t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa sposób odbierania przez Generalnego Inspektora zgłoszeń, sposób postępowania z tymi zgłoszeniami i ich przechowywania, a także sposób informowania o działaniach, jakie mogą być podejmowane po przyjęciu takiego zgłoszenia, zwanych dalej „działaniami następczymi”.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 1) Generalnym Inspektorze – rozumie się przez to Generalnego Inspektora Informacji Finansowej; 2) zgłaszającym – rozumie się przez to pracownika instytucji obowiązanej lub inną osobę wykonującą czynności na rzecz instytucji obowiązanej, o których mowa w art. 53a ust. 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu pra- niu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwanej dalej „ustawą”; 3) zgłoszeniu – rozumie się przez to zgłoszenie, o którym mowa w art. 53a ust. 3 ustawy.
Generalny Inspektor zapewnia możliwość odbierania zgłoszeń dokonywanych w postaci elektronicznej albo pa- pierowej pod wskazany przez niego odpowiednio adres poczty elektronicznej albo adres do korespondencji.
1. Zgłaszający w treści zgłoszenia może wskazać adres poczty elektronicznej lub adres do korespondencji, zwany dalej „adresem do kontaktu”. 2. W przypadku wskazania przez zgłaszającego adresu do kontaktu Generalny Inspektor niezwłocznie potwierdza odebranie zgłoszenia, przesyłając na ten adres pisemne potwierdzenie. Jeżeli zgłaszający sprzeciwia się przesłaniu po- twierdzenia lub przesłanie potwierdzenia może zagrozić ochronie tożsamości tej osoby, Generalny Inspektor odstępuje od jego przesyłania. 1) Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719). 2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającą dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do pra- nia pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającą dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz. Urz. UE L 156 z 19.06.2018, str. 43).
Przyjęte przez Generalnego Inspektora środki komunikacji na potrzeby odbierania zgłoszeń i informowania o działaniach następczych co najmniej: 1) są niezależne od sposobów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności Generalnego Inspektora; 2) zapewniają poufność, integralność i dostępność informacji, w tym ich właściwe zabezpieczenie przed niezgodnym z prawem zniszczeniem, utratą, modyfikacją, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem; 3) umożliwiają przechowywanie zgłoszeń w sposób, który zapewnia Generalnemu Inspektorowi podejmowanie działań następczych.
Generalny Inspektor może zwrócić się do zgłaszającego o wyjaśnienia w zakresie przekazanych informacji, jakie mogą być w jego posiadaniu, wykorzystując adres do kontaktu. Jeżeli zgłaszający sprzeciwia się przesyłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub przesłanie takich żądań może zagrozić ochronie tożsamości tej osoby, General- ny Inspektor odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
Generalny Inspektor wyznacza, spośród pracowników komórki organizacyjnej, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, osoby uprawnione do: 1) odbierania zgłoszeń; 2) obsługi zgłoszeń; 3) informowania o działaniach następczych.
1. Generalny Inspektor przechowuje odebrane zgłoszenia w sposób zapewniający ochronę zawartych w nich da- nych osobowych. 2. Generalny Inspektor zapewnia dostęp do odebranych zgłoszeń wyłącznie wyznaczonym pracownikom, o których mowa w § 7, którym taki dostęp jest niezbędny do wypełniania przez nich obowiązków służbowych związanych ze zgło- szeniami.
1. Informacje związane z odebranym zgłoszeniem są przekazywane pracownikom komórki organizacyjnej, o której mowa w art. 12 ust. 2 ustawy, lub innemu uprawnionemu organowi z zachowaniem poufności danych osobowych zgłaszającego i osoby, której dotyczy zgłoszenie. 2. Generalny Inspektor przyjmuje procedury ochrony danych osobowych zgłaszającego i osoby, której dotyczy zgło- szenie.
W przypadku przekazania przez zgłaszającego adresu do kontaktu Generalny Inspektor przekazuje na ten adres informacje na temat działań następczych w terminie nie dłuższym niż 30 dni roboczych od dnia odebrania zgłoszenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej: T. Kościński