w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska (DU/2021/840)

t.j.

status: obowiązujący

Rozporządzenie określa organizację i tryb działania Państwowej Rady Ochrony Środowiska, zwanej dalej „Radą”.

    1. Pracami Rady kieruje przewodniczący przy pomocy dwóch zastępców przewodniczącego.     2. W przypadku nieobecności przewodniczącego pracami Rady kieruje wskazany przez niego zastępca przewodni- czącego.     3. Do zadań przewodniczącego należy kierowanie pracami Rady, w szczególności:         1) zwoływanie posiedzeń Rady – z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępcy przewodniczącego;         2) przewodniczenie posiedzeniom Rady;         3) planowanie i organizowanie prac Rady, w tym ustalanie terminów i programów posiedzeń Rady, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez ministra właściwego do spraw klimatu lub zastępców przewodniczącego;         4) powierzanie osobom wchodzącym w skład Rady wykonywania określonych czynności służących realizacji zadań Rady;         5) zapraszanie – z własnej inicjatywy lub na wniosek zastępcy przewodniczącego, członka Rady lub sekretarza – specja- listów, z głosem doradczym, do udziału w pracach Rady;         6) tworzenie grup roboczych z udziałem osób wchodzących w skład Rady lub specjalistów.

    1. Sekretarz Rady kieruje pracami związanymi z obsługą biurową Rady.     2. Czynności techniczne związane z obsługą biurową Rady, w tym protokołowanie posiedzeń Rady, wykonuje pra- cownik komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu, właściwej do zapewnienia obsługi biurowej Rady, wyznaczony przez dyrektora tej komórki.

    1. Rada obraduje na posiedzeniach.     2. Zawiadomienie o terminie i miejscu posiedzenia Rady oraz program posiedzenia Rady wraz z materiałami dotyczą- cymi tego posiedzenia są wysyłane osobom wchodzącym w skład Rady nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym ter- minem posiedzenia.         1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej – klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1720 i 2004).     3. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie może wziąć udziału w jej posiedzeniu, informuje o tym przewodniczą- cego, za pośrednictwem sekretarza, przy użyciu poczty elektronicznej.     4. Posiedzenia Rady odbywają się co najmniej raz na kwartał, w siedzibie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw klimatu.     5. Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Rady odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośrednie- go porozumiewania się na odległość, które zapewniają:         1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;         2) dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Rady wypo- wiadanie się w trakcie obrad;         3) udział w posiedzeniu wyłącznie członków Rady, zaproszonych specjalistów i pracownika, o którym mowa w § 3 ust. 2.     6. Rada może rozpatrywać sprawy, w tym wydawać opinie, w trybie obiegowym, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. O rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym decyduje przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności – zastępujący go zastępca przewodniczącego.     7. Wymiana materiałów, dokumentów i zawiadomień, a także zaproszeń specjalistów do udziału w pracach Rady jest dokonywana przy użyciu poczty elektronicznej.

    1. Rada wydaje opinie oraz przedstawia propozycje i wnioski w formie uchwał.     2. Uchwały Rady są podejmowane w głosowaniu jawnym.     3. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów z udziałem co najmniej połowy składu Rady.     4. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania rozstrzyga głos przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności – głos zastępującego go zastępcy przewodniczącego.     5. Osoba wchodząca w skład Rady, która nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.     6. Uchwałę Rady podpisuje przewodniczący i przedkłada ją niezwłocznie ministrowi właściwemu do spraw klimatu.

    1. Posiedzenia Rady są protokołowane w formie pisemnej, a przebieg obrad jest rejestrowany przy użyciu urzą- dzenia rejestrującego dźwięk.     2. Protokół posiedzenia Rady zawiera:         1) datę i czas trwania posiedzenia;         2) imię i nazwisko, tytuł naukowy oraz wskazanie podmiotu reprezentowanego – w przypadku członków Rady biorących udział w posiedzeniu;         3) imię i nazwisko – w przypadku zaproszonych specjalistów biorących udział w posiedzeniu;         4) informację na temat przebiegu obrad i rozpatrywanych spraw;         5) informację, o której mowa w § 4 ust. 3.     3. Protokół posiedzenia Rady jest podpisywany przez sekretarza i przewodniczącego, a w przypadku nieobecności przewodniczącego – przez zastępującego go zastępcę przewodniczącego.     4. Przebieg obrad Rady zarejestrowany przy użyciu urządzenia rejestrującego dźwięk jest utrwalany na nośniku da- nych. Nagranie dźwiękowe z przebiegu obrad Rady, utrwalone na nośniku danych, podlega zniszczeniu niezwłocznie po podpisaniu protokołu.     5. Protokoły posiedzeń Rady są przechowywane w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania protokołu.

Traci moc rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 5 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego sposobu funkcjonowania Państwowej Rady Ochrony Środowiska (Dz. U. poz. 702).

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia. Minister Klimatu i Środowiska: M. Kurtyka