t.j.
status: obowiązujący
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) placówce zagranicznej – rozumie się przez to placówkę zagraniczną Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1076); 2) państwie przyjmującym – rozumie się przez to państwo przyjmujące w rozumieniu Konwencji wiedeńskiej o stosun- kach dyplomatycznych, sporządzonej w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. (Dz. U. z 1965 r. poz. 232); 3) komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie – rozumie się przez to komórkę organi- zacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za zagadnienia związane z bezpiecznym funkcjonowaniem tego urzędu oraz placówek zagranicznych; 4) komórce organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie – rozumie się przez to komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowie- dzialną za zagadnienia związane z zapewnieniem ciągłości pracy systemów teleinformatycznych tego urzędu i placówek zagranicznych w sytuacjach nadzwyczajnych; 5) komórce organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie – rozumie się przez to ko- mórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zagranicznych, odpowiedzialną za za- gadnienia związane z zarządzaniem kryzysowym oraz wspieraniem działań z zakresu planowania cywilnego okreś- lonych w ustawie z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 261 i 583).
1. Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszcze- gólnych stopniach alarmowych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. 2. Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dy- rektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organiza- cyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie. 1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozpo- rządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagra- nicznych (Dz. U. poz. 1469).
1. Szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych w poszcze- gólnych stopniach alarmowych CRP jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia. 2. Kierownik placówki zagranicznej niezwłocznie informuje o realizacji przedsięwzięć, o których mowa w ust. 1, dy- rektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw zarządzania kryzysowego w Ministerstwie.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.2) Minister Spraw Zagranicznych: Z. Rau 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 28 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu przedsięwzięć wykonywanych przez kierowników placówek zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w poszczególnych stopniach alarmowych lub stopniach alarmowych CRP (Dz. U. poz. 1606), które zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1076) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH I. Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA) 1. Należy wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu pierwszego stop- nia alarmowego (stopień ALFA); 2) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności zachowania wzmożonej czujności wzglę- dem podejrzanych zachowań osób i poszukiwania podejrzanych przedmiotów; 3) wprowadzić stałe, całodobowe dyżury członków personelu placówki zagranicznej; 4) uruchomić procedury wzmożonych kontroli pojazdów oraz osób wchodzących na teren placówki zagranicznej (zwracać szczególną uwagę na zawartość pojazdów i bagażu osób); 5) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o konieczności prowadzenia kontroli pojazdu przed wej- ściem do niego i jego uruchomieniem; 6) ograniczyć podróże służbowe; 7) ograniczyć do niezbędnego minimum ruch pojazdów i osób w obrębie placówki zagranicznej; 8) ograniczyć do minimum liczbę używanych wejść i wjazdów na teren placówki zagranicznej; 9) wzmocnić kontrolę przesyłek pocztowych, kurierskich oraz innych dostaw wpływających do placówki zagranicznej; 10) wzmocnić kontrolę nad czynnościami związanymi z usługami realizowanymi na rzecz placówki zagranicznej przez podmioty zewnętrzne; 11) sprawdzać na zewnątrz i od wewnątrz budynków zabezpieczenia placówki zagranicznej; 12) zamknąć wejścia i zabezpieczyć nieużywane regularnie budynki oraz pomieszczenia placówki zagranicznej; 13) sprawdzić działanie systemów łączności funkcjonujących na potrzeby placówki zagranicznej; 14) dokonać przeglądu wszystkich procedur, szczegółowych wymagań osobowych i logistycznych oraz zadań związa- nych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych; 15) sprawdzić działanie instalacji alarmowych, systemów rejestracji obrazu oraz przepustowość dróg ewakuacyjnych; 16) dokonać przeglądu zastępczych źródeł energii (agregatów prądotwórczych), zbiorników na wodę, schronów i innych miejsc ochrony dla członków personelu placówki zagranicznej; 17) przeprowadzić przegląd terenu i budynku placówki zagranicznej oraz dokonać niezbędnych napraw i remontów; 18) informować odpowiednie służby w przypadku zauważenia: a) nieznanych pojazdów zaparkowanych lub poruszających się w sposób podejrzany (np. wielokrotne objeżdżanie obiektów placówki zagranicznej) lub b) porzuconych paczek i bagaży, lub c) innych nietypowych zachowań; 19) podjąć działania przygotowawcze związane z zabezpieczeniem przedmiotów i materiałów o szczególnej wartości; 20) podjąć inne działania organizacyjne i wykonawcze zwiększające stan ochrony placówki zagranicznej; 21) nawiązać bezpośredni kontakt z lokalnymi organami administracji odpowiedzialnymi za zarządzanie kryzysowe i bezpieczeństwo; 22) prowadzić monitoring nietypowych zdarzeń mających miejsce w bezpośrednim sąsiedztwie placówki zagranicznej; 23) rezygnować z organizacji spotkań i imprez okolicznościowych o charakterze otwartym na terenie placówki zagra- nicznej; 24) przygotowywać i przekazywać okresowe informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa Spraw Zagra- nicznych, zwanego dalej „Ministerstwem”, o ustalonych godzinach; 25) przygotowywać i przekazywać uzupełniające oraz doraźne informacje o sytuacji w kraju urzędowania do Ministerstwa; 26) dokonać przeglądu materiałów niejawnych pod kątem wyselekcjonowania materiałów podlegających ewentualnemu ewakuowaniu (w szczególności dokumentów niejawnych wykonanych w egzemplarzu pojedynczym, dokumentów niejawnych niezbędnych do funkcjonowania placówki zagranicznej, dzienników ewidencji, protokołów zniszczenia dokumentów niejawnych) oraz materiałów niejawnych przewidzianych do zniszczenia w przypadku wprowadzenia jednego z wyższych stopni alarmowych. Zgromadzić materiały niejawne w punkcie obsługi dokumentów niejawnych placówki zagranicznej; 27) dokonać przeglądu i aktualizacji komunikatów oraz informacji skierowanych do obywateli polskich podróżujących do państwa przyjmującego i publikowanych na stronach internetowych Ministerstwa i placówki zagranicznej; 28) sprawdzić aktualność planu ewakuacji, a w szczególności wykazu dokumentów oraz przedmiotów uznanych za waż- ne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej. II. Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stop- nia alarmowego (stopień BRAVO) 1. Należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia przewidziane dla pierwszego stopnia alarmowego (stopnia ALFA). 2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej o możliwych formach ataku; 2) zapewnić dostępność w trybie alarmowym do członków personelu placówki zagranicznej niezbędnych przy realizacji czynności na rzecz wzmocnienia ochrony placówki zagranicznej; 3) wzmocnić ochronę placówki zagranicznej; 4) sprawdzić systemy ochrony placówki zagranicznej; 5) dokonać przeglądu stanu posiadanych zapasów materiałowych i sprzętu; 6) przeprowadzać, bezpośrednio przy wejściu do placówki zagranicznej, kontrolę osób wchodzących na jej teren oraz ich bagaży; 7) wprowadzać nieregularne patrole do kontrolowania pojazdów oraz budynków użytkowanych na potrzeby placówki zagranicznej, a także osób przebywających na terenie placówki; 8) wystąpić do miejscowych władz o zwiększenie ochrony placówki zagranicznej i jej personelu; 9) wydać zalecenia członkom personelu placówki zagranicznej i członkom ich rodzin dotyczące ograniczenia lub zanie- chania kontaktów z ludnością miejscową, a także opuszczania miejsca zamieszkania bez uzasadnionej przyczyny; 10) uzgodnić z Zespołem Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie możliwości odesłania do kraju tych członków personelu placówki zagranicznej i ich rodzin, których dalszy pobyt na placówce nie jest konieczny; 11) dokonać aktualizacji wykazu obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym i państwach pozostają- cych we właściwości terytorialnej placówki zagranicznej; 12) powiadomić obywateli polskich przebywających w państwie przyjmującym (bez względu na cel pobytu) o grożącym niebezpieczeństwie i zalecić im powrót do kraju; 13) stworzyć warunki do udzielania pomocy obywatelom polskim przebywającym w państwie przyjmującym oraz do ułatwienia im powrotu do kraju; 14) przystosować (w razie potrzeby i przy wykorzystaniu dostępnych środków) piwnice oraz inne pomieszczenia o wzmocnionej konstrukcji z przeznaczeniem na schrony lub inne miejsca ukrycia o podobnym charakterze; 15) uzupełnić zapasy materiałowe, w tym lekarstwa i środki opatrunkowe, wodę, paliwa, części zamienne do agregatów prądotwórczych i samochodów oraz zalecić członkom rodzin personelu placówki zagranicznej utworzenie odpo- wiednich zapasów własnych, w szczególności żywności, wody, lekarstw i środków opatrunkowych; 16) wstrzymać wszelkiego rodzaju prace budowlane, montażowe lub renowacyjne w obiektach placówki zagranicznej, z wyłączeniem robót będących na ukończeniu, prowadzonych przez pracowników krajowych delegowanych przez Ministerstwo lub przez pracowników miejscowych, jeżeli wykonanie tych prac ma istotny wpływ na stan bezpie- czeństwa placówki zagranicznej; 17) odwołać członków personelu placówki zagranicznej z urlopów, z wyjątkiem osób przebywających poza granicami państwa przyjmującego; 18) ustanowić i utrzymywać stałą łączność z Ministerstwem, innymi polskimi instytucjami i placówkami zagranicznymi oraz z misjami dyplomatycznymi innych państw Unii Europejskiej, a także z przedstawicielami Polonii i obywatelami polskimi przebywającymi w państwie przyjmującym; 19) przygotować placówkę zagraniczną do okresowego zakwaterowania na jej terenie wszystkich członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pracowników miejscowych) lub członków personelu i ich rodzin (z wyłączeniem pra- cowników miejscowych) zamieszkujących w szczególnie zagrożonych miejscach; 20) zniszczyć wybrane materiały niejawne niezakwalifikowane do ewakuacji zgodnie z planem ewakuacji zatwierdzo- nym przez kierownika placówki zagranicznej oraz protokołem zniszczenia. III. Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stop- nia alarmowego (stopień CHARLIE) 1. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopnia CHARLIE) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego. 2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) wprowadzić dyżur dla osób odpowiedzialnych za wdrożenie procedur działania na wypadek aktów terrorystycznych lub sabotażu; 2) ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w placówce zagranicznej; 3) wprowadzić ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren placówki zagranicznej; 4) wzmocnić służbę ochronną placówki zagranicznej oraz częstotliwość patrolowania obiektów ujętych w planach ochrony; 5) wprowadzić całodobowy nadzór osobowy nad miejscami podlegającymi ochronie; 6) dokonać przeglądu dostępnej bazy i środków medycznych pod kątem możliwości wykorzystania ich w przypadku ataku terrorystycznego lub sabotażu; 7) przygotować, zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28, do zniszczenia dokumenty oraz przedmioty uznane za ważne ze względu na interes Rzeczypospolitej Polskiej, które nie zostały zniszczone po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopnia BRAVO) i nie zostały przeznaczone do ewakuacji; 8) dokonać wycofania z banków, po uzgodnieniu z Ministerstwem, części lub całości środków pieniężnych będących w dyspozycji placówki zagranicznej; 9) przygotować placówkę zagraniczną do całkowitej ewakuacji; 10) przeprowadzić częściową ewakuację członków personelu placówki zagranicznej, których wyjazd nie zakłóci funk- cjonowania placówki zagranicznej, oraz ich rodzin; 11) sprawdzić możliwości ukrycia członków personelu placówki zagranicznej poza budynkiem placówki i uzyskać po- twierdzenie w tym zakresie od miejscowych władz; 12) rozwiązać umowy o pracę z pracownikami miejscowymi lub całkowicie odsunąć tych pracowników od wykonywa- nia zadań merytorycznych placówki zagranicznej; 13) zabezpieczyć dokumenty, przedmioty oraz dobra kultury zgodnie z uprzednio ustalonym wykazem; 14) zakwaterować w obiektach placówki zagranicznej członków personelu (z wyłączeniem pracowników miejscowych) zamieszkałych w szczególnie zagrożonych miejscach; 15) określić główne przedsięwzięcia przygotowawcze związane z zawieszeniem działalności placówki zagranicznej lub jej likwidacją; 16) przygotować do ewakuacji wyselekcjonowane materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia, o których mowa w części I pkt 26. IV. Zakres przedsięwzięć do realizacji przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stop- nia alarmowego (stopnia DELTA) 1. Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopnia DELTA) należy wykonać wszystkie przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego i drugiego oraz trzeciego stopnia alarmowego. 2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) zapewnić zaplecze logistyczne oraz medyczno-sanitarne, odpowiednio do możliwego zagrożenia; 2) ewakuować placówkę zagraniczną, a w przypadku braku takiej możliwości – zniszczyć materiały niejawne, dzienniki ewidencji i protokoły zniszczenia zgodnie z wykazem, o którym mowa w części I pkt 28; 3) powiadomić właściwe władze państwa przyjmującego o czasowym zawieszeniu działalności placówki zagranicznej lub zamiarze czasowego zawieszenia działalności oraz ewakuacji personelu placówki lub jego części, a także zażą- dać ochrony na trasie ewakuacji oraz ułatwień na przejściach granicznych; 4) uzgodnić z Ministerstwem zakres ewakuacji, miejsce, termin i sposób jej przeprowadzenia, sposób postępowania z pozostawionym mieniem, zadania polityczne, a także organizację łączności do czasu zakończenia ewakuacji; 5) przeprowadzić całkowitą ewakuację placówki zagranicznej na polecenie Przewodniczącego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie lub jego zastępcy; 6) w przypadku braku łączności z Ministerstwem samodzielne podjąć decyzję o ewakuacji.
ZAGRANICZNYCH W POSZCZEGÓLNYCH STOPNIACH ALARMOWYCH CRP I. Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP) 1. Należy wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) poinformować członków personelu placówki zagranicznej i członków ich rodzin o wprowadzeniu odpowiedniego stopnia alarmowego CRP; 2) wprowadzić dyżury członków personelu placówki zagranicznej odpowiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki w celu analizy i oceny stanów od- biegających od przyjętych standardów; 3) sprawdzić kanały łączności z innymi podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym właściwymi dla ro- dzaju stopnia alarmowego CRP, z pracownikami wydziału właściwego w sprawach reagowania na incydenty bezpie- czeństwa teleinformatycznego w komórce właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz z innymi podmiotami świadczącymi wsparcie w przedmiotowym zakresie; 4) informować na bieżąco dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracowników tej komórki odpowiedzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeń- stwa teleinformatycznego o efektach przeprowadzanych działań. II. Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) 1. Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP. 2. Należy dodatkowo wykonać następujące przedsięwzięcia: 1) zapewnić gotowość do niezwłocznego podejmowania działań przez członków personelu placówki zagranicznej od- powiedzialnych za bezpieczeństwo systemów teleinformatycznych lub za realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa placówki; 2) w razie potrzeby dokonywać zmiany w dostępie do infrastruktury teleinformatycznej w porozumieniu z dyrektorem komórki organizacyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie oraz pracownika- mi tej komórki odpowiedzialnymi za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego. III. Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE-CRP) 1. Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CRP (stopień CHARLIE-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA-CRP) i drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAVO-CRP) oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony sto- pień alarmowy ALFA-CRP lub BRAVO-CRP. 2. Należy dodatkowo wykonać przedsięwzięcie, które polega na przygotowaniu się do ograniczenia operacji na ser- werach w celu ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia, po uprzednim uzyskaniu zgody dyrektora komórki organiza- cyjnej właściwej do spraw bezpieczeństwa teleinformatycznego w Ministerstwie lub pracowników tej komórki odpowie- dzialnych za sprawy reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego. IV. Zakres przedsięwzięć wykonywanych przez kierownika placówki zagranicznej po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopień DELTA-CRP) Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego CRP (stopień DELTA-CRP) należy wykonać przedsięwzięcia wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych przedsięwzięć, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP albo CHARLIE-CRP.