t.j.
status: obowiązujący
Określa się wzór imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej, stanowiący załącznik do roz- porządzenia.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2019 r. w sprawie wzoru imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli podatkowej (Dz. U. poz. 1414).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Finansów: wz. A. Soboń 1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
Załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia ....... .................. 2023 r. (Dz. U. poz. ....) POLTAX WYPEŁNIA ORGAN PODATKOWY. WYPEŁNIĆ DUŻYMI, DRUKOWANYMI LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM. Nazwa i adres organu podatkowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (miejscowość i data) KON-W IMIENNE UPOWAŻNIENIE DO PRZEPROWADZENIA 1. Numer upoważnienia KONTROLI PODATKOWEJ Podstawa prawna: Art. 281 § 1 oraz art. 283 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). A. DANE KONTROLUJĄCYCH 2. Nazwisko 3. Imię : 1 4. Stanowisko służbowe 5. Nr legitymacji służbowej 6. Nazwisko 7. Imię 2 8. Stanowisko służbowe 9. Nr legitymacji służbowej 10. Nazwisko 11. Imię 3 12. Stanowisko służbowe 13. Nr legitymacji służbowej B. DANE KONTROLOWANEGO B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE 14. Nazwa pełna / Nazwisko, pierwsze imię 15. Identyfikator podatkowy NIP / numer PESEL (niepotrzebne skreślić) └────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘ B.2. ADRES SIEDZIBY / ADRES ZAMIESZKANIA 16. Kraj 17. Województwo 18. Powiat 19. Gmina 20. Ulica 21. Nr domu 22. Nr lokalu 23. Miejscowość 24. Kod pocztowy C. ZAKRES, DATA ROZPOCZĘCIA KONTROLI I PRZEWIDYWANY TERMIN JEJ ZAKOŃCZENIA 25. Zakres kontroli 26. Rodzaj podatku 27. Okres objęty kontrolą 28. Data rozpoczęcia kontroli w trybie art. 284 § 1 *), **) └────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘ 29. Tryb kontroli (zaznaczyć właściwy kwadrat): 30. Data rozpoczęcia kontroli 31. Przewidywany termin zakończenia kontroli 1. w trybie art. 284 § 4 2. w trybie art. 284a § 1 lub § 1a └────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘ └────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘ D. PODPIS OSOBY UDZIELAJĄCEJ UPOWAŻNIENIA 32. Podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji E. POKWITOWANIE DORĘCZENIA UPOWAŻNIENIA 33. Nazwisko i imię 34. Data doręczenia (dzień-miesiąc-rok) **) 35. Podpis └────┴────┘-└────┴────┘-└────┴────┴────┴────┘ *) Ilekroć są powołane artykuły ustawy bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. **) Datą rozpoczęcia kontroli w trybie art. 284 § 1 jest data doręczenia upoważnienia (poz. 34). KON-W (7) 1 /3 POLTAX WYPEŁNIA ORGANPODATKOWY. WYPEŁNIĆ DUŻYMI, DRUKOWANYMI LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM. Pouczenie o podstawowych prawach i obowiązkach kontrolowanego wynikających z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa oraz ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221). 1) Po wszczęciu kontroli bez zawiadomienia, o którym mowa w art. 282b § 1, informuje się kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli (art. 282c § 3). 2) Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej, które nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 283 § 2, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli. Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu (art. 283 § 4 i 5). 3) Wszczęcie kontroli podatkowej, z zastrzeżeniem art. 284 § 3 i art. 284a § 1, następuje przez doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do jej przeprowadzenia oraz okazanie legitymacji służbowej. Kontrolowany jest obowiązany ustanowić pełnomocnika na wypadek swojej nieobecności w czasie kontroli, jeżeli nie ustanowił pełnomocnika ogólnego lub szczególnego (art. 284 § 1). 4) Kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu,gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia. W razie nieobecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub pełnomocnika, kontrola podatkowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 Kodeksu cywilnego, lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, niebędący jednak pracownikiem organu przeprowadzającego kontrolę. W takich przypadkach upoważnienie do przeprowadzenia kontrolinależy doręczyć bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli (art. 284a § 1–2). 5) Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub pełnomocnika, chyba że kontrolowany zrezygnuje z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych. W przypadku gdy w toku kontroli kontrolowany, reprezentant kontrolowanego lub pełnomocnik jest nieobecny, lecz nie zrezygnowano z prawa uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, czynności kontrolne mogą być wykonywane wobecności innych osób, o których mowa w art. 284a § 1a (art. 285 § 1 i 3). 6) Czynności kontrolne prowadzone są w siedzibie kontrolowanego, w innym miejscu przechowywania dokumentacji oraz wmiejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością i w godzinach jej prowadzenia, a w przypadku skrócenia w toku kontroli czasu prowadzenia działalności – czynności kontrolne mogą być prowadzone przez 8 godzin dziennie. Jeżeli księgi podatkowe są prowadzone lub przechowywane poza siedzibą kontrolowanego, kontrolowany na żądanie kontrolującego obowiązany jest zapewnić dostęp do ksiąg podatkowych w swojej siedzibie albo w miejscu ich prowadzenia lub przechowywania, jeżeli udostępnienie ich w siedzibie może w znacznym stopniu utrudnić prowadzenie przez kontrolowanego bieżącej działalności (art. 285a § 1). 7) Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne za zgodą kontrolowanego mogą być przeprowadzone również w siedzibie organu podatkowego, jeżeli może to usprawnić prowadzenie kontroli lub kontrolowany zrezygnował z uczestniczenia w czynnościach kontrolnych (art. 285b). 8) Kontrolujący, w zakresie wynikającym z upoważnienia, są w szczególności uprawnieni do: a) wstępu na grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego, b) wstępu do lokali mieszkalnych, jeżeli jest to niezbędne do zweryfikowania zgodności stanu faktycznego z danymi wynikającymi ze złożonej przez podatnika deklaracji oraz z innych dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków na cele mieszkaniowe, c) żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz do dokonania jego oględzin, d) żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w postaci elektronicznej, e) zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą, f) zabezpieczania zebranych dowodów, g) legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli, h) żądania przeprowadzenia spisu z natury, i) przesłuchiwania świadków, kontrolowanego oraz innych osób wymienionych w art. 287 § 4, j) zasięgania opinii biegłych (art. 286 § 1). 9) Kontrolujący może zażądać wydania, na czas trwania kontroli, za pokwitowaniem próbek towarów, akt, ksiąg i dokumentów związanych z przedmiotem kontroli: a) w razie powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że są one nierzetelnelub b) gdy podatnik nie zapewnia kontrolującym warunków umożliwiających wykonywanie czynności kontrolnych związanych zbadaniem tej dokumentacji, a w szczególności nie udostępnia kontrolującym samodzielnego pomieszczenia i miejsca do przechowywania dokumentów (art. 286 § 2). 10) Kontrolowany, jego pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani umożliwić wykonywanie czynności, o których mowa w art. 286, w szczególności: a) umożliwić, nieodpłatnie, filmowanie, fotografowanie, dokonywanie nagrań dźwiękowych oraz utrwalanie stanu faktycznego za pomocą innych nośników informacji, jeżeli film, fotografia, nagranie lub informacja zapisana na innym nośniku może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli, b) przedstawić, na żądanie kontrolującego, tłumaczenie na język polski sporządzonej w języku obcym dokumentacji dotyczącej sprawbędących przedmiotem kontroli. Czynności te kontrolowany jest obowiązany wykonać na własny koszt (art. 287 § 1 i 2). 11) Kontrolowanego zawiadamia się o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków lub opinii biegłych przynajmniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin nie później niż bezpośrednio przed podjęciem tych czynności (art. 289 § 1). 12) Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe (art. 291§ 1). 13) Kontrolujący jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w art. 291 § 1, i w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym (art. 291 § 2). 14) W przypadku niezłożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń, w terminie 14 dni od dnia doręczenia protokołu, przyjmuje się, że kontrolowany nie kwestionuje ustaleń kontroli (art. 291 § 3). 15) Jeżeli w toku kontroli podatkowej ujawniono nieprawidłowości, kontrolowany ma obowiązek zawiadomienia organu podatkowego o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej. W razie niedopełnienia tego obowiązku postanowienie o wszczęciu postępowania podatkowego uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem (art. 291b). 16) Kontrolujący obowiązani są udzielać kontrolowanemu niezbędnych informacji o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem kontroli podatkowej (art.121 § 2 w związku z art. 292). 17) Kontrolowany ma prawo do czynnego udziału w każdym stadium kontroli podatkowej (art. 123 § 1 wzwiązku z art. 292). 18) Na niezakończenie kontroli podatkowej w terminie wskazanym w upoważnieniu do kontroli służy kontrolowanemu ponaglenie do organu podatkowego wyższego stopnia (art. 141 § 1 pkt 1 w związku z art. 292). 19) Jeżeli zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że strona będąca osobą fizyczną nie ujawniła wszystkich obrotów lub przychodów mających znaczenie dla określenia lub ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego, organ podatkowy może zwrócić się do strony o złożenie oświadczenia o stanie majątkowym na określony dzień. Oświadczenie to składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Organpodatkowy, zwracając się o złożenie oświadczenia, uprzedza stronę o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (art.180 § 3 w związku z art. 292). 20) Do kontroli działalności gospodarczej podatnika będącego przedsiębiorcą stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (art. 291c). 21) Podatnik będący przedsiębiorcąmoże wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem przepisów art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 i 5, art. 51 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i 2 oraz art. 58 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –Prawo przedsiębiorców. Sprzeciw wymaga uzasadnienia. Sprzeciw podatnik wnosi na piśmie do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy. O wniesieniu sprzeciwu podatnik zawiadamia na piśmie kontrolującego. Sprzeciw wnosi się w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu (art. 59 ust. 1, 3, 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. –Prawo przedsiębiorców). KON-W 2 (7) /3 POLTAX WYPEŁNIA ORGAN PODATKOWY. WYPEŁNIĆ DUŻYMI, DRUKOWANYMI LITERAMI, CZARNYM LUB NIEBIESKIM KOLOREM. INFORMACJAO PRZETWARZANIUDANYCH OSOBOWYCH Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L119 z 04.05.2016,str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „RODO”, informuje się: WSKAZANIE ADMINISTRATORA (należy wpisać właściwego administratora: w przypadku naczelnika urzędu skarbowego – dyrektora właściwej izby administracji skarbowej, w przypadku samorządowego organu podatkowego – właściwego wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostęalbo marszałka województwa). 36.Administratorem jest: 37.Dane kontaktowe administratora(adres, numer telefonu lub e-mail) KONTAKT Z INSPEKTOREM OCHRONY DANYCH Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym można się skontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danychosobowych na potrzeby kontroli podatkowej. 38.Dane kontaktowe inspektora ochrony danych (e-mail lub numer telefonu) Cele przetwarzania i podstawa prawna Dane osobowe zebrane w toku kontroli podatkowej będą przetwarzane w związku z realizacją obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. g RODO) w celu przeprowadzenia kontroli podatkowej oraz ewentualnych późniejszych postępowań wszczętych wzwiązku z ustaleniami dokonanymi w toku kontroli podatkowej. Odbiorcy danych osobowych Odbiorcami danych osobowych mogą być podmioty uprawnione do odbioru danych osobowych, w tym organy publiczne państw Unii Europejskiej, jak również państw trzecich, nienależących do Unii Europejskiej, w uzasadnionych przypadkach i na podstawie odpowiednich przepisów prawa oraz umów zawartych w tym zakresie. Okres przechowywania danych osobowych Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów przetwarzania, anastępnie przez okres wskazany w przepisach ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164). Prawa osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych W związku z przetwarzaniem danych osobowych przez administratora, przysługuje Pani/Panu prawo do: dostępu do treści Pani/Pana danych osobowych oraz uzyskania ich kopii, na podstawie art. 15 RODO, z zastrzeżeniem że udostępniane dane osobowe nie mogą ujawniać informacji niejawnych ani naruszać tajemnic prawnie chronionych, do zachowania których zobowiązane są te organy; sprostowania danych osobowych, na podstawie art. 16 RODO; ograniczenia przetwarzania danych osobowych, na postawie art. 18 RODO. Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych osobowych Podanie danych osobowych jest obligatoryjne na mocy przepisów działu VI ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –Ordynacja podatkowa, a ich niepodanie może się wiązać z konsekwencjami określonymi w art. 83 ustawy z dnia 10 września 1999 r. –Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2022 r. poz. 859, z późn. zm.)oraz art. 65 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. –Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2022 r. poz. 2151, z późn. zm.). Zautomatyzowane podejmowanie decyzji oraz profilowanie Przetwarzanie danych osobowych może odbywać się w sposób zautomatyzowany, co może wiązać się ze zautomatyzowanym podejmowaniem decyzji, w tym z profilowaniem, które wykonywane jest przez administratora na mocy obowiązujących przepisów prawa, w tym art. 47c ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.). Dotyczy to poniższych przypadków dokonywania oceny ryzyka naruszenia prawa, gdzie ocena tadokonywana jest na podstawie danych: zadeklarowanych w złożonych dokumentach, w oparciu o ustalone kryteria; pozyskiwanych z dostępnych publicznie rejestrów i ewidencji lub informacji udostępnionych napodstawie przepisów prawa. Konsekwencją dokonanej oceny, w powyższych przypadkach, jest automatyczne zakwalifikowanie dogrupy ryzyka, gdzie kwalifikacja do grupy nieakceptowalnego ryzyka może skutkować zmianą relacji i podjęciem dodatkowych czynności przewidzianych prawem, w tym wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –Ordynacja podatkowa. KON-W 3 (7) /3