t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa: 1) wskaźniki czasu przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej; 2) wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, w tym: a) sposób przekazywania i warunki przyjmowania przesyłek listowych, b) sposób ustalania, czy przesyłka listowa nadaje się do przekształcenia w postać papierową, c) szczegółowy tryb postępowania, w przypadku gdy przesyłka listowa nie nadaje się do przekształcenia w postać papierową, d) maksymalny czas przechowywania przez operatora wyznaczonego przesyłek listowych nadanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej w ramach publicznej usługi hybrydowej, e) sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłki listowej w ramach publicznej usługi hybrydowej jako przesyłki rejestrowanej, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320), w tym formę i sposób wystawiania dokumentu elektronicznego potwierdza- jącego odbiór przesyłki rejestrowanej, f) terminy odbioru przesyłek listowych z placówki pocztowej operatora wyznaczonego i sposób postępowania z przesyłkami nieodebranymi, g) wymagania w zakresie opakowania przesyłek listowych, h) sposób przekształcenia w postać papierową, w tym rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu oraz innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej; 3) okoliczności uznania usług za niewykonane lub nienależycie wykonane; 4) maksymalną łączną wielkość załączników w pojedynczej korespondencji.
Czas przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, zwany dalej „czasem realizacji usługi”, wynosi do 6 dni, licząc od dnia nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji prze- kształcanej w przesyłkę listową do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki listowej zawierającej tę korespondencję. 1) Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej – łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).
Przyjmuje się następujące wskaźniki czasu realizacji usługi: 1) D+6 – 85%, 2) D+8 – 95% – gdzie D oznacza dzień, od którego jest liczony czas realizacji usługi, a wskaźnik procentowy oznacza udział liczby prze- syłek rejestrowanych doręczonych w określonym terminie, liczonym od dnia nadania do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek rejestrowanych.
1. Warunkiem realizacji usługi jest przekazanie za pośrednictwem systemu operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwanej dalej „ustawą”, lub zinte- growanego z nim systemu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 pkt 2 ustawy, dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji, który zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy może podlegać przekształceniu w przesyłkę listową i który spełnia wymagania techniczne określone w załączniku do rozporządzenia. 2. Dokument elektroniczny przekazany przez nadawcę jest automatycznie weryfikowany przez system operatora wy- znaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy, w zakresie: 1) niewystąpienia przesłanki braku możliwości przekształcenia na postać papierową określonej w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy; 2) zgodności z wymaganiami technicznymi określonymi w załączniku do rozporządzenia; 3) braku zagrożeń dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego. 3. Przekazany przez nadawcę dokument elektroniczny niespełniający wymagań, o których mowa w ust. 1, jest auto- matycznie zwracany do nadawcy z informacją o przyczynie zwrotu oraz adnotacją: „Brak możliwości przekształcenia prze- syłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych” lub „Brak możliwości przekształcenia przesyłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym”. 4. Dokument elektroniczny stwarzający zagrożenie dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego nie jest przyjmowany do przekształcenia w przesyłkę listową rejestrowaną. Informacja o tym fakcie jest generowana automatycznie i niezwłocznie udostępniana nadawcy w jego skrzynce doręczeń.
1. Dokument elektroniczny potwierdzający nadanie przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń. 2. Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o dacie nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji przekształcanej w przesyłkę listową.
1. Dokument elektroniczny potwierdzający odbiór przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń. 2. Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o: 1) dacie doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej; 2) danych adresata przesyłki rejestrowanej, a w przypadku gdy przesyłka rejestrowana została odebrana przez inną upraw- nioną osobę, również danych tej osoby obejmujących jej imię, nazwisko oraz określenie jej związku z adresatem.
1. W przypadku stwierdzenia nieobecności adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w oddawczej skrzynce pocztowej, o której mowa w ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe, lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata umieszcza się zawia- domienie o podjętej próbie doręczenia przesyłki rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej oraz o możliwości jej odbioru we wskazanej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w terminie 7 dni od dnia pozostawienia zawiado- mienia. 2. W przypadku niezgłoszenia się adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w terminie określonym zgodnie z ust. 1, operator wyznaczony przekazuje powtórne zawiadomienie o możliwości jej odbio- ru w terminie 14 dni, licząc od dnia następującego po dniu pozostawienia pierwszego zawiadomienia. 3. Przesyłka listowa rejestrowana nieodebrana w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest zwracana do nadawcy. Za czynności związane ze zwrotem przesyłki do nadawcy operator wyznaczony może żądać uiszczenia opłaty w wysokości określonej w cenniku, o którym mowa w art. 52 ust. 6 ustawy.
Operator wyznaczony zapewnia automatyczny wydruk i opakowanie korespondencji na podstawie otrzymanych danych, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących norm dotyczących prawidłowego adresowania.
Opakowanie przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej polega na ich automatycznym koperto- waniu z zastosowaniem następujących parametrów technicznych: 1) format kopert: C6/5, C5; 2) koperty z dwoma oknami adresowymi (w polu nadawcy i w polu adresata); 3) nadruk na kopertach dla danych stałych – monochromatyczny; 4) maksymalna liczba kartek (wraz z kartką adresową) umieszczanych: a) w kopercie C6/5 – 8, b) w kopercie C5 – 12.
Publiczną usługę hybrydową uznaje się za niewykonaną, jeżeli: 1) data doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej w ramach pub- licznej usługi hybrydowej zawarta w dokumencie elektronicznym, o którym mowa w § 6, jest późniejsza o więcej niż 14 dni od daty nadania tej przesyłki potwierdzonej dokumentem elektronicznym, o którym mowa w § 5 – z zastrzeże- niem art. 55 ust. 3 ustawy; 2) przesyłka listowa rejestrowana doręczana w ramach publicznej usługi hybrydowej została utracona.
Publiczną usługę hybrydową uznaje się za nienależycie wykonaną, jeżeli: 1) wydruk dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie spełnia wa- runków określonych w art. 47 ust. 1 ustawy; 2) do wydruku dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie został dołączony wydruk dokumentu, o którym mowa w art. 46 ust. 3 ustawy, lub wydruk tego dokumentu nie został wyko- nany z należytą starannością i jakością techniczną umożliwiającą adresatowi zapoznanie się z treścią tego dokumentu; 3) dokument, o którym mowa w § 6, nie został umieszczony w skrzynce doręczeń nadawcy.
Pojedyncza przesyłka w ramach publicznej usługi hybrydowej jest przekazywana wyłącznie w formie plików PDF, których łączna wielkość nie przekracza 15 MB.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 października 2021 r. Minister Aktywów Państwowych: J. Sasin
WYMAGANIA TECHNICZNE DLA PRZYGOTOWANIA PRZESYŁEK LISTOWYCH REJESTROWANYCH DO NADANIA W RAMACH PUBLICZNEJ USŁUGI HYBRYDOWEJ 1. Wymagania dla dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji podlegającego przekształceniu w przesyłkę listową: 1) pliki PDF, w których zastosowano następujący układ strony: a) format A4, b) minimalne marginesy: – górny i dolny – 10 mm, – lewy i prawy – 15 mm; 2) brak zabezpieczenia hasłem uniemożliwiającym otwarcie lub kopiowanie pliku. 2. Parametry i informacje niezbędne dla procesu druku i doręczenia obejmują w szczególności: 1) w sekcji „Odbiorca” – informacje służące do poprawnego zaadresowania oraz prawidłowego doręczenia przesyłki: a) imię i nazwisko, b) nazwa (firma), c) ulica lub skrytka pocztowa, d) nr budynku, nr lokalu, e) kod pocztowy – polski kod pocztowy w formacie XX-XXX lub zagraniczny kod pocztowy do 20 znaków, f) miasto, g) kraj; 2) parametry usługi – informacje służące do poprawnej konfiguracji usługi: a) rodzaj usługi: rejestrowana, b) kategoria doręczenia: standard, c) tryb nadania: dla przesyłek rejestrowanych rodzaj postępowania – w zależności od trybu, np.: kpk, kpa, kpc, d) sygnatura akt; 3) parametry druku – informacje służące do prawidłowej konfiguracji linii drukującej i kopertującej: a) typ druku monochromatyczny dla druku czarno-białego, b) typ zadruku duplex dla druku dwustronnego; 4) parametry dodatkowe służące do konfiguracji usługi w ramach publicznej usługi hybrydowej.