t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowy sposób prowadzenia książki obiektu budowlanego w postaci papierowej i elektronicznej, w tym doko- nywania wpisów; 2) szczegółowy sposób uwierzytelniania i autoryzacji w systemie Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego, zwanym dalej „systemem c-KOB”.
Książkę obiektu budowlanego oraz kolejne tomy książki obiektu budowlanego prowadzi się w sposób usystema- tyzowany, tak aby składały się: 1) ze strony tytułowej; 2) z tablicy nr I – Informacje o obiekcie budowlanym; 3) z tablicy nr II – Dane właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego; 4) z tablicy nr III – Przeprowadzone kontrole, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane; 5) z tablicy nr IV – Ekspertyzy i opinie techniczne; 6) z tablicy nr V – Przeglądy techniczne, konserwacja oraz naprawy urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2057); 7) z tablicy nr VI – Roboty budowlane związane z obiektem budowlanym wykonywane po oddaniu do użytkowania; 8) z tablicy nr VII – Katastrofy budowlane dotyczące obiektu budowlanego; 9) z tablicy nr VIII – Decyzje, postanowienia, zaświadczenia i inne dokumenty wydane przez organy administracji publicznej, dotyczące obiektu budowlanego. 1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej – budownictwo, planowanie i zagospodarowanie prze- strzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783, 1846, 2206 i 2687.
1. Na stronie tytułowej książki obiektu budowlanego oraz kolejnych tomów książki obiektu budowlanego za- mieszcza się: 1) rodzaj obiektu budowlanego; 2) adres obiektu budowlanego; 3) datę założenia książki obiektu budowlanego. 2. W przypadku książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej na stronie tytułowej zamieszcza się również indywidualny numer książki obiektu budowlanego nadawany przez system c-KOB. 3. W przypadku książki obiektu budowlanego w postaci papierowej na stronie tytułowej zamieszcza się również: 1) numer tomu; 2) liczbę stron.
W tablicy nr I zamieszcza się: 1) rodzaj obiektu budowlanego; 2) funkcję obiektu budowlanego; 3) rok oddania obiektu budowlanego do użytkowania; 4) charakterystyczne parametry techniczne obiektu budowlanego, w szczególności: informacje o powierzchni zabudo- wy budynku, powierzchni dachu budowli, wysokości, kubaturze, liczbie kondygnacji nadziemnych i podziemnych, liczbie lokali mieszkalnych budynku mieszkalnego wielorodzinnego, rodzaju konstrukcji nośnej oraz o występowa- niu w obiekcie wyrobów zawierających azbest; 5) informację o wyposażeniu obiektu budowlanego w instalacje i urządzenia; 6) informacje o wymaganych kontrolach okresowych, w zakresie określonym art. 62 ust. 1 pkt 1–3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane; 7) plan sytuacyjny obiektu budowlanego zawierający dane, o których mowa w art. 60k ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane; 8) lokalizację obiektu budowlanego, a w przypadku książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej również oznaczenie obiektu na mapie; 9) nazwę właściwego organu nadzoru budowlanego.
W tablicy nr II zamieszcza się: 1) dane dotyczące właściciela obiektu budowlanego: a) imię i nazwisko lub nazwę, b) adres zamieszkania lub siedziby, c) e-mail; 2) dane dotyczące zarządcy obiektu budowlanego, jeżeli występuje: a) imię i nazwisko lub nazwę, b) adres zamieszkania lub siedziby, c) e-mail; 3) dane dotyczące osoby fizycznej upoważnionej do prowadzenia książki obiektu budowlanego: a) imię i nazwisko, b) adres zamieszkania, c) e-mail.
W tablicy nr III zamieszcza się: 1) datę przeprowadzenia kontroli; 2) imię i nazwisko osoby przeprowadzającej kontrolę; 3) informacje o numerze, rodzaju i zakresie posiadanych uprawnień budowlanych albo innych uprawnień dających podstawę do przeprowadzania kontroli; 4) zakres kontroli; 5) ustalenia dokonane w zakresie kontroli; 6) informację, czy zostały stwierdzone nieprawidłowości; 7) informację, czy stwierdzone nieprawidłowości stanowiły uszkodzenia lub braki, które mogłyby spowodować zagro- żenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności katastrofę budowlaną, po- żar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym albo zatrucie gazem; 8) zalecenia wskazujące czynności mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości wraz z terminem ich wykonania, jeżeli zostały stwierdzone nieprawidłowości; 9) informacje, czy kontrola dotyczyła budynku o powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m2 albo innego obiektu budowlanego o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m2; 10) metody i środki użytkowania elementów obiektu budowlanego narażonych na szkodliwe działanie wpływów atmo- sferycznych i niszczące działanie innych czynników, w przypadku kontroli tych elementów; 11) zakres niewykonanych zaleceń określonych w protokołach z poprzednich kontroli.
W tablicy nr IV zamieszcza się: 1) datę sporządzenia ekspertyzy lub opinii technicznej; 2) imię i nazwisko osoby, która sporządziła ekspertyzę lub opinię techniczną; 3) informacje o przyczynach zlecenia opracowania oraz cel, dla którego została opracowana ekspertyza lub opinia tech- niczna; 4) wnioski wynikające z ekspertyzy lub opinii technicznej; 5) sposób wykorzystania ekspertyzy lub opinii technicznej.
W tablicy nr V zamieszcza się: 1) datę i zakres przeprowadzonych przeglądu technicznego, konserwacji lub naprawy urządzeń przeciwpożarowych; 2) imię i nazwisko osoby, która dokonała przeglądu technicznego, konserwacji lub naprawy urządzeń przeciwpożarowych; 3) wnioski z dokonanych przeglądu technicznego, konserwacji lub naprawy urządzeń przeciwpożarowych.
W tablicy nr VI zamieszcza się: 1) datę rozpoczęcia i zakończenia robót budowlanych; 2) zakres wykonanych robót budowlanych; 3) dane identyfikujące protokół kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budow- lane – jeżeli wykonanie robót budowlanych stanowiło zalecenie z tej kontroli.
W tablicy nr VII zamieszcza się: 1) datę katastrofy budowlanej; 2) zakres katastrofy budowlanej; 3) ustalone przyczyny katastrofy budowlanej.
W tablicy nr VIII zamieszcza się: 1) oznaczenie organu administracji publicznej; 2) datę wydania decyzji, postanowienia, zaświadczenia lub innego dokumentu; 3) informacje dotyczące rodzaju i treści wydanych decyzji, postanowienia, zaświadczenia lub innego dokumentu.
Książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej prowadzi się na ponumerowanych stronach w formacie A-4 w taki sposób, aby książka obiektu budowlanego była chroniona przed usunięciem lub wymianą stron.
1. W przypadku braku miejsca w odpowiedniej tablicy na dokonanie kolejnego wpisu w książce obiektu bu- dowlanego w postaci papierowej zakłada się kolejny tom książki obiektu budowlanego w postaci papierowej albo książkę obiektu budowlanego w postaci elektronicznej. 2. W przypadku założenia kolejnego tomu książki obiektu budowlanego w postaci papierowej albo książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej w poszczególnych tablicach dotychczas prowadzonej książki, w których pozostało miejsce na dokonanie nowych wpisów, sporządza się adnotacje o kontynuacji wpisów w kolejnym tomie albo w książce obiektu budowlanego w postaci elektronicznej.
Do książki obiektu budowlanego w postaci elektronicznej mogą być załączane dokumenty w postaci elektro- nicznej.
1. Książka obiektu budowlanego w postaci elektronicznej od momentu jej założenia do zamknięcia posiada w systemie c-KOB status „otwarta”. 2. Książka obiektu budowlanego w postaci elektronicznej od momentu jej zamknięcia posiada w systemie c-KOB status „zakończona”.
1. Wpisy w książce obiektu budowlanego w poszczególnych tablicach zamieszcza się w porządku chronolo- gicznym, w sposób uniemożliwiający dokonanie uzupełnień. 2. Jeżeli wpis w książce obiektu budowlanego zawiera dane identyfikujące: 1) zdarzenie, które to dane są objęte klauzulą tajności, wpis ogranicza się do wskazania tej okoliczności i dokumentu, z których wynika objęcie tych danych klauzulą tajności; 2) dokument będący przedmiotem wpisu, który jest objęty klauzulą tajności albo zawiera informacje objęte klauzulą tajności, we wpisie wskazuje się na tę okoliczność.
1. W razie konieczności wprowadzenia poprawek do dokonanych już wpisów należy dokonać kolejnego wpisu przez wprowadzenie właściwej treści z uzasadnieniem wprowadzonej zmiany. 2. W razie konieczności wprowadzenia poprawek do dokonanych już wpisów w książce obiektu budowlanego w postaci papierowej dopuszcza się skreślenie niewłaściwego tekstu w sposób umożliwiający jego odczytanie i wprowa- dzenie właściwej treści, z uzasadnieniem wprowadzonej zmiany. Osoba dokonująca poprawki zamieszcza także swoje imię i nazwisko oraz datę dokonania tej czynności i czytelny podpis.
Wpisów w książce obiektu budowlanego dokonuje się w sposób trwały i czytelny.
Każdy wpis jest opatrzony: 1) datą; 2) imieniem i nazwiskiem osoby dokonującej wpisu; 3) czytelnym podpisem osoby dokonującej wpisu w książce obiektu budowlanego w postaci papierowej lub systemo- wym potwierdzeniem tożsamości w książce obiektu budowlanego w postaci elektronicznej.
Wpisów i aktualizacji danych zgromadzonych w książce obiektu budowlanego w postaci elektronicznej można dokonywać wyłącznie w książkach o statusie „otwarta”.
1. Dostęp do systemu c-KOB wymaga prawidłowego przeprowadzenia procesów: 1) uwierzytelnienia użytkownika konta po dokonaniu jego identyfikacji oraz 2) autoryzacji użytkownika konta. 2. Uwierzytelnienie polega na potwierdzeniu deklarowanej tożsamości użytkownika konta w: 1) systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 21a ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797), zwanego dalej „węzłem krajowym”, lub 2) systemie c-KOB – w przypadku pracowników organów nadzoru budowlanego oraz innych organów lub służb uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie utrzymania obiektów budowlanych lub do prowa- dzenia działań ratowniczych. 3. Identyfikacja jest realizowana: 1) przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego lub 2) przy użyciu środka identyfikacji elektronicznej wydanego w wewnętrznym systemie identyfikacji elektronicznej systemu c-KOB zapewniającym obsługę procesu uwierzytelniania – w przypadku pracowników organów nadzoru budowlanego oraz innych organów lub służb uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów w zakresie utrzy- mania obiektów budowlanych lub do prowadzenia działań ratowniczych. 4. Autoryzacja następuje po poprawnym uwierzytelnieniu użytkownika i polega na przydzieleniu prawa dostępu do systemu c-KOB.
Zapewnienie: 1) możliwości wprowadzania danych w systemie c-KOB, w szczególności dokonywania wpisów w książce obiektu budowlanego w postaci elektronicznej, oraz 2) praw dostępu do systemu c-KOB – następuje w procesie autoryzacji na podstawie przydzielonych uprawnień.
Uwierzytelnienie użytkownika konta w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego lub w systemie c-KOB zapewnia systemowe potwierdzanie tożsamości przy dokonywaniu wpisów w książce obiektu budowlanego w postaci elektronicznej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.3) Minister Rozwoju i Technologii: W. Buda 3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego (Dz. U. poz. 1134), które traci moc z dniem 1 stycznia 2023 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1557).