- chłonnych określony w załączniku nr 2 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty, lub wskaźnik emisyjności dla produktu z uwzględnieniem zamienności paliw i energii elektrycznej określony w pkt 2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/447 z dnia 12 marca 2021 r. określającego zmienio- ne wartości wskaźników emisyjności na potrzeby przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji na lata 2021–2025 zgodnie z art. 10a ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 87 z 15.03.2021, str. 29), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/447”, lub wskaźnik efektywności zużycia rezerwowej energii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub podsektorów energochłonnych określony w załączni- ku nr 3 do ustawy dla roku kalendarzowego, za który są przyznawane rekompensaty – zgodnie z art. 7 ust. 1–3 ustawy.
W przypadku gdy do produktu wytwarzanego w instalacji ma zastosowanie jeden ze wskaźników emisyjności okreś- lony w załączniku nr 1 pkt 2 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/331 z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie ustanowienia przejściowych zasad dotyczących zharmonizowanego przydziału bezpłatnych uprawnień do emisji w całej Unii na podstawie art. 10a dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 59 z 27.02.2019, str. 8), zwanego dalej „rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/331”, dla którego wartość jest określona w rozporządzeniu Komisji (UE) 2021/447, we wniosku o przyznanie rekompensat wskazuje się stosunek odpowiednich emisji pośrednich do sumy wszystkich emisji bezpośrednich i odpowiednich emisji pośrednich w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty.
1. Do obliczenia wskaźnika efektywności zużycia energii elektrycznej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy przyjmuje się, że wielkość emisji pośrednich odpowiada zużyciu energii elektrycznej określonemu w granicach procesów objętych wskaź- nikiem emisyjności dla produktów wskazanych w załączniku nr 1 pkt 2 do rozporządzenia Komisji (UE) 2019/331, dla którego wartość jest określona w rozporządzeniu Komisji (UE) 2021/447 w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, wyrażonemu w megawatogodzinach, pomnożonemu przez 0,376 Mg CO /MWh. Wielkość emisji pośred- 2 nich wyraża się w megagramach dwutlenku węgla (CO ). 2 2. Do obliczenia wskaźnika efektywności zużycia energii elektrycznej zgodnie z ust. 1 przyjmuje się, że emisje bez- pośrednie oblicza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2019/331, w odniesieniu do procesów objętych wskaźnikiem emisyjności dla produktów.
1. W stosunku do produktów, w odniesieniu do których dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, są dostępne jedynie dla instalacji jako całości, odpowiednie wartości tych danych przyporządkowuje się do tych produktów na podstawie: 1) wskaźników technologicznych umożliwiających oszacowanie odpowiednich wartości w stosunku do danego procesu związanego z wytwarzaniem określonego produktu lub proporcjonalnie do ilości wytwarzanego produktu odniesionej do całkowitej produkcji danej instalacji albo 2) innej metody zgodnej z aktualną i zweryfikowaną wiedzą naukową i techniczną – w przypadku braku możliwości za- stosowania metod wskazanych w pkt 1. 2. W przypadku gdy dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zostały przyporządkowane do produktów na podstawie metod określonych w ust. 1, do wniosku o przyznanie rekompensat dołącza się opis sposobu wykonania analizy danych, metod obliczeniowych i zastosowanych modeli matematycznych, szczegółowy opis wzorów, wskaźników i współczynni- ków użytych w tych obliczeniach wraz z opisem przyjętych założeń oraz wskazaniem źródeł danych zastosowanych do obliczeń. 3. Jeżeli dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, są dostępne częściowo, brakujące dane zastępuje się zachowaw- czymi szacunkami, w szczególności wykorzystując aktualną wiedzę naukową i techniczną w danym sektorze. Zachowaw- czy szacunek oznacza, że wartość ekstrapolowana nie może przekraczać 90% wartości uzyskanej przy wykorzystaniu do- stępnych danych.
Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, oblicza się na podstawie: 1) danych dotyczących prowadzonej działalności i jej wyników zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 459 i 830); 2) informacji zawartych w księgach rachunkowych, wykazywanych w sprawozdaniu finansowym lub przygotowanych na potrzeby prowadzenia rachunkowości zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 i 295); 3) faktur wystawianych przez podmiot wnioskujący o udzielenie rekompensat zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.2)); 4) danych i informacji zawartych w zweryfikowanych raportach na temat wielkości emisji, o których mowa w art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1092, 1576, 1967 i 2687); 5) informacji zawartych w zweryfikowanych raportach dotyczących poziomu działalności, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych; 6) umów zawartych z przedsiębiorstwami energetycznymi lub towarowym domem maklerskim lub giełdą towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380) w zakresie obrotu lub dystrybucji energii elektrycznej oraz faktur wystawianych przez te podmioty; 7) odczytów wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych energii elektrycznej w instalacji oraz pomiarów energii elektrycznej na zaciskach generatorów lub ogniw paliwowych w przypadku jednostek wytwórczych, z których energia elektryczna jest dostarczana bezpośrednio do instalacji; 8) faktur wystawionych przez podmiot wnioskujący o udzielenie rekompensat oraz deklaracji podatkowych i ewidencji ilościowych energii elektrycznej, składanych przez ten podmiot zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm.3)); 9) dokumentacji przygotowywanej na potrzeby wdrożenia i utrzymania: a) systemu zarządzania środowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.4)), lub b) systemu zarządzania środowiskowego potwierdzonego certyfikatem ISO 14001 wydanym przez niezależną i akredytowaną w tym zakresie jednostkę certyfikującą, lub c) systemu zarządzania energią potwierdzonego certyfikatem ISO 50001 wydanym przez niezależną i akredytowaną w tym zakresie jednostkę certyfikującą; 10) innych dokumentów, jeżeli są niezbędne do obliczenia tych danych.
1. Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, są gromadzone dla każdego produktu zaliczanego do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy, wytwarzanego w instalacji objętej wnioskiem o przyznanie rekompensat, na poziomie odpowiedniego kodu PRODCOM 2019 zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1933 z dnia 6 listopada 2019 r. ustanawiającym „wykaz Prodcom” – wykaz produktów przemysłowych, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3924/91 (Dz. Urz. UE L 309 z 29.11.2019, str. 1). 2. Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, mogą być gromadzone łącznie dla wszystkich produktów zaliczanych do sektorów lub podsektorów energochłonnych określonych w załączniku nr 1 do ustawy, na poziomie kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), wyłącznie dla produktów, dla których nie zostały określone wskaźniki efektywności zużycia ener- gii elektrycznej w odniesieniu do produktów z sektorów lub podsektorów energochłonnych w załączniku nr 2 do ustawy i wskaźniki emisyjności w załączniku nr 1 pkt 2 do rozporządzenia Komisji (UE) 2019/331. 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 974, 1137, 1301, 1488, 1561, 2180 i 2707 oraz z 2023 r. poz. 535 i 556. 3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 1137, 1488, 1967, 2180, 2236 i 2707. 4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 222 z 29.08.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 20.12.2018, str. 18, Dz. Urz. UE L 288 z 03.09.2020, str. 29 oraz Dz. Urz. UE L 204 z 04.08.2022, str. 19 i 24. 3. Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, gromadzi się w sposób zapewniający ich kompletność i spójność oraz w taki sposób, aby dane dotyczące produktów nie pokrywały się i nie prowadziły do uzyskania podwójnego przydziału re- kompensat na ten sam produkt. 4. Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, gromadzi się, wskazując zastosowaną metodę kompilacji danych oraz ich źródła, a także opis założeń, na podstawie których dokonano przyporządkowania odpowiednich wartości określonym produktom i instalacjom. W przypadku braku danych przedstawia się wyjaśnienie dotyczące przyczyn ich braku.
W przypadku instalacji, których granice odpowiadają granicom instalacji w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, powinny być gromadzone w sposób spójny z raportami na temat wielkości emisji, o których mowa w art. 80 ust. 3 tej ustawy, oraz raportami dotyczącymi poziomu działalności, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
1. Opinia sporządzana przez weryfikatora w zakresie poprawności, wiarygodności oraz dokładności danych za- wartych we wniosku o przyznanie rekompensat obejmuje: 1) dokonanie analizy danych, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zawartych we wniosku o przyznanie rekompensat oraz analizy dotyczącej metodyki zbierania tych danych; 2) przeprowadzenie weryfikacji danych, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zawartych we wniosku o przyznanie re- kompensat; 3) informację, czy w celu sprawdzenia działania mierników i systemów monitorowania w instalacji lub pozyskania bra- kujących danych, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zawartych we wniosku o przyznanie rekompensat przeprowa- dzono sprawdzenie działania mierników i systemów monitorowania lub pozyskano brakujące dane i informacje wska- zane w planie weryfikacji na terenie zakładu, w którym instalacja jest eksploatowana. 2. W przypadku gdy dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zostały przyporządkowane do produktów na podstawie metod określonych w § 6 ust. 1 i 3, opinia sporządzana przez weryfikatora w zakresie poprawności, wiarygodności oraz dokładności danych zawartych we wniosku o przyznanie rekompensat obejmuje również zastosowane metody.
Dane, o których mowa w § 3 ust. 2, § 4 i § 5, zawarte we wniosku o przyznanie rekompensat ocenia się jako zwe- ryfikowane pozytywnie, w przypadku gdy weryfikacja wykazała, że informacje te zostały przygotowane na podstawie przy- jętej przez wnioskodawcę metodyki zbierania danych oraz są poprawne, wiarygodne i dokładne. Jako zweryfikowane pozy- tywnie ocenia się także informacje, które zawierają niezgodności, o ile te niezgodności nie wpływają na poprawność, wiary- godność i dokładność danych.
W dokumentacji, o której mowa w art. 10 ust. 6a pkt 4 ustawy, dane potwierdzające wartość dodaną brutto w roku kalendarzowym, za który są przyznawane rekompensaty, określa się na podstawie informacji zawartych w księgach rachun- kowych, wykazywanych w sprawozdaniu finansowym lub przygotowanych na potrzeby prowadzenia rachunkowości zgod- nie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.5) Minister Rozwoju i Technologii: W. Buda 5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie wniosku o przyznanie rekompensat oraz zakresu opinii sporządzanej przez weryfikatora (Dz. U. poz. 790), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2023 r. zgodnie z art. 22 ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477 i 1692). – 8 – Dziennik Ustaw – 5 – Załącznik do rozporządzenia Poz. 558 Ministra Rozwoju i Technologii Zazł ądcznniika d …o ro z(pDorzzą.d zUen.i ap Moizni.s t…ra R)o z woju i Technologii z dnia 17 marca 2023 r. (Dz. U. poz. 558) WZÓWRZÓ R Wniosek o przyznanie rekompensat Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 296) ja/my, niżej podpisany(-na)/podpisani: ...................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................., będąc uprawnionym(-ną)/uprawnionymi do reprezentowania przedsiębiorcy: ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... ...................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................... , (oznaczenie wnioskodawcy i jego siedziby lub miejsca zamieszkania, numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy (NIP), forma prawna wnioskodawcy, określenie wielkości wnioskodawcy zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) oraz identyfikator gminy, w której wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę) wnoszę/wnosimy o udzielenie w odniesieniu do wszystkich instalacji, które obejmuje niniejszy wniosek, oraz o dokonanie wypłaty rekompensat na rachunek bankowy ...................................................................................................................................................... (numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonana wypłata rekompensat) ...................................................................................................................................................... (podpis(y) osoby (osób) uprawnionej(-nych) do reprezentowania przedsiębiorcy) ijcalatsni zakyW − A ćśęzC ijcalatsni ijcataolpske od ynwarp łutyT wórotkes eizakyw w enolśerko )y(doK ijcalatsni awzaN .pL mycąiwonats ,hcynnołhcogrene wórotkesdop i .r 9102 acpil 91 aind z ywatsu od 1 rn kinzcąłaz wórotkes ald tasnepmoker eimetsys o jenawz ,hcynnołhcogrene wórotkesdop i ”ąwatsu„ jelad 1 2 3 – 01 – wótkudorp zakyW − B ćśęzC kenusotS iigrene eicyżuZ ijckudorp ćśokleiW icśonwytkefe kinźaksW doK ynazrawtyW awzaN .pL ijsime od jenzcyrtkele ogenazcilaz utkudorp iigrene aicyżuz MOCDORP tkudorp ijcalatsni hcinderśop utkudorp ainezrowtyw bul wórotkes od ynolśerko jenzcyrtkele bul 9102 eindogz od od ogenazcilaz wórotkesdop od 2 rn ukinzcąłaz w UiWKP mezakyw z hciktsyzsw bul wórotkes hcynnołhcogrene kinźaksw bul ywatsu 5102 ijcalatsni )1ijsime wórotkesdop hcynolśerko utkudorp ald icśonjysime mynazaksw hcynnołhcogrene od 1 rn ukinzcąłaz w meineindęlgzwu z A icśęzc w hcynolśerko ijcalatsni w ywatsu wilap icśonneimaz od 1 rn ukinzcąłaz w ukor w jenzcyrtkele iigrene i ijcalatsni w ywatsu az ,mywozradnelak 2 tkp w ynolśerko ukor w enawanzyzrp ąs yrótk od akinzcąłaz az ,mywozradnelak )gM( ytasnepmoker ijsimoK ainezdązropzor enawanzyzrp ąs yrótk bul 744/1202 )EU( )hWM( ytasnepmoker icśonwytkefe kinźaksw jewowrezer aicyżuz jenzcyrtkele iigrene ukinzcąłaz w ynolśerko zarw ywatsu od 3 rn gM/hWM( ąktsondej z )% bul ,gM/ OC gM bul 2 1 2 3 – 11 – 4 5 ez nedej einawosotsaz am hcyrótk od ,ywatsu od 1 rn ukinzcąłaz w hcynolśerko wórotkesdop bul wórotkes od hcynazcilaz wótkudorp ukdapyzrp w einzcąłyW )1 .utkudorp gM/ OC gM w anożaryw tsej ćśotraw ogerótk ald ,133/9102 )EU( ijsimoK ainezdązropzor od 2 tkp 1 rn ukinzcąłaz w ynolśerko icśonjysime wókinźaksw 2 ................................................................................................................................... )ycroibęisdezrp ainawotnezerper od )hcyn-(jenoinwarpu )bóso( yboso )y(sipdop(