w sprawie Rejestru Dokumentów Paszportowych (DU/2022/2297)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) sposób prowadzenia Rejestru Dokumentów Paszportowych, zwanego dalej „RDP”;         2) sposób przetwarzania danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP;         3) sposób przekazywania danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję;         4) rodzaje statusów.

    1. RDP prowadzi się w sposób zapewniający organom paszportowym możliwość wprowadzania danych bezpośrednio, w trybie teletransmisji.     2. RDP przekazuje zwrotnie organom paszportowym komunikat zawierający potwierdzenie wprowadzenia danych do RDP.     3. Dane w RDP zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących adresu małą literą, z wyjątkiem krajowej nazwy miejscowości.

    1. W celu zapewnienia poufności danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP dane te są przetwarzane w postaci zaszyfrowanej.     2. Szyfrowanie danych biometrycznych w zakresie odcisków palców jest dokonywane z zastosowaniem algorytmów i długości kluczy.     3. Klucze są generowane i przechowywane w urządzeniu spełniającym wymagania bezpieczeństwa zgodnie z profilami zabezpieczeń dla bezpiecznych urządzeń do składania podpisu określonymi w normie PN-EN 419211-2:2013-11, po stronie podmiotu dokonującego personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.     4. Potwierdzenie wiarygodności kluczy jest realizowane z wykorzystaniem certyfikatu klucza publicznego wydanego w oparciu o politykę certyfikacji spełniającą wymagania określone w normach wprowadzających serię norm ETSI EN 319 411.     5. Dane biometryczne w zakresie odcisków palców gromadzone w RDP mogą być przetwarzane w postaci niezaszy- frowanej w trakcie procesu ich pobierania oraz personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służ- bowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.     6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw informatyzacji oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy w zakresie swojej właściwości, zapewniają stosowanie mechanizmów, które gwarantują ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem do tych danych, w tym w szczególności ich kopiowaniem, oraz zapew- niają rejestrowanie wszelkich działań dokonywanych na tych danych.         1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).

Przekazywanie danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję odbywa się za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i następuje bezpośrednio w czasie rzeczywistym przez pobranie danych zgromadzonych w RDP oraz przekazanie do RDP informacji o utracie dokumentu paszportowego.

Określa się następujące rodzaje statusów:         1) dla wniosku o wydanie dokumentu paszportowego:             a) zarejestrowany,             b) decyzja pozytywna,             c) bez rozpoznania,             d) decyzja odmowna,             e) anulowany,             f) przyjęty do personalizacji w organie paszportowym,             g) przyjęty przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,             h) zrealizowany,             i) odrzucony przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;         2) dla dokumentu paszportowego:             a) spersonalizowany,             b) przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jed- nostkach organizacyjnych Policji,             c) przyjęty na stan,             d) gotowy do wydania obywatelowi,             e) przekazany kurierowi,             f) wydany obywatelowi,             g) unieważniony;         3) dla blankietu dokumentu paszportowego i blankietu naklejki personalizacyjnej:             a) na stanie,             b) przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jed- nostkach organizacyjnych Policji,             c) wycofany,             d) zwrócony do producenta,             e) spersonalizowany,             f) zniszczony;         4) dla ograniczenia prawa do posiadania dokumentu paszportowego:             a) aktywny,             b) nieaktywny.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 110a ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych.2) Minister Cyfryzacji: wz. P. Lewandowski         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji (Dz. U. poz. 131), które traci moc z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 110a ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. poz. 350 i 583) wskazującym dzień wejścia w życie tej ustawy.