w sprawie wzorów upoważnień do wykonywania kontroli celno-skarbowej (DU/2023/176)

t.j.

status: obowiązujący

Określa się wzór:         1) upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, o której mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;         2) stałego upoważnienia do wykonywania kontroli celno-skarbowej, o której mowa w art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 16 listo- pada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

    1. Stałe upoważnienie do wykonywania kontroli celno-skarbowej wydane według wzoru określonego w rozporzą- dzeniu Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wzorów upoważnień do wykonywania kontroli celno-skar- bowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2486) przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowuje ważność nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2023 r.     2. Do dnia 31 grudnia 2023 r. stałe upoważnienie do wykonywania kontroli celno-skarbowej może być udzielone według wzoru stałego upoważnienia określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wzorów upoważnień do wykonywania kontroli celno-skarbowej.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.3) Minister Finansów: M. Rzeczkowska         1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).         2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 835, 1079, 1301, 1488, 1713, 1730, 1933, 2015 i 2707.         3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie wzorów upo- ważnień do wykonywania kontroli celno-skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2486), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 24 pkt 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 129).

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

z Zdnałiąac z9n siktyi cdzon rioaz p2o0r2z3ąd rz.e (nDiaz M. Uin.i sptroaz F. i1n7a6ns)ów Załącznik nr 1 Załącznik nr 1 WWZZÓÓRR Nazwa i adres organu Krajowej Administracji Skarbowej ............................................................................................. ……..………….…………............................ (miejscowość i data) UPOWAŻNIENIE DO PRZEPROWADZENIA KONTROLI CELNO-SKARBOWEJ     1. Numer upoważnienia Podstawa prawna: art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS” A. DANE KONTROLUJĄCYCH     1. 2. Nazwisko 3. Imię     4. Stanowisko służbowe 5. Nr legitymacji służbowej     2. 6. Nazwisko 7. Imię     8. Stanowisko służbowe 9. Nr legitymacji służbowej     3. 10. Nazwisko 11. Imię     12. Stanowisko służbowe 13. Nr legitymacji służbowej B. DANE KONTROLOWANEGO B.1. DANE IDENTYFIKACYJNE     14. Nazwa / imię i nazwisko (niepotrzebne skreślić)     15. Identyfikator podatkowy NIP / numer PESEL (niepotrzebne skreślić) B.2. ADRES SIEDZIBY* / ADRES ZAMIESZKANIA** * dotyczy kontrolowanego niebędącego osobą fizyczną ** dotyczy kontrolowanego będącego osobą fizyczną     16. Kraj 17. Województwo 18. Powiat     19. Gmina 20. Ulica 21. Nr domu 22. Nr lokalu     23. Miejscowość 24. Kod pocztowy 25. Poczta C. ZAKRES KONTROLI CELNO-SKARBOWEJ     26. Zakres kontroli celno-skarbowej PRZEWIDYWANY TERMIN ZAKOŃCZENIA KONTROLI CELNO-SKARBOWEJ ORAZ DATA I PODPIS OSOBY D. UDZIELAJĄCEJ UPOWAŻNIENIA     27. Przewidywany termin zakończenia kontroli celno-skarbowej 28. Data i podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem stanowiska służbowego E. POKWITOWANIE DORĘCZENIA UPOWAŻNIENIA KONTROLOWANEMU     29. Nazwisko i imię 30. Data doręczenia (dzień-miesiąc-rok) 31. Podpis _ _ 1/4  Części E nie wypełnia się w przypadku doręczenia upoważnienia za pokwitowaniem przez operatora pocztowego.  Data doręczenia upoważnienia jest datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 3 ustawy o KAS. Pouczenie o podstawowych prawach i obowiązkach kontrolowanego wynikających w szczególności z: − ustawy o KAS, − ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Ordynacja podatkowa”, − ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2022 r. poz. 859, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Kodeks karny skarbowy”.         1) Czynności kontrolne mogą być wykonywane w urzędzie celno-skarbowym, w siedzibie kontrolowanego, w miejscu prowadzenia lub przechowywania ksiąg podatkowych oraz w każdym innym miejscu związanym z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością, w tym w lokalu mieszkalnym lub w miejscach, w których mogą się znajdować urządzenia, towary lub dokumenty dotyczące tych urządzeń, towarów lub czynności podlegających kontroli celno-skarbowej. Czynności kontrolne mogą być również wykonywane w innych urzędach obsługujących organy Krajowej Administracji Skarbowej (art. 59 ust. 1 ustawy o KAS).         2) Wszczęcie kontroli celno-skarbowej następuje z urzędu, na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej udzielonego kontrolującemu. Datą wszczęcia kontroli celno-skarbowej jest dzień doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej (art. 62 ust. 1 i 2 ustawy o KAS).         3) Jeżeli kontrolowanym jest osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej doręcza się członkowi zarządu, wspólnikowi albo innej osobie upoważnionej do reprezentowania kontrolowanego lub prowadzenia jego spraw, albo osobie upoważnionej do odbioru korespondencji (art. 62 ust. 2a ustawy o KAS). Jeżeli kontrolowanym jest zakład podmiotu zagranicznego, upoważnienie doręcza się osobie faktycznie kierującej, nadzorującej lub reprezentującej działalność prowadzoną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 62 ust. 2b ustawy o KAS).         4) W razie nieobecności kontrolowanego, reprezentanta kontrolowanego lub osoby upoważnionej do odbioru korespondencji kontrola celno- -skarbowa może być wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej pracownikowi kontrolowanego, który może być uznany za osobę, o której mowa w art. 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.), lub w obecności przywołanego świadka, którym powinien być funkcjonariusz publiczny, który nie jest pracownikiem izby administracji skarbowej albo funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej (art. 62 ust. 3a ustawy o KAS).         5) W przypadku podejrzenia, że nie są przestrzegane przepisy oraz okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne przeprowadzenie kontroli celno-skarbowej, jest ona wszczynana na podstawie okazywanej legitymacji służbowej (art. 62 ust. 3 ustawy o KAS). W przypadku wszczęcia kontroli celno-skarbowej na podstawie legitymacji służbowej należy bez zbędnej zwłoki doręczyć kontrolowanemu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej (art. 62 ust. 3b ustawy o KAS).         6) W zakresie kontroli przestrzegania przepisów ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisów aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, kontrolowanemu przysługuje w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej uprawnienie do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą. Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno- -skarbowej nie wywołuje skutków prawnych (art. 62 ust. 4 ustawy o KAS). W przypadku gdy naczelnik urzędu celno-skarbowego uwzględnił złożoną przez kontrolowanego korektę deklaracji, kontrolowanemu doręcza się zawiadomienie o uwzględnieniu korekty deklaracji (art. 62 ust. 4b ustawy o KAS). Doręczenie kontrolowanemu zawiadomienia o uwzględnieniu korekty deklaracji kończy kontrolę celno-skarbową (art. 62 ust. 4c ustawy o KAS).         7) Kontrola celno-skarbowa powinna być zakończona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Ograniczenie to nie ma zastosowania w przypadku, gdy kontrola celno-skarbowa jest wykonywana na podstawie bezpośrednio stosowanych przepisów prawa Unii Europejskiej albo na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej (art. 63 ust. 1 i 3 ustawy o KAS).         8) O każdym przypadku niezakończenia kontroli celno-skarbowej we właściwym terminie zawiadamia się pisemnie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli celno-skarbowej i wskazując nowy termin jej zakończenia (art. 63 ust. 2 ustawy o KAS).         9) Kontrolowany, jego pracownik, osoba współdziałająca z kontrolowanym, podmiot prowadzący lub przechowujący księgi podatkowe lub dokumenty oraz osoba wykonująca czynności podlegające kontroli celno-skarbowej są obowiązani:             a) umożliwić wgląd w dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli celno-skarbowej, w tym dokumenty handlowe, księgowe i finansowe, nawet jeżeli mają charakter poufny, w tym dokumenty elektroniczne,             b) w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, przekazać w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, całość lub część ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, objętych zakresem kontroli celno-skarbowej, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą,             c) udzielać niezbędnej pomocy technicznej, jeżeli dokumenty lub ewidencje będące przedmiotem kontroli celno-skarbowej zostały sporządzone z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych,             d) przedstawiać na żądanie urzędowe tłumaczenie na język polski dokumentów mających znaczenie dla kontroli celno-skarbowej, sporządzonych w języku obcym,             e) udostępniać towary, urządzenia oraz środki przewozowe oraz zapewnić dostęp do pomieszczeń oraz innych miejsc będących przedmiotem kontroli celno-skarbowej,             f) wydawać za pokwitowaniem towary lub dokumenty na czas trwania kontroli celno-skarbowej, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby kontroli celno-skarbowej,             g) przeprowadzać na żądanie spis z natury w zakresie niezbędnym na potrzeby kontroli celno-skarbowej,             h) umożliwiać zbadanie towarów, surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, w tym przez pobranie ich próbek,             i) udostępniać w niezbędnym zakresie środki łączności, a także inne urządzenia techniczne, jeżeli są one niezbędne do wykonania kontroli celno-skarbowej,             j) umożliwiać, nieodpłatnie, sporządzanie kopii i szkiców, filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych,             k) zapewniać warunki do wykonywania czynności kontrolnych, w tym – w miarę posiadanych możliwości – samodzielne pomieszczenie odpowiednie do rodzaju wykonywanych czynności i miejsce do przechowywania dokumentów,             l) udzielać wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej (art. 72 ust. 1 ustawy o KAS). 2/4         10) Osoba posiadająca towary podlegające kontroli celno-skarbowej jest obowiązana, na swój koszt, do wykonywania czynności umożliwiających przeprowadzenie kontroli, w szczególności do rozładowania, okazania oraz załadowania towaru po zakończeniu czynności kontrolnych (art. 72 ust. 2 ustawy o KAS).         11) Osoby upoważnione do reprezentowania lub prowadzenia spraw kontrolowanego są obowiązane udzielać wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli celno-skarbowej, wynikających z zakresu wykonywanych czynności lub zadań (art. 72 ust. 3 ustawy o KAS).         12) Do celów kontroli celno-skarbowej w zakresie przestrzegania przepisów prawa celnego oraz innych przepisów związanych z przywozem i wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi organy Krajowej Administracji Skarbowej mogą weryfikować prawidłowość i kompletność informacji podanych w zgłoszeniu celnym, deklaracji do czasowego składowania, przywozowej deklaracji skróconej, wywozowej deklaracji skróconej, zgłoszeniu do powrotnego wywozu lub powiadomieniu o powrotnym wywozie, a także weryfikować istnienie, autentyczność, prawidłowość i ważność wszelkich załączonych dokumentów oraz mogą kontrolować księgowość zgłaszającego i pozostałą dokumentację dotyczącą operacji odnoszących się do towarów lub uprzednich lub późniejszych operacji handlowych związanych z tymi towarami po ich zwolnieniu. Organy te mogą również przeprowadzić rewizję takich towarów lub pobrać próbki, jeżeli nadal istnieje taka możliwość. Kontrole celno-skarbowe w zakresie kontroli celnej mogą zostać przeprowadzone u posiadacza towarów lub jego przedstawiciela, u każdej innej osoby bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanej w te operacje w charakterze handlowym lub każdej innej osoby dysponującej w celach handlowych tymi dokumentami i danymi (art. 48 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny – Dz. Urz. UE L 269 z 10.10.2013, str. 1, z późn. zm.).         13) Kontrolowanego zawiadamia się o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków lub opinii biegłych przynajmniej na 3 dni przed terminem ich przeprowadzenia, a dowodu z oględzin – nie później niż bezpośrednio przed podjęciem tych czynności (art. 289 § 1 ustawy  Ordynacja podatkowa w związku z art. 94 ust. 1 ustawy o KAS).         14) Po zakończeniu czynności kontrolnych dokonywanych w czasie kontroli celno-skarbowej prowadzonej w zakresie przestrzegania przepisów ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisów aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, sporządza się wynik kontroli. Doręczenie wyniku kontroli kończy kontrolę celno-skarbową (art. 82 ust. 1 ustawy o KAS). W terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli kontrolowany może skorygować w zakresie objętym kontrolą celno-skarbową uprzednio złożoną deklarację podatkową. Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed doręczeniem postanowienia o przekształceniu kontroli w postępowanie podatkowe, nie wywołuje skutków prawnych (art. 82 ust. 3 ustawy o KAS).         15) W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w zakresie przestrzegania przepisów ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisów aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, zakończona kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe, jeżeli:             a) kontrolowany nie złożył korekty deklaracji w terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli w zakresie objętym kontrolą celno- -skarbową albo             b) organ nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji, albo             c) organ uwzględnił złożoną korektę deklaracji i istnieją przesłanki do ustalenia dodatkowego zobowiązania w podatku od towarów i usług lub istnieją przesłanki do określenia kwoty podatku do zapłaty na podstawie art. 108 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.) – art. 83 ust. 1 ustawy o KAS.         16) Ponowne skorygowanie deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych w zakresie, w jakim dokonana korekta przewiduje cofnięcie ustaleń kontroli celno-skarbowej, z wyjątkiem gdy:             a) ponowne skorygowanie deklaracji wynika z orzeczenia wydanego po zakończeniu kontroli celno-skarbowej, które ma wpływ na ustalenia kontroli celno-skarbowej zawarte w wyniku kontroli,             b) ustalenia kontroli celno-skarbowej zawarte w wyniku kontroli były oparte na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową orzekł Trybunał Konstytucyjny,             c) ponowne skorygowanie deklaracji ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania tego samego dochodu lub majątku podatnika na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub terytorium innego państwa (art. 83 ust. 1c i 1d ustawy o KAS).         17) Kontrola celno-skarbowa w zakresie:             a) przystosowania zakładów produkcyjnych do rejestrowania i stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej ustanowionej zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 30 lipca 2003 r. o uruchamianiu środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (Dz. U. poz. 1611, z późn. zm.),             b) stosowania receptur zarejestrowanych we właściwej agencji płatniczej oraz prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z refundacją wywozową,             c) działalności zakładów produkcyjnych i przetwórczych w zakresie prawidłowości deklaracji dotyczących surowców wykorzystywanych przy produkcji towarów wywożonych z wnioskiem o refundację wywozową,             d) prawidłowości wypłaty refundacji wywozowych przyznawanych w przypadku wywozu produktów rolnych do państw trzecich, realizowanych w ramach finansowania wspólnej polityki rolnej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, z późn. zm.) i na zasadach określonych w tytule V rozdziale III tego rozporządzenia,             e) prawidłowości i prawdziwości oświadczeń o stanie majątkowym składanych przez osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych KAS oraz funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej,             f) przestrzegania przepisów prawa dewizowego w zakresie ograniczeń i obowiązków określonych dla rezydentów i nierezydentów oraz warunków udzielonych na ich podstawie zezwoleń dewizowych, a także warunków wykonywania działalności kantorowej,             g) przestrzegania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,             h) przestrzegania przepisów prawa podatkowego związanych z przywozem lub wywozem towarów w obrocie między obszarem celnym Unii Europejskiej a państwami trzecimi, jeżeli zakres kontroli celno-skarbowej nie obejmuje przestrzegania innych przepisów prawa podatkowego − kończy się protokołem (art. 84 ust. 1 ustawy o KAS).         18) Jeżeli kontrolowany po zakończonej kontroli celno-skarbowej w terminie 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli, złoży skorygowaną deklarację inną niż, w zakresie objętym tą kontrolą, naczelnik urzędu celno-skarbowego może podjąć zakończoną kontrolę celno-skarbową (art. 87 ust. 1 ustawy o KAS). 3/4         19) Jeżeli kontrolowany udaremnia lub utrudnia kontrolującemu wykonanie kontroli celno-skarbowej, w szczególności kto wbrew żądaniu tej osoby nie okazuje księgi lub innego dokumentu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej lub księgę lub inny dokument niszczy, uszkadza, czyni bezużytecznymi, ukrywa lub usuwa, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych (art. 83 § 1 ustawy – Kodeks karny skarbowy).         20) Kontrolowany, który wbrew obowiązkowi nie udziela wyjaśnień ustnych lub pisemnych mających znaczenie dla kontroli celnej w rozumieniu art. 53 § 32 ustawy – Kodeks karny skarbowy lub nie udostępnia wymaganych dokumentów dotyczących obrotu z zagranicą towarami lub usługami, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Tej samej karze podlega ten, kto w inny sposób osobie uprawnionej do przeprowadzania czynności kontrolnych lub dozoru celnego udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności służbowej, w szczególności kto odmawia wykonania czynności przygotowawczych do kontroli celnej lub nie dopełnia obowiązku niezwłocznego dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez organ celny (art. 94 § 1 i 2 ustawy – Kodeks karny skarbowy). Kto wbrew obowiązkowi nie przechowuje dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych (art. 95 § 1 ustawy – Kodeks karny skarbowy).         21) Do kontroli celno-skarbowej nie stosuje się przepisów rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.). 4/4

Załącznik nr 2

WZÓR

WZÓR Pierwsza strona Pierwsza strona STAŁE UPOWAŻNIENIE do wykonywania kontroli celno-skarbowej, o której mowa w art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej A. DANE KONTROLUJĄCEGO Numer upoważnienia     1. Nazwisko 2. Imię     3. Stanowisko służbowe 4. Nr legitymacji służbowej Podstawa prawna: art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej B. (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o KAS”. C. Data i miejsce wystawienia upoważnienia: Oznaczenie organu Data i podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem stanowiska służbowego DDrruuggaa ssttrroonnaa MIEJSCA WYKONYWANIA KONTROLI CELNO-SKARBOWEJ (zaznaczyć właściwy kwadrat stawiając X)     1. Drogi publiczne lub drogi wewnętrzne, porty morskie i przystanie, morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne, strefa przyległa lub wody śródlądowe oraz miejsca inne niż określone w art. 59 ustawy o KAS.     2. Miejsca przewozu towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104).     3. Miejsca poza punktem stałej lokalizacji sprzedaży (sprzedaż obwoźna i obnośna na targowiskach w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70).     4. Miejsca prowadzenia działalności przez podmiot obowiązany do ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących w zakresie prawidłowości realizacji obowiązku ewidencjonowania.     5. Miejsca prowadzenia działalności przez podmiot, w którym przeprowadzono urzędowe sprawdzenie.     6. Miejsca prowadzenia działalności przez podmiot, w którym nie przeprowadzono urzędowego sprawdzenia, obowiązany do przekazania zgłoszenia lub informacji o czynnościach podlegających kontroli celno-skarbowej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 90 lub art. 91 ustawy o KAS oraz gdy obowiązek ich przeprowadzenia w określonym czasie wynika z przepisów prawa.     7. Miejsca, w których mogą się znajdować wyroby akcyzowe objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy w zakresie prawidłowości realizacji obowiązku stosowania znaków akcyzy i oznaczania nimi wyrobów akcyzowych.     8. Miejsca, w których mogą się znajdować wyroby energetyczne objęte obowiązkiem znakowania i barwienia wyrobów energetycznych, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, z późn. zm.). D. 9. Miejsca prowadzenia działalności w zakresie produkcji automatów do gier hazardowych lub obrotu tymi automatami oraz miejsca, w których mogą znajdować się automaty do gier hazardowych.     10. Miejsca, w których mogą się znajdować paliwa silnikowe.     11. Miejsca, w których mogą znajdować się towary podlegające ograniczeniom lub zakazom obrotu i używania określonych przedmiotów lub produktów spożywczych, na podstawie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1657, z późn. zm.).     12. Miejsca, gdzie są prowadzone magazyny, do których wprowadzane są towary w procedurze magazynu typu call-off stock, o której mowa w dziale II rozdziale 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.).     13. Miejsca, w których mogą znajdować się zasoby gospodarcze podlegające zamrożeniu zasobów gospodarczych, o którym mowa w:             a) art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm.),             b) art. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.),             c) ustawie z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 129). Opis techniczny stałego upoważnienia do wykonywania kontroli:         1) upoważnienie wykonane dwustronnie;         2) upoważnienie wydrukowane na papierze z mikrodrukiem „Krajowa Administracja Skarbowa”, pokryte tłem giloszowym w kolorze jasnozielonym;         3) barwa tekstu upoważnienia jest czarna;         4) wymiary – 80 mm × 105 mm;         5) zalaminowane w folię zabezpieczającą po dokonaniu wpisów w upoważnieniu.