t.j. DU/2022/2068
status: obowiązujący
Ustawa określa: 1) właściwość organów w zakresie uruchamiania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, zwanego dalej „EFRG”, oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanego dalej „EFRROW”, ustanowionych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”; 2) zasady uruchamiania środków, o których mowa w pkt 1, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 1306/2013; 3) zasady uruchamiania krajowych środków publicznych przeznaczonych na finansowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW oraz współfinansowanie wspólnej polityki rolnej; 4) zasady uruchamiania środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych oraz wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach: a) niektórych działań i poddziałań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, zwanym dalej „PROW 2014–2020”, b) zadań określonych w art. 59 rozporządzenia nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, oraz w art. 51 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, zwanych dalej „pomocą techniczną”, objętą PROW 2014– 2020; 5) zasady uruchamiania zaliczek, o których mowa w art. 42 ust. 2 i art. 45 ust. 4 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach niektórych działań i poddziałań PROW 2014–2020, zwanych dalej „zaliczkami”.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, wykonuje zadania związane z uruchamianiem środków, o których mowa w art. 1, określone dla państwa członkowskiego i właściwego organu w rozporządzeniu nr 1306/2013, w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 907/2014”, oraz w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiającym zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 59), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 908/2014”, w zakresie: 1) przyznawania jednostce organizacyjnej: a) akredytacji i tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej w rozumieniu art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013; b) (uchylona) 2) cofania akredytacji jednostce organizacyjnej jako agencji płatniczej; 3) sprawowania stałego nadzoru nad agencją płatniczą, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014. 2. Funkcję jednostki certyfikującej, o której mowa w art. 9 rozporządzenia nr 1306/2013, pełni Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykonujący swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.1)).
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, przed przyznaniem jednostce organizacyjnej akredytacji lub tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej, może powierzyć dokonanie sprawdzenia, czy dana jednostka spełnia kryteria akredytacyjne określone w załączniku I do rozporządzenia nr 907/2014, podmiotom, które są uprawnione do przeprowadzania audytu zewnętrznego.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przyznaje, w drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej akredytację jako agencji płatniczej, określając: 1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej, 2) zakres udzielonej akredytacji, 3) datę udzielenia akredytacji – uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014. 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może przyznać, w drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej tymczasową akredytację jako agencji płatniczej, określając: 1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej, 2) zakres udzielonej akredytacji, 3) datę udzielenia akredytacji, 4) zalecenia do zrealizowania działań mających na celu spełnienie wszystkich kryteriów akredytacyjnych oraz termin ich realizacji – uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014. 1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 835, 1079, 1301, 1488, 1713 i 1730.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w ramach sprawowania stałego nadzoru nad agencją płatniczą, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014, współpracuje z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz z audytorem wewnętrznym agencji płatniczej. 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb współpracy, o której mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie stałego nadzoru nad agencją płatniczą, w tym przedkładania informacji dotyczących spełniania przez agencję płatniczą kryteriów akredytacyjnych określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 907/2014.
1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej, określając: 1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej, 2) przyczyny cofnięcia akredytacji, 3) datę cofnięcia akredytacji – mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i w rozporządzeniu nr 908/2014. 2. Jednostka organizacyjna, której została cofnięta akredytacja jako agencji płatniczej, niezwłocznie przekazuje agencji płatniczej wskazanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełną dokumentację i bazy danych w zakresie objętym cofniętą akredytacją.
1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi: 1) przekazuje Komisji Europejskiej informacje, o których mowa w art. 102 rozporządzenia nr 1306/2013; 2) prowadzi sprawy związane z postępowaniami kontrolnymi Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 52 rozporządzenia nr 1306/2013. 2. Agencja płatnicza, organy administracji publicznej oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne na żądanie ministra właściwego do spraw rozwoju wsi udzielają informacji i wyjaśnień w zakresie dotyczącym spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Agencja płatnicza przesyła ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi dane finansowe i informacje w celu ich przekazania Komisji Europejskiej, w terminach i formie określonych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 3, art. 9, art. 10, art. 19–22 i art. 29 rozporządzenia nr 908/2014.
1. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz beneficjentów, o którym mowa w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013. 2. Wykaz beneficjentów jest zamieszczany na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. 3. W przypadku, o którym mowa w art. 58 rozporządzenia nr 908/2014, jeżeli liczba beneficjentów mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terenie danej gminy jest mniejsza niż 10, w wykazie beneficjentów zamieszcza się nazwę powiatu, w którego skład wchodzi dana gmina. 4. Agencja płatnicza przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi: 1) informacje określone w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 57 ust. 1 rozporządzenia nr 908/2014; 2) informacje dotyczące beneficjentów: a) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub b) numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, lub c) numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON). 5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, tryb, formę i terminy przekazywania przez agencję płatniczą informacji, o których mowa w ust. 4, mając na względzie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 1306/2013 i rozporządzenia nr 908/2014 oraz prawidłową identyfikację podmiotów wskazanych w wykazie beneficjentów, o którym mowa w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013.
1. Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW są przekazywane na rachunek bankowy agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747 i 1768). 2. (uchylony) 3. Środki, o których mowa w ust. 1, są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą. 4. Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części dotyczącej współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą. 5. Środki odzyskane od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej są przekazywane przez agencje płatnicze na rachunek do obsługi wspólnej polityki rolnej lub pomniejszają zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 3. 6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.
1. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje z zakresu pomocy technicznej objętej PROW 2014–2020, mogą otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji. 2. Jednostki samorządu terytorialnego oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, realizujące operacje w ramach poddziałania wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa objętego PROW 2014–2020, mogą otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji oraz na sfinansowanie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej niezbędnej do realizacji operacji w ramach tego poddziałania. 3. Środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane przez właściwego dysponenta w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127: 1) ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW; 2) ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – do wysokości udziału krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW oraz przeznaczonych na finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej. 4. Środki w formie dotacji celowej, o której mowa w ust. 3, są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie na podstawie przekazanych właściwemu dysponentowi harmonogramów płatności wynikających z zawartych umów o przyznaniu pomocy lub zatwierdzonych przez właściwy podmiot wniosków o przyznanie pomocy. 5. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zwracają środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub środki z pomocy technicznej, w wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW, na rachunek dochodów właściwego dysponenta, ze środków otrzymanych z agencji płatniczej tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze środków EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków. 6. Właściwy dysponent przekazuje środki, o których mowa w ust. 5, na rachunek dochodów budżetu państwa w terminie 5 dni od dnia otrzymania tych środków od jednostki samorządu terytorialnego lub Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. 7. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, lub Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 5, zwraca środki, o których mowa w ust. 3: 1) pkt 1, w wysokości niezrefundowanej ze środków EFRROW, oraz 2) pkt 2, przeznaczone na: a) finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej, w wysokości niezrefundowanej ze środków EFRROW, oraz b) współfinansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW, w wysokości odpowiadającej proporcjonalnie – w stosunku do wysokości środków, o których mowa w lit. a i pkt 1 – udziałowi tego współfinansowania w finansowaniu operacji – w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej refundacji. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy zwrot środków następuje z przyczyn leżących po stronie jednostki samorządu terytorialnego lub Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, środki są zwracane wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania tych środków. 8. Środki w formie dotacji celowej, o których mowa w ust. 3, mogą zostać przekazane przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą, na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, lub z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej – na wniosek Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. 9. Porozumienie, o którym mowa w ust. 8, zawiera w szczególności: 1) opis operacji, na jakie przyznano środki z budżetu państwa, i termin ich realizacji; 2) harmonogram dokonywania wydatków w ramach operacji; 3) wysokość przyznanych środków i tryb ich przekazywania; 4) zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji operacji; 5) termin i sposób rozliczania przyznanych środków; 6) warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
1. Jeżeli środki, o których mowa w art. 11 ust. 1–3, zostaną przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 11 ust. 1 i 2: 1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości – jednostka ta zwraca środki, wraz z odsetkami liczonymi od dnia ich przekazania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu. 2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości. 3. W przypadku niedokonania w terminie zwrotu, o którym mowa w ust. 1, właściwy dysponent, o którym mowa w art. 11 ust. 3, wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.
1. Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje w ramach działań: 1) (uchylony) 2) (uchylony) 3) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, 4) współpraca, 5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie poddziałania wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność – objętych PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań. 2. Lokalne grupy działania, które realizują operacje w ramach poddziałań: 1) wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, 2) przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania – mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych poddziałań. 2a. Beneficjenci PROW 2014–2020, którzy realizują operacje w ramach działań: 1) transfer wiedzy i działalność informacyjna – w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni, 2) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw – w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni, 3) współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłaconej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – w przypadku jednostek doradztwa rolniczego i instytutów badawczych, 4) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych na operacje typu inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej – w przypadku spółek wodnych i związków spółek wodnych – objętych PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań. 2b. W zakresie, w jakim pomoc na operacje realizowane w ramach działań i poddziałań objętych PROW 2014–2020, o których mowa w ust. 1–2a, jest przyznawana i wypłacana w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych, jednostki samorządu terytorialnego, lokalne grupy działania i inni beneficjenci PROW 2014–2020, o których mowa w ust. 1–2a, otrzymują środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji. 3. Środki z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1–2a, mogą być przekazane beneficjentowi, na jego wniosek, do wysokości wkładu EFRROW, w formie oprocentowanej pożyczki udzielonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
1. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, albo beneficjent PROW 2014– 2020, o którym mowa w art. 13 ust. 2a, spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej z tytułu pomocy przyznanej na realizację operacji, o których mowa w art. 13 ust. 1–2a, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków. 2. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, albo beneficjent PROW 2014– 2020, o którym mowa w art. 13 ust. 2a, nie otrzyma z agencji płatniczej środków EFRROW z tytułu pomocy przyznanej na realizację operacji, o których mowa w art. 13 ust. 1–2a, z przyczyn leżących po ich stronie, spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dana jednostka samorządu terytorialnego, dana lokalna grupa działania albo dany beneficjent PROW 2014– 2020 spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, wraz z odsetkami od tej części pożyczki, której wysokość odpowiada wysokości nieotrzymanych środków, liczonymi od dnia przekazania środków tej pożyczki.
1. Pożyczka, o której mowa w art. 13 ust. 3: 1) wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlega zwrotowi wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu. 2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości. 3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jednostce samorządu terytorialnego albo lokalnej grupie działania, albo beneficjentowi PROW 2014–2020 nie przysługuje prawo do otrzymania wyprzedzającego finansowania na działania realizowane z udziałem środków EFRROW przez okres 3 lat, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania pożyczki, o której mowa w art. 13 ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania pożyczki nienależnie lub w nadmiernej wysokości. 4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, tryb i terminy udzielania z budżetu państwa pożyczek na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 13 ust. 1–2a, rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek, uwzględniając zakres działań i poddziałań, o których mowa w art. 13 ust. 1–2a.
Wysokość odsetek, o których mowa w art. 11 ust. 7, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 15 ust. 1, jest określona jak dla zaległości podatkowych.
1. Beneficjenci PROW 2014–2020, realizujący operacje w ramach działania tworzenie grup producentów i organizacji producentów objętego PROW 2014–2020, w pierwszym roku działalności mogą otrzymać, na wniosek, z agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW środki przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tego działania. 2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentowi: 1) na podstawie zawartej z nim umowy; 2) we wnioskowanej wysokości, nie wyższej od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW, określonego na podstawie planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów rolnych została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy w pierwszym roku działalności, nie wyższej jednak niż 50 000 zł. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w oddziale regionalnym agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW, na formularzu umieszczonym na stronie internetowej tej agencji, w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja administracyjna, na której podstawie pomoc została przyznana, stała się ostateczna. 4. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) nazwę i siedzibę grupy lub organizacji producentów; 2) dane osób upoważnionych do reprezentowania grupy lub organizacji producentów – zgodnie z jej aktem założycielskim; 3) datę i numer decyzji administracyjnej o przyznaniu pomocy; 4) oświadczenie o planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy lub organizacji w pierwszym roku działalności; 5) wysokość wnioskowanych środków na wyprzedzające finansowanie. 5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. 5a. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent: 1) wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia; 2) jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek; 3) uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. 5b. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 5a, jest niedopuszczalne. 6. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. 7. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655 i 1457). 8. Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, o terminie zawarcia umowy albo o przyczynach odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1. 9. Umowa, o której mowa w ust. 2 pkt 1, zawiera w szczególności: 1) oznaczenie przedmiotu i stron umowy; 2) określenie: a) wysokości środków, o których mowa w ust. 1, b) warunków i terminów wypłaty oraz rozliczenia środków, o których mowa w ust. 1, c) warunków i trybu zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy środki te zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości, d) warunków rozwiązania umowy. 10. W kolejnych latach działalności beneficjenta środki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na poczet przyznawanych beneficjentowi z tytułu pomocy krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW.
1. Beneficjenci PROW 2014–2020, którzy realizują operacje w ramach działań: 1) transfer wiedzy i działalność informacyjna – w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni, 2) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw – w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni, 3) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, 4) współpraca, 5) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych na operacje typu inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej – w przypadku spółek wodnych i związków spółek wodnych – objętych PROW 2014–2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań z agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW. 1a. W zakresie, w jakim pomoc na operacje realizowane w ramach działań objętych PROW 2014–2020, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana i wypłacana w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych, beneficjenci PROW 2014–2020, o których mowa w tym przepisie, otrzymują środki na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji. 2. Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentom, o których mowa w ust. 1: 1) jeżeli pomoc nie jest wypłacana w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – w przypadku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4; 2) jeżeli dany beneficjent wnioskował o ich wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234 i 1270), zwanej dalej „ustawą PROW 2014–2020”, albo na formularzu wniosku opracowanym przez agencję płatniczą – w przypadku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2; 3) na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, która oprócz elementów określonych w art. 36 ust. 1 ustawy PROW 2014–2020 zawiera określenie warunków wypłaty i zasad rozliczania tych środków; 4) we wnioskowanej wysokości, nie wyższej jednak od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie kosztów realizowanych z EFRROW.
1. Środki, o których mowa w art. 18 ust. 1: 1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu. 2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości. 3. Do środków podlegających zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2019 r. poz. 1505 oraz z 2022 r. poz. 24, 88, 646 i 1079) dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.
1. Beneficjenci PROW 2014–2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań: 1) inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań: a) wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych, b) wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój, 2) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych, 3) współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013, 4) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej, 5) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – objętych PROW 2014–2020. 2. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi: 1) jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014–2020 – na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo 2) na jego wniosek – na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy. 3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej: 1) agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, 2) (uchylony) 3) samorządu województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5 – w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy. 4. Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności: 1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta; 2) datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy; 3) wysokość wnioskowanej zaliczki. 4a. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych: 1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, 2) (uchylony) 3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5 – pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. 4b. W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2: 1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, 2) (uchylony) 3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5 – na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. 4c. Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne. 5. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a: 1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, 2) (uchylony) 3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5 – wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego. 6. W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. 7. W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2: 1) agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW – w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1–4, 2) (uchylony) 3) samorząd województwa – w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5 – informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.
1. Zaliczka: 1) wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, 2) pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości – podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej zwrotu. 2. Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości. 3. Do zaliczki podlegającej zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego. 4. Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu pomocy. 5. Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek oraz formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek, mając na uwadze zakres i należyte zabezpieczenie realizowanej operacji.
Beneficjenci, lokalne grupy działania i jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wnioskować o udzielenie środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 11, na wyprzedzające finansowanie pomocy, o którym mowa w art. 13 oraz art. 18, i wypłatę zaliczki, o której mowa w art. 20, na realizację tej samej operacji.
1. Środki z budżetu państwa otrzymują: 1) państwowe jednostki budżetowe realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014–2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji, 2) państwowe i samorządowe jednostki budżetowe realizujące operacje w ramach działania transfer wiedzy i działalność informacyjna objętego PROW 2014– 2020 na wyprzedzające finansowanie pomocy, 3) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014–2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji, 4) jednostki doradztwa rolniczego realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014–2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji – zgodnie z klasyfikacją dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. 2. Do planowania, wykorzystywania i rozliczania środków, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy o finansach publicznych oraz przepisy rozporządzenia nr 1305/2013. 3. Jednostki, o których mowa w ust. 1: 1) pkt 1, 3 i 4, dokonują zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW – ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej z tytułu refundacji kosztów kwalifikowalnych, 2) pkt 2, dokonują zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej – na rachunek bieżący dochodów właściwej państwowej jednostki budżetowej, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków. 4. Jeżeli jednostka, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lub 4, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1, zwraca środki, o których mowa w ust. 1, przeznaczone na: 1) finansowanie operacji w wysokości nieobjętej refundacją ze środków EFRROW oraz 2) współfinansowanie krajowe wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW w wysokości odpowiadającej proporcjonalnie – w stosunku do wysokości środków, o których mowa w pkt 1 – udziałowi tego współfinansowania w finansowaniu operacji – w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków, z tym że w przypadku gdy zwrot środków następuje z przyczyn leżących po stronie danej jednostki, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, te środki są zwracane wraz z odsetkami liczonymi od dnia ich przekazania.
(pominięty)
(pominięty)
1. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 akredytacja udzielona agencjom płatniczym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2018 r. poz. 221) ma zastosowanie do: 1) płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, 2) rynku owoców i warzyw, 3) PROW 2014–2020 dla działań: a) transfer wiedzy i działalność informacyjna, b) usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw, c) systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych, d) inwestycje w środki trwałe, e) przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych, f) rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej, g) podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, h) inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów, i) tworzenie grup producentów i organizacji producentów, j) działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne, k) rolnictwo ekologiczne, l) płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, m) wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, 4) pomocy technicznej, 5) prowadzenia interwencji mającej na celu stabilizację rynków rolnych, 6) administrowania obrotem towarowym z zagranicą, w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich, 7) administrowania kwotowaniem produkcji, 8) obsługi działań w zakresie restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego, 9) obsługi działań w zakresie wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu, 10) obsługi działań w ramach wspólnej organizacji rynku wina, 11) obsługi programu „Owoce i warzywa w szkole” – w zakresie, w jakim została udzielona. 2. Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 utrzymuje się specjalną akredytację udzieloną jednostce koordynującej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej. 3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej w zakresie, o którym mowa w ust. 1, określając: 1) nazwę i siedzibę agencji płatniczej, 2) przyczyny cofnięcia akredytacji, 3) datę cofnięcia akredytacji – mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i rozporządzeniu nr 908/2014. 4. Cofnięcie akredytacji agencji płatniczej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej ma zastosowanie również do akredytacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie którego dotyczy cofnięcie.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia2). 2) Ustawa została ogłoszona w dniu 10 sierpnia 2015 r.