t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy publicznej w ramach in- westycji C1.1.1. „Zapewnienie dostępu do bardzo szybkiego internetu na obszarach białych plam”, wskazanej w kompo- nencie C „Transformacja cyfrowa”, objętej Krajowym Planem Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanej dalej „po- mocą”, a także podmiot udzielający pomocy.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) dostępie hurtowym – należy przez to rozumieć dostęp hurtowy, o którym mowa w art. 2 pkt 139 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem we- wnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.2)), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 651/2014”; 2) infrastrukturze szerokopasmowej – należy przez to rozumieć sieć szerokopasmową, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 884 i 2164), lub sieć telekomunikacyjną, o której mowa w art. 2 pkt 35 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomu- nikacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1648, 1933 i 2581); 3) intensywności pomocy – należy przez to rozumieć intensywność pomocy, o której mowa w art. 2 pkt 26 rozporzą- dzenia nr 651/2014; 4) przedsiębiorcy telekomunikacyjnym – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, o którym mo- wa w art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne; 5) sieciach NGA (ang. Next Generation Access) – należy przez to rozumieć sieci szerokopasmowe umożliwiające świadczenie usług dostępu do Internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s; 6) trwałości przedsięwzięcia – należy przez to rozumieć zobowiązanie ostatecznego odbiorcy wsparcia do zachowania celów i efektów przedsięwzięcia oraz do niepoddawania przedsięwzięcia znaczącym modyfikacjom w rozumieniu art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybac- kiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Grani- cami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/1060”. 1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716). 2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 89 z 16.03.2021, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39.
1. Pomoc jest udzielana zgodnie z celami inwestycji C1.1.1. Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odpor- ności na przedsięwzięcia realizowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terytorium Rzeczypospolitej Pol- skiej, polegające na budowie sieci NGA. 2. Pomoc jest udzielana na przedsięwzięcia realizowane na obszarach, na których sieci NGA nie istnieją i na których nie jest planowane w wiarygodny sposób ich powstanie na zasadach komercyjnych lub z udziałem środków publicznych w ciągu trzech lat. 3. Obszary, o których mowa w ust. 2, ustala się na podstawie informacji o istniejącej oraz planowanej w sposób wia- rygodny infrastrukturze szerokopasmowej umożliwiającej świadczenie usług dostępu do Internetu o przepustowości okreś- lonej w § 2 pkt 5. 4. W przypadku stwierdzenia, że planowana infrastruktura szerokopasmowa stanowiąca podstawę wyłączenia danego obszaru spod możliwości udzielenia pomocy nie jest realizowana, na obszarze, na którym ta infrastruktura była planowa- na, może zostać udzielona pomoc na realizację przedsięwzięcia. 5. Ujawnienie informacji o istniejących lub planowanych sieciach NGA po ustaleniu obszarów zgodnie z ust. 3 nie stanowi przeszkody do udzielenia pomocy na realizację przedsięwzięcia na tych obszarach.
Pomoc jest udzielana przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego przeznaczonego na pokrycie części lub całości wydatków związanych z realizacją przedsięwzięć, o których mowa w § 3 ust. 1.
1. Pomoc jest udzielana w drodze naboru wniosków o objęcie przedsięwzięć wsparciem zgodnie z art. 52 ust. 6 lit. a rozporządzenia nr 651/2014. 2. Pomoc może być udzielona przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu, który złożył wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem przed rozpoczęciem prac, o którym mowa w art. 2 pkt 23 rozporządzenia nr 651/2014, i spełnia łącznie nastę- pujące warunki: 1) złożył oświadczenie o braku uzyskania pomocy finansowej ze środków publicznych na te same wydatki w ramach przedsięwzięcia, którego dotyczy wniosek o objęcie przedsięwzięcia wsparciem; 2) zobowiązał się do realizacji i zachowania trwałości przedsięwzięcia; 3) zobowiązał się do zapewnienia dostępu hurtowego na równych i niedyskryminujących warunkach, w tym fizycznego uwolnienia pętli, o którym mowa w art. 2 pkt 136 rozporządzenia nr 651/2014, po cenie ustalonej zgodnie z art. 52 ust. 8 rozporządzenia nr 651/2014; 4) złożył oświadczenie, że w ramach przedsięwzięcia nie będą finansowane w całości lub w części nałożone na niego przez podmioty publiczne zobowiązania lub obowiązki inne niż wynikające z realizacji umowy o objęcie przedsię- wzięcia wsparciem, w szczególności obowiązki lub zobowiązania wynikające z dokonanych rezerwacji częstotliwo- ści lub zasobów orbitalnych; 5) zobowiązał się do realizacji przedsięwzięcia zgodnie z technicznymi kryteriami kwalifikacji określonymi w rozpo- rządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniającym rozporządzenie Parla- mentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łago- dzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wy- rządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz. Urz. UE L 442 z 09.12.2021, str. 1, z późn. zm.3)), w tym do ponownego użycia lub poddania recyklingowi co najmniej 70% odpadów z procesu inwestycyjnego oraz późniejszej eksploatacji sieci NGA; 6) zobowiązał się do realizacji przedsięwzięcia zgodnie z właściwymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. 3. Spełnienie warunków, o których mowa w ust. 2, jest weryfikowane przez podmiot, o którym mowa w § 4, w trakcie oceny wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem na podstawie oświadczeń złożonych wraz z tym wnioskiem. 4. Zobowiązanie do zachowania trwałości przedsięwzięcia nie wyklucza wprowadzania w nim zmian uzasadnionych przesłankami ekonomicznymi lub technicznymi na warunkach określonych w umowie o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. 5. Zmiany, o których mowa w ust. 4, nie mogą naruszać istoty przedsięwzięcia zgodnie z art. 65 ust. 1 lit. c rozpo- rządzenia 2021/1060. 3) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 188 z 15.07.2022, str. 1. 6. Zobowiązanie do zapewnienia: 1) aktywnego dostępu hurtowego w rozumieniu art. 52 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014 – wynosi 10 lat; 2) dostępu hurtowego do sieci pasywnej w rozumieniu art. 2 pkt 137 rozporządzenia nr 651/2014 – nie jest ograniczone w czasie.
1. Pomoc jest udzielana zgodnie z warunkami określonymi w przepisach rozdziału I i art. 52 rozporządzenia nr 651/2014. 2. Pomoc może być waloryzowana w przypadkach określonych w umowie o objęcie przedsięwzięcia wsparciem. 3. Pomoc podlega sumowaniu z każdą inną pomocą, w tym pomocą de minimis, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, a także nie może przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego przeznaczenia pomocy w przepisach Unii Europejskiej, jeżeli pomoc ta dotyczyła tego samego przeznaczenia. 4. Równowartość udzielonej pomocy oblicza się z zastosowaniem średniego dziennego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem.
1. Intensywność pomocy nie może przekroczyć 100% wydatków związanych z realizacją przedsięwzięć, o których mowa w § 3 ust. 1. 2. Wysokość pomocy ustala się w drodze weryfikacji potrzeb, mającej na celu ograniczenie pomocy do niezbędnego minimum umożliwiającego realizację przedsięwzięcia na danym obszarze. 3. Weryfikacja potrzeb polega na: 1) przeprowadzeniu przed ogłoszeniem naboru, o którym mowa w § 5 ust. 1, analizy ekonomicznej opłacalności budo- wy sieci NGA na danym obszarze, z uwzględnieniem w szczególności: a) niezbędnych nakładów inwestycyjnych, takich jak: – koszty inwestycyjne budowy sieci pasywnej, w tym robót i materiałów budowlanych oraz dostaw i instalacji elementów infrastruktury szerokopasmowej, – koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do wykonania robót budowlanych, – koszty dostawy, instalacji i uruchomienia urządzeń telekomunikacyjnych stanowiących infrastrukturę aktyw- ną sieci NGA, – koszty najmu, dzierżawy lub leasingu sieci pasywnej, a także elementów infrastruktury elektroenergetycznej, sanitarnej, wodociągowej oraz kanałów technologicznych, o których mowa w art. 4 pkt 15a ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1693, 1768, 1783 i 2185), – koszty inwestycyjne budowy sieci NGA, w tym związane z przebudową lub rozbudową sieci szeroko- pasmowej do standardu sieci NGA, – opłaty publicznoprawne związane z przygotowaniem i realizacją przedsięwzięcia, w szczególności za wyda- nie decyzji, zgód i zezwoleń, – koszty przygotowania dokumentacji powykonawczej, o której mowa w art. 3 pkt 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.4)), b) kosztów operacyjnych, c) prognozowanych przychodów; 2) ocenie finansowej efektywności realizacji przedsięwzięcia, w tym wysokości wnioskowanej intensywności pomocy lub wnioskowanej kwoty pomocy. 4. W wyniku analizy, o której mowa w ust. 3 pkt 1, w ogłoszeniu o naborze określa się maksymalną intensywność pomocy lub maksymalną kwotę pomocy dla przedsięwzięcia na danym obszarze.
Pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej w przypadku określonym w art. 4 ust. 1 lit. y rozporządzenia nr 651/2014.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Cyfryzacji: wz. J. Cieszyński 4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783, 1846 i 2206.