w sprawie Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej (DU/2022/2216)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) tryb zgłaszania kandydatów na członków Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej, zwanego dalej „Krajo- wym Komitetem”;         2) organizację i tryb działania Krajowego Komitetu.

    1. Zgłaszanie kandydatów na członków Krajowego Komitetu następuje po ukazaniu się na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego, w Biuletynie Informacji Publicznej, ogłoszenia o wszczęciu procedury powołania członków Krajowego Komitetu.     2. Ogłoszenie o wszczęciu procedury powołania członków Krajowego Komitetu na kolejną kadencję ukazuje się 3 miesiące przed upływem obowiązującej kadencji Krajowego Komitetu.     3. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:         1) zaproszenie do zgłaszania kandydatów;         2) informację o treści zgłoszenia;         3) termin oraz formę złożenia zgłoszenia.

    1. Zgłoszenia kandydatów na członków Krajowego Komitetu podmioty, o których mowa w art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, dokonują do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.     2. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:         1) dane kandydata:             a) imię i nazwisko,             b) adres do korespondencji,             c) adres e-mail,             d) numer telefonu;         1) Minister Rodziny i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 416).         2) opis doświadczenia w realizacji zadań w zakresie ekonomii społecznej lub opis kwalifikacji kandydata przydatnych do wykonywania zadań członka Krajowego Komitetu;         3) oświadczenie co najmniej 10 podmiotów ekonomii społecznej popierających kandydata na członka Krajowego Komi- tetu – w przypadku kandydata będącego przedstawicielem podmiotów ekonomii społecznej.     3. Kandydatów na członków Krajowego Komitetu będących przedstawicielami:         1) jednostek podległych organom administracji rządowej lub przez nie nadzorowanych zgłaszają kierownicy tych jed- nostek za pośrednictwem organów administracji rządowej, którym podlegają lub przez które są nadzorowani;         2) jednostek samorządu terytorialnego zgłasza strona samorządowa w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Teryto- rialnego.

Członek Krajowego Komitetu niezwłocznie powiadamia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecz- nego o fakcie skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo.

W przypadku konieczności uzupełnienia składu Krajowego Komitetu w trakcie trwania kadencji, do trybu zgła- szania kandydatów stosuje się odpowiednio § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego wybiera przewodniczącego Krajowego Komitetu spośród członków Krajowego Komitetu.

    1. Pierwsze posiedzenie Krajowego Komitetu odbywa się w terminie wskazanym przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.     2. W trakcie pierwszego posiedzenia:         1) minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego lub jego upoważniony przedstawiciel wręcza akty powołania do Krajowego Komitetu oraz akt wyboru przewodniczącego Krajowego Komitetu;         2) Krajowy Komitet wybiera spośród swoich członków wiceprzewodniczącego Krajowego Komitetu i sekretarza Krajo- wego Komitetu w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.     3. W trakcie trwania kadencji Krajowego Komitetu:         1) zmiany przewodniczącego Krajowego Komitetu dokonuje minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego;         2) zmiany wiceprzewodniczącego Krajowego Komitetu lub sekretarza Krajowego Komitetu, na wniosek członka Kra- jowego Komitetu złożony wraz z uzasadnieniem, dokonują członkowie Krajowego Komitetu w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.     4. O zmianie, o której mowa w ust. 3 pkt 2, informuje się ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

    1. Przewodniczący Krajowego Komitetu kieruje pracami Krajowego Komitetu.     2. Do zadań przewodniczącego Krajowego Komitetu należy:         1) inicjowanie prac Krajowego Komitetu, w tym:             a) określanie zagadnień merytorycznych stanowiących tematykę posiedzeń Krajowego Komitetu, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego,             b) formułowanie projektów stanowisk i opinii w zakresie, o którym mowa w lit. a;         2) opracowywanie projektu harmonogramu posiedzeń Krajowego Komitetu na dany rok kalendarzowy, ustalanie po- rządku obrad oraz ich prowadzenie;         3) koordynowanie prac członków Krajowego Komitetu związanych z opracowywaniem okresowych informacji o dzia- łalności Krajowego Komitetu dla ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Krajowy Komitet formułuje stanowiska i opinie, podejmując uchwały zwykłą większością głosów.

    1. Posiedzenia Krajowego Komitetu są zwoływane przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia spo- łecznego nie rzadziej niż raz na pół roku.     2. Krajowy Komitet może obradować na posiedzeniach prowadzonych z wykorzystaniem środków komunikacji elek- tronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344), co może obejmować w szczególności:         1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia;         2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku;         3) identyfikację osoby, która korzysta ze środków komunikacji elektronicznej;         4) oddanie głosu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.     3. Przewodniczący Krajowego Komitetu za pośrednictwem sekretarza Krajowego Komitetu informuje członków Krajowego Komitetu o terminie i miejscu posiedzenia, nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem Krajowego Komitetu.     4. Dodatkowe posiedzenia Krajowego Komitetu mogą być zwoływane na wniosek przewodniczącego Krajowego Komitetu, wiceprzewodniczącego Krajowego Komitetu lub co najmniej jednej trzeciej liczby członków Krajowego Komi- tetu, po przedstawieniu ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego, w formie pisemnej, uzasadnienia takiej potrzeby.     5. Uchwały Krajowego Komitetu podejmowane są na posiedzeniach lub w trybie obiegowym.

    1. Posiedzenia Krajowego Komitetu są protokołowane.     2. Protokół posiedzenia Krajowego Komitetu zawiera w szczególności datę posiedzenia, porządek obrad, imiona i nazwiska uczestników posiedzenia, informację na temat przebiegu obrad, wnioski z posiedzenia Krajowego Komitetu i przewidywany termin kolejnego posiedzenia.     3. Protokół podpisuje przewodniczący Krajowego Komitetu i przekazuje go sekretarzowi Krajowego Komitetu wraz z podjętymi uchwałami.

    1. Krajowy Komitet może powoływać grupy robocze do realizacji poszczególnych zadań należących do zakre- su działania Krajowego Komitetu.     2. Uchwała o powołaniu grupy roboczej określa jej zadania oraz skład osobowy, w tym wskazuje przewodniczącego.     3. Członkami grup roboczych są osoby wchodzące w skład Krajowego Komitetu.     4. Krajowy Komitet może powierzać poszczególnym członkom grup roboczych wykonanie określonych prac nie- zbędnych do realizacji zadań Krajowego Komitetu.     5. Posiedzenie grupy roboczej zwołuje jej przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek członka grupy.     6. Posiedzenie grupy roboczej może zostać zwołane na wniosek przewodniczącego Krajowego Komitetu lub współ- przewodniczącego Krajowego Komitetu w przypadku konieczności pilnego zajęcia stanowiska.     7. Grupa robocza może zapraszać do udziału w posiedzeniach, z głosem doradczym, osoby spoza swego grona.

Wiceprzewodniczący Krajowego Komitetu wykonuje obowiązki przewodniczącego Krajowego Komitetu w przypadku jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.

Do zadań sekretarza Krajowego Komitetu należy w szczególności:         1) współdziałanie z przewodniczącym Krajowego Komitetu i wiceprzewodniczącym Krajowego Komitetu w realizacji zadań Krajowego Komitetu;         2) organizacja posiedzeń Krajowego Komitetu;         3) protokołowanie posiedzeń Krajowego Komitetu;         4) opracowywanie dokumentów z posiedzeń Krajowego Komitetu;         5) przygotowywanie projektów uchwał Krajowego Komitetu;         6) przekazywanie do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego dokumentów z posiedzeń Krajowego Komitetu.

    1. Do zgłaszania kandydatów na członków Krajowego Komitetu pierwszej kadencji stosuje się tryb określony w § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3.     2. Ogłoszenie o wszczęciu procedury powołania członków Krajowego Komitetu pierwszej kadencji ukaże się w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 30 października 2022 r. Minister Rodziny i Polityki Społecznej: M. Maląg