t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) zakres ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględ- nianych przy ocenie wpływu zobowiązań wynikających z umów o poprawę efektywności energetycznej na poziom państwowego długu publicznego oraz deficyt sektora finansów publicznych; 2) szczegółowe czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyk, o których mowa w pkt 1.
Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane: 1) z odpowiedzialnością za prace projektowe; 2) z udziałem jednostki sektora publicznego w oszczędnościach kosztów wygenerowanych przez dostawcę usług zwią- zanych ze zużyciem energii w zakresie prac projektowych lub budowy; 3) ze spełnieniem kryteriów zakończenia budowy; 4) z zakończeniem poszczególnych etapów budowy, które pociągają za sobą płatności jednostki sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii; 5) z pracami poprawkowymi, które zostały wykonane w celu usunięcia usterek lub wad ujawnionych podczas odbioru prac projektowych lub budowy; 6) z refundacją przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii kosztów poniesionych przez jednostkę sektora publicznego.
Ryzyko uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii obejmuje zdarzenia wskaza- ne w umowie o poprawę efektywności energetycznej skutkujące nieuzyskaniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii, w szczególności związane: 1) z odpowiedzialnością za eksploatację nowego środka trwałego; 2) z zachowaniem odpowiednich standardów w zakresie eksploatacji nowego środka trwałego; 3) z zatwierdzeniem planu eksploatacji nowego środka trwałego; 1) Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 roz- porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948). 4) z poniesieniem kosztów eksploatacji nowego środka trwałego przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii zgodnie z harmonogramem; 5) z utworzeniem przez dostawcę usług związanych ze zużyciem energii wyodrębnionego rachunku, na którym groma- dzone będą środki finansowe na pokrycie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego; 6) z ustaleniem gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii; 7) z brakiem określenia gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii; 8) z brakiem obiektywnego systemu monitorowania i mierzenia poziomu oszczędności energii; 9) z procedurą zatwierdzania przez jednostkę sektora publicznego systemu monitorowania i mierzenia poziomu średnio- rocznych oszczędności energii; 10) ze sprawdzaniem przez jednostkę sektora publicznego wydajności nowego środka trwałego w stosunku do gwaranto- wanego poziomu średniorocznych oszczędności energii; 11) z wystąpieniem sytuacji powodujących konieczność korekty zakładanego gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii.
Przy ocenie ryzyka budowy i ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych oszczędności energii uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak: 1) udział środków publicznych w nakładach inwestycyjnych poniesionych przez dostawcę usług związanych ze zuży- ciem energii na wytworzenie nowych środków trwałych lub ulepszenie już istniejących, z wyłączeniem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2–3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.2)); 2) charakter, termin i wysokość płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady zmiany charakteru, terminu i wysokości tych płatności; 3) zasady waloryzacji płatności dokonywanych przez jednostkę sektora publicznego na rzecz dostawcy usług związa- nych ze zużyciem energii; 4) zasady rozliczeń w przypadku nieosiągnięcia poziomu oszczędności energii założonego w umowie o poprawę efek- tywności energetycznej; 5) zasady rozliczeń w przypadku osiągnięcia wyższego poziomu oszczędności energii niż założony w umowie o poprawę efektywności energetycznej; 6) zakres i charakter zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora publicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowe- go środka trwałego; 7) sposób obliczania odszkodowań, ulg lub zwolnień z tytułu zdarzeń wynikających z naruszeń jednostki sektora pu- blicznego oraz przypadków siły wyższej, powodujących po stronie dostawcy usług związanych ze zużyciem energii podwyższenie kosztów eksploatacji nowego środka trwałego; 8) zasady dotyczące charakteru zmian umowy o poprawę efektywności energetycznej oraz skutki tych zmian, w szcze- gólności jeżeli zmiany te dotyczą podziału ryzyka pomiędzy stronami takiej umowy; 9) zmiany w przepisach prawnych mające wpływ na realizację umowy o poprawę efektywności energetycznej; 10) zakres i charakter ubezpieczeń wymaganych od dostawcy usług związanych ze zużyciem energii, w tym zasady doty- czące zmiany zakresu i charakteru tych ubezpieczeń; 11) gwarancje udzielone przez jednostkę sektora publicznego lub dostawcę usług związanych ze zużyciem energii odno- szące się do zabezpieczenia ryzyka budowy lub ryzyka uzyskania gwarantowanego poziomu średniorocznych osz- czędności energii; 12) zasady przedterminowego rozwiązania umowy o poprawę efektywności energetycznej, w tym wypłaty odszkodowania z tego tytułu; 13) zasady zawieszenia wykonania określonych postanowień umowy o poprawę efektywności energetycznej, w przypadku gdy druga strona dopuści się naruszeń; 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1236, 1535, 1773, 1927, 1981, 2054 i 2270. 14) data wygaśnięcia umowy o poprawę efektywności energetycznej; 15) stan środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o poprawę efektywności energe- tycznej; 16) prawo jednostki sektora publicznego do przyjęcia na siebie wykonania określonych działań, zastępujących działania dostawcy usług związanych ze zużyciem energii; 17) wysokość udziału jednostki sektora publicznego w zysku dostawcy usług związanych ze zużyciem energii.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Minister Funduszy i Polityki Regionalnej: G. Puda