w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (DU/2022/875)

t.j.

status: obowiązujący

    1. Rozporządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, przez ministrów, wojewodów, marszałków województw, starostów, wójtów (burmistrzów lub prezydentów miast), zwanych dalej „organami administracji publicznej”, oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także organizacje pozarządowe.     2. Wykonywanie zadań obronnych polega na:         1) tworzeniu warunków organizacyjnych planowania i realizacji zadań obronnych;         2) koordynowaniu planowania i realizacji zadań obronnych;         3) współdziałaniu organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz organi- zacji pozarządowych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;         4) współdziałaniu organów administracji publicznej z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodo- wej w planowaniu i realizacji zadań obronnych;         5) współdziałaniu organów administracji publicznej z podmiotami leczniczymi nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej w planowaniu i realizacji zadań obronnych w obszarze zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczy- pospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;         6) zapewnianiu warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.

W wykonywaniu zadań obronnych organy administracji publicznej, przedsiębiorcy i kierownicy innych jed- nostek organizacyjnych oraz władze organizacji pozarządowych uwzględniają potrzeby obronne państwa, obejmujące w szczególności:         1) utrzymywanie, przebudowę i modernizację systemu obronnego państwa, w tym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;         2) przygotowanie podległych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych do wykonywania nałożonych na nie zadań obronnych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;         3) przygotowanie do niezakłóconego funkcjonowania organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych jed- nostek organizacyjnych oraz organizacji pozarządowych oraz wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;         4) przygotowanie ludności i warunków jej ochrony na wypadek wojny.

    1. Tworzenie warunków organizacyjnych planowania i realizacji zadań obronnych, uwzględniając rodzaj zadań, a także możliwości ich wykonawców, polega na zapewnieniu:         1) efektywności, ciągłości i terminowości działania w organach administracji publicznej, u przedsiębiorców i w innych jednostkach organizacyjnych, a także w organizacjach pozarządowych w poszczególnych stanach gotowości obron- nej państwa;         2) realności wykonywania zadań obronnych, w tym ich uruchamianiu oraz rozwijaniu struktur i systemów tworzonych na potrzeby ich realizacji, a także ciągłości działania organów i ich struktur wykonawczych;         3) wykonywania zadań na potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;         4) funkcjonowania systemów teleinformatycznych zapewniających bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;         5) podziału zgodnie z właściwościami zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju oraz związanych z tym zakre- sów czynności, a także zmian w strukturze podziału zadań obronnych na podległe i nadzorowane komórki i jednostki organizacyjne w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.     2. Tworzenie warunków organizacyjnych do planowania i realizacji zadań obronnych realizuje się przez:         1) przygotowanie niezbędnych struktur organizacyjnych;         2) właściwe prowadzenie polityki kadrowej;         3) przygotowanie odpowiedniej infrastruktury;         4) zapewnienie systemów teleinformatycznych.

    1. Koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych polega na synchronizacji działań podejmowanych przez:         1) Prezesa Rady Ministrów lub upoważnionego przez niego ministra – w stosunku do zadań obronnych wykonywanych przez ministrów kierujących działami administracji rządowej, kierowników centralnych organów administracji rzą- dowej i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz wojewodów;         2) ministrów – w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach administracji rządowej oraz przez kierow- ników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych;         3) wojewodów – w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie przez:             a) kierowników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych,             b) przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,             c) starostów i prezydentów miast na prawach powiatów,             d) przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,             e) władze organizacji pozarządowych;         4) starostów i prezydentów miast na prawach powiatów – w stosunku do zadań obronnych wykonywanych przez:             a) kierowników podległych i nadzorowanych przez nich jednostek organizacyjnych,             b) podmioty, dla których są organami założycielskimi,             c) wójtów (burmistrzów lub prezydentów miast),             d) władze organizacji pozarządowych.     2. Synchronizację, o której mowa w ust. 1, realizuje się przez:         1) podział zadań obronnych, a także ustalanie organu koordynującego i organów współdziałających w wykonywaniu tych zadań, stosownie do ich właściwości i możliwości wykonawczych;         2) określanie procedur wykonywania zadań obronnych;         3) uzgadnianie i zatwierdzanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;         4) bilansowanie potrzeb niezbędnych do wykonania zadań obronnych, w szczególności uwzględniając ich skutki eko- nomiczne, społeczne i międzynarodowe;         5) inicjowanie współdziałania przy wykonywaniu zadań obronnych;         6) określanie priorytetów wykonywania zadań obronnych;         7) prowadzenie działalności kontrolnej i sprawozdawczej określonej w odrębnych przepisach.

Współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organiza- cyjnych oraz władz organizacji pozarządowych w planowaniu i realizacji zadań obronnych polega na zapewnieniu opty- malnych warunków ich wykonywania i obejmuje:         1) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;         2) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na tym samym poziomie decyzyjnym;         3) inicjowanie i podejmowanie współpracy międzydziałowej lub regionalnej;         4) integrowanie wysiłków i współpracę w zakresie wykorzystania bazy materiałowej, usługowej i szkoleniowej oraz potencjału medycznego;         5) udostępnianie danych niezbędnych do określenia możliwości zabezpieczenia medycznego Sił Zbrojnych Rzeczy- pospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.

Współdziałanie organów administracji publicznej z terenowymi organami wykonawczymi Ministra Obrony Narodo- wej w planowaniu i realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności:         1) wymianę informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;         2) uzgadnianie działań dotyczących realizacji potrzeb Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa;         3) koordynację w zakresie realizacji zadań obronnych w poszczególnych stanach gotowości obronnej państwa.

Zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obron- nych obejmuje:         1) przygotowanie łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym, ze szczególnym uwzględnieniem stanów gotowości obronnej państwa, odpowiednio w ramach działu administracji rządowej, w województwie, po- wiecie i gminie;         2) pozyskiwanie, przechowywanie, analizowanie i opracowywanie informacji dotyczących planowania i realizacji za- dań obronnych;         3) tworzenie systemów organizacyjnych i technicznych na potrzeby informowania, ostrzegania i powiadamiania, w tym także ludności cywilnej;         4) ustalanie priorytetów w zakresie przekazywania informacji i decyzji;         5) ustalanie narzędzi i procedur przekazywania informacji i decyzji na potrzeby wykonywania zadań obronnych.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 kwietnia 2022 r.1) Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki         1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152), które w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 655) traci moc z dniem 23 kwietnia 2022 r.