t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) zakres programów szkoleń i praktyk oraz zakres staży pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych, zwanej dalej „ustawą”; 2) wzory dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia i praktyki oraz posiadany staż pracy, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2 pkt 2 i 3, art. 21 oraz art. 24 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy; 3) wzór dokumentu potwierdzającego zgodność programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z zakresem, o którym mowa w pkt 1, a także uzupełnienie szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy.
Zakres programu szkolenia, o którym mowa w: 1) art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami wykorzystywanymi lub przeznaczonymi do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia; 2) art. 20 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta wykorzystywane lub przeznaczone do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia; 3) art. 21 ust. 1 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzanie jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia; 4) art. 21 ust. 2 ustawy, dla osób wykonujących procedury jest określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia; 5) art. 21 ust. 3 ustawy, dla osób uczestniczących w wykonywaniu procedur jest określony w załączniku nr 5 do rozpo- rządzenia; 6) art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywanych w ośrod- ku i opieką nad tymi zwierzętami jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia. 1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842). 2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115).
Zakres programu praktyki, o której mowa w: 1) art. 20 ust. 1 pkt 3 ustawy, dla osób sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku obejmuje do- skonalenie umiejętności praktycznych w zakresie opieki nad zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub wy- korzystywanymi w procedurach oraz przygotowanie do samodzielnego: a) sprawowania codziennej opieki nad zwierzętami, b) przygotowywania zwierząt do procedur – w przypadku praktyki odbywanej w ośrodku użytkownika, c) stosowania metod i środków służących zapewnieniu dobrostanu zwierząt i bezpieczeństwa pracujących z nimi ludzi; 2) art. 20 ust. 2 pkt 3 ustawy, dla osób uśmiercających zwierzęta obejmuje przygotowanie do wykonywania czynności związanych z uśmiercaniem zwierząt wykorzystywanych lub przeznaczonych do wykorzystania do celów naukowych lub edukacyjnych: a) metodami określonymi w załączniku IV do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/63/UE z dnia 22 września 2010 r. w sprawie ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych (Dz. Urz. UE L 276 z 20.10.2010, str. 33 oraz Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115), b) w sposób, o którym mowa w art. 3b ust. 3 ustawy, c) metodami dopuszczonymi przez Krajową Komisję Etyczną do Spraw Doświadczeń na Zwierzętach na podstawie art. 3b ust. 5 ustawy.
Zakres stażu pracy, o którym mowa w: 1) art. 21 ust. 1 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich prze- prowadzanie obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie przepro- wadzania doświadczeń przez: a) wykonywanie procedur, b) uczestniczenie w przygotowywaniu projektów procedur i doświadczeń; 2) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy, wymaganego od osób odpowiedzialnych za nadzór nad dobrostanem zwierząt utrzymywa- nych w ośrodku i opieką nad tymi zwierzętami obejmuje pogłębienie wiedzy teoretycznej oraz nabycie umiejętności praktycznych w zakresie sprawowania opieki nad zwierzętami.
Wzór zaświadczenia o: 1) ukończeniu szkolenia, o którym mowa w § 2, jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia; 2) ukończeniu praktyki, o której mowa w § 3, jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia; 3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w § 4, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.
Wzór zaświadczenia o zgodności programu szkolenia odbytego w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska z za- kresem programu szkolenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 21 lub art. 24 ust. 2 pkt 2 ustawy, dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych lub o uzupełnieniu szkolenia w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy, jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.
Szkolenia dla osób: 1) odpowiedzialnych za planowanie procedur i doświadczeń oraz za ich przeprowadzenie, 2) wykonujących procedury, 3) uczestniczących w wykonywaniu procedur, 4) uśmiercających zwierzęta wykorzystywane w procedurach, 5) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku, 6) odpowiedzialnych za nadzór nad osobami sprawującymi opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku oraz dobrostanem tych zwierząt – rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia prowadzi się na podstawie przepisów dotych- czasowych.
Zaświadczenia o: 1) ukończeniu szkoleń, o których mowa w § 7, 2) ukończeniu praktyk dla osób: a) sprawujących opiekę nad zwierzętami utrzymywanymi w ośrodku, b) uśmiercających zwierzęta wykorzystane w procedurach, 3) posiadaniu stażu pracy, o którym mowa w: a) art. 21 ust. 1 ustawy, b) art. 24 ust. 2 pkt 3 ustawy – wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3) Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek 3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 maja 2015 r. w spra- wie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 185), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 15 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2338). – 5 – Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2022 r. (Dz. U.
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ NAD ZWIERZĘTAMI ZWIERZĘTAMI WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTYWANYMI LUB PRZEZNACZONYMI DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH WYKORZYSTANIA DO CELÓWLU NBA EUDKUOKAWCYYCJNHY LCHUB EDUKACYJNYCH Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami 2 genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia 2 zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych 3 do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania 2 w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii 4 3 gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 5 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do 2 danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do 6 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady 2 bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt i rozpoznawanie właściwych 7 dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych 3 do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 8 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia 1 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. – 6 – Znieczulenie, metody uśmierzania bólu, uśmiercanie, stosowanie 9 1 wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury Razem: 17 część II – praktyczna ćwiczenia Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii 1 3 gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 2 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do 2 danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do 3 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady 1 bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami Razem: 6 – 7 – Dziennik Ustaw – 6 – Załącznik nr 2 Poz. 2576 ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UŚMIERCAJĄCYCH ZWIERZĘTA
ZAKRES PROGRAMU SZNKAOLUEKNOIAW DYLCAH O SLÓUBB U EŚMDUIEKRCAACJYĄJCNYYCHC HZW IERZĘTA WYKORZYSTYWANE LUB PRZEZNACZONE DO WYKORZYSTANIA DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady 1 Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt 2 2 Zasady, w tym etyczne, postępowania ze zwierzętami 1 Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu 3 2 i cierpienia u zwierząt Metody uśmiercania, anestezja i metody uśmierzania bólu zwierząt 4 4 podczas ich uśmiercania oraz metody ustalania śmierci zwierząt 5 Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy uśmiercaniu zwierząt 1 Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli 6 zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do 1 celów naukowych lub edukacyjnych 7 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1 8 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia 1 Razem: 13 część II – praktyczna ćwiczenia Czynności przygotowawcze związane z zastosowaniem w praktyce 1 2 poznanych metod uśmiercania i ustalania śmierci myszy i szczurów Razem: 2 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. Dziennik Ustaw – 8 – – 7 – Poz. 2576
I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE PLANOWANIE PROCEDUR I DOŚWIADCZEŃ ORAZ ZA ICH PRZEPROWADZANIE Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami 3 genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia 2 zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków 3 farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych 2 i przeciwbólowych na wynik doświadczenia Fizjologia, anatomia, zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych 4 do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. 2 Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach 5 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1 6 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 3 Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności 7 określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, 4 uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, 8 w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami 2 sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych 9 do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania 2 w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie Razem: 20 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. – 9 – część II – praktyczna ćwiczenia Planowanie procedur i doświadczeń. Przygotowanie wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia, w szczególności 1 określenie naukowych lub edukacyjnych celów doświadczenia, 4 uzasadnienie wykorzystania w doświadczeniu wybranych gatunków zwierząt, uzasadnienie statystyczne liczby wykorzystywanych zwierząt i określenie kategorii dotkliwości. Ocena retrospektywna doświadczenia Razem: 4 – 10 –
ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH PROCEDURY Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami 2 genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia 2 zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów 1 naukowych lub edukacyjnych Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych do 3 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Wymagania 2 w zakresie utrzymywania zwierząt zmienionych genetycznie Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku. 4 2 Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 5 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do 2 danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do 6 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady 2 bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami Zachowanie zwierząt. Fizjologia, anatomia i rozpoznawanie właściwych dla 7 gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt przeznaczonych do 3 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków 8 farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na 2 wynik doświadczenia 9 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1 10 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 2 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. – 11 – Elementy planowania procedur i doświadczeń. Zasady przygotowania wniosku do lokalnej komisji etycznej do spraw doświadczeń na zwierzętach o udzielenie zgody na przeprowadzenie doświadczenia. Przygotowanie 11 informacji potrzebnych do przeprowadzenia oceny retrospektywnej 2 doświadczenia. Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy Razem: 21 część II – praktyczna ćwiczenia Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 1 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do 2 danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków 2 farmakologicznych. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na 2 wynik doświadczenia 3 Stosowanie wczesnego i humanitarnego zakończenia procedury 1 Razem: 5 – 12 – Załącznik nr 5 Załącznik nr 5 ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH ZAKRES PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W WYKONYWANIU PROCEDUR W WYKONYWANIU PROCEDUR Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady Podstawy anatomii i fizjologii zwierząt przeznaczonych do 1 2 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów 2 1 naukowych lub edukacyjnych. Zasady etyczne postępowania ze zwierzętami Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub 3 2 wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych 4 2 w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia Metody uśmiercania zwierząt, stosowanie wczesnego i humanitarnego 5 2 zakończenia procedury Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie ochrony zwierząt 6 2 wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych. Komisje etyczne do spraw doświadczeń na zwierzętach Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi 7 1 do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku 8 2 i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami. Dbanie o zdrowie i higienę zwierząt 9 Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia. Metody alternatywne 2 Razem: 16 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. – 13 – część II – praktyczna ćwiczenia Przygotowanie zwierząt do procedury. Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do wykorzystania lub 1 2 wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Podstawowe rodzaje zachowania zwierząt Rozpoznawanie właściwych dla poszczególnych gatunków zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych 2 2 w procedurach oznak dystresu, bólu i cierpienia. Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Wpływ środków anestetycznych i przeciwbólowych na wynik doświadczenia Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ze zwierzętami przeznaczonymi 3 2 do wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach Chów i hodowla zwierząt przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii gatunku 4 2 i genetyki. Normy utrzymywania tych zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Razem: 8 – 14 –
ZNAKARDE SD PORBORGORSATMAUN SEZMKO ZLWENIIEAR DZLĄAT O USÓTBR ZOYDPMOYWWIEADNZIYACLNHY WCH O ZŚAR NOADDKZÓUR I NOAPDIE DKOĄB ROSTANEM ZWIERZĄT UTRZYMYWANYCH W OŚRODKU I OPIEKĄ NAD TYMI ZWIERZĘTAMI NAD TYMI ZWIERZĘTAMI Minimalna liczba Temat szkolenia godzin Lp. dydaktycznych1) część I – teoretyczna wykłady Obowiązujące przepisy krajowe w zakresie pozyskiwania i hodowli zwierząt, opieki nad zwierzętami i wykorzystywania zwierząt do celów 3 1 naukowych lub edukacyjnych, w tym zwierząt będących organizmami genetycznie zmodyfikowanymi. Kontrola działalności hodowców, dostawców i użytkowników. Kary za naruszenie przepisów Zasady etyczne dotyczące relacji ludzi ze zwierzętami i wartości życia 1 2 zwierząt. Argumenty za i przeciw wykorzystywaniu zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych Genetyka i modyfikacje genetyczne gatunków zwierząt przeznaczonych 2 3 do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii 4 4 gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 2 5 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do 3 6 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami Fizjologia, anatomia i zachowanie zwierząt. Rozpoznawanie właściwych dla gatunku oznak dystresu, bólu i cierpienia u zwierząt 3 7 przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach Znieczulenie i metody uśmierzania bólu. Metody podawania środków 1 8 farmakologicznych Metody uśmiercania zwierząt. Ustalanie śmierci. Stosowanie wczesnego 1 9 i humanitarnego zakończenia procedury Zasady zastąpienia, ograniczenia i udoskonalenia w praktyce hodowcy, 1 10 dostawcy i użytkownika 1) Godzina dydaktyczna trwa 45 minut. – 15 – 11 Elementy planowania procedur i doświadczeń 1 Przygotowanie informacji dotyczących doświadczeń na zwierzętach, 2 12 w tym informacji statystycznych, zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi wynikającymi z ustawy Razem: 24 część II – praktyczna ćwiczenia Chów i hodowla zwierząt gatunków przeznaczonych do wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach, z uwzględnieniem biologii 1 1 gatunku. Normy utrzymywania zwierząt i sposoby wzbogacania ich środowiska. Codzienna opieka nad zwierzętami Metody i procedury postępowania ze zwierzętami przeznaczonymi do 2 2 wykorzystania lub wykorzystywanymi w procedurach dostosowane do danego gatunku. Przygotowanie zwierząt do procedur Mikrobiologia, zdrowie i higiena zwierząt przeznaczonych do 1 3 wykorzystania lub wykorzystywanych w procedurach. Zasady bezpieczeństwa pracy ze zwierzętami Razem: 4 – 16 –
WZÓR ............................................................... .............................................................. (nazwa jednostki prowadzącej szkolenie) (miejscowość i data wydania zaświadczenia) ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU SZKOLENIA Zaświadcza się, że Pan(i) ............................................................................................................ (imię/imiona i nazwisko) ................................ ............................................... (data urodzenia) (miejsce urodzenia) ukończył(a) szkolenie w zakresie1) ............................................................................................. ...................................................................................................................................................... prowadzone w dniach .................................................................................................................. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie szkolenia: .......................................... (imię i nazwisko) ....................................................... (pieczęć i podpis kierownika jednostki) 1) Należy wpisać odpowiedni zakres programu szkolenia zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2576). – 17 – ZałączZnaiłkąc nznri k8 nr 8 WZÓR WZÓR ........................................................ ............................................................... (nazwa podmiotu prowadzącego praktykę) (miejscowość i data wydania zaświadczenia) ZAŚWIADCZENIE O UKOŃCZENIU PRAKTYKI Zaświadcza się, że Pan(i) ............................................................................................................ (imię/imiona i nazwisko) ..................................... ......................................... (data urodzenia) (miejsce urodzenia) ukończył(a) praktykę w zakresie1) ................................................................................................ ...................................................................................................................................................... prowadzoną w dniach .................................................................................................................. Osoba odpowiedzialna za nadzór nad praktyką: .............................................. (imię i nazwisko) ....................................................... (pieczęć i podpis kierownika jednostki) 1) Należy wpisać odpowiedni zakres programu praktyki zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2576). – 18 – ZałączZnaikłą cnzrn 9ik nr 9 WZÓR WZÓR ........................................................ .......................................................... (nazwa jednostki) (miejscowość i data wydania zaświadczenia) ZAŚWIADCZENIE O POSIADANIU STAŻU PRACY Zaświadcza się, że Pan(i) ............................................................................................................ (imię/imiona i nazwisko) ....................................... .......................................... (data urodzenia) (miejsce urodzenia) Zatrudniony(-na) w okresie ....................................... na stanowisku ........................................ w ........................................ wykonywał(a) następujące czynności w zakresie1) ........................ .................................................................................................................................................. 1) ......................................................................................... 2) ......................................................................................... 3) ......................................................................................... 4) ......................................................................................... .......................................................... (pieczęć i podpis kierownika jednostki) 1) Należy wpisać odpowiedni zakres stażu pracy zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 listopada 2022 r. w sprawie szkoleń, praktyk i staży dla osób wykonujących czynności związane z wykorzystywaniem zwierząt do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. poz. 2576). W zakresie odbytego stażu pracy należy podać informacje na temat gatunków zwierząt, z którymi pracowała dana osoba, i rodzaju wykonywanych czynności oraz inne istotne informacje na temat uzyskanych umiejętności i kompetencji. – 19 – ZałączZnaiłką cnzrn i1k0 n r 10 WZÓR WZÓR ................................................................. .......................................................................... (nazwa jednostki) (miejscowość i data wydania zaświadczenia) ZAŚWIADCZENIE O ZGODNOŚCI PROGRAMU SZKOLENIA ODBYTEGO W PAŃSTWIE INNYM NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA Z ZAKRESEM PROGRAMU SZKOLENIA DLA OSÓB WYKONUJĄCYCH CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z WYKORZYSTYWANIEM ZWIERZĄT DO CELÓW NAUKOWYCH LUB EDUKACYJNYCH LUB O UZUPEŁNIENIU SZKOLENIA I.* Zaświadcza się, że program szkolenia ...................................................................................................................................................... (tytuł szkolenia) odbytego przez ...................................................................................................................................................... (imię i nazwisko) .......................................... ............................................................. (data urodzenia) (miejsce urodzenia) w .......................................... w dniach ..................................................... (nazwa państwa) (data) przeprowadzonego przez ............................................................................................................. (nazwa podmiotu) jest zgodny z programem szkolenia dla ...................................................................................... .......................................... w zakresie następujących tematów: 1) ............................................................................................................................................... 2) ............................................................................................................................................... II.** Szkolenie to zostało uzupełnione szkoleniem obejmującym następujące tematy: 1) ............................................................................................................................................... 2) ............................................................................................................................................... * Należy wypełnić odpowiednią liczbę razy w przypadku odbycia kilku szkoleń. ** Należy wypełnić w przypadku, o którym mowa w art. 21a ust. 3 ustawy z dnia 15 stycznia 2015 r. o ochronie zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1331, z późn. zm.). – 20 – przeprowadzonym przez ............................................................................................................. (imię i nazwisko osoby lub nazwa podmiotu przeprowadzającego szkolenie) w ......................................... w dniach ................................................... (miejscowość) .......................................................... (pieczęć i podpis kierownika jednostki)