t.j.
status: obowiązujący
Rozporządzenie określa organizację i tryb działania Państwowej Rady Ochrony Środowiska, zwanej dalej „Radą”.
1. Pracami Rady kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch zastępców przewodniczącego. 2. W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Rady kieruje wskazany przez niego zastępca przewodni- czącego. 3. Do zadań przewodniczącego należy kierowanie pracami Rady, w szczególności: 1) zwoływanie posiedzeń Rady – z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępcy przewodniczącego; 2) przewodniczenie posiedzeniom Rady; 3) planowanie i organizowanie prac Rady, w tym ustalanie terminów i programów posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępców przewodniczącego; 4) powierzanie osobom wchodzącym w skład Rady wykonywania określonych czynności służących realizacji zadań Rady; 5) zapraszanie – z własnej inicjatywy lub na wniosek zastępcy przewodniczącego, członka Rady lub sekretarza – specja- listów, z głosem doradczym, do udziału w pracach Rady; 6) tworzenie grup roboczych z udziałem osób wchodzących w skład Rady lub specjalistów.
1. Sekretarz Rady kieruje pracami związanymi z obsługą biurową Rady. 2. Czynności techniczne związane z obsługą biurową Rady, w tym protokołowanie posiedzeń Rady, wykonuje pra- cownik komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, właściwej do zapewnienia obsługi biurowej Rady, wyznaczony przez dyrektora tej komórki.
1. Rada obraduje na posiedzeniach. 2. Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Rady oraz program posiedzenia Rady wraz z materiałami dotyczą- cymi tego posiedzenia są wysyłane osobom wchodzącym w skład Rady nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym ter- minem posiedzenia. 1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004). 3. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie może wziąć udziału w jej posiedzeniu, informuje o tym przewodniczą- cego, za pośrednictwem sekretarza, przy użyciu poczty elektronicznej. 4. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał, w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu. 5. Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Rady odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośrednie- go porozumiewania się na odległość, które zapewniają: 1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym; 2) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypo- wiadanie się w trakcie obrad; 3) udział w posiedzeniu wyłącznie członków Rady, zaproszonych specjalistów i pracownika, o którym mowa w § 3 ust. 2. 6. Rada może rozpatrywać sprawy, w tym wydawać opinie, w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym decyduje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności – zastępujący go zastępca przewodniczącego. 7. Wymiana materiałów, dokumentów i zawiadomień, a także zaproszeń specjalistów do udziału w pracach Rady jest dokonywana przy użyciu poczty elektronicznej.
1. Rada wydaje opinie oraz przedstawia propozycje i wnioski w formie uchwał. 2. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym. 3. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów z udziałem co najmniej połowy składu Rady. 4. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności – głos zastępującego go zastępcy przewodniczącego. 5. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne. 6. Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący i przedkłada ją niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw klimatu.
1. Posiedzenia Rady są protokołowane w formie pisemnej, a przebieg obrad jest rejestrowany przy użyciu urzą- dzenia rejestrującego dźwięk. 2. Protokół posiedzenia Rady zawiera: 1) datę i czas trwania posiedzenia; 2) imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz wskazanie podmiotu reprezentowanego – w przypadku członków Rady biorących udział w posiedzeniu; 3) imię i nazwisko – w przypadku zaproszonych specjalistów biorących udział w posiedzeniu; 4) informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw; 5) informację, o której mowa w § 4 ust. 3. 3. Protokół posiedzenia Rady jest podpisywany przez sekretarza i przewodniczącego, a w przypadku nieobecności przewodniczącego – przez zastępującego go zastępcę przewodniczącego. 4. Przebieg obrad Rady zarejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk jest utrwalany na nośniku da- nych. Nagranie dźwiękowe z przebiegu obrad Rady, utrwalone na nośniku danych, podlega zniszczeniu niezwłocznie po podpisaniu protokołu. 5. Protokoły posiedzeń Rady są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania protokołu.
Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska (Dz. U. poz. 702).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka