t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego.
1. Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostki organizacyjnej wykonującej działalność zakwalifiko- waną do I lub II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, zwanej dalej „ustawą”, zawiera: 1) plan główny; 2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego; 3) załączniki funkcjonalne do planu głównego. 2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera: 1) dane podstawowe jednostki organizacyjnej: a) nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu, b) numer faksu lub adres e-mail, c) rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, d) numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organiza- cyjnej wykonującej bezpośrednio tę działalność, e) schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne; 1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawia- jącą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80) oraz dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42). 2) imię, nazwisko i dane kontaktowe: a) kierownika jednostki organizacyjnej, b) kierowników komórek organizacyjnych prowadzących bezpośrednio działalność związaną z narażeniem, c) osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zda- rzenia radiacyjne, d) inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień; 3) dane kontaktowe: a) całodobowej służby awaryjnej, o której mowa w art. 86h ust. 2 pkt 1 ustawy, b) organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radia- cyjnego; 4) plan jednostki organizacyjnej zawierający: a) rozmieszczenie źródeł zagrożenia, b) drogi ewakuacji i miejsca zbiórki, c) miejsca: – dekontaminacji osób, – przechowywania sprzętu do likwidacji skutków zdarzenia radiacyjnego; 5) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86d ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka oraz mapy zagrożeń; 6) zadania osób i podmiotów biorących udział w likwidacji zagrożenia i usuwaniu skutków zdarzenia radiacyjnego, z potencjalnym uwzględnieniem podmiotów zewnętrznych, przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa; 7) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego; 8) datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji; 9) inne niż wymienione w pkt 1–8 informacje specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej. 3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje: 1) sposób: a) monitorowania i identyfikacji zagrożeń, b) organizacji całodobowej służby awaryjnej; 2) tryb: a) uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, b) raportowania i dokumentowania; 3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych; 4) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2–4 i art. 83e ust. 2–4 ustawy; 5) inne niż wymienione w pkt 1–4 przedsięwzięcia specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej. 4. Załącznikami funkcjonalnymi planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są: 1) procedury: a) postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych wraz z instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia radiacyjnego, b) informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego, c) zapewnienia pomocy medycznej osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego; 2) opis: a) organizacji łączności na potrzeby realizacji zakładowego planu postępowania awaryjnego, w tym raportowania i trybu wymiany informacji, b) systemu monitoringu sytuacji radiacyjnej, w przypadku zdarzenia radiacyjnego, na terenie i poza terenem jed- nostki organizacyjnej zgodnie z programem monitoringu radiacyjnego środowiska, c) działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych; 3) mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie jednostki organizacyjnej oraz stref plano- wania awaryjnego; 4) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy; 5) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego; 6) wykaz: a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym do prognozowania rozwoju sytuacji, b) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie postępowania awaryjnego, c) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego; 7) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy; 8) treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego. 5. Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifiko- waną do III lub IV kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, zawiera: 1) dane podstawowe jednostki organizacyjnej: a) nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu, b) numer faksu lub adres e-mail, c) rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, d) numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organiza- cyjnej prowadzącej bezpośrednio tę działalność, e) schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami i osobami zaj- mującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne – z wyjątkiem działalności wykonywanej jednoosobowo i osobiście; 2) imię, nazwisko i dane kontaktowe: a) kierownika jednostki organizacyjnej, b) osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zda- rzenia radiacyjne, c) inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień; 3) zakres obowiązków członków ekipy awaryjnej oraz ich dane kontaktowe; 4) dane kontaktowe organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zda- rzenia radiacyjnego; 5) wykaz sprzętu awaryjnego; 6) plan jednostki organizacyjnej zawierający: a) rozmieszczenie źródeł promieniowania jonizującego, b) drogi ewakuacji i miejsca zbiórki, c) miejsca: – dekontaminacji osób – w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, która może skut- kować powstaniem skażeń promieniotwórczych, – przechowywania sprzętu awaryjnego; 7) listę mogących potencjalnie wystąpić sytuacji awaryjnych oraz procedur postępowania awaryjnego; 8) procedury postępowania dla zidentyfikowanych na liście, o której mowa w pkt 7, sytuacji awaryjnych wraz z załączo- nymi do nich instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia; 9) wskazanie kryteriów będących podstawą do uruchomienia planu postępowania awaryjnego; 10) opis działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki organizacyjnej przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych; 11) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2–4 i art. 83e ust. 2–4 ustawy; 12) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego, w tym wyznaczenia poziomów odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego – w przypadku jednostek wykonujących działalność, która może skutkować powsta- niem skażeń promieniotwórczych; 13) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy; 14) datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
1. Wojewódzki plan postępowania awaryjnego zawiera: 1) plan główny; 2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego; 3) załączniki funkcjonalne do planu głównego. 2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera: 1) nazwę województwa; 2) dane kontaktowe Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego: a) numer telefonu i adres, b) numer faksu lub adres e-mail; 3) kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wyko- nywane na terenie województwa lub oddziaływające na ten teren; 4) charakterystykę terenów, na których wyznaczono strefy planowania awaryjnego, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, w tym granice tych stref, wykaz miejscowości wraz z liczbą ludności, opis zagospodarowania terenu oraz wy- kaz infrastruktury mającej znaczenie z punktu widzenia prowadzenia działań interwencyjnych, w szczególności infra- struktury komunikacyjnej i ujęć wody pitnej, a także opis warunków meteorologicznych; 5) schemat blokowy obrazujący powiązania i zależności wewnętrzne między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne w urzędzie woje- wódzkim oraz ich relacje z zewnętrznymi podmiotami właściwymi w tym zakresie; 6) imię, nazwisko oraz dane kontaktowe: a) wojewody, b) osoby odpowiedzialnej za nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radia- cyjne; 7) dane kontaktowe do organów i służb zaangażowanych w realizację planu; 8) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86e ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń; 9) zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpie- czeństwa; 10) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego; 11) datę, od której plan obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji. 3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje: 1) wskazanie sposobu monitorowania i identyfikacji zagrożeń; 2) tryb: a) uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, b) raportowania i dokumentowania; 3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych; 4) organizację współpracy z podmiotami ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psycho- logicznej; 5) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2–4 i art. 83e ust. 2–4 ustawy. 4. Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są: 1) procedury i instrukcje postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych oraz realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzania działań interwencyjnych, w szczególności na terenie stref planowania awaryjnego oraz w sytuacji konieczności rozszerzenia działań interwencyjnych poza obszar tych stref; 2) procedura wydawania preparatów ze stabilnym jodem; 3) opis: a) organizacji: – łączności na potrzeby realizacji wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego, – systemu ostrzegania i alarmowania, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu, – ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej, b) działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszcze- gólnych scenariuszy awaryjnych; 4) mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego; 5) procedura informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego; 6) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy, na terenie województwa, z zaznaczeniem miejsc tymczasowego pobytu dla osób ewakuowanych ze stref planowania awaryjnego, miejsc dekontaminacji, dróg ewakuacyjnych, szpitali, istotnych obiektów, w których przebywają większe grupy ludzi, w szczególności szkół, przedszkoli, domów opieki, hoteli, zakładów karnych; 7) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego; 8) wykaz: a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji, b) jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy, c) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie, d) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego; 9) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy; 10) treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego; 11) zakładowe plany postępowania awaryjnego jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa dzia- łalność zaliczoną do I i II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy.
1. Krajowy plan postępowania awaryjnego zawiera: 1) plan główny; 2) zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego; 3) załączniki funkcjonalne do planu głównego. 2. Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera: 1) dane podstawowe: a) kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oddziaływające na to terytorium, w szczególności za- kwalifikowane do kategorii V zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, dla których potencjalne sytuacje awaryjne mogą powodować zagrożenie o zasięgu krajowym, b) wykaz i dane kontaktowe organów i służb właściwych w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym, z uwzględnieniem osób zajmujących w tych organach i służbach stanowiska właściwe w tym zakresie; 2) dane kontaktowe: a) ministra właściwego do spraw wewnętrznych i komórki organizacyjnej w urzędzie go obsługującym odpowie- dzialnej za realizację zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym, b) organów i służb zaangażowanych w realizację planu; 3) wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne o zasięgu krajowym, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86f ust. 2 ustawy, w tym ocenę ry- zyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń; 4) zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpie- czeństwa; 5) zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego; 6) datę obowiązywania oraz częstotliwość aktualizacji krajowego planu postępowania awaryjnego, w tym aktualizacji procedur i instrukcji. 3. Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje: 1) sposób: a) monitorowania i identyfikacji zagrożeń, b) współpracy z krajami sąsiadującymi oraz organizacjami międzynarodowymi; 2) tryb: a) uruchamiania i koordynacji niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, b) raportowania i dokumentowania; 3) kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych; 4) poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2–4 i art. 83e ust. 2–4 ustawy. 4. Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są: 1) procedury i instrukcje realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzenia działań interwencyjnych; 2) procedura: a) wydawania tabletek ze stabilnym jodem, b) informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego; 3) opis: a) organizacji: – łączności na potrzeby realizacji krajowego planu postępowania awaryjnego, – systemu ostrzegania i alarmowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu, b) działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszcze- gólnych scenariuszy awaryjnych; 4) plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego; 5) mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy; 6) założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego; 7) wykaz: a) narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej, b) jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy, c) aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie, d) dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego; 8) plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy; 9) zakładowe i wojewódzkie plany postępowania awaryjnego właściwe dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do kategorii I zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.2) Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki 2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postę- powania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. poz. 169 oraz z 2007 r. poz. 912), które utraciło moc z dniem 23 września 2019 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo atomowe oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1593 oraz z 2020 r. poz. 284).