w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierających eksport (DU/2021/2474)

t.j.

status: obowiązujący

    1. Rozporządzenie określa przeznaczenie, warunki dopuszczalności, tryb udzielania oraz sposób monitorowania pomocy finansowej, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwo- ju Przedsiębiorczości, zwanej dalej „pomocą”, dotyczącej realizacji branżowych przedsięwzięć promocyjnych wspierają- cych eksport, zwanych dalej „branżowymi przedsięwzięciami promocyjnymi”.     2. Pomoc jest udzielana jako pomoc de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.1)).

    1. Pomoc jest udzielana jako dotacja na dofinansowanie kosztów udziału przedsiębiorcy w międzynarodowych targach i wystawach jako wystawca.     2. Pomoc jest udzielana wyłącznie mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.2)), wykonującym działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Minister właściwy do spraw gospodarki udziela pomocy, jeżeli przedsiębiorca:         1) przed terminem realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego, nie wcześniej niż 20 grudnia roku poprzednie- go i nie później niż 31 października roku kalendarzowego, w którym będzie realizowane branżowe przedsięwzięcie promocyjne, złoży prawidłowy i kompletny wniosek o dofinansowanie kosztów branżowego przedsięwzięcia promo- cyjnego, zwany dalej „wnioskiem”, wraz z informacją, o której mowa w § 7, oraz informacjami, oświadczeniami lub zaświadczeniami, o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach do- tyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743) oraz w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. poz. 311, z 2013 r. poz. 276 oraz z 2014 r. poz. 1543);         2) nie ma zaległości podatkowych i zaległości z tytułu ubezpieczeń społecznych;         3) nie otrzymał, z innych źródeł, pomocy publicznej na realizację branżowego przedsięwzięcia promocyjnego objętego wnioskiem;         4) należycie wypełnia zobowiązania wynikające z umów zawartych z ministrem właściwym do spraw gospodarki;         5) uzyska pozytywną ocenę planowanego branżowego przedsięwzięcia promocyjnego, o której mowa w § 7.         1) Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3.         2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3 oraz Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39.

    1. Minister właściwy do spraw gospodarki udziela pomocy na dofinansowanie kosztów realizacji branżowych przedsięwzięć promocyjnych do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na ten cel w danym roku budżetowym.     2. Informacja o wyczerpaniu środków finansowych jest ogłaszana na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw gospodarki. Wnioski złożone po dniu ogłoszenia tej informacji pozostawia się bez rozpoznania.

    1. Przedsiębiorca składa wniosek wraz z wymaganymi dokumentami, o których mowa w § 3 pkt 1.     2. Wzór wniosku jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.     3. W przypadku gdy wniosek lub wymagane dokumenty są niekompletne lub nieprawidłowe, minister właściwy do spraw gospodarki wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Jeżeli po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przedsiębiorca nie uzupełni lub nie poprawi wniosku lub wymaganych dokumentów, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.     4. W przypadku gdy po uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku lub wymaganych dokumentów, zgodnie z ust. 3, nadal są one niekompletne lub nieprawidłowe, minister właściwy do spraw gospodarki ponownie wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.     5. Wniosek lub wymagane dokumenty, które nie zostały uzupełnione lub poprawione w trybie określonym w ust. 4, pozostawia się bez rozpoznania.

    1. Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wnioski według kolejności ich wpływu do urzędu obsługują- cego tego ministra, w terminie 30 dni od dnia doręczenia kompletnego i prawidłowego wniosku.     2. W przypadku wyczerpania środków finansowych minister właściwy do spraw gospodarki informuje o tym przedsię- biorcę pisemnie w terminie 30 dni od dnia doręczenia wniosku, a wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

Minister właściwy do spraw gospodarki ocenia planowane branżowe przedsięwzięcie promocyjne, biorąc pod uwagę jego proeksportowy charakter oraz informację ekonomiczno-handlową na temat rynków zagranicznych, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 2017 r. o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu Spółka Akcyjna (Dz. U. z 2021 r. poz. 633 i 1901), uzyskaną przez przedsiębiorcę od Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.

    1. Dofinansowaniu podlegają poniesione przez przedsiębiorcę, związane z branżowym przedsięwzięciem promo- cyjnym koszty:         1) wynajmu lub zakupu powierzchni wystawienniczej, w tym wirtualnej powierzchni wystawienniczej;         2) transportu, ubezpieczenia, odprawy celnej i spedycji eksponatów;         3) zabudowy powierzchni wystawienniczej, w tym projektu, montażu, demontażu i transportu (załadunku, przewozu i rozładunku) scenografii;         4) rejestracji na targach i wystawach;         5) mediów dotyczących wynajmowanej lub zakupionej powierzchni wystawienniczej;         6) wpisu do katalogu wystawców;         7) biletu lub wejściówki na targi i wystawy dla jednego przedstawiciela przedsiębiorcy;         8) obsługi technicznej i informatycznej;         9) tłumaczenia;         10) artykułów i materiałów informacyjno-promocyjnych, reklamowych, zaproszeń, wizytówek (przygotowania, wydruku, zapisu na nośnikach danych cyfrowych, nadruku, oznakowania);         11) przejazdu, przelotu i zakwaterowania jednego przedstawiciela przedsiębiorcy;         12) przeprowadzenia badania rynku zagranicznego.     2. Poniesione koszty należy udokumentować kopiami faktur, rachunków lub innych dokumentów potwierdzających dokonanie płatności, zwanych dalej „dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty”.     3. Całkowita kwota pomocy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, o których mowa w ust. 1.     4. Limit pomocy, jaka może zostać udzielona przedsiębiorcy na realizację branżowego przedsięwzięcia promocyjnego, na podstawie złożonego wniosku, wynosi 25 000 zł.

    1. Podstawą udzielenia pomocy jest umowa o udzielenie dotacji zawarta między ministrem właściwym do spraw gospodarki a przedsiębiorcą.     2. Przedsiębiorca składa sprawozdanie z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego, zwane dalej „sprawo- zdaniem”, wraz z kopiami dokumentów potwierdzających poniesione koszty.     3. Wzór sprawozdania jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.     4. W przypadku gdy sprawozdanie lub dokumenty potwierdzające poniesione koszty są niekompletne lub nieprawidło- we, minister właściwy do spraw gospodarki wzywa pisemnie przedsiębiorcę do ich uzupełnienia lub poprawienia w termi- nie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.     5. W przypadku niezłożenia sprawozdania lub niedopełnienia obowiązku uzupełnienia lub poprawienia sprawozdania przedsiębiorca traci prawo do uzyskania dotacji.     6. W przypadku niedopełnienia obowiązku uzupełnienia lub poprawienia dokumentów potwierdzających poniesione koszty przedsiębiorca traci prawo do dofinansowania kosztów, które nie zostały należycie udokumentowane.     7. Dotacja jest wypłacana po złożeniu prawidłowego i kompletnego sprawozdania zgodnie z ust. 2.

    1. Do wniosków złożonych przed dniem 1 czerwca 2021 r. stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego w § 11.     2. Do warunków udzielania pomocy oraz umów o udzielenie dotacji zawartych na podstawie wniosków złożonych przed dniem 1 czerwca 2021 r. stosuje się przepisy rozporządzenia uchylanego w § 11.

Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europej- skiej (Dz. U. poz. 1571).

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki Załączniki do rozporządzenia

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

Rady Minizs tdrnóiaw 20 grudnia 2021 r. (poz. 2474)

Załącznik nr 1

WZÓR

WZÓR Nr wniosku* Data wpływu wniosku* * Wypełnia minister właściwy do spraw gospodarki. WNIOSEK o dofinansowanie kosztów realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego CZĘŚĆ I – PODSTAWOWE INFORMACJE O PRZEDSIĘBIORCY     1. Firma przedsiębiorcy, zgodnie z dokumentami rejestrowymi:     2. NIP:     3. Adres siedziby lub miejsca prowadzenia działalności, zgodnie z dokumentami rejestrowymi:     4. Adres korespondencyjny (jeżeli jest inny niż adres siedziby lub miejsca prowadzenia działalności):     5. Imiona i nazwiska osób uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorcy oraz sposób reprezentacji zgodnie z dokumentami rejestrowymi lub imiona i nazwiska osób uprawnionych do podpisania umowy w imieniu przedsiębiorcy1):     6. Osoba/Osoby upoważniona/upoważnione do kontaktu w sprawie złożonego wniosku:             a) imię i nazwisko:             b) numer telefonu/faksu (z numerem kierunkowym):             c) adres poczty elektronicznej:     7. Numer rachunku bankowego przedsiębiorcy, na który zostanie przekazana dotacja2) (prowadzonego w PLN, który zostanie wskazany w umowie):         1) W przypadku osób niewskazanych w dokumentach rejestrowych wymagane jest dołączenie pełnomocnictwa lub jego kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.         2) Zmianę numeru rachunku bankowego po dacie złożenia wniosku należy zgłosić pisemnie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki. – 2 –     8. Kategoria przedsiębiorcy (właściwe zaznaczyć): □ mikroprzedsiębiorca □ mały przedsiębiorca □ średni przedsiębiorca CZĘŚĆ II – INFORMACJE O BRANŻOWYM PRZEDSIĘWZIĘCIU PROMOCYJNYM OBJĘTYM WNIOSKIEM     1. Tytuł branżowego przedsięwzięcia promocyjnego:     2. Branża/Branże, której/których dotyczy branżowe przedsięwzięcie promocyjne:     3. Szczegółowy opis planowanego branżowego przedsięwzięcia promocyjnego oraz spodziewane rezultaty promocyjne potwierdzające jego proeksportowy charakter, m.in.: planowany program, uczestnicy i odbiorcy docelowi (liczba), współrealizujący, zasięg, zaangażowani partnerzy:     4. Przewidywany termin i miejsce realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego:     5. Przewidywane całkowite koszty realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego kwalifikujące się do objęcia pomocą (właściwe zaznaczyć): □ netto3) □ brutto4) w wysokości __________________ złotych, w tym: 5.1 koszty wynajmu lub zakupu powierzchni wystawienniczej, w tym wirtualnej powierzchni wystawienniczej 5.2 koszty transportu, ubezpieczenia, odprawy celnej i spedycji eksponatów 5.3 koszty zabudowy powierzchni wystawienniczej, w tym projektu, montażu, demontażu i transportu (załadunku, przewozu i rozładunku) scenografii 5.4 koszty rejestracji na targach i wystawach 5.5 koszty mediów dotyczących wynajmowanej lub zakupionej powierzchni wystawienniczej 5.6 koszty wpisu do katalogu wystawców 5.7 koszty biletu lub wejściówki na targi i wystawy dla jednego przedstawiciela przedsiębiorcy 5.8 koszty obsługi technicznej i informatycznej 5.9 koszty tłumaczenia         3) Jeżeli przedsiębiorca ma prawną możliwość zwrotu lub odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), zaznacza kwotę „netto” i kalkuluje koszty w kwocie netto.         4) Jeżeli przedsiębiorca nie ma prawnej możliwości zwrotu lub odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), zaznacza kwotę „brutto” i kalkuluje koszty w kwocie brutto. – 3 – 5.10 koszty artykułów i materiałów informacyjno- -promocyjnych, reklamowych, zaproszeń, wizytówek (przygotowania, wydruku, zapisu na nośnikach danych cyfrowych, nadruku, oznakowania) 5.11 koszty przejazdu, przelotu i zakwaterowania jednego przedstawiciela przedsiębiorcy 5.12 koszty przeprowadzenia badania rynku zagranicznego     6. Pozostałe koszty (niekwalifikowalne) Podsumowanie kosztów związanych z realizacją branżowego przedsięwzięcia promocyjnego CZĘŚĆ III – WNIOSKOWANA KWOTA POMOCY Kwota w wysokości ________________________ złotych nieprzekraczająca 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą wskazanych w części II pkt 5 wniosku CZĘŚĆ IV – OŚWIADCZENIE Ja, niżej podpisany, oświadczam, że przedsiębiorca:         1) nie ma zaległości podatkowych i zaległości z tytułu ubezpieczeń społecznych;         2) ma prawną możliwość / nie ma prawnej możliwości zwrotu lub odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) związanego z realizacją przedsięwzięcia promocyjnego (właściwe zaznaczyć);         3) nie otrzymał, z innych źródeł, pomocy publicznej na realizację branżowego przedsięwzięcia promocyjnego objętego wnioskiem;         4) należycie wypełnia zobowiązania wynikające z umów zawartych z ministrem właściwym do spraw gospodarki. _____________________ _________________________________________________________ (miejscowość i data) (podpis/podpisy osoby/osób wskazanej/wskazanych w części I pkt 5 wniosku)

Załącznik nr 2

WWZZÓÓRR

SPRAWOZDANIE z realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego CZĘŚĆ I – PODSTAWOWE INFORMACJE O PRZEDSIĘBIORCY     1. Firma przedsiębiorcy, zgodnie z dokumentami rejestrowymi:     2. Imiona i nazwiska osób podpisujących sprawozdanie, uprawnionych do reprezentowania przedsiębiorcy zgodnie z dokumentami rejestrowymi lub imiona i nazwiska osób uprawnionych do podpisania sprawozdania w imieniu przedsiębiorcy1):     3. Osoba/Osoby upoważniona/upoważnione do kontaktu w sprawie złożonego sprawozdania:             a) imię i nazwisko:             b) numer telefonu/faksu (z numerem kierunkowym):             c) adres poczty elektronicznej:     4. Numer umowy:     5. Numer rachunku bankowego, na który zostanie przekazana dotacja: CZĘŚĆ II – POZOSTAŁE INFORMACJE     1. Tytuł branżowego przedsięwzięcia promocyjnego (przedmiot umowy):     2. Termin i miejsce realizacji branżowego przedsięwzięcia promocyjnego:     3. Szczegółowy opis zrealizowanego branżowego przedsięwzięcia promocyjnego oraz osiągnięte i/lub spodziewane rezultaty promocyjne potwierdzające proeksportowy charakter, m.in.: program, uczestnicy i odbiorcy docelowi (liczba), współrealizujący, zasięg, zaangażowani partnerzy:         1) W przypadku osób niewskazanych w dokumentach rejestrowych wymagane jest dołączenie pełnomocnictwa lub jego kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem. – 5 – CZĘŚĆ III – ROZLICZENIE KOSZTÓW Kwoty w PLN (z uwzględnieniem numerów faktur, rachunków lub innych dokumentów potwierdzających poniesione koszty) Zestawienie poniesionych kosztów związanych z realizacją branżowego przedsięwzięcia promocyjnego (należy dołączyć kopie dokumentów potwierdzających poniesione koszty, tj. kopie faktur, rachunków lub innych dokumentów potwierdzających dokonanie płatności)     1. Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą zgodnie z umową, w tym: 1.1 koszty wynajmu lub zakupu powierzchni wystawienniczej, w tym wirtualnej powierzchni wystawienniczej 1.2 koszty transportu, ubezpieczenia, odprawy celnej i spedycji eksponatów 1.3 koszty zabudowy powierzchni wystawienniczej, w tym projektu, montażu, demontażu i transportu (załadunku, przewozu i rozładunku) scenografii 1.4 koszty rejestracji na targach i wystawach 1.5 koszty mediów dotyczących wynajmowanej lub zakupionej powierzchni wystawienniczej 1.6 koszty wpisu do katalogu wystawców 1.7 koszty biletu lub wejściówki na targi i wystawy dla jednego przedstawiciela przedsiębiorcy 1.8 koszty obsługi technicznej i informatycznej 1.9 koszty tłumaczenia 1.10 koszty artykułów i materiałów informacyjno- -promocyjnych, reklamowych, zaproszeń, wizytówek (przygotowania, wydruku, zapisu na nośnikach danych cyfrowych, nadruku, oznakowania) 1.11 koszty przejazdu, przelotu i zakwaterowania jednego przedstawiciela przedsiębiorcy 1.12 koszty przeprowadzenia badania rynku zagranicznego     2. Pozostałe koszty (niekwalifikowalne) Podsumowanie kosztów związanych z realizacją branżowego przedsięwzięcia promocyjnego – 6 –     3. Źródła finansowania (należy podać kwotę), w tym: 3.1 środki publiczne (minister właściwy do spraw gospodarki) 3.2 środki własne CZĘŚĆ IV – OŚWIADCZENIE Ja, niżej podpisany, oświadczam, że przedsiębiorca:         1) nie ma zaległości podatkowych i zaległości z tytułu ubezpieczeń społecznych;         2) ma prawną możliwość / nie ma prawnej możliwości zwrotu lub odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) związanego z realizacją przedsięwzięcia promocyjnego (właściwe zaznaczyć);         3) nie otrzymał, z innych źródeł, pomocy publicznej na realizację branżowego przedsięwzięcia promocyjnego objętego wnioskiem;         4) należycie wypełnia zobowiązania wynikające z umów zawartych z ministrem właściwym do spraw gospodarki;         5) zgodnie z wnioskiem i zawartą umową zrealizował branżowe przedsięwzięcie promocyjne;         6) dołączył do sprawozdania kopie oryginalnych dokumentów potwierdzających poniesione koszty;         7) podał w sprawozdaniu prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym informacje. _____________________ _________________________________________________________ (miejscowość i data) (podpis/podpisy osoby/osób wskazanej/wskazanych w części I pkt 2 sprawozdania)