t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) szczegółowy zakres planu: a) ratowniczego dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń, b) zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń; 2) szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji i doświadczenia osób uprawnionych do sporządzania planów, o których mowa w pkt 1; 3) sposób dokumentowania kwalifikacji i doświadczenia, o których mowa w pkt 2.
1. Szczegółowy zakres planu, o którym mowa § 1 pkt 1 lit. a, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. 2. Szczegółowy zakres planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1. Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, powinny spełniać następujące wymagania: 1) posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem: a) na poziomie zarządzania w dziale pokładowym, b) ukończenia studiów na kierunku związanym z ratownictwem morskim lub technicznym lub wysokościowym, lub zarządzaniem kryzysowym; 2) posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu ratownictwa: a) morskiego, b) technicznego lub wysokościowego, lub zarządzania kryzysowego; 3) posiadać: a) co najmniej pięcioletnią praktykę pływania w żegludze międzynarodowej, b) doświadczenie w zakresie sporządzania planów ratowniczych dla morskiej farmy wiatrowej i zespołu urządzeń lub planów operacyjno-ratowniczych dla zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku powstania awarii przemy- słowej, lub planów zarządzania kryzysowego. 1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937). 2. W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymaga- nia określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań. 3. Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1: 1) pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów; 2) pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii umów lub referencji, lub innych dokumentów potwierdzają- cych posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego; 3) pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron zatwierdzonych planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo. 4. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakoń- czenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
1. Osoby uprawnione do sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, powinny spełniać następujące wyma- gania: 1) posiadać kwalifikacje potwierdzone dyplomem: a) na poziomie zarządzania w dziale pokładowym, b) ukończenia studiów na kierunku związanym z ochroną środowiska morskiego lub ratownictwem chemicznym; 2) posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie: a) dowodzenia działaniami ratowniczymi w jednostce organizacyjnej wykonującej zadania z zakresu zwalczania za- grożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego lub ratownictwa chemicznego, b) prowadzenia badań naukowych dotyczących ochrony środowiska morskiego na uczelni morskiej lub w instytucie badawczym, w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1383 oraz z 2021 r. poz. 1192 i 2333), prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe w zakresie związanym z ochro- ną środowiska morskiego; 3) posiadać: a) co najmniej pięcioletnią praktykę pływania na statku przystosowanym do zwalczania zanieczyszczeń, b) doświadczenie w zakresie sporządzania planów zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wia- trowej i zespołu urządzeń lub planów zwalczania rozlewów olejowych i likwidacji zagrożeń dla środowiska. 2. W przypadku sporządzania planu, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, wspólnie przez kilka osób wszystkie wymaga- nia określone w ust. 1 powinny być spełnione łącznie przez te osoby w taki sposób, aby każda z nich spełniała co najmniej jedno z tych wymagań. 3. Spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1: 1) pkt 1, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich dyplomów; 2) pkt 2, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii referencji lub umów, lub innych dokumentów potwierdzają- cych posiadanie odpowiedniego doświadczenia zawodowego; 3) pkt 3, dokumentuje się przez dołączenie do planu kopii odpowiednich stron książki praktyk lub odpowiednich stron planów potwierdzających ich zakres przedmiotowy oraz autorstwo. 4. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 3, podlegają zwrotowi wnioskodawcy z dniem prawomocnego zakoń- czenia postępowania w sprawie zatwierdzenia przez dyrektora urzędu morskiego planu, do którego zostały dołączone.
W sprawach wszczętych na podstawie art. 113b ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie mor- skim i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Minister Infrastruktury: A. Adamczyk
I ZESPOŁU URZĄDZEŃ Plan ratowniczy dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promo- waniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej „MFW”, i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych, zwanego dalej „ze- społem urządzeń”, zwany dalej „planem ratowniczym”, zawiera następujące elementy: I. Informacje dotyczące: 1) nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji – jeżeli są znane; 2) celu i zakresu planu ratowniczego; 3) podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie ratowniczym; 4) kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu. II. Informacje szczegółowe dotyczące: 1) lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru, na którym zostaną one zbudowane; 2) planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń; 3) liczby i rodzajów obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń; 4) struktury, lokalizacji i specyfikacji technicznej obiektów wchodzących w skład MFW i zespołu urządzeń w zakresie istotnym dla przedmiotu planu; 5) planowanego rozmieszczenia kabli energetycznych i innych przyłączy oraz sposobu ich zabezpieczenia przed uszkodze- niem w związku z żeglugą statków i prowadzeniem rybołówstwa, w tym w wyniku awaryjnego rzucenia kotwicy statku; 6) nazw portów, z których będą operować jednostki zaangażowane w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, oraz dostępnych w tych portach jednostek ratownictwa morskiego; 7) charakterystyki procesów związanych z budową, eksploatacją i likwidacją MFW i zespołu urządzeń w zakresie istot- nym dla określenia rodzajów zagrożeń dla zdrowia i życia personelu zaangażowanego w te procesy, harmonogramu realizacji tych procesów i warunków atmosferycznych, w jakich te procesy mogą być realizowane, a także przewidy- wanej liczby personelu oraz liczby i rodzaju statków zaangażowanych w te procesy; 8) możliwych scenariuszy wystąpienia najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia i życia ludzkiego oraz mienia na etapie budowy, eksploatacji i likwidacji MFW; 9) sposobów reagowania na zagrożenia, o których mowa w pkt 8, w tym informacje dotyczące: a) zapewnionych przez wytwórcę sił i środków reagowania na zagrożenia mogące wystąpić w rejonie i na obszarze MFW i zespołu urządzeń, w szczególności w zakresie ewakuacji awaryjnej i medycznej, zwalczania pożarów i podejmowania osób z wody, b) zasad i procedur współdziałania z Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa oraz jednostkami wymienionymi w art. 118 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680 oraz z 2021 r. poz. 234), c) procedur reagowania na potencjalne zagrożenia oraz ćwiczeń i szkoleń w tym zakresie przewidzianych dla per- sonelu zaangażowanego w budowę, eksploatację i likwidację MFW i zespołu urządzeń, w tym ćwiczeń z jed- nostkami, o których mowa w lit. b; 10) organizacji łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwa, sposobów powiadamiania i współpracy z Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa, a także danych kontaktowych osób odpowiedzialnych za wykonywanie i koordynację działań ratowniczych na obszarze MFW i zespołu urządzeń.
DLA MORSKIEJ FARMY WIATROWEJ I ZESPOŁU URZĄDZEŃ Plan zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń dla morskiej farmy wiatrowej w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 234, 784, 1093 i 1642), zwanej dalej „MFW”, i zespołu urządzeń służących do wyprowadzenia mocy w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 17 grudnia 2020 r. o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wia- trowych, zwanego dalej „zespołem urządzeń”, zwany dalej „planem”, zawiera następujące elementy: I. Informacje dotyczące: 1) nazwy MFW i zespołu urządzeń oraz nazw i danych teleadresowych wytwórcy i podmiotów zaangażowanych w proces budowy i eksploatacji MFW i zespołu urządzeń, a także ich likwidacji – jeżeli są znane; 2) celu i zakresu planu; 3) podstaw prawnych, standardów i wytycznych uwzględnionych w planie; 4) kwalifikacji i doświadczenia osób, które sporządziły plan, ze wskazaniem autorów poszczególnych części lub stron planu. II. Informacje szczegółowe dotyczące: 1) lokalizacji MFW i zespołu urządzeń oraz charakterystyki obszaru (obejmującego MFW wraz z przyległymi obszara- mi morskimi i lądowymi), na którym zostaną one zbudowane, z uwzględnieniem danych hydrometeorologicznych i obszarów szczególnie chronionych; 2) planowanego harmonogramu budowy MFW i zespołu urządzeń uwzględniającego liczbę i charakterystykę jednostek biorących udział w budowie, wskazanie portów instalacyjnych i serwisowych oraz szacowaną liczbę podróży; 3) planu eksploatacji MFW opisującego sposób użytkowania i obsługi poszczególnych elementów MFW oraz założenia dotyczące zakresu i harmonogramu prac konserwacyjnych i serwisowych; 4) potencjalnego oddziaływania MFW i zespołu urządzeń na środowisko morskie z uwzględnieniem etapów budowy, eksploatacji i likwidacji MFW; 5) identyfikacji i charakterystyki zagrożeń zanieczyszczeniami z uwzględnieniem prognozowania zachowania się sub- stancji olejowych pod wpływem wiatru i prądów; 6) organizacji przeciwdziałania zanieczyszczeniom (prewencja); 7) planowanych metod usuwania zanieczyszczeń z uwzględnieniem warunków meteorologicznych; 8) zadań głównych podmiotów odpowiedzialnych za organizację i przebieg akcji zwalczania zagrożeń w rejonie MFW i zespołu urządzeń oraz współpracy z podmiotem odpowiedzialnym za zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu zgodnie z Krajowym Planem Zwalczania Zagrożeń i Zanieczyszczeń Środowiska Morskiego i rozporządze- niem Rady Ministrów z dnia 8 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu organizacji zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu (Dz. U. poz. 1631 oraz z 2020 r. poz. 1622); 9) zasobów, posiadanych i dostępnych, służących do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń; 10) obowiązków uczestników akcji oraz przeprowadzanych szkoleń i ćwiczeń; 11) postępowania z odpadami powstałymi po usunięciu zanieczyszczenia; 12) postępowania z zaolejonymi zwierzętami; 13) źródeł finansowania akcji usuwania zanieczyszczeń.