w sprawie autoryzacji bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa (DU/2021/1320)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) warunki i tryb wydawania, przedłużania, aktualizacji, ograniczania i cofania autoryzacji bezpieczeństwa;         2) warunki i tryb wydawania, przedłużania, zmiany i cofania świadectw bezpieczeństwa;         3) wzór autoryzacji bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa.

    1. Wniosek o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa zawiera:         1) dane wnioskodawcy:             a) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy,             b) numer identyfikacji podatkowej (NIP),             c) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) – o ile wnioskodawca taki numer posiada,             d) dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, numer faksu – o ile wnioskodawca je posiada;         2) dane pełnomocnika lub innej osoby wyznaczonej do kontaktów:             a) imię i nazwisko,             b) adres do korespondencji,             c) dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, numer telefonu, numer faksu – o ile pełnomocnik lub inna osoba wyznaczona do kontaktów je posiada;         3) wskazanie, czego dotyczy wniosek (wydanie, przedłużenie, aktualizacja autoryzacji bezpieczeństwa);         4) numer identyfikacyjny poprzedniej autoryzacji bezpieczeństwa – w przypadku wniosku o przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa;         5) informacje dotyczące:             a) rodzaju zarządzanej infrastruktury kolejowej,             b) kategorii linii kolejowych na zarządzanej infrastrukturze kolejowej,             c) rodzaju przewozów kolejowych wykonywanych na udostępnianej infrastrukturze kolejowej,             d) objęcia autoryzacją bezpieczeństwa bocznic kolejowych;         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).         6) informację, czy autoryzacja bezpieczeństwa ma obejmować potwierdzenie zgodności z załącznikiem II do rozporzą- dzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Euro- pejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz. Urz. UE L 139I z 27.05.2019, str. 360, z późn. zm.2));         7) miejsce i datę sporządzenia wniosku;         8) podpis osoby upoważnionej.     2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:         1) dokumentację systemu zarządzania bezpieczeństwem;         2) statut sieci kolejowej uwzględniający zmiany wprowadzone po jego przyjęciu;         3) obowiązujący regulamin, o którym mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym;         4) dane liczbowe o zarządzanej infrastrukturze kolejowej;         5) wykaz przepisów i regulacji wewnętrznych, ze wskazaniem obowiązujących przewoźnika kolejowego korzystającego z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez wnioskodawcę;         6) potwierdzenie uiszczenia opłaty za złożenie odpowiednio wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o trans- porcie kolejowym;         7) pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;         8) potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu udzielenia pełnomocnictwa;         9) wykaz zmian w systemie zarządzania bezpieczeństwem, które nastąpiły od czasu wydania obecnej autoryzacji bezpie- czeństwa, wraz z ich krótkim opisem – w przypadku wniosku o przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeń- stwa.

    1. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej „Prezesem UTK”, wydaje, przedłuża lub zmienia świadec- two bezpieczeństwa na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej zwolnionego z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpie- czeństwa, przewoźnika kolejowego zwolnionego z obowiązku uzyskania jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, użytkow- nika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze.     2. Wniosek o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa zawiera:         1) dane wnioskodawcy:             a) nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy,             b) informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS),             c) dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, adres strony internetowej, numer telefonu, numer faksu – o ile wnioskodawca je posiada;         2) dane pełnomocnika lub innej osoby wyznaczonej do kontaktów:             a) imię i nazwisko,             b) adres do korespondencji,             c) dane kontaktowe, takie jak adres poczty elektronicznej, numer telefonu, numer faksu – o ile pełnomocnik lub inna osoba wyznaczona do kontaktów je posiada;         3) wskazanie czego dotyczy wniosek (wydanie, przedłużenie, zmiana świadectwa bezpieczeństwa);         4) miejsce i datę sporządzenia wniosku;         5) podpis osoby upoważnionej.         2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 188 z 15.06.2020, str. 8.     3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, poza dokumentami określonymi odpowiednio w art. 19 ust. 1–3a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, dołącza się:         1) potwierdzenie uiszczenie opłaty za złożenie odpowiednio wniosku o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o trans- porcie kolejowym;         2) pełnomocnictwo, jeżeli zostało udzielone;         3) potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej z tytułu udzielenia pełnomocnictwa.     4. Świadectwa bezpieczeństwa wydaje się na okres 5 lat i przedłuża co 5 lat.

    1. Wnioski o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa wraz z wymaganą dokumentacją składa się w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej.     2. Dokumenty dołączane do wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa mogą być składane w formie kopii, jeżeli wnioskodawca oświadczy, że są one zgodne z oryginałem.     3. Dokumentacja dołączana do wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa składana w postaci elektronicznej może zostać złożona w postaci plików na informatycznym nośniku danych zapisanych w sposób uniemożliwiający ich modyfikację lub usunięcie.     4. Prezes UTK dokonuje oceny wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa przez sprawdzenie kompletności i spójności dołączonych do wniosku dokumentów oraz sprawdzenie zgodności tych dokumentów z przepisami Unii Europejskiej i prawa krajowego w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego.     5. Wniosek o przedłużenie autoryzacji bezpieczeństwa albo świadectwa bezpieczeństwa składa się nie później niż 4 mie- siące przed upływem okresu ważności tych dokumentów.     6. Wniosek o przedłużenie świadectwa bezpieczeństwa złożony z naruszeniem terminu, o którym mowa w ust. 5, Prezes UTK traktuje jako wniosek o wydanie nowego świadectwa bezpieczeństwa.

    1. W toku rozpatrywania wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa oraz o wydanie, przedłużenie lub zmianę świadectwa bezpieczeństwa Prezes UTK może wezwać wnioskodawcę do przekazania uzupełnia- jących informacji i dokumentów.     2. W toku rozpatrywania wniosku o wydanie, przedłużenie lub aktualizację autoryzacji bezpieczeństwa Prezes UTK może przeprowadzić oględziny lub audyty w obiektach wnioskodawcy, w zakresie niezbędnym do rozpatrzenia wniosku, w uzgodnionych z nim terminach.

    1. Prezes UTK ogranicza autoryzację bezpieczeństwa w przypadku, gdy w wyniku działań nadzorczych stwierdzi, że zarządca nie spełnia warunków posiadania autoryzacji bezpieczeństwa w odniesieniu do części zarządzanej przez niego infrastruktury kolejowej, a zarządca infrastruktury nie usunie stwierdzonych uchybień w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do ich usunięcia.     2. Prezes UTK cofa autoryzację bezpieczeństwa w przypadku, gdy w wyniku działań nadzorczych stwierdzi, że zarządca nie spełnia warunków posiadania autoryzacji bezpieczeństwa w odniesieniu do całości zarządzanej przez niego infrastruktury kolejowej, a zarządca infrastruktury nie usunie stwierdzonych uchybień w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do ich usunięcia.

Prezes UTK cofa świadectwo bezpieczeństwa w przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w § 3 ust. 1:         1) przestał spełniać warunki uprawniające do wydania świadectwa bezpieczeństwa;         2) prowadzi działalność zagrażającą bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub wykonywaniu przewozów kolejowych, bez- piecznej eksploatacji pojazdów kolejowych, ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska, lub         3) nie usunie w określonym przez Prezesa UTK terminie nieprawidłowości, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.

    1. Wzór autoryzacji bezpieczeństwa określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.     2. Wzór świadectwa bezpieczeństwa określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Do postępowań w sprawie wydania, przedłużenia, zmiany i cofnięcia świadectw bezpieczeństwa wszczętych i nie- zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 28 lipca 2021 r.3) Minister Infrastruktury: wz. A. Bittel         3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 25 września 2015 r. w spra- wie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1548), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. poz. 780).

Załączniki

Załącznik nr 1

Załącznik nr 1

Załączniki do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2021 r. (poz. 1320) załącznik nr 1

Załącznik nr 1

WWZZÓÓRR

AUTORYZACJA BEZPIECZEŃSTWA Autoryzacja w zakresie bezpieczeństwa potwierdzająca akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz. Urz. UE L 138 z 26.05.2016, str. 102, z późn. zm.) oraz właściwymi przepisami krajowymi ─────────────────────────────────────────────────────────────────────── NUMER IDENTYFIKACYJNY:     1. AUTORYZOWANY ZARZĄDCA INFRASTRUKTURY Nazwa zarządcy infrastruktury: Akronim: Numer KRS: NIP:     2. ORGAN WYDAJĄCY AUTORYZACJĘ BEZPIECZEŃSTWA Organ: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Państwo członkowskie: Rzeczpospolita Polska     3. INFORMACJE O AUTORYZACJI BEZPIECZEŃSTWA – nowa autoryzacja bezpieczeństwa Numer identyfikacyjny poprzedniej autoryzacji Jest to – przedłużenie autoryzacji bezpieczeństwa bezpieczeństwa, jeżeli została wydana: – aktualizacja autoryzacji bezpieczeństwa Ważna od: do: 5 2021 Autoryzacja bezpieczeństwa obejmuje potwierdzenie zgodności z załącznikiem II do rozporządzenie wykonawczego Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz. Urz. UE L 139I z 27.05.2019, str. 360, z późn. zm.): TAK/NIE*     4. DANE DOTYCZĄCE INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ Rodzaje zarządzanej infrastruktury kolejowej (normalnotorowa, szerokotorowa, inna): Kategorie linii kolejowych (magistralne, pierwszorzędne, drugorzędne, znaczenia miejscowego): System łączności wydzielonej do prowadzenia ruchu kolejowego (analogowa z funkcją Radiostop, GSM-R, inne): System sterowania klasy A i B (ERTMS/ETCS poziomu 1, 2 lub 3, SHP): System zasilania energią (brak, 3 kV prądu stałego, 25 kV prądu przemiennego, inne): Czy autoryzacja obejmuje bocznice kolejowe: TAK/NIE* Czy na zarządzanej infrastrukturze odbywają się przewozy pasażerskie kolei dużych prędkości: TAK/NIE* Czy na zarządzanej infrastrukturze odbywa się przewóz towarów niebezpiecznych: TAK/NIE*     5. OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY KRAJOWE – ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.), – ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756), – akty wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw.     6. OGRANICZENIA I WARUNKI UŻYTKOWANIA     7. INFORMACJE DODATKOWE Data wydania: Podpis: Wewnętrzny numer referencyjny: Pieczęć urzędowa: * Niepotrzebne skreślić. załącznik nr 2

Załącznik nr 2

WZÓR

WZÓR Rzeczpospolita Polska Prezes Urzędu Transportu Kolejowego ŚWIADECTWO BEZPIECZEŃSTWA nr dla [rodzaj podmiotu] [NAZWA ZGODNA Z KRS/CEIDG] [ULICA] [KOD, MIEJSCOWOŚĆ] Lokalizacja1): [odgałęzienie bocznicy kolejowej, opis zarządzanej infrastruktury] [Rodzaj podmiotu] spełnia wymagania w zakresie [opisać zakres działalności]2). Informacja o świadectwie bezpieczeństwa: – nowe świadectwo Jest to – przedłużenie świadectwa Numer poprzedniego świadectwa: – zmiana świadectwa Ważne od: do: 5 20212021 Podstawa prawna: – ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, z późn. zm.), – ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 756)3). (miejscowość, data) (pieczęć urzędowa i podpis)         1) Dotyczy przypadku użytkownika bocznicy kolejowej, zarządcy infrastruktury oraz przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze.         2) Dotyczy przypadku użytkownika bocznicy kolejowej, zarządcy infrastruktury, przewoźnika kolejowego.         3) Dotyczy przewozu towarów niebezpiecznych.