t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) sposób prowadzenia Rejestru Dokumentów Paszportowych, zwanego dalej „RDP”; 2) sposób przetwarzania danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP; 3) sposób przekazywania danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję; 4) rodzaje statusów.
1. RDP prowadzi się w sposób zapewniający organom paszportowym możliwość wprowadzania danych bezpośrednio, w trybie teletransmisji. 2. RDP przekazuje zwrotnie organom paszportowym komunikat zawierający potwierdzenie wprowadzenia danych do RDP. 3. Dane w RDP zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących adresu małą literą, z wyjątkiem krajowej nazwy miejscowości.
1. W celu zapewnienia poufności danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP dane te są przetwarzane w postaci zaszyfrowanej. 2. Szyfrowanie danych biometrycznych w zakresie odcisków palców jest dokonywane z zastosowaniem algorytmów i długości kluczy. 3. Klucze są generowane i przechowywane w urządzeniu spełniającym wymagania bezpieczeństwa zgodnie z profilami zabezpieczeń dla bezpiecznych urządzeń do składania podpisu określonymi w normie PN-EN 419211-2:2013-11, po stronie podmiotu dokonującego personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 4. Potwierdzenie wiarygodności kluczy jest realizowane z wykorzystaniem certyfikatu klucza publicznego wydanego w oparciu o politykę certyfikacji spełniającą wymagania określone w normach wprowadzających serię norm ETSI EN 319 411. 5. Dane biometryczne w zakresie odcisków palców gromadzone w RDP mogą być przetwarzane w postaci niezaszy- frowanej w trakcie procesu ich pobierania oraz personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służ- bowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych. 6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw informatyzacji oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy w zakresie swojej właściwości, zapewniają stosowanie mechanizmów, które gwarantują ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem do tych danych, w tym w szczególności ich kopiowaniem, oraz zapew- niają rejestrowanie wszelkich działań dokonywanych na tych danych. 1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
Przekazywanie danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję odbywa się za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i następuje bezpośrednio w czasie rzeczywistym przez pobranie danych zgromadzonych w RDP oraz przekazanie do RDP informacji o utracie dokumentu paszportowego.
Określa się następujące rodzaje statusów: 1) dla wniosku o wydanie dokumentu paszportowego: a) zarejestrowany, b) decyzja pozytywna, c) bez rozpoznania, d) decyzja odmowna, e) anulowany, f) przyjęty do personalizacji w organie paszportowym, g) przyjęty przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, h) zrealizowany, i) odrzucony przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji; 2) dla dokumentu paszportowego: a) spersonalizowany, b) przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jed- nostkach organizacyjnych Policji, c) przyjęty na stan, d) gotowy do wydania obywatelowi, e) przekazany kurierowi, f) wydany obywatelowi, g) unieważniony; 3) dla blankietu dokumentu paszportowego i blankietu naklejki personalizacyjnej: a) na stanie, b) przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jed- nostkach organizacyjnych Policji, c) wycofany, d) zwrócony do producenta, e) spersonalizowany, f) zniszczony; 4) dla ograniczenia prawa do posiadania dokumentu paszportowego: a) aktywny, b) nieaktywny.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 110a ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych.2) Minister Cyfryzacji: wz. P. Lewandowski 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji (Dz. U. poz. 131), które traci moc z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 110a ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. poz. 350 i 583) wskazującym dzień wejścia w życie tej ustawy.