w sprawie sposobu wnoszenia pism procesowych i składania dokumentów w postępowaniu restrukturyzacyjnym za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe oraz w biurze podawczym sądu rejonowego (DU/2021/1822)

t.j.

status: obowiązujący

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) właścicielu konta – rozumie się przez to podmiot, dla którego założono konto w systemie teleinformatycznym obsłu- gującym postępowanie sądowe, zwanym dalej „systemem teleinformatycznym”;         2) koncie – rozumie się przez to zbiór danych identyfikujących tożsamość właściciela konta, wraz z przyporządkowa- nymi zasobami systemu teleinformatycznego;         3) użytkowniku uprawnionym – rozumie się przez to osobę fizyczną, która ma uprawnienie na koncie własnym lub kon- cie innego właściciela konta do wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;         4) uwierzytelnieniu – rozumie się przez to proces elektroniczny, który umożliwia identyfikację elektroniczną osoby fizycznej w systemie teleinformatycznym;         5) piśmie – rozumie się przez to pismo procesowe lub dokument albo wniosek lub oświadczenie składane ustnie w biurze podawczym sądu rejonowego przez osobę wskazaną w art. 196b ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo re- strukturyzacyjne, zwanej dalej „prawem restrukturyzacyjnym”.

    1. Wniesienie pisma za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez uwierzytelnionego użytkownika uprawnionego następuje przez:         1) utworzenie pisma;         2) dołączenie załączników, o ile są one wnoszone;         3) uiszczenie opłaty sądowej za pomocą udostępnianego przez system teleinformatyczny mechanizmu gwarantującego nieodwracalne zainicjowanie procedury opłacenia pisma i identyfikację wnoszącego opłatę albo dołączenie do wnios- ku dowodu uiszczenia opłaty w innej formie, o ile pismo podlega opłacie, a przepis szczególny nie stanowi inaczej;         4) wysłanie pisma do adresata.     2. Niezwłocznie po wniesieniu pisma na koncie, z którego wysłano pismo, jest umieszczane elektroniczne potwier- dzenie wniesienia pisma zawierające zestaw danych jednoznacznie wskazujący wysłane pismo, właściciela konta, z którego pismo zostało wysłane, uprawnionego użytkownika, który je wysłał, oraz datę jego wniesienia.

    1. Złożenie pisma przez osobę wskazaną w art. 196b ust. 1 prawa restrukturyzacyjnego uprawnioną do wnoszenia pism w biurze podawczym każdego sądu rejonowego wymaga:         1) okazania przez nią pracownikowi biura podawczego dowodu osobistego albo innego dokumentu tożsamości;         2) wskazania, czy czynność będzie polegała na złożeniu oświadczenia czy złożeniu wniosku;         3) wskazania rodzaju składanego wniosku, w przypadku gdy czynność polega na złożeniu wniosku;         4) podania treści pisma;         5) przekazania dokumentów sporządzonych w postaci papierowej, w przypadku gdy są składane;         6) podpisania wydrukowanej, wprowadzonej do systemu teleinformatycznego treści pisma wraz z wykazem załączników;         7) sporządzenia przez pracownika biura podawczego cyfrowego odwzorowania podpisanej treści pisma wraz z wykazem załączników;         8) podpisania przez pracownika biura podawczego wprowadzonej do systemu teleinformatycznego treści pisma wraz z wykazem załączników.     2. Osoba wnosząca pismo w sposób, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje potwierdzenie wniesienia pisma zawierające dane sądu, w którym czynność ta została dokonana, datę dokonania tej czynności, treść, wykaz załączników oraz dane osoby dokonującej tej czynności i wprowadzającej pismo do systemu teleinformatycznego.     3. W przypadku dokonania przez pracownika biura podawczego elektronicznego poświadczenia odpisu dokumentu pracownik ten zwraca dokument osobie dokonującej czynności procesowej.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2021 r. Minister Sprawiedliwości: Z. Ziobro