t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowy sposób i tryb przeprowadzenia konkursu na aplikację kuratorską, zwanego dalej „konkursem”; 2) sposób i tryb działania komisji konkursowej, zwanej dalej „komisją”; 3) przebieg konkursu; 4) zakres wiedzy podlegającej sprawdzeniu w trakcie konkursu.
1. Prezes sądu okręgowego wyznacza terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu, o których mowa w art. 72 ust. 8 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o kuratorach sądowych, zwanej dalej „ustawą”, a następnie informuje o konkursie co najmniej na 30 dni przed dniem rozpoczęcia jego pierwszego etapu. 2. Ogłoszenie o konkursie zawiera: 1) nazwę i adres sądu okręgowego; 2) oznaczenie konkursu; 3) określenie liczby wolnych stanowisk aplikanta kuratorskiego w poszczególnych sądach rejonowych; 4) termin, miejsce i sposób złożenia przez kandydata zgłoszenia do konkursu, zwanego dalej „zgłoszeniem”; 5) określenie wymaganych dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 1; 6) terminy i miejsca przeprowadzenia wszystkich etapów konkursu; 7) informacje o wymaganiach związanych ze stanowiskiem aplikanta kuratorskiego, wynikających z art. 72 ust. 1 ustawy. 3. Termin, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, nie może być krótszy niż 21 dni od dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie.
1. Do zgłoszenia kandydat dołącza: 1) wniosek o zatrudnienie na stanowisku aplikanta kuratorskiego; 2) życiorys i informację o przebiegu pracy zawodowej; 3) oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego i korzystaniu z pełni praw cywilnych i obywatelskich; 4) oświadczenie o niekaralności za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe; 5) oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy dokumentów potwierdzających posiadanie tytułu zawodowego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy; 6) oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych dla celów rekrutacji w ramach konkursu. 2. Do zgłoszenia kandydat może dołączyć: 1) oryginały lub urzędowo poświadczone odpisy certyfikatów, dyplomów, świadectw potwierdzających uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych oraz świadectw pracy; 2) opinię kierownika zespołu kuratorskiej służby sądowej, w którym pełni albo pełnił funkcję społecznego kuratora sądowego. 3. Kandydat składa wymagane dokumenty, opatrzone oznaczeniem konkursu, bezpośrednio w siedzibie sądu okrę- gowego albo przesyła je za pośrednictwem operatora pocztowego. W przypadku przesłania dokumentów za pośrednic- twem operatora pocztowego za datę ich złożenia uważa się datę nadania przesyłki w placówce pocztowej tego operatora. 4. Zgłoszenia kandydatów przyjmuje prezes sądu okręgowego w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie.
Prezes sądu okręgowego powołuje komisję nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia pierwszego etapu konkursu.
Członkowie komisji przed rozpoczęciem prac komisji składają pisemne oświadczenie, że nie zachodzą w ich przypadku przesłanki wyłączenia, o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy.
1. Pierwszy etap konkursu polega na weryfikacji, czy: 1) zgłoszenie kandydata spełnia wymogi formalne określone w § 3 ust. 1, 3 i 4; 2) ze złożonych przez kandydata dokumentów i oświadczeń wynika, że spełnia on wymogi formalne określone w art. 5 ust. 1 pkt 1–2 i 4 ustawy. 2. Komisja po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 1, ustala listę kandydatów dopuszczonych do drugiego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów, i przekazuje ją prezesowi sądu okręgowego. 3. Nie później niż na 7 dni przed dniem rozpoczęcia drugiego etapu konkursu prezes sądu okręgowego umieszcza listę, o której mowa w ust. 2, w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie sądu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej sądu w celu poinformowania kandydatów i zapewnienia transparentności procedury konkursowej.
Komisja przygotowuje pytania, o których mowa w art. 72 ust. 8 pkt 2 ustawy, z zakresu: 1) Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; 2) funkcjonowania i organizacji sądownictwa powszechnego i kuratorskiej służby sądowej; 3) podstaw prawa rodzinnego i nieletnich oraz prawa karnego, w szczególności dotyczących wykonywania orzeczeń sądowych; 4) podstaw pedagogiki i psychologii; 5) zasad etyki kuratora sądowego.
1. Drugi etap konkursu trwa 90 minut i odbywa się w wydzielonej sali, w warunkach zapewniających kandyda- tom samodzielną pracę, w obecności i pod nadzorem co najmniej dwóch członków komisji. 2. Kandydaci nie mogą korzystać z żadnych opracowań, komunikować się z innymi osobami ani posiadać urządzeń służących do przekazu, odbioru lub rejestracji informacji. 3. Opuszczenie sali jest dopuszczalne w wyjątkowych przypadkach, pod nadzorem członka komisji wskazanego przez przewodniczącego komisji. 4. Prace konkursowe są kodowane, a ich odkodowanie następuje z chwilą sprawdzenia wszystkich prac konkursowych. 5. Każda praca konkursowa jest sprawdzana przez dwóch członków komisji. 6. Za każdą prawidłową odpowiedź na pytanie jednokrotnego wyboru komisja przyznaje 1 punkt. Za odpowiedź na wybrane przez kandydata jedno z dwóch pytań opisowych komisja przyznaje od 0 do 5 punktów. 7. Jeżeli kandydat udzielił odpowiedzi na dwa pytania opisowe, komisja przyznaje punkty jedynie za pierwszą z tych odpowiedzi.
1. Do trzeciego etapu konkursu dopuszczani są kandydaci, którzy w drugim etapie konkursu uzyskali co naj- mniej 26 punktów. 2. Komisja ustala listę kandydatów dopuszczonych do trzeciego etapu konkursu, zawierającą imiona i nazwiska tych kandydatów oraz liczbę punktów uzyskanych przez nich w drugim etapie konkursu, i przekazuje ją prezesowi sądu okrę- gowego. Przepis § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
1. Trzeci etap konkursu polega na sprawdzeniu umiejętności interpersonalnych kandydata, w tym sposobu prowadzenia rozmowy oraz umiejętności przekonującego uzasadniania swoich opinii i twierdzeń, a także na sprawdzeniu umiejętności logicznego myślenia i podejmowania decyzji oraz poziomu kultury osobistej. 2. Komisja ocenia umiejętności, o których mowa w ust. 1, przyznając kandydatowi od 0 do 20 punktów, przy czym każdy z członków komisji przyznaje od 0 do 5 punktów.
Po zakończeniu trzeciego etapu konkursu komisja oblicza łączną liczbę punktów uzyskanych przez każdego z kandydatów w trakcie konkursu.
1. Protokół przebiegu konkursu, o którym mowa w art. 72 ust. 13 ustawy, podpisują wszyscy członkowie komisji. 2. Komisja niezwłocznie przekazuje prezesowi sądu okręgowego podpisany protokół wraz z dokumentacją.
Informacja o wynikach konkursu, o której mowa w art. 72 ust. 14 ustawy, zawiera: 1) imiona i nazwiska kandydatów, którzy przystąpili do konkursu, oraz ich wyniki; 2) imię i nazwisko kandydata zakwalifikowanego do zatrudnienia albo imiona i nazwiska kandydatów zakwalifikowa- nych do zatrudnienia, albo informację, że żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby punktów, o której mowa w § 9 ust. 1; 3) rezerwową listę kandydatów, na której o miejscu decyduje liczba punktów uzyskanych przez kandydatów w konkursie, albo informację, że taka lista nie została sporządzona.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 kwietnia 2023 r. Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro