t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) organizację szkolenia obronnego w państwie; 2) podmioty objęte szkoleniem obronnym w państwie; 3) zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie; 4) właściwość organów w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie.
1. Szkolenie obronne w państwie obejmuje: 1) kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych; 2) wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne; 3) ćwiczenia obronne, zwane dalej „ćwiczeniami”, prowadzone w formie zajęć praktycznych. 2. Szkolenie obronne ma na celu doskonalenie procesów kształtowania środowiska bezpieczeństwa państwa.
Kursy obronne polegają na zapoznaniu uczestników z: 1) ogólnymi uwarunkowaniami środowiska bezpieczeństwa państwa, w tym obronności; 2) wykonywaniem zadań z zakresu obronności państwa przez organy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”; 3) organizacją funkcjonowania systemu obronnego państwa; 4) sposobem realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa.
Wyższe kursy obronne mają na celu: 1) zapoznanie uczestników z zagadnieniami strategicznymi z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego państwa; 2) nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.
1. Kursami obronnymi obejmuje się osoby kierujące wykonywaniem zadań obronnych, a także osoby wykonujące te zadania w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy administracji publicznej oraz u przedsiębiorców, na których nałożono obowiązek realizacji zadań obronnych, zwanych dalej „przedsiębiorcami”. 2. Kurs obronny odbywają zwłaszcza osoby obejmujące po raz pierwszy stanowisko właściwe do spraw obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
1. Wyższymi kursami obronnymi obejmuje się: 1) ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektorów generalnych urzędu w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691); 2) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępców; 3) kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych oraz ich zastępców; 4) kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów; 5) wojewodów i wicewojewodów; 6) marszałków i wicemarszałków województw, starostów i wicestarostów (prezydentów miast oraz ich zastępców); 7) dyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych oraz ich zastępców w urzędach obsługujących podmioty, o których mowa w pkt 1–5; 8) osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej. 2. W wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.
1. Kursy obronne i wyższe kursy obronne planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej. 2. Kursy obronne i wyższe kursy obronne są prowadzone w cyklu rocznym przez uczelnię wojskową będącą jed- nostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej. 3. Minister Obrony Narodowej określa w umowie z właściwą uczelnią wojskową sposób i formę prowadzenia kursów, o których mowa w ust. 1, w tym podział na grupy szkoleniowe, tematykę dostosowaną do zakresu przedmiotowego kursów określonego w § 3 i 4 oraz do roli ich uczestników w systemie obronnym.
Ćwiczenia polegają na zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego oraz nabywaniu przez ćwiczących praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, a także umiejętności współdziałania w realizacji tych zadań.
1. Organizuje się następujące ćwiczenia: 1) ćwiczenia kompleksowe – służące sprawdzeniu przygotowania elementów systemu obronnego państwa do realizacji zadań obronnych, doskonaleniu procedur kierowania, a także zgrywaniu współdziałania jednostek administracji pub- licznej różnych szczebli i przedsiębiorców; 2) ćwiczenia doskonalące – służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz dosko- naleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami; 3) gry decyzyjne – służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych; 4) treningi – służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych. 2. Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, działające we współ- pracy z innymi komórkami i jednostkami podległymi organizatorowi ćwiczeń lub przez niego nadzorowanymi. 3. W ćwiczeniach danego organizatora ćwiczeń mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy. 4. Ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym przez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewi- duje się udział sił układu pozamilitarnego. 5. Ćwiczenia poszczególnych organizatorów tego samego szczebla administracji publicznej mogą być ze sobą łączone.
1. Organizatorami ćwiczeń są: 1) minister kierujący działem administracji rządowej – w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów; 2) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra, o którym mowa w pkt 1, kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowa- nych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów – w odniesieniu do ćwi- czeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów; 3) wojewoda – w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów; 4) marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta – w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów. 2. Ćwiczenia przeprowadza się: 1) nie rzadziej niż raz na sześć lat – w przypadku ćwiczeń kompleksowych; 2) nie rzadziej niż raz na trzy lata – w przypadku ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów. 3. Ćwiczenia kompleksowe są organizowane także w terminie planowanych do przeprowadzenia w dziale admini- stracji rządowej lub województwie kontroli realizowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Do zadań organizatora ćwiczeń należy: 1) sporządzanie planu poszczególnych ćwiczeń, w którym określa się w szczególności: cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia danych ćwiczeń; 2) przesyłanie do odpowiedniego koordynatora ćwiczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1: a) w terminie do końca listopada roku poprzedzającego realizację tych ćwiczeń: – rocznego wykazu planowanych ćwiczeń, z uwzględnieniem informacji zawartych w planach poszczególnych ćwiczeń, o których mowa w pkt 1, oraz ćwiczeń innych organizatorów, w których jest planowany udział przedstawicieli organizatora sporządzającego wykaz, – wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w poprzednim okresie planistycznym wraz z infor- macją o sposobie wdrażania tych wniosków i rekomendacji, b) na wniosek koordynatora ćwiczeń: – planu poszczególnych ćwiczeń, o którym mowa w pkt 1, – innych niż określone w lit. a informacji dotyczących realizacji ćwiczeń; 3) organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planami ćwiczeń oraz zaleceniami koordynatora ćwiczeń, o których mowa odpowiednio w pkt 1 oraz § 12 ust. 2; 4) zapewnianie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń, z wyjątkiem ćwiczeń organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, finansowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2 i 3; 5) realizacja zaleceń, o których mowa w § 12 ust. 2.
1. Koordynatorami ćwiczeń są: 1) Minister Obrony Narodowej – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez: a) ministrów kierujących działami administracji rządowej, b) osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych, c) kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów, d) wojewodów; 2) ministrowie – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym organizowanych przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych; 3) wojewodowie – w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. 2. Koordynatorzy ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, wydają zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.
1. Zadania związane z organizacją i realizacją szkolenia obronnego są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie. 2. Ćwiczenia i szkolenia, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej. 3. Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda. 4. Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, niebędące dysponentami środków budżetowych są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest organ sprawujący nadzór nad tymi pod- miotami.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1) Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki 1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 2259), które zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.