t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego; 2) wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego; 3) zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne: 1) zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe; 2) zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego; 3) umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych; 4) posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia: a) miejsca zdarzenia lub zagrożenia, b) statusu obsługi zgłoszenia alarmowego, c) statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego, d) rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej „ustawą”, e) właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego; 5) zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Do- wodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej „Systemami”, dostosowanymi przez podmioty ra- townicze do współpracy z systemem teleinformatycznym; 6) umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowni- czego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych; 1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Mini- stra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264). 7) zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy; 8) zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gro- madzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych; 9) funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych; 10) zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii; 11) funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej „operatorami”, koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz po- zostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu; 12) posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników; 13) posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie; 14) zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu; 15) posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów; 16) umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów; 17) posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych cen- trów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu; 18) wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alar- mowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzysta- niem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990); 19) wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej; 20) zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów ko- munikacyjnych o otwartej architekturze; 21) zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia; 22) zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.
Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne: 1) zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami; 2) zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego; 3) zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejsco- wo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej „dyspozytorem”; 4) zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebra- nego przez operatora; 5) zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przy- padku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego; 6) udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytor- skie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie: 1) w zakresie zgłoszenia alarmowego: a) unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego, b) daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego, c) identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe, d) informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmo- wego, e) informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym: – adresu zdarzenia lub zagrożenia, – współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia, – nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, – informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondy- gnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, f) informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy, g) informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe, h) opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym: – liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, – innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych, i) danych osoby zgłaszającej, w tym: – jej nazwiska i imienia, – jej numeru telefonu, – informacji o jej lokalizacji, j) potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora, k) danych kontaktowych operatora i dyspozytora, l) informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego, m) informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego; 2) w zakresie treści zgłoszenia alarmowego: a) identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call, b) treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 listopada 2021 r.2) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji: M. Kamiński 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu po- wiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.