w sprawie trybu oceny i sposobu dopuszczania rozwiązań informatycznych, w których mają być przetwarzane informacje niejawne (DU/2022/2098)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa tryb oceny i sposób dopuszczania rozwiązań informatycznych niebędących systemami teleinformatycznymi do przetwarzania informacji niejawnych.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) dopuszczeniu rozwiązania informatycznego – należy przez to rozumieć formalne potwierdzenie realizacji wymogów określonych w rozporządzeniu w odniesieniu do rozwiązania informatycznego;         2) dostępności – należy przez to rozumieć właściwość zasobu określającą możliwość jego wykorzystania na żądanie, w założonym czasie, przez uprawniony podmiot;         3) gestorze rozwiązania informatycznego – należy przez to rozumieć jednostkę lub komórkę organizacyjną odpowie- dzialną za realizację czynności związanych z oceną rozwiązania informatycznego planowanego do przetwarzania informacji niejawnych;         4) głównym użytkowniku – należy przez to rozumieć kierownika jednostki organizacyjnej, w której jest eksploatowane rozwiązanie informatyczne podlegające dopuszczeniu;         5) incydencie – należy przez to rozumieć incydent w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 1863);         6) integralności – należy przez to rozumieć właściwość zasobu określającą, że nie został on zmodyfikowany w sposób nieuprawniony;         7) komponencie rozwiązania informatycznego – należy przez to rozumieć część rozwiązania informatycznego realizu- jącą daną funkcjonalność w jego obrębie;         8) podatności – należy przez to rozumieć słabość zasobu lub zabezpieczenia, która może zostać wykorzystana przez zagrożenie;         9) poufności – należy przez to rozumieć właściwość określającą, że informacja nie jest udostępniana lub ujawniana nieuprawnionym do tego podmiotom;         10) przekazywaniu informacji – należy przez to rozumieć zarówno przekazywanie informacji na informatycznych nośni- kach danych, na których zostały utrwalone, jak i w formie teletransmisji;         11) rozwiązaniu informatycznym – należy przez to rozumieć rozwiązanie informatyczne, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych, zwanej dalej „ustawą”;         12) ryzyku – należy przez to rozumieć ryzyko w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym sys- temie cyberbezpieczeństwa;         13) SKW – należy przez to rozumieć Służbę Kontrwywiadu Wojskowego;         14) testach bezpieczeństwa – należy przez to rozumieć testy mające na celu weryfikację poprawności i skuteczności funkcjonowania zabezpieczeń, ustalenie ich aktualnego stanu oraz rekomendowanie skutecznych rozwiązań służą- cych zapewnieniu odporności rozwiązania informatycznego oraz współpracujących z nim systemów teleinforma- tycznych na zagrożenia, w skład których wchodzą testy weryfikacyjne, podatnościowe oraz penetracyjne;         15) testach penetracyjnych – należy przez to rozumieć element testów bezpieczeństwa obejmujący zaplanowanie i prze- prowadzenie kontrolowanego ataku mającego na celu praktyczną weryfikację poprawności i skuteczności funkcjo- nowania procedur i zabezpieczeń oraz opracowanie rekomendacji dotyczących skutecznych rozwiązań, które zwięk- szają poziom odporności rozwiązania informatycznego oraz współpracujących z nim systemów teleinformatycznych na zagrożenia;         16) testach podatnościowych – należy przez to rozumieć element testów bezpieczeństwa umożliwiający:             a) identyfikację oraz ocenę wagi podatnych na zagrożenia słabych punktów w rozwiązaniu informatycznym oraz interfejsach współpracujących z nim systemów teleinformatycznych, w tym w wykorzystywanych w nich roz- wiązaniach sprzętowych, programowych, infrastrukturalnych oraz organizacyjnych,             b) dostarczanie gestorowi rozwiązania informatycznego informacji o rzeczywistych podatnościach zasobów nie- zbędnych do prawidłowego projektowania, wdrażania i optymalizacji jego zabezpieczeń, przy uwzględnieniu wyników szacowania ryzyka;         17) testach weryfikacyjnych – należy przez to rozumieć element testów bezpieczeństwa mający na celu weryfikację poprawności implementacji zabezpieczeń w rozwiązaniu informatycznym oraz w interfejsach współpracujących z nim systemów teleinformatycznych;         18) zabezpieczeniu – należy przez to rozumieć środki o charakterze fizycznym, technicznym lub proceduralnym zmniej- szające ryzyko;         19) zagrożeniu – należy przez to rozumieć potencjalną przyczynę niepożądanego zdarzenia, które może wywołać szkodę w rozwiązaniu informatycznym oraz we współpracujących z nim systemach teleinformatycznych.

W ramach rozwiązań informatycznych dopuszcza się przetwarzanie informacji na poziomach taktycznym i operacyjnym, niezbędne do wykonania zadania realizowanego z wykorzystaniem danego rozwiązania informatycznego, w szczególności o krótkotrwałym charakterze przetwarzanych informacji niejawnych.

W ramach trybu oceny za rozwiązania informatyczne niebędące systemem teleinformatycznym można uznawać wyłącznie sprzęt wojskowy lub sprzęt, który podlega procesowi pozyskiwania w ramach procedury pozyskiwania, zwany dalej „SpW”, oraz jego elementy.

    1. Rozwiązania informatyczne ocenia się w zakresie wdrożenia spójnego zbioru zabezpieczeń służących zapew- nieniu zachowania bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych przy ich zastosowaniu, na podstawie właści- wego doboru w danym rozwiązaniu informatycznym metod realizacji następujących celów bezpieczeństwa:         1) poufności informacji niejawnych;         2) integralności informacji niejawnych;         3) dostępności informacji niejawnych.     2. Realizując cele bezpieczeństwa:         1) wdraża się spójny zbiór zabezpieczeń w zakresie bezpieczeństwa osobowego, bezpieczeństwa fizycznego, bezpie- czeństwa informatycznego, a także odpowiednie procedury związane z wykorzystywaniem rozwiązań informatycz- nych do określonych zastosowań;         2) ogranicza się zakres obszarów zastosowania rozwiązań informatycznych z uwzględnieniem sposobu i przypadków ich użycia;         3) ogranicza się dostęp do wykorzystania rozwiązań informatycznych tylko przez podmioty uprawnione w zakresie wynikającym z ich zadań oraz wyłącznie w zakresie niezbędnym do ich realizacji;         4) stosuje się wielopoziomową ochronę, polegającą na stosowaniu zabezpieczeń na różnych poziomach, w celu ograniczenia występowania przypadków, w których przełamanie pojedynczego zabezpieczenia skutkuje przełamaniem pozostałych;         5) wdraża się procedury wymiany informacji niejawnych z systemami teleinformatycznymi;         6) zapewnia się sprawowanie nadzoru nad poprawną eksploatacją rozwiązania informatycznego zgodnie z warunkami jego dopuszczenia.     3. Projektując zbiór zabezpieczeń, o których mowa w ust. 2, stosuje się, w zależności od możliwości technicznych oraz poziomu ryzyka ujawnienia, utraty lub naruszenia integralności informacji niejawnych, odpowiednio do zadań reali- zowanych przy wykorzystywaniu rozwiązań informatycznych:         1) zabezpieczenia realizujące kontrolę dostępu do zasobów rozwiązań informatycznych, w szczególności zapewnienie ochrony fizycznej ich komponentów;         2) warunki i sposób przydziału uprawnień do eksploatacji rozwiązań informatycznych;         3) procedury postępowania związane z wykorzystywaniem rozwiązań informatycznych, w tym w czasie wojny, w razie ogłoszenia stanu nadzwyczajnego, mobilizacji lub sytuacji kryzysowej;         4) środki zapewniające ochronę transmisji danych przed wykryciem, przechwyceniem lub zakłóceniem;         5) środki zapewniające ochronę elektromagnetyczną;         6) mechanizmy lub procedury dotyczące reagowania na incydenty;         7) inne niezbędne procedury i mechanizmy zabezpieczania informacji niejawnych przetwarzanych w ramach rozwiąza- nia informatycznego.     4. Działania, o których mowa w ust. 3, opisuje się szczegółowo w dokumencie „Wymagania ochrony informacji nie- jawnych” opracowywanym dla danego rozwiązania informatycznego.

    1. W celu zagwarantowania poufności i integralności informacji niejawnych przekazywanych przez komponenty rozwią- zań informatycznych, w formie transmisji poza obszarami objętymi ochroną fizyczną, stosuje się ochronę kryptograficzną.     2. Doboru rozwiązań z zakresu ochrony kryptograficznej, o których mowa w ust. 1, dokonuje się z uwzględnieniem wyników procesu szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych za pomocą rozwiązania informatycznego oraz opinii Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni.

W celu zagwarantowania poufności informacji niejawnych przetwarzanych przy użyciu rozwiązań informatycz- nych, zagrożonych w wyniku elektromagnetycznej emisji ujawniającej, rozwiązania z zakresu ochrony elektromagnetycz- nej dobiera się z uwzględnieniem wyników procesu szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych. W szczególnym przypadku rozwiązania informatyczne lub ich komponenty mogą podlegać badaniom poziomu ich emi- syjności w celu zapewnienia właściwej ochrony elektromagnetycznej, z uwzględnieniem zaleceń.

W celu zagwarantowania realizacji procesu wykrywania incydentów, a także zapewnienia niezwłocznego informo- wania odpowiednich osób o wykrytym incydencie, w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych” stosuje się procedury reagowania na incydenty związane z przetwarzaniem informacji niejawnych za pomocą rozwiązań informatycznych.

W celu zapewnienia właściwej ochrony informacji niejawnych przetwarzanych w ramach rozwiązania informa- tycznego na niejawnych wymiennych informatycznych nośnikach danych, które można wyodrębnić z rozwiązania infor- matycznego, stosuje się procedury właściwe dla ochrony materiału niejawnego w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy, stosow- nie do najwyższej klauzuli przechowywanych informacji.

    1. Rozwiązania informatyczne dopuszczone do przetwarzania informacji niejawnych mogą wymieniać infor- macje niejawne z systemami teleinformatycznymi posiadającymi akredytację bezpieczeństwa teleinformatycznego w rozumieniu przepisów ustawy z zastosowaniem wyłącznie procedur określonych w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych”, które zostały uwzględnione w dokumentacji szczególnych wymagań bezpieczeństwa oraz proce- dur bezpiecznej eksploatacji dla przedmiotowego systemu, wykonanymi według wymagań ustawy.     2. Wymianę informacji, o której mowa w ust. 1, realizuje się, zapewniając minimalizację wymienianych danych, sto- sownie do sytuacji i realizowanych zadań, oraz odpowiednio uwzględnia się wymaganie ograniczonego zaufania, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ust. 9 ustawy, z tym zastrzeżeniem, że potencjalnym źró- dłem zagrożeń może być zarówno inny system teleinformatyczny, jak i inne rozwiązanie informatyczne.

Dopuszczenie rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych realizuje się przed rozpo- częciem przetwarzania informacji niejawnych w ramach jego eksploatacji.

    1. W celu dopuszczenia rozwiązań informatycznych do przetwarzania informacji niejawnych, w rozumieniu art. 51 ust. 3 ustawy, opracowuje się dokument „Wymagania ochrony informacji niejawnych”.     2. Dokument „Wymagania ochrony informacji niejawnych” zawiera informacje o:         1) rodzajach oraz najwyższej klauzuli informacji niejawnych, które mogą być przetwarzane za pomocą rozwiązania informatycznego;         2) przeznaczeniu rozwiązania informatycznego;         3) podmiotach uprawnionych do eksploatacji rozwiązania informatycznego;         4) podmiocie sprawującym nadzór nad eksploatacją zgodną z warunkami określonymi w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych”;         5) wymaganych środkach w zakresie bezpieczeństwa osobowego przed dopuszczeniem do pracy z wykorzystaniem rozwiązania informatycznego;         6) środkach ochrony fizycznej komponentów rozwiązania informatycznego;         7) rozwiązaniach w zakresie zapewnienia ochrony elektromagnetycznej;         8) stosowaniu ochrony kryptograficznej lub innych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa transmisji;         9) certyfikatach lub innych dokumentach potwierdzających ocenę bezpieczeństwa rozwiązania informatycznego lub jego komponentu wydanych przez krajowe władze bezpieczeństwa państwa członkowskiego NATO lub UE lub właś- ciwy organ NATO lub UE;         10) ochronie nośników danych, w szczególności ich ochronie fizycznej;         11) procedurach wykorzystania rozwiązania informatycznego w stanach nadzwyczajnych, w tym w czasie wojny, w razie ogłoszenia stanu nadzwyczajnego, mobilizacji lub sytuacji kryzysowej;         12) niezbędnych szkoleniach dla podmiotów użytkujących rozwiązania informatyczne;         13) procedurach wymiany danych z systemami teleinformatycznymi posiadającymi akredytację bezpieczeństwa teleinfor- matycznego oraz systemami informacyjnymi, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa;         14) procedurach reagowania na incydenty związane z eksploatacją rozwiązania informatycznego;         15) procedurach reagowania na incydenty związane z przetwarzaniem informacji niejawnych za pomocą rozwiązań infor- matycznych;         16) wynikach procesu szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych w ramach rozwią- zania informatycznego;         17) przyjętych w ramach zarządzania ryzykiem sposobów osiągania i utrzymywania odpowiedniego poziomu bezpie- czeństwa informacji niejawnych przetwarzanych w ramach rozwiązania informatycznego;         18) aspektach budowy, dostępnych trybów pracy, działania i eksploatacji rozwiązania informatycznego, które mają związek z bezpieczeństwem informacji niejawnych przetwarzanych w ramach rozwiązania informatycznego lub wpływają na ich bezpieczeństwo;         19) oświadczeniu zrealizowania procesu oceny bezpieczeństwa rozwiązania informatycznego zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia;         20) wykazie zaleceń i wymagań dla głównego użytkownika;         21) innych danych niezbędnych do prawidłowego wdrożenia rozwiązania informatycznego oraz prawidłowej ochrony informacji niejawnych.

Tryb oceny bezpieczeństwa rozwiązania informatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji nie- jawnych realizowany przez:         1) Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, zwanego dalej „Szefem Sztabu Generalnego WP” – obejmuje czynności, o których mowa w § 14 pkt 2 i 3;         2) gestora rozwiązania informatycznego – obejmuje czynności, o których mowa w § 15.

W zakresie czynności realizowanych w ramach trybu oceny rozwiązania informatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych Szef Sztabu Generalnego WP podejmuje następujące czynności:         1) wyznacza, w formie rozkazu, gestora rozwiązania informatycznego oraz wyznacza lub wskazuje eksperckie jednostki wspierające;         2) akceptuje wyniki procesu szacowania ryzyka zrealizowanego przez gestora rozwiązania informatycznego oraz za- pewnia właściwą organizację ochrony informacji niejawnych, związanej z eksploatacją rozwiązania informatycznego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem wyników przedmiotowego procesu;         3) zatwierdza i przesyła do SKW dokument „Wymagania ochrony informacji niejawnych”;         4) nadzoruje realizację zadań przez gestora rozwiązania informatycznego;         5) informuje SKW, w formie pisemnej, o wycofaniu rozwiązania informatycznego z eksploatacji;         6) prowadzi wykaz rozwiązań informatycznych dopuszczonych do przetwarzania informacji niejawnych przez SKW.

    1. W zakresie czynności realizowanych w ramach trybu oceny rozwiązania informatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych gestor rozwiązania informatycznego, na etapie planowania, projektowania i pozyskania rozwiązania informatycznego:         1) analizuje kierunki zastosowania rozwiązania informatycznego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w tym w czasie wojny, w razie ogłoszenia stanu nadzwyczajnego, mobilizacji lub sytuacji kryzysowej;         2) analizuje funkcjonalności zabezpieczeń dostarczanych przez dane rozwiązanie informatyczne, które mogą zostać zastosowane do zabezpieczenia poufności, integralności i dostępności informacji niejawnych;         3) przeprowadza proces wstępnego szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych z zastosowaniem rozwiązania informatycznego;         4) projektuje zbiór dodatkowych zabezpieczeń, z uwzględnieniem wymogów określonych w § 5 ust. 2 i 3 oraz z uwzględnieniem wyników realizacji czynności, o których mowa w pkt 1–3;         5) współpracuje z instytucjami odpowiedzialnymi za pozyskanie i wprowadzenie na wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczy- pospolitej Polskiej „SpW” zawierającego rozwiązania informatyczne lub ich komponenty;         6) współpracuje z eksperckimi jednostkami wspierającymi, o których mowa w § 14 pkt 1.     2. Na etapie, o którym mowa w ust. 1, gestor rozwiązania informatycznego może opracować i uzgodnić z SKW plan dopuszczenia rozwiązania informatycznego. Plan ten obejmuje zakres i harmonogram przedsięwzięć wymaganych do uzyskania dopuszczenia rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych. Opracowanie planu moż- liwe jest w przypadkach rozpatrywania szczególnie skomplikowanych rozwiązań informatycznych.     3. Na etapie wdrażania rozwiązania informatycznego gestor rozwiązania informatycznego odpowiada za:         1) analizę funkcjonalności dodatkowych zabezpieczeń zastosowanych do wzmocnienia poziomu ochrony dostarczanych przez dane rozwiązanie informatyczne, które mogą zostać zastosowane do zabezpieczenia poufności, integralności i dostępności przetwarzanych informacji niejawnych;         2) przeprowadzenie procesu szacowania ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych z zastoso- waniem rozwiązania informatycznego, z uwzględnieniem przepisów ustawy;         3) opracowanie procedur wymiany informacji oraz stosowanie dodatkowych zabezpieczeń na styku z systemami tele- informatycznymi, z uwzględnieniem postanowień, o których mowa w § 10;         4) zaplanowanie i przeprowadzenie testów bezpieczeństwa we współpracy z Dowódcą Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni;         5) opracowanie dokumentu „Wymagania ochrony informacji niejawnych” dla danego rozwiązania informatycznego;         6) współpracę z eksperckimi jednostkami wspierającymi, o których mowa w § 14 pkt 1;         7) uzgodnienie dokumentu „Wymagania ochrony informacji niejawnych” z właściwym pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych oraz Dowódcą Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni.     4. Na etapie eksploatacji rozwiązania informatycznego gestor rozwiązania informatycznego odpowiada za:         1) nadzór nad utrzymywaniem zgodności eksploatacji rozwiązania informatycznego z dokumentem „Wymagania ochrony informacji niejawnych”;         2) prowadzenie szkoleń w zakresie eksploatacji rozwiązania informatycznego zgodnie z dokumentem „Wymagania ochrony informacji niejawnych”;         3) bieżące monitorowanie podatności, zagrożeń, poziomu ryzyka, oraz w miarę potrzeb wprowadzanie adekwatnych zmian w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych”;         4) konsultowanie, w przypadku dostrzeżenia takiej potrzeby, planowanych do wprowadzenia zmian z właściwym peł- nomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych lub Dowódcą Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni.     5. Na etapie wycofywania rozwiązania informatycznego gestor rozwiązania informatycznego odpowiada za koordy- nowanie przedsięwzięć związanych z wycofaniem z wyposażenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej rozwiązania informatycznego.

Główny użytkownik, w ramach dopuszczenia rozwiązania informatycznego na etapie eksploatacji i wycofywania, odpowiada za przestrzeganie wymagań i zaleceń określonych w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych”.

W zakresie czynności realizowanych w ramach trybu oceny rozwiązania informatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych ekspercka jednostka wspierająca, o której mowa w § 14 pkt 1, jest obowiązana udzielać pomocy gestorowi w procesie oceny i dopuszczenia rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych – zgodnie z zakresem posiadanych kompetencji.

W celu dopuszczenia rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych dokument „Wyma- gania ochrony informacji niejawnych” jest opracowywany przez gestora rozwiązania informatycznego, a następnie podlega uzgodnieniu z:         1) właściwym pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych – w zakresie zgodności z przepisami ustawy;         2) Dowódcą Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni – w zakresie zapewnienia odporności rozwiązania informa- tycznego na zagrożenia pochodzące z cyberprzestrzeni przy zastosowaniu rozwiązań w nim opisanych.

W ramach trybu dopuszczenia rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych uzgod- niony dokument „Wymagania ochrony informacji niejawnych”, podpisany przez gestora rozwiązania informatycznego, po zatwierdzeniu, Szef Sztabu Generalnego WP przesyła do SKW. W przypadku braku uzgodnień, o których mowa w § 18, dokument nie jest rozpatrywany.

    1. SKW rozstrzyga w przedmiocie dopuszczenia rozwiązania informatycznego po otrzymaniu dokumentu „Wymagania ochrony informacji niejawnych”. O dopuszczeniu rozwiązania informatycznego SKW informuje, w formie pisemnej, Szefa Sztabu Generalnego WP.     2. Rozstrzygnięcie w przedmiocie dopuszczenia rozwiązania informatycznego jest podejmowane bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania dokumentu „Wymagania ochrony informacji niejawnych”.     3. W sprawach szczególnie skomplikowanych rozstrzygnięcie w przedmiocie dopuszczenia rozwiązania informa- tycznego jest podejmowane nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania dokumentu „Wymagania ochrony informacji niejawnych”.     4. SKW, na podstawie wyników oceny bezpieczeństwa rozwiązania informatycznego, przy uwzględnieniu poziomu zagrożenia bezpieczeństwa informacji niejawnych, określa termin ważności dopuszczenia, a także może skrócić jego ter- min ważności, zawiesić dopuszczenie lub je cofnąć w każdym czasie. O wyniku rozstrzygnięcia informuje, w formie pisemnej, Szefa Sztabu Generalnego WP.

Brak informacji o dopuszczeniu rozwiązania informatycznego, o której mowa w § 20 ust. 1, jest równoznaczny z brakiem dopuszczenia rozwiązania informatycznego do przetwarzania informacji niejawnych.

    1. W ramach trybu dopuszczenia rozwiązań informatycznych do przetwarzania informacji niejawnych, po uzys- kaniu dopuszczenia SKW, Szef Sztabu Generalnego WP umieszcza dane rozwiązanie w wykazie rozwiązań informatycznych dopuszczonych do przetwarzania informacji niejawnych.     2. Wykaz, o którym mowa w ust. 1, zawiera:         1) nazwę rozwiązania informatycznego;         2) maksymalną klauzulę tajności informacji niejawnych, do których przetwarzania rozwiązanie informatyczne zostało dopuszczone;         3) gestora rozwiązania informatycznego;         4) okres ważności dopuszczenia rozwiązania informatycznego;         5) inne dane niezbędne do prawidłowego wdrożenia rozwiązania informatycznego.

    1. W przypadku wprowadzania zmian w dokumencie „Wymagania ochrony informacji niejawnych” w ramach trybu dopuszczania rozwiązań informatycznych do przetwarzania informacji niejawnych, przepisy § 15–20 stosuje się odpowiednio.     2. Aktualizacja dokumentu, o którym mowa w ust. 1, może odbywać się w formie aneksu.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Obrony Narodowej: z up. M. Wiśniewski