t.j.
status: obowiązujący
1. Wojskowemu Instytutowi Medycznemu z siedzibą w Warszawie, utworzonemu na mocy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 listopada 2002 r. w sprawie utworzenia Wojskowego Instytutu Medycznego (Dz. U. poz. 1699 oraz z 2004 r. poz. 2766), nadaje się status państwowego instytutu badawczego, zwanemu dalej „Instytutem”. 2. Instytut używa nazwy „Wojskowy Instytut Medyczny – Państwowy Instytut Badawczy”. 3. Nadzór nad Instytutem sprawuje Minister Obrony Narodowej.
1. Przedmiotem działania Instytutu jest: 1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze wielodziedzinowym, ze szczególnym uwzględnie- niem schorzeń związanych z działalnością sił zbrojnych w czasie pokoju, kryzysu i wojny; 2) przystosowywanie wyników prowadzonych prac do wykorzystania w praktyce oraz upowszechnianie wyników pro- wadzonych badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk medycznych, z uwzględnieniem potrzeb obron- ności państwa; 3) wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie nauk medycznych oraz upowszechnianie nowych technologii medycznych lub metod leczenia; 4) uczestniczenie w systemie ochrony zdrowia przez wykonywanie działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ust. 1–3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079); 5) realizacja badań klinicznych. 2. W ramach działań, o których mowa w ust. 1, Instytut: 1) realizuje badania i programy naukowe w zakresie medycyny klinicznej oraz nauk podstawowych; 2) prowadzi działalność w zakresie medycznej i ekonomicznej informacji naukowej, wspierającej innowacyjność przedsiębiorstw i wynalazczość oraz ochronę własności przemysłowej i intelektualnej; 3) prowadzi działalność wydawniczą. 3. Do zadań Instytutu, szczególnie ważnych dla planowania i realizacji polityki państwa, których wykonywanie jest niezbędne dla zapewnienia obronności i bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli, wykonywanych w sposób ciągły, należy: 1) prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych dotyczących: a) funkcjonowania żołnierza na polu walki: poprawy przeżywalności, zastosowania nowych metod samoleczenia oraz przyszłościowych metod ewakuacji medycznej, b) dyscyplin medycznych typowych dla medycyny wojskowej: chirurgii (robotyzacja), ortopedii i traumatologii, intensywnej terapii, psychiatrii, hiperbarii, chorób wewnętrznych, epidemiologii i chorób zakaźnych, c) wsparcia procesów analitycznych i planistycznych w zakresie elektronicznego rekordu medycznego żołnierza oraz formułowanych na tej podstawie rekomendacji dotyczących sposobu i metod organizacji opieki medycznej nad żołnierzem, d) rozwiniętych kompetencji własnych w dziedzinach mających praktyczne zastosowanie w działalności operacyjnej sił zbrojnych: chirurgii naczyniowej, chirurgii, neurochirurgii, psychiatrii, okulistyki, neurologii, kardiologii, onkologii; 2) realizacja badań nad identyfikacją czynników ryzyka chorób poddających się modyfikacji w ramach profilaktyki pierwotnej z wykorzystaniem terapii genowej i badań immunologicznych oraz zaplecza naukowo-badawczego i kli- nicznego; 3) rozwijanie krajowej i międzynarodowej współpracy w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu; 4) prowadzenie prac analitycznych dotyczących definiowania zawartości dokumentacji medycznej na potrzeby prowa- dzenia badań naukowych i interwencji o charakterze klinicznym, ze szczególnym uwzględnieniem unifikacji syste- mów przetwarzania danych medycznych i ich wzajemnej integracji; 5) prowadzenie działań w zakresie ograniczania ryzyka występowania, szerzenia się oraz skutków zagrożeń zdrowot- nych związanych z chorobami zakaźnymi; 6) realizowanie programów profilaktyki chorób cywilizacyjnych oraz programów leczenia w zakresie m.in. chorób układu krążenia i oddechowego, nowotworów, otyłości, cukrzycy, depresji, w tym analizy ich epidemiologii i czyn- ników ryzyka; 7) prowadzenie działań mających na celu doskonalenie metod podnoszenia sprawności fizycznej i operacyjnej żołnierzy, w tym identyfikowanie biomarkerów wysokiej wydolności oraz określanie sposobu ich zastosowania w praktyce służbowej w celu wsparcia gotowości bojowej, optymalizacji warunków tworzenia zespołów operacyjnych i poprawy indywidualnych zdolności operacyjnych; 8) realizacja zadań dydaktycznych, w tym kształcenie w ramach studiów podyplomowych, prowadzenie kształcenia kadr medycznych oraz osób innych zawodów mających zastosowanie w ochronie zdrowia i jej organizacji, w tym dla potrzeb wojskowej służby zdrowia (podyplomowe – specjalizacyjne oraz ustawiczne); 9) wykonywanie badań i analiz oraz opracowywanie opinii i ekspertyz w zakresie nauk medycznych i ochrony zdrowia, z uwzględnieniem potrzeb obronności państwa oraz wdrażania ich wyników do praktyki; 10) prowadzenie i rozwój baz danych związanych z przedmiotem działania Instytutu; 11) opracowywanie oraz stała aktualizacja modelu szacowania wskaźników strat sanitarnych na podstawie danych, wy- nikających z doświadczeń, opracowań oraz analiz pochodzących z konfliktów zbrojnych, z uwzględnieniem charak- teru odniesionych obrażeń, rodzaju prowadzonych działań, użytych rodzajów broni oraz poziomu opieki medycznej; 12) opracowywanie oraz ciągłe doskonalenie procedur diagnostyczno-leczniczych i standardów opieki nad żołnierzami na współczesnym polu walki w oparciu o doświadczenia, opracowania i analizy pochodzące z konfliktów zbrojnych, w tym dla poziomów zabezpieczenia: Role 2HM, Role 2B i Role 2E oraz Role 3; 13) opracowywanie i opiniowanie standardów w zakresie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji wojskowych zawo- dów medycznych, w tym lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, ratowników medycznych, pielęgniarek, pielęgniarek położnych, farmaceutów, diagnostów laboratoryjnych, fizjoterapeutów, psychologów, do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w warunkach współczesnego pola walki, sytuacji kryzysowych.
Źródłem finansowania zadań Instytutu są środki finansowe: 1) uzyskane z przychodów własnych w związku z prowadzoną działalnością, w szczególności badawczo-rozwojową oraz gospodarczą; 2) pozyskiwane ze źródeł, o których mowa w art. 18 ust. 8 oraz art. 21 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o insty- tutach badawczych; 3) z realizacji projektów finansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Narodowe Centrum Nauki, Agencję Badań Medycznych, Europejską Agencję Obrony (EDA) oraz Europejski Fundusz Obronny (EDF); 4) pozyskiwane na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz z innych źródeł zagranicznych; 5) pozyskiwane z innych źródeł.
Dysponentem środków budżetowych przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 3, jest Minister Obrony Narodowej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki