w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (DU/2022/1850)

t.j.

status: obowiązujący

Przepisy rozporządzenia określają:         1) sposób unieważniania dowodu rejestracyjnego oraz tablic rejestracyjnych;         2) wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu;         3) wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu;         4) sposób przechowywania zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3;         5) sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń, o których mowa w pkt 2 i 3.

    1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu lub przedsiębiorca prowadzący punkt zbierania pojazdów, przyj- mując pojazd wycofany z eksploatacji, unieważnia:         1) dowód rejestracyjny przez odcięcie prawego dolnego rogu, o powierzchni co najmniej 1 cm2, strony tytułowej doku- mentu;         2) tablice rejestracyjne przez ich trzykrotne przedziurkowanie w miejscu pomiędzy wyróżnikiem powiatu a wyróżnikiem pojazdu albo pomiędzy wyróżnikiem województwa, jeżeli nie występuje wyróżnik powiatu, a wyróżnikiem pojazdu: otwory powinny mieć średnicę około 1 cm oraz powinny być ułożone w odstępach 1 cm od krawędzi najbliższego otworu w linii równoległej do pionowej krawędzi tablicy.     2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, zwraca unieważnione tablice rejestracyjne właścicielowi pojazdu.

Wzór zaświadczenia o demontażu pojazdu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

Wzór zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

    1. Egzemplarze zaświadczeń, o których mowa w § 3 i § 4, pozostające u przedsiębiorcy prowadzącego stację de- montażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów powinny być zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych i przechowywane w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach.     2. Zaświadczenia, o których mowa w ust. 1, powinny być przechowywane w szafie metalowej w teczkach według ro- dzaju zaświadczenia i roku wydania.         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

    1. Przedsiębiorca prowadzący stację demontażu prowadzi ewidencję zaświadczeń, o których mowa w § 3 i § 4, wydanych przez niego i przez przedsiębiorców prowadzących punkty zbierania pojazdów, z którymi zawarł umowę.     2. Ewidencja zaświadczeń jest prowadzona w siedzibie przedsiębiorcy, odrębnie dla każdego rodzaju zaświadczenia, i obejmuje następujące dane związane z tym zaświadczeniem:         1) numer wydanego zaświadczenia składający się z:             a) wyróżnika województwa, w którym przedsiębiorca prowadzi stację demontażu lub punkt zbierania pojazdów, przy czym wyróżnik województwa określają przepisy załącznika nr 13 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. poz. 1847),             b) numeru kolejnego z wykazu przedsiębiorców, o którym mowa w art. 42 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recy- klingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,             c) numeru kolejnego nadanego przez przedsiębiorcę prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcę prowadzą- cego punkt zbierania pojazdów;         2) dane właściciela pojazdu (imię i nazwisko oraz adres zamieszkania albo nazwę i adres siedziby);         3) numer rejestracyjny pojazdu;         4) znak wyróżniający państwa, w którym pojazd został zarejestrowany;         5) markę pojazdu;         6) typ pojazdu;         7) model pojazdu;         8) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu;         9) masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.     3. Dane, o których mowa w ust. 2, są wprowadzane do ewidencji niezwłocznie po wydaniu zaświadczenia albo otrzy- maniu zaświadczenia od przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów.     4. Ewidencja zaświadczeń jest prowadzona w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej.     5. Ewidencja zaświadczeń powinna być zabezpieczona przed dostępem osób nieuprawnionych. W przypadku ewidencji zaświadczeń prowadzonej w postaci papierowej powinna być również przechowywana w szafie metalowej, w odpowiednio zabezpieczonych pomieszczeniach.

Zaświadczenia o demontażu pojazdu oraz o przyjęciu niekompletnego pojazdu wydane przed dniem wejścia w ży- cie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 4 września 2022 r.2) Minister Infrastruktury: wz. A. Bittel         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji (Dz. U. poz. 476 oraz z 2020 r. poz. 79), które traci moc z dniem 4 września 2022 r. w związku z wejściem w życie art. 4 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1517).

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

poz. …) Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 sierpnia 2022 r. (Dz. U. poz. 1850)

Załącznik nr 1

WZÓR

WZÓR (format A4) Egz. nr ……. ……………...………………………………..…… (nazwa i adres siedziby przedsiębiorcy)1) ZAŚWIADCZENIE O DEMONTAŻU POJAZDU nr……../………/……… Na podstawie art. 24 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056) oraz działając na podstawie posiadanego zezwolenia / pozwolenia / pozwolenia zintegrowanego / decyzji2) w zakresie zbierania odpadów / gospodarki odpadami2) wydanego przez ………………………………..………………………………..………………..... (nazwa i adres organu administracji publicznej) i umowy zawartej z2): ………………………………………………………………………………………………………………..… (nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa)2) jako: …………………………………………………………...…………………………………………………………………… , (nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP) prowadząc stację demontażu / punkt zbierania pojazdów2) w ……………………………………………………………………..……. (adres) wpisaną(-ny) pod nr ............... do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.), zaświadczam, że przyjąłem do demontażu pojazd o następujących danych:     1. Numer rejestracyjny pojazdu ………………………………………………………………………………………..…………...     2. Marka ………….……... typ (jeżeli występuje) ………………………… model ………………………..…………     3. Numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy ……………………………………………………………..…………..     4. Masa pojazdu wycofanego z eksploatacji3) ………………………………………………………..……………….................... (wyrażona w Mg)     5. Znak wyróżniający państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany ……………………………………………...……………...     6. Właściciel pojazdu4) ………………………………………………………………..……………………………..……………... (imię i nazwisko lub nazwa) …………………………...…………………………………………………… obywatelstwo2) ………………..……………… (adres zamieszkania lub siedziba)     7. Osoba upoważniona przez właściciela (jeżeli występuje) ……………………………………..……………………………… (imię i nazwisko lub nazwa) ………………………………………………………………………...……… obywatelstwo2) ………………..………… , (adres zamieszkania lub siedziba) oraz oświadczam, że unieważniłem dowód rejestracyjny – seria i numer2), 5) ……………….……. oraz tablice rejestracyjne o numerze rejestracyjnym …………………….. – sztuk2), 5) … przyjętego pojazdu.     8. Uwagi przedsiębiorcy6) ……………………………………………………………………….……………………………….. ………………………………………….. ………………………………...……………………….. (miejscowość) (data wydania zaświadczenia) ……………………………………………….. ……………………………………………….. (podpis właściciela przekazanego pojazdu (imię i nazwisko7), podpis) lub osoby upoważnionej) – 2 – Objaśnienia:         1) Wydrukowanie we wskazanym miejscu nazwy i adresu siedziby przedsiębiorcy.         2) Pominąć wyrazy, jeżeli nie mają zastosowania.         3) Wpisać masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.         4) Wpisać dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.         5) Pominąć odpowiednie wyrazy w przypadku, gdy:             a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,             b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych zgodnie z § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. poz. 1847).         6) Wpisać:             a) informację o dokumentach, o których mowa w objaśnieniach 4 i 5,             b) inne uwagi ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.         7) Wydrukowanie we wskazanym miejscu imienia i nazwiska osoby wydającej zaświadczenie. – 3 –

Załącznik nr 2

WZÓR

WZÓR (format A4) Egz. nr ……. ……………...………………………………..…… (nazwa i adres siedziby przedsiębiorcy)1) ZAŚWIADCZENIE O PRZYJĘCIU NIEKOMPLETNEGO POJAZDU nr……../………/……… Na podstawie art. 25 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 2056) oraz działając na podstawie posiadanego zezwolenia / pozwolenia / pozwolenia zintegrowanego / decyzji2) w zakresie zbierania odpadów / gospodarki odpadami2) wydanego przez …………………………………...……………………………………….……….. (nazwa i adres organu administracji publicznej) i umowy zawartej z2): ………………………………………………………………………………………………..………………… (nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa)2) jako: ………………………………………………………………………………………………………………………………...… , (nazwa, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON oraz numer identyfikacji podatkowej NIP) prowadząc stację demontażu / punkt zbierania pojazdów2) w ……………………………………………………………...…………... (adres) wpisaną(-ny) pod nr ............... do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2022 r. poz. 699, z późn. zm.), zaświadczam, że przyjąłem do demontażu niekompletny pojazd o następujących danych:     1. Numer rejestracyjny pojazdu …………………………………………………………………………………………..………...     2. Marka ……………………... typ (jeżeli występuje) ………………………………… model ……………………..…………     3. Numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy ……………………………………………………………………..…..     4. Masa pojazdu wycofanego z eksploatacji3) ...…………………………………………………………….………….................... (wyrażona w Mg)     5. Znak wyróżniający państwa, w którym pojazd jest zarejestrowany ………………………………………...…………………...     6. Właściciel pojazdu4) …………………………………………………………………………………..……..…………………... (imię i nazwisko lub nazwa) ………………………………………………………………...…………… obywatelstwo2) ………………..………………… (adres zamieszkania lub siedziba)     7. Osoba upoważniona przez właściciela (jeżeli występuje) …………………………..………………………………………… (imię i nazwisko lub nazwa) …………………………………………...…………………………………… obywatelstwo2) ………………..…………… , (adres zamieszkania lub siedziba) oraz oświadczam, że unieważniłem dowód rejestracyjny – seria i numer2), 5) ……………….……. oraz tablice rejestracyjne o numerze rejestracyjnym ……………………. – sztuk2), 5)……. przyjętego pojazdu.     8. Uwagi przedsiębiorcy6) ……………..……………………………………..…………………………………………………….. ………………………………………….. ………………………………...……………………….. (miejscowość) (data wydania zaświadczenia) ……………………………………………….. ……………………………………………….. (podpis właściciela przekazanego pojazdu (imię i nazwisko7), podpis) lub osoby upoważnionej) – 4 – Objaśnienia:         1) Wydrukowanie we wskazanym miejscu nazwy i adresu siedziby przedsiębiorcy.         2) Pominąć wyrazy, jeżeli nie mają zastosowania.         3) Wpisać masę pojazdu wycofanego z eksploatacji, o której mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.         4) Wpisać dane właściciela pojazdu, innego niż wpisany w dowodzie rejestracyjnym, jeżeli przedłożony zostanie dokument potwierdzający własność.         5) Pominąć odpowiednie wyrazy w przypadku, gdy:             a) zamiast dowodu rejestracyjnego przedłożono dokument potwierdzający dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym, wydany przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu,             b) właściciel pojazdu złożył oświadczenie o utracie dowodu rejestracyjnego lub tablic (tablicy) rejestracyjnych zgodnie z § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. poz. 1847).         6) Wpisać:             a) informację o dokumentach, o których mowa w objaśnieniach 4 i 5,             b) inne uwagi ważne dla wystawienia tego zaświadczenia i wyrejestrowania pojazdu.         7) Wydrukowanie we wskazanym miejscu imienia i nazwiska osoby wydającej zaświadczenie.