w sprawie zakresu analizy zagrożeń wynikających z działalności związanej z narażeniem na promieniowanie jonizujące oraz formy przedstawiania wniosków z analizy zagrożeń (DU/2021/1059)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa:         1) zakres analizy zagrożeń, o której mowa w art. 86d ust. 2, art. 86e ust. 2 i art. 86f ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe, zwanej dalej „ustawą”, dokonywanej odpowiednio przez kierownika jednostki organiza- cyjnej, wojewodę albo ministra właściwego do spraw wewnętrznych;         2) formę, w jakiej kierownik jednostki organizacyjnej oraz wojewoda przedstawiają wnioski z analizy zagrożeń.

Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:         1) dla działalności zakwalifikowanych do III kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:             a) ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o rodzaj i zakres działalności związanej z narażeniem,             b) w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność związaną z narażeniem polegającą na wytwa- rzaniu, przetwarzaniu lub stosowaniu materiałów jądrowych, materiałów promieniotwórczych, źródeł promienio- twórczych, produkowaniu lub stosowaniu urządzeń zawierających źródła promieniotwórcze – ocenę maksymalnych potencjalnych skutków zdarzenia radiacyjnego w oparciu o kategoryzację źródeł promieniotwórczych z uwzględnie- niem całkowitej aktywności źródeł otwartych i zamkniętych, z którymi wykonywana jest działalność,             c) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków, w szczególności zdarzeń polegających na: – niekontrolowanym narażeniu pracowników lub osób postronnych, – wystąpieniu skażeń promieniotwórczych w miejscach nieprzystosowanych do występowania takich skażeń, – utracie kontroli nad źródłem promieniowania jonizującego,             d) ocenę potencjalnego wpływu niekorzystnych zdarzeń o charakterze nieradiacyjnym na możliwość wystąpienia zdarzeń radiacyjnych i usuwania ich skutków;         1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawia- jącą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80).         2) dla działalności zakwalifikowanych do IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:             a) zakres analizy jak dla kategorii III oraz             b) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń radiacyjnych związanych z działalnością poza siedzibą jednost- ki organizacyjnej oraz możliwości przeciwdziałania ich wystąpieniu i ograniczania ich skutków;         3) dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy:             a) zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem pkt 1 lit. b, oraz             b) w przypadku działalności polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego – ana- lizy bezpieczeństwa spełniające wymogi wynikające z przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 36d ust. 3 ustawy;         4) dla działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy zakres analizy jak dla kategorii II, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń dla ludności i środowiska poza terenem jednostki organi- zacyjnej.

Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez wojewodę dla terenu województwa, o której mowa w art. 86e ust. 2 ustawy, obejmuje:         1) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie woje- wództwa działalność zakwalifikowaną do I, II, III lub IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;         2) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących być skutkiem wykonywanych na terenie województwa działalności zakwali- fikowanych do I, II i IV kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;         3) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z:             a) wykonywanych w sąsiednich województwach działalności zakwalifikowanych do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy,             b) działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy – które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terenie województwa;         4) ocenę potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzenia radiacyjnego spowodowanego przez nieznanego sprawcę, w tym skutkom wykrycia porzuconej substancji promieniotwórczej lub źródła niekontro- lowanego.

Zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o której mowa w art. 86f ust. 2 ustawy, obejmuje:         1) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez właściwych wojewodów dla terenów województw;         2) wnioski z analizy zagrożeń dokonanej przez kierowników jednostek organizacyjnych wykonujących działalność za- kwalifikowaną do I kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy;         3) ocenę prawdopodobieństwa wystąpienia i maksymalnych potencjalnych skutków oraz możliwości przeciwdziałania skutkom zdarzeń radiacyjnych mogących wynikać z działalności zakwalifikowanych do V kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, które mogą wymagać podjęcia pilnych działań w celu ochrony ludności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioski z analizy zagrożeń przedstawia się w formie:         1) matrycy ryzyka w funkcji prawdopodobieństwa i skutków;         2) map topograficznych, wektorowych lub rastrowych, przedstawiających zasięg geograficzny zagrożeń, jakie mogą wystąpić poza terenem jednostki organizacyjnej, z przypisanym prawdopodobieństwem wystąpienia i oceną skutków dla ludzi, mienia i środowiska;         3) tabel opisujących parametry zagrożeń oraz ich prognozowane skutki;         4) opisu, jeżeli charakter zagrożenia uniemożliwia przedstawienie wniosków z analizy zagrożeń w sposób określony w pkt 1–3.

Dla działalności zakwalifikowanych do II kategorii zagrożeń zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, polegają- cych na eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego, wykonywanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zakres analizy zagrożeń dokonywanej przez kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 86d ust. 2 ustawy, obejmuje:         1) zakres analizy jak dla kategorii III, z wyłączeniem § 2 pkt 1 lit. b;         2) analizy bezpieczeństwa sporządzone na potrzeby odpowiednio eksploatacyjnego raportu bezpieczeństwa albo raportu bezpieczeństwa dla etapu likwidacji obiektu jądrowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki