w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego (DU/2021/2038)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;         2) wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;         3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.

System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:         1) zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;         2) zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;         3) umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;         4) posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:             a) miejsca zdarzenia lub zagrożenia,             b) statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,             c) statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,             d) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej „ustawą”,             e) właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;         5) zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Do- wodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej „Systemami”, dostosowanymi przez podmioty ra- townicze do współpracy z systemem teleinformatycznym;         6) umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowni- czego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;         1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Mini- stra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).         7) zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;         8) zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gro- madzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;         9) funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;         10) zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;         11) funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej „operatorami”, koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz po- zostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu;         12) posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;         13) posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;         14) zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;         15) posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;         16) umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;         17) posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych cen- trów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu;         18) wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alar- mowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzysta- niem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);         19) wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;         20) zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów ko- munikacyjnych o otwartej architekturze;         21) zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;         22) zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.

Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:         1) zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;         2) zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;         3) zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejsco- wo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej „dyspozytorem”;         4) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebra- nego przez operatora;         5) zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przy- padku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;         6) udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytor- skie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.

Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:         1) w zakresie zgłoszenia alarmowego:             a) unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,             b) daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,             c) identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,             d) informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmo- wego,             e) informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym: – adresu zdarzenia lub zagrożenia, – współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia, – nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, – informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondy- gnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,             f) informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,             g) informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,             h) opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym: – liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, – innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,             i) danych osoby zgłaszającej, w tym: – jej nazwiska i imienia, – jej numeru telefonu, – informacji o jej lokalizacji,             j) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,             k) danych kontaktowych operatora i dyspozytora,             l) informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,             m) informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;         2) w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:             a) identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,             b) treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2021 r.2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński         2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu po- wiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.