w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne (DU/2022/1892)

t.j.

status: obowiązujący

Tor do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne:         1) ma minimum 60 m długości użytecznej oraz spełnia wymagane parametry eksploatacyjne nawierzchni określone w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 oraz z 2022 r. poz. 88, 1557, 1768, 1783 i 1846);         2) wyposaża się w izolację zabezpieczającą przed prądami błądzącymi zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 50122;         3) nie może znajdować się pod wiaduktem, kładką dla pieszych i urządzeniami technicznymi, w tym pod siecią trakcyjną lub siecią elektroenergetyczną;         4) posiada wyznaczone stanowisko postojowe do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych prze- wożących towary niebezpieczne, które spełnia wymagania określone w § 2.

Stanowisko postojowe, o którym mowa w § 1 pkt 4:         1) ma co najmniej 35 m długości;         2) lokalizuje się w odległości nie mniejszej niż:             a) 50 m od obiektów użyteczności publicznej oraz budynków mieszkalnych,             b) 40 m od lasu o powierzchni powyżej 3 ha,             c) 30 m od obiektów budowlanych innych niż określone w lit. a,             d) 30 m od granicy pasa drogowego drogi publicznej,             e) 50 m od granicy terenu zamkniętego ustanowionego przez Ministra Obrony Narodowej,             f) 25 m od osi toru głównego zasadniczego lub szlakowego,             g) 15 m od przewodów sieci trakcyjnej i elektroenergetycznej,             h) 10 m od studzienek oraz urządzeń wodnych, z wyłączeniem szczelnego systemu odwadniania stanowiska posto- jowego;         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).         2) Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 17 maja 2022 r. pod numerem 2022/349/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europej- skiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).         3) wyposaża się w instalację odgromową i uziemiającą zgodną z wymaganiami określonymi w normie PN-EN 62305;         4) wyposaża się w wiatrowskaz;         5) oznakowuje się tablicą informującą o położeniu stanowiska postojowego oraz znakami informującymi o zagrożeniu pożarem zgodnymi z wymaganiami określonymi w normie PN-EN ISO 7010;         6) wyposaża się w szczelną nawierzchnię zabezpieczającą przed rozprzestrzenianiem się ewentualnego rozlewiska materiałów niebezpiecznych poza teren stanowiska postojowego;         7) wyposaża się w szczelny system odwadniania, który jest zaopatrzony w urządzenia do zbierania wycieków materiałów niebezpiecznych;         8) posiada utwardzony dojazd spełniający co najmniej wymagania dla dróg pożarowych określone w przepisach wyda- nych na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 869 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 1557);         9) posiada dostęp do źródła wody o wydajności co najmniej 10 dm3/s lub zapas wody w ilości nie mniejszej niż 100 m3 w przeciwpożarowym zbiorniku wodnym;         10) wyposaża się w skrzynię z suchym piaskiem, o pojemności nie mniejszej niż 1 m3.

Przepisy dotychczasowe stosuje się do torów:         1) do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożących towary niebezpieczne spełniających wymagania techniczne obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;         2) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:             a) został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub odrębny wniosek o zatwierdzenie projektu zagospodaro- wania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,             b) zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych – w przypadku gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie warunków technicznych dla torów do awaryjnego odstawiania uszkodzonych wagonów kolejowych przewożą- cych towary niebezpieczne (Dz. U. poz. 508).

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Infrastruktury: A. Adamczyk