w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (DU/2021/1083)

t.j.

status: obowiązujący

Wprowadza się do stosowania, z zastrzeżeniem przepisów rozporządzenia, wymagania międzynarodowe w zakresie przepisów systemu opłat trasowych, ustanowione przez Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Po- wietrznej (EUROCONTROL), obejmujące:         1) Warunki stosowania systemu opłat trasowych oraz warunki uiszczania należności,         2) Zasady ustalania podstawy kosztowej dla opłat trasowych i obliczania stawek jednostkowych – ogłoszone w załącznikach do ogłoszenia nr 2 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 29 stycznia 2021 r. w sprawie wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. Urz. ULC poz. 3).

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:         1) FIR Warszawa – rozumie się przez to rejon informacji powietrznej stanowiący przestrzeń powietrzną, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. z 2019 r. poz. 619), w którym jest zapewniana służba informacji powietrznej i służba alarmowa;         2) instytucji – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozpo- rządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm.3) – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23), wyznaczoną na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy;         3) planie skuteczności działania – rozumie się przez to plan, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. b rozporządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;         1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).         2) Niniejsze rozporządzenie służy stosowaniu:         1) rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 23);         2) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.02.2019, str. 1).         3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 174 z 04.07.2007, str. 26 oraz Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 34.         4) Prezesie Urzędu – rozumie się przez to Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego;         5) rozporządzeniu 2019/317 – rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz. Urz. UE L 56 z 25.02.2019, str. 1);         6) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Strefy pobierania opłat trasowych określają przepisy wydane na podstawie art. 130g ustawy.

Czas trwania okresów odniesienia dla systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej określa art. 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia 2019/317.

    1. Podstawę kosztową opłat trasowych określa się w złotych.     2. Jeżeli na podstawie umowy międzynarodowej wiążącej Rzeczpospolitą Polską dotyczącej utworzenia funkcjonal- nego bloku przestrzeni powietrznej, w rozumieniu art. 2 pkt 25 rozporządzenia nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, ustalono wspólną strefę pobierania opłat trasowych, koszty krajowe uwzględniane w podstawie kosztowej obliczanej dla takiej stre- fy są przeliczane na euro lub inną walutę przyjętą do obliczania stawki jednostkowej opłaty trasowej dla takiej strefy, zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia 2019/317.     3. Notyfikacja waluty do Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), polegająca na przekazaniu informacji zgodnie z art. 25 ust. 4 rozporządzenia 2019/317, odbywa się zgodnie z postanowie- niami umowy, o której mowa w ust. 2.

Przekazywanie informacji dotyczących podstaw kosztowych opłat trasowych Komisji Europejskiej oraz Europej- skiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) odbywa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130g ustawy.

    1. Ustaloną w złotych stawkę jednostkową opłaty trasowej dla FIR Warszawa przelicza się na euro, w celu usta- lenia wspólnej podstawy walutowej, zgodnie z pkt 3.9.1 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.     2. Przeliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do regionalnej administracyjnej stawki jednostkowej opłaty trasowej, która jest wyrażana w euro.

Stawki jednostkowe opłat trasowych są ustalane na dany rok kalendarzowy.

Zwolnienia z opłat trasowych dla FIR Warszawa określa art. 130 ust. 6 ustawy.

Zwrot kosztów, o których mowa w art. 130 ust. 7 ustawy, poniesionych przez instytucje z tytułu zapewniania trasowych służb żeglugi powietrznej dla lotów zwolnionych z opłat trasowych, następuje na wniosek, o którym mowa w art. 130 ust. 7a ustawy, oraz zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy.

Warunki i sposób przeprowadzania konsultacji z przedstawicielami użytkowników przestrzeni powietrznej określają art. 24 ust. 2 i 3 rozporządzenia 2019/317 oraz przepisy wydane na podstawie art. 130g ustawy.

Publikacja sprawozdań rocznych instytucji odbywa się zgodnie z art. 128a ustawy.

    1. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne prowadzi ewidencję urządzeń, służb, produktów i funkcji lotniczej informacji meteorologicznej zgodnie z pkt 2.4.7.2 wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.     2. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne udostępnia przedstawicielom użytkowników przestrzeni powietrz- nej, na ich żądanie, dokumentację dotyczącą przejrzystego systemu rachunkowości kosztów.

System zachęt w stosunku do instytucji ustanawia się i stosuje zgodnie z art. 11, art. 27 i art. 28 rozporządzenia 2019/317.

Wyłączenie z podziału ryzyka związanego z ruchem ustalonych kosztów instytucji, które otrzymały zezwolenie na zapewnianie tych służb bez certyfikacji, zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europej- skiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służby żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Prze- strzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.4) – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31), jest określane w planie skuteczności działania.         4) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 174 z 04.07.2007, str. 27 oraz Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 34.

    1. System zachęt w stosunku do użytkowników przestrzeni powietrznej obejmujący opłaty trasowe, stanowiący modulację opłat, o której mowa w art. 32 rozporządzenia 2019/317, zatwierdza Prezes Urzędu na wniosek instytucji za- pewniającej służby ruchu lotniczego.     2. Konsultacje propozycji systemu zachęt, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z art. 32 ust. 2 rozpo- rządzenia 2019/317.     3. Wraz z propozycją, o której mowa w ust. 2, instytucja zapewniająca służby ruchu lotniczego przedstawia Prezesowi Urzędu uzasadnienie spełnienia przez proponowany system zachęt, o którym mowa w ust. 1, wymagań określonych w art. 32 rozporządzenia 2019/317 oraz wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2.     4. Zatwierdzony przez Prezesa Urzędu system zachęt, o którym mowa w ust. 1, jest publikowany w Zbiorze Informa- cji Lotniczych (AIP Polska) oraz w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie stosuje się przepisów pkt 3.8 wymagań międzynarodowych, o któ- rych mowa w § 1 pkt 2, dotyczących państw o wysokiej inflacji.

    1. Kompetencje i zadania „Umawiającego się Państwa”, o których mowa w pkt 2.1, 2.3.4.1, 2.3.4.2 akapit pierwszy, 3.3.4.4, 3.3.5 oraz 3.4.2 akapit drugi i trzeci wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu.     2. Kompetencję „Umawiającego się Państwa”, o której mowa w pkt 2.5.3 akapit drugi wymagań międzynarodowych, o których mowa w § 1 pkt 2, wykonuje Prezes Urzędu, w drodze akceptacji propozycji alokacji przedłożonej przez instytu- cję w ramach propozycji kosztów ustalonych na etapie sporządzania projektu planu skuteczności działania.

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 września 2014 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów systemu opłat trasowych (Dz. U. poz. 1229).

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Minister Infrastruktury: A. Adamczyk